DKW RT 125
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Ismertető: techn. adatok) |
(korrekciók) |
||
(23 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] |
{| | {| | ||
|bgcolor="lightcyan"| | |bgcolor="lightcyan"| | ||
10. sor: | 10. sor: | ||
| gyártás helye = Zschopau, Németország | | gyártás helye = Zschopau, Németország | ||
| év = 1939-1965 | | év = 1939-1965 | ||
- | | darabszám = | + | | darabszám = 450.000 db (Németországban) |
| jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | | jelenlegi ára = <!-- lehetőség szerint tól-ig megadva, nagyon rossz állapotútól a gyári állapotúig --> | ||
- | | kategória = | + | | kategória = kismotor |
| tervező = Hermann Weber | | tervező = Hermann Weber | ||
| modell = RT 125 | | modell = RT 125 | ||
30. sor: | 30. sor: | ||
| gyorsulás = | | gyorsulás = | ||
| végsebesség = 78-90 km/h | | végsebesség = 78-90 km/h | ||
- | | kapcsolódó modellek = | + | | kapcsolódó modellek = [[DKW]] RT100 - [[MZ]] RT, ES, -125 |
- | }} | + | }}Az RT 125 motorkerékpárokat 1939-1965 között különböző gyártók is készítették. Mintegy 450.000 db épült Németországban, így az RT 125 a legnagyobb számban gyártott német motorkerékpár. |
+ | Az "RT" betűszó jelentése R(eich)T(yp)~országos típus szóösszetételből származik, míg a 125, a motor lökettérfogatára utal. A motorkerékpárt a [[DKW]] vezető tervezője Hermann Weber konstruálta. | ||
== '''Ismertető''' == | == '''Ismertető''' == | ||
- | Az RT 125 | + | Az RT 125 volt a leginkább másolt motorkerékpár a világon, mivel a vonatkozó szabadalom a WWII-t követően megszűnt. Körülbelül ötmillió példányt gyártottak világszerte, illetve ha a Honda Super Cub mennyiségével számítjuk, mintegy 6 millió készült a világon. |
- | + | [[Fájl:02DKW advert.jpg|440px|'''DKW 125 RT - 1939''']] | |
- | + | * '''Technológia''' | |
- | + | ||
- | '''Technológia''' | + | |
A kétütemű motor letisztult és egyszerű konstrukciója, jó hatásfokot és üzembiztonságot nyújtott a felhasználóknak. Minden RT 125-ös model léghűtéses egyhengeres - kétütemű motor, lapos dugattyúval (nincs terelőgát) lett kialakítva, viszont a "Schnürle" elrendezésű átömlő csatornák huroköblítése biztosítja a munkavégzési ütemek megbízhatóságát. Ezen tulajdonságok, valamint az hengerfej egyszerű égéstér kialakítása, tovább javítja a sűrítési arányt illetve az adott köbtartalomból kihozható teljesítményt. | A kétütemű motor letisztult és egyszerű konstrukciója, jó hatásfokot és üzembiztonságot nyújtott a felhasználóknak. Minden RT 125-ös model léghűtéses egyhengeres - kétütemű motor, lapos dugattyúval (nincs terelőgát) lett kialakítva, viszont a "Schnürle" elrendezésű átömlő csatornák huroköblítése biztosítja a munkavégzési ütemek megbízhatóságát. Ezen tulajdonságok, valamint az hengerfej egyszerű égéstér kialakítása, tovább javítja a sűrítési arányt illetve az adott köbtartalomból kihozható teljesítményt. | ||
A méretek: furata 52 mm, a lökete 58 mm, és így lökettérfogata 123 cm3. A modelltől és évjárattól függő teljesítmény 4,75-6,5 LE között volt. | A méretek: furata 52 mm, a lökete 58 mm, és így lökettérfogata 123 cm3. A modelltől és évjárattól függő teljesítmény 4,75-6,5 LE között volt. | ||
- | A motor öntöttvas hengert és alumínium hengerfejet kapott, egy blokkban a 3 v. 4 fokozatú sebességváltóval. A főtengelyen feszültség-szabályzóval ellátott 6-voltos | + | A motor öntöttvas hengert és alumínium hengerfejet kapott, egy blokkban a 3 v. 4 fokozatú sebességváltóval. A főtengelyen feszültség-szabályzóval ellátott 6-voltos dinamó kapott helyet, a keverék ellátást egy egytorkú porlasztó biztosította, egy úszóház és egy tűszelep segítségével. |
[[Fájl:07DKW_RT250_Engine_Cutaway.jpg|thumb|center|540px|'''DKW 2 ütemű motor és váltó''']] | [[Fájl:07DKW_RT250_Engine_Cutaway.jpg|thumb|center|540px|'''DKW 2 ütemű motor és váltó''']] | ||
51. sor: | 50. sor: | ||
A kétütemű motor kenését a benzin-olaj keverék biztosította, a keverési arány olaj-benzin 1:25-1:40. A maximális sebesség típustól függően 75 és 90 km/h között volt. | A kétütemű motor kenését a benzin-olaj keverék biztosította, a keverési arány olaj-benzin 1:25-1:40. A maximális sebesség típustól függően 75 és 90 km/h között volt. | ||
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] |
- | == Típustörténet == | + | == '''Típustörténet''' == |
- | + | Az RT 125 típust 1939-ben vezette be a DKW, akkor a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója. A motorkerékpár az RT 100 (1934) modellen alapult. AZ RT 100-as 2 ½ Le-s kismotorja ismert gép volt a 100 cm3-es kategóriában, egyszerű kezelhetősége, három fokozatú váltója és megjelenése, gy "igazi" motorkerékpár élményét nyújtotta, az ára pedig csak 345 birodalmi márka volt. | |
- | Az RT 125 | + | |
- | + | Az utolsó "polgári" modellként a második világháború előtt 1939-ben, az RT 125 került bevezetésre. A legfontosabb újítás elsősorban a nagyobb, teljesen új motorkonstrukció, az újonnan létrehozott 125 cm3-es kategóriában. Egy 6V-os dinamó akkumulátoros gyújtással, 4,75 LE teljesítmény, ami lehetővé tette a 80 km/h maximális sebességet. A motorkerékpár fogyasztása átlagosan 2,5 l/100 km és az ára 425 birodalmi márka (akkor a havi bruttó fizetése egy általános iskolai tanárnak). Utasülés és sebességmérő is rendelkezésre állt. A motort csak fekete színben gyártották. A 3 sebességes lábváltóval és kézi működtetésű tengelykapcsolóval könnyen mozgásba hozhatták, a mintegy 70 kilogramm üres tömegű motort. | |
- | + | ||
- | + | ||
- | {| class="wikitable" | + | A motor teljesítményében és árában is jobb volt, mint sok konkurens modell. Az 1939-es NSU 125 ZDB teljesítménye, a 122 cm3 űrtartalom mellett 4 LE, végsebessége 70 km/h volt, ára pedig 5 márkával több, mint az RT 125 motorkerékpáré. |
+ | |||
+ | Ezzel a technikai megközelítéssel sok éven át folytatódott az RT 125 sikere, mert ez a gép volt az alapja a második világháború utáni újrakezdésnek, mind a fő gyárban Zschopauban (Szászország), mind az ingolstadti gyárban (Bajorország) Népszerűsége, technikai és üzemeltetési tulajdonságai miatt, a 100-200 cm3-es kategóriában töretlen volt. Az ára pedig még közkedveltebbé tette ezt a meglehetősen sportos kis hétköznapi gépet. | ||
+ | |||
+ | {|align="center" | ||
+ | |bgcolor="lightblue" align="center"| | ||
+ | {|class="wikitable" | ||
|- class="hintergrundfarbe6" | |- class="hintergrundfarbe6" | ||
| || '''DKW RT 100''' (2 ½ PS) || '''DKW RT 100''' (3 PS) || '''DKW RT 125''' || '''DKW RT 125-1''' | | || '''DKW RT 100''' (2 ½ PS) || '''DKW RT 100''' (3 PS) || '''DKW RT 125''' || '''DKW RT 125-1''' | ||
74. sor: | 76. sor: | ||
|'''Höchstgeschwindigkeit'''|| 60 km/h || 65 km/h || 80 km/h || 80 km/h | |'''Höchstgeschwindigkeit'''|| 60 km/h || 65 km/h || 80 km/h || 80 km/h | ||
|} | |} | ||
- | + | {|class="wikitable" align="center" | |
- | {| class="wikitable" | + | |
|- class="hintergrundfarbe6" | |- class="hintergrundfarbe6" | ||
| || '''IFA DKW RT 125''' || '''IFA RT 125/1''' || '''MZ''' (RT) '''125/2''' || '''MZ''' (RT) '''125/3''' || '''MZ''' (RT) '''125/4''' | | || '''IFA DKW RT 125''' || '''IFA RT 125/1''' || '''MZ''' (RT) '''125/2''' || '''MZ''' (RT) '''125/3''' || '''MZ''' (RT) '''125/4''' | ||
91. sor: | 92. sor: | ||
|'''Preis in [[Mark (DDR)|Mark]]'''|| 1680 || 1765 || 1830 || 1875 || -- | |'''Preis in [[Mark (DDR)|Mark]]'''|| 1680 || 1765 || 1830 || 1875 || -- | ||
|} | |} | ||
- | + | {|class="wikitable" | |
- | {| class="wikitable" | + | |
|- class="hintergrundfarbe6" | |- class="hintergrundfarbe6" | ||
| || '''DKW RT 125 W''' || '''DKW RT 125/2''' || '''DKW RT 125/2 H''' | | || '''DKW RT 125 W''' || '''DKW RT 125/2''' || '''DKW RT 125/2 H''' | ||
106. sor: | 106. sor: | ||
|'''Preis in [[Deutsche Mark|DM]]'''|| 945–980 || 1045–1095 || 1175–1225 | |'''Preis in [[Deutsche Mark|DM]]'''|| 945–980 || 1045–1095 || 1175–1225 | ||
|} | |} | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] | ||
- | ==Kortársak== | + | =='''Kortársak'''== |
- | * | + | |
- | * Hasonló konstrukció NSU Fox | + | Már a háború küszöbén, mind az RT 100-ast és RT 125-öst, másolták Angliában. A Royal Enfield 1939-ben megépítette a RE modellt, az úgynevezett "Flying Flea" (repülő bolha) könnyű motorkerékpárt. A fa ládákba csomagolt "Flying Flea"-t repülőgépeken szállították és ejtőernyővel dobták le a brit szárazföldi és légi-desszantos egységek számára. 1939 folymán a WSK Lengyelországban, illetve a Jawa az egykori Csehszlovákiában épített RT 125 motorokat, mint engedélyezett változatokat. |
- | * Utódok az RT 125 után MZ ES 125/150 típusok | + | |
+ | A második világháború után megszűnt a szabadalom, és az RT 125 vált a legtöbbet másolt motorkerékpárrá a világon. Számos neves gyártó másolta a motorkerékpárt egészében, vagy egy-egy jelentős részlete, konstrukciós elve miatt. | ||
+ | |||
+ | Már 1946-ban megjelent, a szovjet K 125, amit a leszerelt Zschopui gépsorokon gyártottak. 1948-ban jelent meg a Harley-Davidson Hummer "125 S" a "Super", vagy egyszerűen "Harley-Davidson 125" a piacon, a brit BSA Bantam, a szovjet Moskva M1A, illetve a Yamaha YA-1 (az első Yamaha motorkerékpár) az RT 125 másolataiként. Az RT előállítási jogai a reprodukciót illetően, az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és a Szovjetunió számára, a WWII utáni jóvátétel okán, legális volt. A Zschopau-i üzem gyártósorait nagyrészt lebontották, a gépeket és készleteket a győztesek szövetséges országaiba szállították. | ||
+ | |||
+ | Más gyártók is kopírozták az RT 125 motort, többek között Olaszországban a Moto Morini a "125 Turismo" (1946-1953), valamint Mival és a magyar Csepel (1947-1954) modelljeivel. | ||
+ | |||
+ | Lengyelországban három gyártó volt, aki készített másolatot az RT 125-ről. Az SHL (motorkerékpár márka) M02, M03 és M04-t, a Sokol, a Model 125 és M01-t, a WSK a modell M06-t. Az SHL M11 - és WSK M06 motor tervezése, a DKW motorkerékpár-motor konstrukción alapult, míg a többi részletet a lengyel tervezők készítették. | ||
+ | |||
+ | Másolatok keletkeztek a gyártók továbbfejlesztései nyomán is. Lengyel-indiai együttműködés révén is készültek motorok. 1962-től India márkanév alatt a Rajdoot gyártott különböző változatokat, egészen 2005-ig. Ezek eredetileg egy licencelt változatai voltak a lengyel SHL M11-nek. | ||
+ | |||
+ | Jelenleg (2012) a Minsk Moto gyárt három különböző modellt, melyek továbbfejlesztései az 1951-ben, Minszkben gyártott M1A Moskva motornak. | ||
+ | |||
+ | Németországban a becslések szerint 450 000 RT 125 készült, a világon pedig több mint öt millió. | ||
+ | |||
+ | {|align="center" | ||
+ | |-bgcolor="lightcyan" | ||
+ | | | ||
+ | * Elődje a DKW RT 100 | ||
+ | |[[Fájl:665_1286130651_DKW_RT_2.jpg|thumb|center|360px|DKW 100 - 1938]] | ||
+ | |-bgcolor="lightcyan" | ||
+ | | | ||
+ | * Hasonló konstrukció NSU Fox (4 ütemű) | ||
+ | |[[Fájl:NSU-FOX_1954_2.jpg|thumb|center|360px|NSU Fox - 1954]] | ||
+ | |-bgcolor="lightcyan" | ||
+ | | | ||
+ | * Utódok az RT 125 után | ||
+ | |[[Fájl:MZ125RT3.JPG|thumb|center|360px|MZ RT 125/3]] | ||
+ | |-bgcolor="lightcyan" | ||
+ | | | ||
+ | *MZ ES 125/150 típusok | ||
+ | |[[Fájl:08aes150.jpg|thumb|center|360px|MZ ES 150]] | ||
+ | |-bgcolor="lightcyan" | ||
+ | | | ||
* Utángyártások | * Utángyártások | ||
**Moskva M1-A | **Moskva M1-A | ||
**MZ (IFA)RT 125 | **MZ (IFA)RT 125 | ||
**Yamaha YA-1 | **Yamaha YA-1 | ||
- | ** | + | **Sokół 125 |
**BSA Bantam | **BSA Bantam | ||
**Harley Davidson Hummer | **Harley Davidson Hummer | ||
- | ** | + | **Royal Enfield WDRE |
+ | **Honda CUB | ||
+ | (Kreidler 50 után-4ütemű) | ||
+ | | | ||
+ | <gallery perrow="3" width="240px"> | ||
+ | Fájl:Moskva-M1-A-hiline.jpg|Moskva M1-A | ||
+ | Fájl:MZ125RT3.JPG|MZ (IFA) RT 125 | ||
+ | Fájl:1954-Yamaha-YA-1-Red-Dragonfly.jpg|Yamaha YA-1 Red DragonFly | ||
+ | Fájl:Sokół_125_motorcycle.jpg|Sokół 125 | ||
+ | Fájl:BSA-Bantam.jpg|BSA Bantam | ||
+ | Fájl:1956-harley-hummer-41-1024x504.jpg|Harley - Hummer | ||
+ | Fájl:Royal_Enfield_WDRE_motorbike_2009.jpg|Royal_Enfield_WDRE | ||
+ | Fájl:14_dkw-hummel-04.jpg|DKW Hummel | ||
+ | Fájl:Kreidler_K_50.jpg|Kreidler 50 | ||
+ | Fájl:Honda_super_cub1stGen1958.jpg|Honda CUB | ||
+ | Fájl:07DKW_RT250_Engine_Cutaway.jpg|DKW RT 125 motorblokk | ||
+ | Fájl:DKW_ad_RT100.jpg|RT 100 - az előd | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="LightSteelBlue"| | ||
+ | == '''Wehrmacht modell''' == | ||
- | ==Galéria== | + | A DKW RT 125-1 a fegyveres erők számára, az 1943-1944 modell évtől RT 125-A (erősített kivitel) |
+ | |||
+ | 1941-ben a termelés a könnyű kivitelű RT gyártására irányul, hogy a hadsereg felé a kínálat nagyobb legyen, az NZ 350-1 mellett. Mivel az NZ 350-1 modell menetkész tömege 175 kg volt, és túl nehézkesnek bizonyult a gyors előretörésnél, a katonaság inkább egy könnyebb motorkerékpárt helyezett az előtérbe. | ||
+ | |||
+ | 1943-ban az RT 125, kisebb módosításokkal és megerősítésekkel újabb verzióban jelent meg RT 125-A néven. A változások az RT 125-1-hez képest nagyobb tárolóhelyet biztosít, a vázkeret megerősített kivitelben készül (hasonlóan az NZ 350-1-hez), a Vortex levegőszűrő szintén az NZ 350-1 szerint kialakítva, teljesen öntöttvas motorblokk, a sebességmérő ISGUS típusú, tekercsrugós teleszkópos villa a trapéz lengőkaros helyett(a polgári modell felfüggesztése), a festékszín 1943-tól, katonai egység szín code 43(sötét sárga) vagy olajzöld. A termelési terv havonta 600 példány. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:12_1943_dkw_rt_125_1.jpg|thumb|center|720px|'''DKW RT 125 Wehrmacht - 1943''']] | ||
+ | |||
+ | A motorkerékpár üres súlya 91 kg, a bruttó súlya legfeljebb 240 kg. A motor nagyon könnyű és fürge, de elég erős ahhoz, hogy a gyorsan előrenyomuló hadsereg fegyvereseit szállítsa, illetve futárszolgálati feladatokat lásson el. Körülbelül 12.000 járművet szállítottak le a háború folyamán a Wehrmacht részére. 1945 márciusáig összesen 165200 motorkerékpár készült. A DKW RT 125-A és a DKW NZ 350_1 voltak azon típusok, amelyek a háború ellenére is folyamatosan készültek a Wehrmacht megrendelésére. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] | ||
+ | |} | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="lightcyan"| | ||
+ | =='''Galéria'''== | ||
+ | [[Fájl:DKW-RT-125-2.jpg|center|680px]] | ||
+ | {|align="center" | ||
+ | |bgcolor="silver"| | ||
+ | <gallery caption="DKW RT 125 fotók" gallery widths="290px" perrow="2"> | ||
+ | Fájl: DKW-RT-125-2.jpg|DKW RT 125-2 | ||
+ | Fájl: 13 dkw 1949 rt125w 125cc.jpg|DKW RT 125 - 1949 | ||
+ | Fájl: 665_1286130651_DKW_RT_2.jpg|DKW RT 2 | ||
+ | Fájl: Dkws-at-1937-isdt-1039x570.jpg|DKW RT 125 ISDT - 1937 | ||
+ | Fájl: DKW ad RT100.jpg|DKW 100 - korabeli hirdetés | ||
+ | Fájl: 02DKWRt125.jpg|DKW 125 - korabeli hirdetés | ||
+ | Fájl: Dkwrt250hg.jpg|DKW 250 - korabeli hirdetés | ||
+ | Fájl: 12aDKWlogo.JPG|foto DKW Logo | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] | ||
- | + | =='''Források, hivatkozások'''== | |
- | ==Források, hivatkozások== | + | |
{{commonscat|DKW RT125|DKW RT 125}} | {{commonscat|DKW RT125|DKW RT 125}} | ||
* [http://de.wikipedia.org/wiki/RT_125 WIKI DKW RT 125 DE] | * [http://de.wikipedia.org/wiki/RT_125 WIKI DKW RT 125 DE] | ||
137. sor: | 223. sor: | ||
|style="border:outset 4px lightgray"|[[Fájl:backtop.jpg|link=DKW RT 125]] | |style="border:outset 4px lightgray"|[[Fájl:backtop.jpg|link=DKW RT 125]] | ||
|} | |} | ||
- | [[Kategória: | + | [[Kategória:Motortípus]] |
[[Kategória:Németország]] | [[Kategória:Németország]] |
A lap jelenlegi, 2013. április 18., 04:50-kori változata
IsmertetőAz RT 125 volt a leginkább másolt motorkerékpár a világon, mivel a vonatkozó szabadalom a WWII-t követően megszűnt. Körülbelül ötmillió példányt gyártottak világszerte, illetve ha a Honda Super Cub mennyiségével számítjuk, mintegy 6 millió készült a világon.
A kétütemű motor letisztult és egyszerű konstrukciója, jó hatásfokot és üzembiztonságot nyújtott a felhasználóknak. Minden RT 125-ös model léghűtéses egyhengeres - kétütemű motor, lapos dugattyúval (nincs terelőgát) lett kialakítva, viszont a "Schnürle" elrendezésű átömlő csatornák huroköblítése biztosítja a munkavégzési ütemek megbízhatóságát. Ezen tulajdonságok, valamint az hengerfej egyszerű égéstér kialakítása, tovább javítja a sűrítési arányt illetve az adott köbtartalomból kihozható teljesítményt. A méretek: furata 52 mm, a lökete 58 mm, és így lökettérfogata 123 cm3. A modelltől és évjárattól függő teljesítmény 4,75-6,5 LE között volt. A motor öntöttvas hengert és alumínium hengerfejet kapott, egy blokkban a 3 v. 4 fokozatú sebességváltóval. A főtengelyen feszültség-szabályzóval ellátott 6-voltos dinamó kapott helyet, a keverék ellátást egy egytorkú porlasztó biztosította, egy úszóház és egy tűszelep segítségével. Mind a főtengely és a váltómű, mind a sebességváltó és a hátsó kerék fogaskerekei között görgős láncok biztosítják a kapcsolatot. Az erőátvitel a hajtómű-kialakításától függően három vagy négy fokozatú. A váltómechanizmus léptetővillás elrendezésű. A kétütemű motor kenését a benzin-olaj keverék biztosította, a keverési arány olaj-benzin 1:25-1:40. A maximális sebesség típustól függően 75 és 90 km/h között volt. TípustörténetAz RT 125 típust 1939-ben vezette be a DKW, akkor a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója. A motorkerékpár az RT 100 (1934) modellen alapult. AZ RT 100-as 2 ½ Le-s kismotorja ismert gép volt a 100 cm3-es kategóriában, egyszerű kezelhetősége, három fokozatú váltója és megjelenése, gy "igazi" motorkerékpár élményét nyújtotta, az ára pedig csak 345 birodalmi márka volt. Az utolsó "polgári" modellként a második világháború előtt 1939-ben, az RT 125 került bevezetésre. A legfontosabb újítás elsősorban a nagyobb, teljesen új motorkonstrukció, az újonnan létrehozott 125 cm3-es kategóriában. Egy 6V-os dinamó akkumulátoros gyújtással, 4,75 LE teljesítmény, ami lehetővé tette a 80 km/h maximális sebességet. A motorkerékpár fogyasztása átlagosan 2,5 l/100 km és az ára 425 birodalmi márka (akkor a havi bruttó fizetése egy általános iskolai tanárnak). Utasülés és sebességmérő is rendelkezésre állt. A motort csak fekete színben gyártották. A 3 sebességes lábváltóval és kézi működtetésű tengelykapcsolóval könnyen mozgásba hozhatták, a mintegy 70 kilogramm üres tömegű motort. A motor teljesítményében és árában is jobb volt, mint sok konkurens modell. Az 1939-es NSU 125 ZDB teljesítménye, a 122 cm3 űrtartalom mellett 4 LE, végsebessége 70 km/h volt, ára pedig 5 márkával több, mint az RT 125 motorkerékpáré. Ezzel a technikai megközelítéssel sok éven át folytatódott az RT 125 sikere, mert ez a gép volt az alapja a második világháború utáni újrakezdésnek, mind a fő gyárban Zschopauban (Szászország), mind az ingolstadti gyárban (Bajorország) Népszerűsége, technikai és üzemeltetési tulajdonságai miatt, a 100-200 cm3-es kategóriában töretlen volt. Az ára pedig még közkedveltebbé tette ezt a meglehetősen sportos kis hétköznapi gépet.
KortársakMár a háború küszöbén, mind az RT 100-ast és RT 125-öst, másolták Angliában. A Royal Enfield 1939-ben megépítette a RE modellt, az úgynevezett "Flying Flea" (repülő bolha) könnyű motorkerékpárt. A fa ládákba csomagolt "Flying Flea"-t repülőgépeken szállították és ejtőernyővel dobták le a brit szárazföldi és légi-desszantos egységek számára. 1939 folymán a WSK Lengyelországban, illetve a Jawa az egykori Csehszlovákiában épített RT 125 motorokat, mint engedélyezett változatokat. A második világháború után megszűnt a szabadalom, és az RT 125 vált a legtöbbet másolt motorkerékpárrá a világon. Számos neves gyártó másolta a motorkerékpárt egészében, vagy egy-egy jelentős részlete, konstrukciós elve miatt. Már 1946-ban megjelent, a szovjet K 125, amit a leszerelt Zschopui gépsorokon gyártottak. 1948-ban jelent meg a Harley-Davidson Hummer "125 S" a "Super", vagy egyszerűen "Harley-Davidson 125" a piacon, a brit BSA Bantam, a szovjet Moskva M1A, illetve a Yamaha YA-1 (az első Yamaha motorkerékpár) az RT 125 másolataiként. Az RT előállítási jogai a reprodukciót illetően, az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és a Szovjetunió számára, a WWII utáni jóvátétel okán, legális volt. A Zschopau-i üzem gyártósorait nagyrészt lebontották, a gépeket és készleteket a győztesek szövetséges országaiba szállították. Más gyártók is kopírozták az RT 125 motort, többek között Olaszországban a Moto Morini a "125 Turismo" (1946-1953), valamint Mival és a magyar Csepel (1947-1954) modelljeivel. Lengyelországban három gyártó volt, aki készített másolatot az RT 125-ről. Az SHL (motorkerékpár márka) M02, M03 és M04-t, a Sokol, a Model 125 és M01-t, a WSK a modell M06-t. Az SHL M11 - és WSK M06 motor tervezése, a DKW motorkerékpár-motor konstrukción alapult, míg a többi részletet a lengyel tervezők készítették. Másolatok keletkeztek a gyártók továbbfejlesztései nyomán is. Lengyel-indiai együttműködés révén is készültek motorok. 1962-től India márkanév alatt a Rajdoot gyártott különböző változatokat, egészen 2005-ig. Ezek eredetileg egy licencelt változatai voltak a lengyel SHL M11-nek. Jelenleg (2012) a Minsk Moto gyárt három különböző modellt, melyek továbbfejlesztései az 1951-ben, Minszkben gyártott M1A Moskva motornak. Németországban a becslések szerint 450 000 RT 125 készült, a világon pedig több mint öt millió.
|
Wehrmacht modellA DKW RT 125-1 a fegyveres erők számára, az 1943-1944 modell évtől RT 125-A (erősített kivitel) 1941-ben a termelés a könnyű kivitelű RT gyártására irányul, hogy a hadsereg felé a kínálat nagyobb legyen, az NZ 350-1 mellett. Mivel az NZ 350-1 modell menetkész tömege 175 kg volt, és túl nehézkesnek bizonyult a gyors előretörésnél, a katonaság inkább egy könnyebb motorkerékpárt helyezett az előtérbe. 1943-ban az RT 125, kisebb módosításokkal és megerősítésekkel újabb verzióban jelent meg RT 125-A néven. A változások az RT 125-1-hez képest nagyobb tárolóhelyet biztosít, a vázkeret megerősített kivitelben készül (hasonlóan az NZ 350-1-hez), a Vortex levegőszűrő szintén az NZ 350-1 szerint kialakítva, teljesen öntöttvas motorblokk, a sebességmérő ISGUS típusú, tekercsrugós teleszkópos villa a trapéz lengőkaros helyett(a polgári modell felfüggesztése), a festékszín 1943-tól, katonai egység szín code 43(sötét sárga) vagy olajzöld. A termelési terv havonta 600 példány. A motorkerékpár üres súlya 91 kg, a bruttó súlya legfeljebb 240 kg. A motor nagyon könnyű és fürge, de elég erős ahhoz, hogy a gyorsan előrenyomuló hadsereg fegyvereseit szállítsa, illetve futárszolgálati feladatokat lásson el. Körülbelül 12.000 járművet szállítottak le a háború folyamán a Wehrmacht részére. 1945 márciusáig összesen 165200 motorkerékpár készült. A DKW RT 125-A és a DKW NZ 350_1 voltak azon típusok, amelyek a háború ellenére is folyamatosan készültek a Wehrmacht megrendelésére. |
Galéria
Források, hivatkozások |