DKW RT 125

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (Ismertető: jav)
(korrekciók)
 
(21 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
-
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]]
{|
{|
|bgcolor="lightcyan"|
|bgcolor="lightcyan"|
10. sor: 10. sor:
| gyártás helye = Zschopau, Németország  
| gyártás helye = Zschopau, Németország  
| év = 1939-1965
| év = 1939-1965
-
| darabszám = <!-- teljes darabszám -->
+
| darabszám = 450.000 db (Németországban)
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig -->
-
| kategória = <!-- például: túramotor, chopper, sportmotor, robogó -->
+
| kategória = kismotor
| tervező = Hermann Weber
| tervező = Hermann Weber
| modell = RT 125
| modell = RT 125
30. sor: 30. sor:
| gyorsulás =  
| gyorsulás =  
| végsebesség = 78-90 km/h
| végsebesség = 78-90 km/h
-
| kapcsolódó modellek = előd:DKW RT 100, hasonló:NSU Fox, utód:MZ ES 125/150 
+
| kapcsolódó modellek = [[DKW]] RT100 - [[MZ]] RT, ES, -125
-
}}
+
}}Az RT 125 motorkerékpárokat 1939-1965 között különböző gyártók is készítették. Mintegy 450.000 db épült Németországban, így az RT 125 a legnagyobb számban gyártott német motorkerékpár.
 +
Az "RT" betűszó jelentése R(eich)T(yp)~országos típus szóösszetételből származik, míg a 125, a motor lökettérfogatára utal. A motorkerékpárt a [[DKW]] vezető tervezője Hermann Weber konstruálta.
== '''Ismertető''' ==
== '''Ismertető''' ==
-
Az RT 125 motorkerékpárokat 1939-1965 között különböző gyártók is készítették. Mintegy 450.000 db épült Németországban, így az RT 125 a legnagyobb számban gyártott német motorkerékpár. Az "RT" betűszó jelentése R(eich)T(yp)~országos típus szóösszetételből származik, míg a 125, a motor lökettérfogatára utal. A motorkerékpárt a DKW vezető tervezője Hermann Weber konstruálta.
 
-
 
Az RT 125 volt a leginkább másolt motorkerékpár a világon, mivel a vonatkozó szabadalom a WWII-t követően megszűnt. Körülbelül ötmillió példányt gyártottak világszerte, illetve ha a Honda Super Cub mennyiségével számítjuk, mintegy 6 millió készült a világon.
Az RT 125 volt a leginkább másolt motorkerékpár a világon, mivel a vonatkozó szabadalom a WWII-t követően megszűnt. Körülbelül ötmillió példányt gyártottak világszerte, illetve ha a Honda Super Cub mennyiségével számítjuk, mintegy 6 millió készült a világon.
-
[[Fájl:02DKW advert.jpg|450px|'''DKW 125 RT - 1939''']]
+
[[Fájl:02DKW advert.jpg|440px|'''DKW 125 RT - 1939''']]
-
'''Technológia'''
+
* '''Technológia'''
A kétütemű motor letisztult és egyszerű konstrukciója, jó hatásfokot és üzembiztonságot nyújtott a felhasználóknak. Minden RT 125-ös model léghűtéses egyhengeres - kétütemű motor, lapos dugattyúval (nincs terelőgát) lett kialakítva, viszont a "Schnürle" elrendezésű átömlő csatornák huroköblítése biztosítja a munkavégzési ütemek megbízhatóságát. Ezen tulajdonságok, valamint az hengerfej egyszerű égéstér kialakítása, tovább javítja a sűrítési arányt illetve az adott köbtartalomból kihozható teljesítményt.   
A kétütemű motor letisztult és egyszerű konstrukciója, jó hatásfokot és üzembiztonságot nyújtott a felhasználóknak. Minden RT 125-ös model léghűtéses egyhengeres - kétütemű motor, lapos dugattyúval (nincs terelőgát) lett kialakítva, viszont a "Schnürle" elrendezésű átömlő csatornák huroköblítése biztosítja a munkavégzési ütemek megbízhatóságát. Ezen tulajdonságok, valamint az hengerfej egyszerű égéstér kialakítása, tovább javítja a sűrítési arányt illetve az adott köbtartalomból kihozható teljesítményt.   
51. sor: 50. sor:
A kétütemű motor kenését a benzin-olaj keverék biztosította, a keverési arány olaj-benzin 1:25-1:40. A maximális sebesség típustól függően 75 és 90 km/h között volt.
A kétütemű motor kenését a benzin-olaj keverék biztosította, a keverési arány olaj-benzin 1:25-1:40. A maximális sebesség típustól függően 75 és 90 km/h között volt.
-
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]]
-
== Típustörténet ==
+
== '''Típustörténet''' ==
-
[[Fájl:Const1.gif]]
+
Az RT 125 típust 1939-ben vezette be a DKW, akkor a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója. A motorkerékpár az RT 100 (1934) modellen alapult. AZ RT 100-as 2 ½ Le-s kismotorja ismert gép volt a 100 cm3-es kategóriában, egyszerű kezelhetősége, három fokozatú váltója és megjelenése, gy "igazi" motorkerékpár élményét nyújtotta, az ára pedig csak 345 birodalmi márka volt.
-
Az RT 125-tól 1939-ben DKW bevezetni, abban az időben a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója. A motorkerékpár alapul RT 100 -tól 1934. Ez is, mint RT 2 ½ hp ismert gép volt érzés a 100 cc osztály, mert volt egy kick starter, három kézzel tolódott fogaskerekek, vezérlők és kijött nélkül az akkori szokásos e osztályú motorok pedálok, így ez egy "igazi" motorkerékpár és az ára csak 345 birodalmi
+
-
Végső polgári fejlődés előtt a második világháború 1939-ben, az RT 125 került bevezetésre. A legfontosabb újítás volt, elsősorban a nagyobb, teljesen új motor az újonnan létrehozott 125-cc kategóriában. Volt egy dinamó akkumulátorral gyújtás és hozzájárult 4,75 LE, elég a maximális sebesség 80 km / h. A motorkerékpár alkalmazott átlagosan 2,5 l/100 km és a költségek 425 birodalmi (akkor a havi bruttó fizetése egy általános iskolai tanár), utasülés és sebességmérő is rendelkezésre álltak. A motor volt, csak fekete, és most felszerelt 3 sebességes pedál és kézi tengelykapcsoló és megmérjük mintegy 70 kilogramm üres.
+
Az utolsó "polgári" modellként a második világháború előtt 1939-ben, az RT 125 került bevezetésre. A legfontosabb újítás elsősorban a nagyobb, teljesen új motorkonstrukció, az újonnan létrehozott 125 cm3-es kategóriában. Egy 6V-os dinamó akkumulátoros gyújtással, 4,75 LE teljesítmény, ami lehetővé tette a 80 km/h maximális sebességet. A motorkerékpár fogyasztása átlagosan 2,5 l/100 km és az ára 425 birodalmi márka (akkor a havi bruttó fizetése egy általános iskolai tanárnak). Utasülés és sebességmérő is rendelkezésre állt. A motort csak fekete színben gyártották. A 3 sebességes lábváltóval és kézi működtetésű tengelykapcsolóval könnyen mozgásba hozhatták, a mintegy 70 kilogramm üres tömegű motort.
-
A motor ezután jobb, hogy sok konkurens modellek teljesítménye, de olcsóbb. V megkóstolta az 1939-es bemutatott NSU 125 ZDB - motorteljesítménye a 122 cc elmozdulás és 4 LE, végsebessége 70 km / h - 5 Reichsmark több, mint az RT 125.
+
-
Ebben a technikai megközelítés az oka a sok éves folytatódott sikere RT 125, mert ez a gép volt az alapja egy új kezdet után, a második világháború, mind a fő gyár Zschopau ( Szászország ), és a gyár az ingolstadti ( Bajorország ) és volt valami a " népszerű motorkerékpár ", amely így sok és amelyhez bármikor hivatkozhat. Ez egyesítette a közgazdaságtan egy könnyű motorkerékpár , 100 cc a teljesítménye egy 200 köbcentis motorral, és volt (ez idő szerint) meglehetősen sportos kis hétköznapi gép.
+
-
{| class="wikitable"
+
A motor teljesítményében és árában is jobb volt, mint sok konkurens modell. Az 1939-es NSU 125 ZDB teljesítménye, a 122 cm3 űrtartalom mellett 4 LE, végsebessége 70 km/h volt, ára pedig 5 márkával több, mint az RT 125 motorkerékpáré.
 +
 
 +
Ezzel a technikai megközelítéssel sok éven át folytatódott az RT 125 sikere, mert ez a gép volt az alapja a második világháború utáni újrakezdésnek, mind a fő gyárban Zschopauban (Szászország), mind az ingolstadti gyárban (Bajorország) Népszerűsége, technikai és üzemeltetési tulajdonságai miatt, a 100-200 cm3-es kategóriában töretlen volt. Az ára pedig még közkedveltebbé tette ezt a meglehetősen sportos kis hétköznapi gépet.
 +
 
 +
{|align="center"
 +
|bgcolor="lightblue" align="center"|
 +
{|class="wikitable"  
|- class="hintergrundfarbe6"
|- class="hintergrundfarbe6"
| || '''DKW&nbsp;RT&nbsp;100'''&nbsp;(2&nbsp;½&nbsp;PS) || '''DKW&nbsp;RT&nbsp;100'''&nbsp;(3&nbsp;PS) || '''DKW RT 125''' || '''DKW RT 125-1'''
| || '''DKW&nbsp;RT&nbsp;100'''&nbsp;(2&nbsp;½&nbsp;PS) || '''DKW&nbsp;RT&nbsp;100'''&nbsp;(3&nbsp;PS) || '''DKW RT 125''' || '''DKW RT 125-1'''
74. sor: 76. sor:
|'''Höchstgeschwindigkeit'''|| 60&nbsp;km/h || 65&nbsp;km/h || 80&nbsp;km/h || 80&nbsp;km/h
|'''Höchstgeschwindigkeit'''|| 60&nbsp;km/h || 65&nbsp;km/h || 80&nbsp;km/h || 80&nbsp;km/h
|}
|}
-
 
+
{|class="wikitable" align="center"
-
{| class="wikitable"
+
|- class="hintergrundfarbe6"
|- class="hintergrundfarbe6"
| || '''IFA DKW RT 125''' || '''IFA RT 125/1''' || '''MZ''' (RT) '''125/2''' || '''MZ''' (RT) '''125/3''' || '''MZ''' (RT) '''125/4'''
| || '''IFA DKW RT 125''' || '''IFA RT 125/1''' || '''MZ''' (RT) '''125/2''' || '''MZ''' (RT) '''125/3''' || '''MZ''' (RT) '''125/4'''
91. sor: 92. sor:
|'''Preis in [[Mark (DDR)|Mark]]'''|| 1680 || 1765 || 1830 || 1875 || --
|'''Preis in [[Mark (DDR)|Mark]]'''|| 1680 || 1765 || 1830 || 1875 || --
|}
|}
-
 
+
{|class="wikitable"
-
{| class="wikitable"
+
|- class="hintergrundfarbe6"
|- class="hintergrundfarbe6"
| || '''DKW RT 125 W''' || '''DKW RT 125/2''' || '''DKW RT 125/2 H'''
| || '''DKW RT 125 W''' || '''DKW RT 125/2''' || '''DKW RT 125/2 H'''
106. sor: 106. sor:
|'''Preis in [[Deutsche Mark|DM]]'''|| 945–980 || 1045–1095 || 1175–1225
|'''Preis in [[Deutsche Mark|DM]]'''|| 945–980 || 1045–1095 || 1175–1225
|}
|}
 +
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]]
-
==Kortársak==
+
=='''Kortársak'''==
-
* elődje a DKW RT 100
+
 
-
* Hasonló konstrukció NSU Fox
+
Már a háború küszöbén, mind az RT 100-ast és RT 125-öst, másolták Angliában. A Royal Enfield 1939-ben megépítette a RE modellt, az úgynevezett "Flying Flea" (repülő bolha) könnyű motorkerékpárt. A fa ládákba csomagolt "Flying Flea"-t repülőgépeken szállították és ejtőernyővel dobták le a brit szárazföldi és légi-desszantos egységek számára. 1939  folymán a WSK Lengyelországban, illetve a Jawa az egykori Csehszlovákiában épített RT 125 motorokat, mint engedélyezett változatokat.
-
* Utódok az RT 125 után MZ ES 125/150 típusok
+
 
 +
A második világháború után megszűnt a szabadalom, és az RT 125 vált a legtöbbet másolt motorkerékpárrá a világon. Számos neves gyártó másolta a motorkerékpárt egészében, vagy egy-egy jelentős részlete, konstrukciós elve miatt.
 +
 
 +
Már 1946-ban megjelent, a szovjet K 125, amit a leszerelt Zschopui gépsorokon gyártottak. 1948-ban jelent meg a Harley-Davidson Hummer "125 S" a "Super", vagy egyszerűen "Harley-Davidson 125" a piacon, a brit BSA Bantam, a szovjet Moskva M1A, illetve a Yamaha YA-1 (az első Yamaha motorkerékpár) az RT 125 másolataiként. Az RT előállítási jogai a reprodukciót illetően, az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és a Szovjetunió számára, a WWII utáni jóvátétel okán, legális volt. A Zschopau-i üzem gyártósorait nagyrészt lebontották, a gépeket és készleteket a győztesek szövetséges országaiba szállították.
 +
 
 +
Más gyártók is kopírozták az RT 125 motort, többek között Olaszországban a Moto Morini a "125 Turismo" (1946-1953), valamint Mival és a magyar Csepel (1947-1954) modelljeivel.
 +
 
 +
Lengyelországban három gyártó volt, aki készített másolatot az RT 125-ről. Az SHL (motorkerékpár márka) M02, M03 és M04-t, a Sokol, a Model 125 és M01-t, a WSK a modell M06-t. Az SHL M11 - és WSK M06 motor tervezése, a DKW motorkerékpár-motor konstrukción alapult, míg a többi részletet a lengyel tervezők készítették.
 +
 
 +
Másolatok keletkeztek a gyártók továbbfejlesztései nyomán is. Lengyel-indiai együttműködés révén is készültek motorok. 1962-től India márkanév alatt a Rajdoot gyártott különböző változatokat, egészen 2005-ig. Ezek eredetileg egy licencelt változatai voltak a lengyel SHL M11-nek.
 +
 
 +
Jelenleg (2012) a Minsk Moto gyárt három különböző modellt, melyek továbbfejlesztései az 1951-ben, Minszkben gyártott M1A Moskva motornak.
 +
 
 +
Németországban a becslések szerint 450 000 RT 125 készült, a világon pedig több mint öt millió.
 +
 
 +
{|align="center"
 +
|-bgcolor="lightcyan"
 +
|
 +
* Elődje a DKW RT 100
 +
|[[Fájl:665_1286130651_DKW_RT_2.jpg|thumb|center|360px|DKW 100 - 1938]]
 +
|-bgcolor="lightcyan"
 +
|
 +
* Hasonló konstrukció NSU Fox (4 ütemű)
 +
|[[Fájl:NSU-FOX_1954_2.jpg|thumb|center|360px|NSU Fox - 1954]]
 +
|-bgcolor="lightcyan"
 +
|
 +
* Utódok az RT 125 után  
 +
|[[Fájl:MZ125RT3.JPG|thumb|center|360px|MZ RT 125/3]]
 +
|-bgcolor="lightcyan"
 +
|
 +
*MZ ES 125/150 típusok
 +
|[[Fájl:08aes150.jpg|thumb|center|360px|MZ ES 150]]
 +
|-bgcolor="lightcyan"
 +
|
* Utángyártások
* Utángyártások
**Moskva M1-A
**Moskva M1-A
**MZ (IFA)RT 125
**MZ (IFA)RT 125
**Yamaha YA-1
**Yamaha YA-1
-
**Honda CUB
+
**Sokół 125
**BSA Bantam
**BSA Bantam
**Harley Davidson Hummer
**Harley Davidson Hummer
-
**Sokol
+
**Royal Enfield WDRE
 +
**Honda CUB
 +
(Kreidler 50 után-4ütemű)
 +
|
 +
<gallery perrow="3" width="240px">
 +
Fájl:Moskva-M1-A-hiline.jpg|Moskva M1-A
 +
Fájl:MZ125RT3.JPG|MZ (IFA) RT 125
 +
Fájl:1954-Yamaha-YA-1-Red-Dragonfly.jpg|Yamaha YA-1 Red DragonFly
 +
Fájl:Sokół_125_motorcycle.jpg|Sokół 125
 +
Fájl:BSA-Bantam.jpg|BSA Bantam
 +
Fájl:1956-harley-hummer-41-1024x504.jpg|Harley - Hummer
 +
Fájl:Royal_Enfield_WDRE_motorbike_2009.jpg|Royal_Enfield_WDRE
 +
Fájl:14_dkw-hummel-04.jpg|DKW Hummel
 +
Fájl:Kreidler_K_50.jpg|Kreidler 50
 +
Fájl:Honda_super_cub1stGen1958.jpg|Honda CUB
 +
Fájl:07DKW_RT250_Engine_Cutaway.jpg|DKW RT 125 motorblokk
 +
Fájl:DKW_ad_RT100.jpg|RT 100 - az előd
 +
</gallery>
 +
|}
 +
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]]
 +
{|
 +
|bgcolor="LightSteelBlue"|
 +
== '''Wehrmacht modell''' ==
-
==Galéria==
+
A DKW RT 125-1 a fegyveres erők számára, az 1943-1944 modell évtől RT 125-A (erősített kivitel)
 +
 
 +
1941-ben a termelés a könnyű kivitelű RT gyártására irányul, hogy a hadsereg felé a kínálat nagyobb legyen, az NZ 350-1 mellett. Mivel az NZ 350-1 modell menetkész tömege 175 kg volt, és túl nehézkesnek bizonyult a gyors előretörésnél, a katonaság inkább egy könnyebb motorkerékpárt helyezett az előtérbe.
 +
 
 +
1943-ban az RT 125, kisebb módosításokkal és megerősítésekkel újabb verzióban jelent meg RT 125-A néven. A változások az RT 125-1-hez képest nagyobb tárolóhelyet biztosít, a vázkeret megerősített kivitelben készül (hasonlóan az NZ 350-1-hez), a Vortex levegőszűrő szintén az NZ 350-1 szerint kialakítva, teljesen öntöttvas motorblokk, a sebességmérő ISGUS típusú, tekercsrugós teleszkópos villa a trapéz lengőkaros helyett(a polgári modell  felfüggesztése), a festékszín 1943-tól, katonai egység szín code 43(sötét sárga) vagy olajzöld. A termelési terv havonta 600 példány.
 +
 
 +
[[Fájl:12_1943_dkw_rt_125_1.jpg|thumb|center|720px|'''DKW RT 125 Wehrmacht - 1943''']]
 +
 
 +
A motorkerékpár üres súlya 91 kg, a bruttó súlya legfeljebb 240 kg. A motor nagyon könnyű és fürge, de elég erős ahhoz, hogy a gyorsan előrenyomuló hadsereg fegyvereseit szállítsa, illetve futárszolgálati feladatokat lásson el. Körülbelül 12.000 járművet szállítottak le a háború folyamán a Wehrmacht részére. 1945 márciusáig összesen 165200 motorkerékpár készült. A DKW RT 125-A és a DKW NZ 350_1 voltak azon típusok, amelyek a háború ellenére is folyamatosan készültek a Wehrmacht megrendelésére.
 +
 
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]]
 +
|}
 +
{|
 +
|bgcolor="lightcyan"|
 +
=='''Galéria'''==
 +
[[Fájl:DKW-RT-125-2.jpg|center|680px]]
 +
{|align="center"
 +
|bgcolor="silver"|
 +
<gallery caption="DKW RT 125 fotók" gallery widths="290px" perrow="2">
 +
Fájl: DKW-RT-125-2.jpg|DKW RT 125-2
 +
Fájl: 13 dkw 1949 rt125w 125cc.jpg|DKW RT 125 - 1949
 +
Fájl: 665_1286130651_DKW_RT_2.jpg|DKW RT 2
 +
Fájl: Dkws-at-1937-isdt-1039x570.jpg|DKW RT 125 ISDT - 1937
 +
Fájl: DKW ad RT100.jpg|DKW 100 - korabeli hirdetés
 +
Fájl: 02DKWRt125.jpg|DKW 125 - korabeli hirdetés
 +
Fájl: Dkwrt250hg.jpg|DKW 250 - korabeli hirdetés
 +
Fájl: 12aDKWlogo.JPG|foto DKW Logo
 +
</gallery>
 +
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]]
-
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
+
=='''Források, hivatkozások'''==
-
==Források, hivatkozások==
+
{{commonscat|DKW RT125|DKW RT 125}}
{{commonscat|DKW RT125|DKW RT 125}}
* [http://de.wikipedia.org/wiki/RT_125 WIKI DKW RT 125 DE]
* [http://de.wikipedia.org/wiki/RT_125 WIKI DKW RT 125 DE]
137. sor: 223. sor:
|style="border:outset 4px lightgray"|[[Fájl:backtop.jpg|link=DKW RT 125]]
|style="border:outset 4px lightgray"|[[Fájl:backtop.jpg|link=DKW RT 125]]
|}
|}
-
[[Kategória:Motormárka]]
+
[[Kategória:Motortípus]]
[[Kategória:Németország]]
[[Kategória:Németország]]

A lap jelenlegi, 2013. április 18., 04:50-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

DKW RT 125
13 dkw 1949 rt125w 125cc.jpg
DKW RT 125 - 1949
Gyártási adatok
GyártóDKW
Gyártás helyeZschopau, Németország
Gyártás éve1939-1965
Darabszám450.000 db (Németországban)
Kategóriakismotor
TervezőHermann Weber
A(z) RT 125 modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Üzemanyagbenzin-olaj keverék
Teljesítmény
MotorEgyhengeres, léghűtéses, 123 cm3 lökettérfogat
FelépítésKétütemű, huroköblítéses, Schnürle átömlökkel
Váltó3 v. 4 sebesség, lábváltó
Teljesítmény4,7-6,5 LE
Max. sebesség78-90 km/h

Kapcsolódó modellek
DKW RT100 - MZ RT, ES, -125


Az RT 125 motorkerékpárokat 1939-1965 között különböző gyártók is készítették. Mintegy 450.000 db épült Németországban, így az RT 125 a legnagyobb számban gyártott német motorkerékpár. Az "RT" betűszó jelentése R(eich)T(yp)~országos típus szóösszetételből származik, míg a 125, a motor lökettérfogatára utal. A motorkerékpárt a DKW vezető tervezője Hermann Weber konstruálta.

Tartalomjegyzék

Ismertető

Az RT 125 volt a leginkább másolt motorkerékpár a világon, mivel a vonatkozó szabadalom a WWII-t követően megszűnt. Körülbelül ötmillió példányt gyártottak világszerte, illetve ha a Honda Super Cub mennyiségével számítjuk, mintegy 6 millió készült a világon.

DKW 125 RT - 1939

  • Technológia

A kétütemű motor letisztult és egyszerű konstrukciója, jó hatásfokot és üzembiztonságot nyújtott a felhasználóknak. Minden RT 125-ös model léghűtéses egyhengeres - kétütemű motor, lapos dugattyúval (nincs terelőgát) lett kialakítva, viszont a "Schnürle" elrendezésű átömlő csatornák huroköblítése biztosítja a munkavégzési ütemek megbízhatóságát. Ezen tulajdonságok, valamint az hengerfej egyszerű égéstér kialakítása, tovább javítja a sűrítési arányt illetve az adott köbtartalomból kihozható teljesítményt.

A méretek: furata 52 mm, a lökete 58 mm, és így lökettérfogata 123 cm3. A modelltől és évjárattól függő teljesítmény 4,75-6,5 LE között volt. A motor öntöttvas hengert és alumínium hengerfejet kapott, egy blokkban a 3 v. 4 fokozatú sebességváltóval. A főtengelyen feszültség-szabályzóval ellátott 6-voltos dinamó kapott helyet, a keverék ellátást egy egytorkú porlasztó biztosította, egy úszóház és egy tűszelep segítségével.

DKW 2 ütemű motor és váltó

Mind a főtengely és a váltómű, mind a sebességváltó és a hátsó kerék fogaskerekei között görgős láncok biztosítják a kapcsolatot. Az erőátvitel a hajtómű-kialakításától függően három vagy négy fokozatú. A váltómechanizmus léptetővillás elrendezésű. A kétütemű motor kenését a benzin-olaj keverék biztosította, a keverési arány olaj-benzin 1:25-1:40. A maximális sebesség típustól függően 75 és 90 km/h között volt.

VeteranBanner2012b.jpg

Típustörténet

Az RT 125 típust 1939-ben vezette be a DKW, akkor a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója. A motorkerékpár az RT 100 (1934) modellen alapult. AZ RT 100-as 2 ½ Le-s kismotorja ismert gép volt a 100 cm3-es kategóriában, egyszerű kezelhetősége, három fokozatú váltója és megjelenése, gy "igazi" motorkerékpár élményét nyújtotta, az ára pedig csak 345 birodalmi márka volt.

Az utolsó "polgári" modellként a második világháború előtt 1939-ben, az RT 125 került bevezetésre. A legfontosabb újítás elsősorban a nagyobb, teljesen új motorkonstrukció, az újonnan létrehozott 125 cm3-es kategóriában. Egy 6V-os dinamó akkumulátoros gyújtással, 4,75 LE teljesítmény, ami lehetővé tette a 80 km/h maximális sebességet. A motorkerékpár fogyasztása átlagosan 2,5 l/100 km és az ára 425 birodalmi márka (akkor a havi bruttó fizetése egy általános iskolai tanárnak). Utasülés és sebességmérő is rendelkezésre állt. A motort csak fekete színben gyártották. A 3 sebességes lábváltóval és kézi működtetésű tengelykapcsolóval könnyen mozgásba hozhatták, a mintegy 70 kilogramm üres tömegű motort.

A motor teljesítményében és árában is jobb volt, mint sok konkurens modell. Az 1939-es NSU 125 ZDB teljesítménye, a 122 cm3 űrtartalom mellett 4 LE, végsebessége 70 km/h volt, ára pedig 5 márkával több, mint az RT 125 motorkerékpáré.

Ezzel a technikai megközelítéssel sok éven át folytatódott az RT 125 sikere, mert ez a gép volt az alapja a második világháború utáni újrakezdésnek, mind a fő gyárban Zschopauban (Szászország), mind az ingolstadti gyárban (Bajorország) Népszerűsége, technikai és üzemeltetési tulajdonságai miatt, a 100-200 cm3-es kategóriában töretlen volt. Az ára pedig még közkedveltebbé tette ezt a meglehetősen sportos kis hétköznapi gépet.

DKW RT 100 (2 ½ PS) DKW RT 100 (3 PS) DKW RT 125 DKW RT 125-1
Bauzeit 1934–1936 1936–1940 1939–1941 1943–1944
Stückzahl 10.000 61.850 21.000 12.000
Leistung 2,5 PS 3 PS 4,75 PS 4,75 PS
Höchstgeschwindigkeit 60 km/h 65 km/h 80 km/h 80 km/h
IFA DKW RT 125 IFA RT 125/1 MZ (RT) 125/2 MZ (RT) 125/3 MZ (RT) 125/4
Bauzeit 1949–1954 1954–1956 1956–1959 1959–1962 1964–1965
Stückzahl 30.199 33.148 55.424 143.035 4904
Leistung 4,75 PS 5,5 PS 6 PS 6,5 PS 6,5 PS
Leergewicht 78 kg 85 kg 90 kg 109 kg 109 kg
Höchstgeschwindigkeit 75 km/h 80 km/h 80 km/h 85 km/h 85 km/h
Preis in Mark 1680 1765 1830 1875 --
DKW RT 125 W DKW RT 125/2 DKW RT 125/2 H
Bauzeit 1949–1952 1952–1956 1954–1957
Stückzahl 55.639 50.029 28.349
Leistung 4,75 PS 5,7 PS 6,5 PS
Höchstgeschwindigkeit 75 km/h 80 km/h 84 km/h
Preis in DM 945–980 1045–1095 1175–1225

VeteranBanner2012b.jpg

Kortársak

Már a háború küszöbén, mind az RT 100-ast és RT 125-öst, másolták Angliában. A Royal Enfield 1939-ben megépítette a RE modellt, az úgynevezett "Flying Flea" (repülő bolha) könnyű motorkerékpárt. A fa ládákba csomagolt "Flying Flea"-t repülőgépeken szállították és ejtőernyővel dobták le a brit szárazföldi és légi-desszantos egységek számára. 1939 folymán a WSK Lengyelországban, illetve a Jawa az egykori Csehszlovákiában épített RT 125 motorokat, mint engedélyezett változatokat.

A második világháború után megszűnt a szabadalom, és az RT 125 vált a legtöbbet másolt motorkerékpárrá a világon. Számos neves gyártó másolta a motorkerékpárt egészében, vagy egy-egy jelentős részlete, konstrukciós elve miatt.

Már 1946-ban megjelent, a szovjet K 125, amit a leszerelt Zschopui gépsorokon gyártottak. 1948-ban jelent meg a Harley-Davidson Hummer "125 S" a "Super", vagy egyszerűen "Harley-Davidson 125" a piacon, a brit BSA Bantam, a szovjet Moskva M1A, illetve a Yamaha YA-1 (az első Yamaha motorkerékpár) az RT 125 másolataiként. Az RT előállítási jogai a reprodukciót illetően, az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és a Szovjetunió számára, a WWII utáni jóvátétel okán, legális volt. A Zschopau-i üzem gyártósorait nagyrészt lebontották, a gépeket és készleteket a győztesek szövetséges országaiba szállították.

Más gyártók is kopírozták az RT 125 motort, többek között Olaszországban a Moto Morini a "125 Turismo" (1946-1953), valamint Mival és a magyar Csepel (1947-1954) modelljeivel.

Lengyelországban három gyártó volt, aki készített másolatot az RT 125-ről. Az SHL (motorkerékpár márka) M02, M03 és M04-t, a Sokol, a Model 125 és M01-t, a WSK a modell M06-t. Az SHL M11 - és WSK M06 motor tervezése, a DKW motorkerékpár-motor konstrukción alapult, míg a többi részletet a lengyel tervezők készítették.

Másolatok keletkeztek a gyártók továbbfejlesztései nyomán is. Lengyel-indiai együttműködés révén is készültek motorok. 1962-től India márkanév alatt a Rajdoot gyártott különböző változatokat, egészen 2005-ig. Ezek eredetileg egy licencelt változatai voltak a lengyel SHL M11-nek.

Jelenleg (2012) a Minsk Moto gyárt három különböző modellt, melyek továbbfejlesztései az 1951-ben, Minszkben gyártott M1A Moskva motornak.

Németországban a becslések szerint 450 000 RT 125 készült, a világon pedig több mint öt millió.

  • Elődje a DKW RT 100
DKW 100 - 1938
  • Hasonló konstrukció NSU Fox (4 ütemű)
NSU Fox - 1954
  • Utódok az RT 125 után
MZ RT 125/3
  • MZ ES 125/150 típusok
MZ ES 150
  • Utángyártások
    • Moskva M1-A
    • MZ (IFA)RT 125
    • Yamaha YA-1
    • Sokół 125
    • BSA Bantam
    • Harley Davidson Hummer
    • Royal Enfield WDRE
    • Honda CUB

(Kreidler 50 után-4ütemű)

VeteranBanner2012b.jpg

Wehrmacht modell

A DKW RT 125-1 a fegyveres erők számára, az 1943-1944 modell évtől RT 125-A (erősített kivitel)

1941-ben a termelés a könnyű kivitelű RT gyártására irányul, hogy a hadsereg felé a kínálat nagyobb legyen, az NZ 350-1 mellett. Mivel az NZ 350-1 modell menetkész tömege 175 kg volt, és túl nehézkesnek bizonyult a gyors előretörésnél, a katonaság inkább egy könnyebb motorkerékpárt helyezett az előtérbe.

1943-ban az RT 125, kisebb módosításokkal és megerősítésekkel újabb verzióban jelent meg RT 125-A néven. A változások az RT 125-1-hez képest nagyobb tárolóhelyet biztosít, a vázkeret megerősített kivitelben készül (hasonlóan az NZ 350-1-hez), a Vortex levegőszűrő szintén az NZ 350-1 szerint kialakítva, teljesen öntöttvas motorblokk, a sebességmérő ISGUS típusú, tekercsrugós teleszkópos villa a trapéz lengőkaros helyett(a polgári modell felfüggesztése), a festékszín 1943-tól, katonai egység szín code 43(sötét sárga) vagy olajzöld. A termelési terv havonta 600 példány.

DKW RT 125 Wehrmacht - 1943

A motorkerékpár üres súlya 91 kg, a bruttó súlya legfeljebb 240 kg. A motor nagyon könnyű és fürge, de elég erős ahhoz, hogy a gyorsan előrenyomuló hadsereg fegyvereseit szállítsa, illetve futárszolgálati feladatokat lásson el. Körülbelül 12.000 járművet szállítottak le a háború folyamán a Wehrmacht részére. 1945 márciusáig összesen 165200 motorkerékpár készült. A DKW RT 125-A és a DKW NZ 350_1 voltak azon típusok, amelyek a háború ellenére is folyamatosan készültek a Wehrmacht megrendelésére.

VeteranBanner2012b.jpg

Galéria

DKW-RT-125-2.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Források, hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz DKW RT 125 témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg