Steyr Type VII
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Jellemzők (autó specifikáció): szerkesztés) |
a (→Egy sivatagi expedíció (Almásy László, 1926): hivatkozás) |
||
(23 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
13. sor: | 13. sor: | ||
| tervező = [[Hans Ledwinka]], [[Anton Honsig]] | | tervező = [[Hans Ledwinka]], [[Anton Honsig]] | ||
| modell = STEYR Type VII 12/50 | | modell = STEYR Type VII 12/50 | ||
- | | hossz = | + | | hossz = 4580 mm |
- | | szélesség = | + | | szélesség = 1670 mm |
- | | magasság = | + | | magasság = 1480 mm nyitott, kormányív felső pont |
- | | tömeg = | + | | tömeg = 1650 kg |
| alváz = acél hossztartók, keresztmerevítők | | alváz = acél hossztartók, keresztmerevítők | ||
- | | tengelytáv = | + | | tengelytáv = 3475 mm |
| üzemanyag = benzin | | üzemanyag = benzin | ||
- | | tank = | + | | tank = 80 l elöl, 90 l hátul |
| motor = Soros 6 hengeres, 3300 ccm (OHC) | | motor = Soros 6 hengeres, 3300 ccm (OHC) | ||
| felépítés = orrmotor, hátsólkerék hajtás | | felépítés = orrmotor, hátsólkerék hajtás | ||
26. sor: | 26. sor: | ||
| teljesítmény = ~50 LE | | teljesítmény = ~50 LE | ||
| nyomaték = NA | | nyomaték = NA | ||
- | | fogyasztás = | + | | fogyasztás = 16-18 l/100 km |
| gyorsulás = NA | | gyorsulás = NA | ||
| végsebesség = 100 km/h | | végsebesség = 100 km/h | ||
43. sor: | 43. sor: | ||
[[Fájl:steyrVIIhu.jpg|420px]] | [[Fájl:steyrVIIhu.jpg|420px]] | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:Veteran_banner04.jpg]] |
+ | |||
== Típus-, ismertetés és történet == | == Típus-, ismertetés és történet == | ||
- | [[Fájl:St_VII_prospekt01.jpg]] | + | [[Fájl:St_VII_prospekt01.jpg|left|260px]]Az alaptípus bevezetése kapcsán gyári „teszt” változatok készültek, a vevőigények felderítésére. Nyitott-, zárt-, és az akkor nagyon keresett -Landaulet – felépítmények változatai, és természetesen a klasszikus - a sofőrt cinikusan semmibe vevő karosszéria modell, a - Coupe de Ville - (Lásd a képeket alább) |
+ | Emellett, a Steyr VII alapokra számos, szép és funkcionális terv is készült, mint az egyedi igényekre szabott kisteherautók, tűzoltó és egyéb felépítmény változatok. | ||
+ | |||
+ | Érdekes ajánlat volt egy változata, az - All-weather autó -, „összecsukható-levehető” szilárd keretes oldalakkal és szélvédő tagokkal kialakítva, az úgynevezett "Baehr-szedán". | ||
+ | Akinek pedig a Steyr VII sem volt elég, ott volt a nagy testvére a gyors, öngyújtó alakú típus, a sportos volánbűvészeknek. | ||
+ | |||
+ | Ezeknek a variánsoknak az alapja is a Steyr VII-es, hathengeres motorja volt, mely az új fejlesztésű Zenith porlasztóval, a nagyfeszültségű Bosch gyújtással, OHC szelepvezérléssel, nyomás alatti olajzással készült és többször is továbbfejlesztették. A rászerelt kompresszor pedig kifejezetten megőrjítette az amúgy is nyomatékos motort. Ezek a kis szériában készült Steyr VI „waffenauto” (4000 cm3, 90 LE) és a „Klausen” (4000-4900 cm3, 90-145 LE) | ||
+ | Az igazi azonban a nyitott négyajtós túraváltozat volt, melynek súlya, illetve súlypontja is kedvezett a futásteljesítménynek. Az akkoriban kifejlesztett futóművel (különösen a hátsó laprugók és lengőkarok elrendezése érdekes) , és az ehhez tartozó 50 LE teljesítménnyel is elégnek bizonyult a 100 km-es óránkénti sebbeség elérésére. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Veteran_banner04.jpg]] | ||
=== Jellemzők (autó specifikáció) === | === Jellemzők (autó specifikáció) === | ||
[[Fájl:StVIIspec.jpg|740px]] | [[Fájl:StVIIspec.jpg|740px]] | ||
52. sor: | 62. sor: | ||
{|align="center" widht="720px" rules=rows border=1 style="border:thick inset gold;" | {|align="center" widht="720px" rules=rows border=1 style="border:thick inset gold;" | ||
|+style="color: orangered;"| '''STEYR Type VII 12/50 specifikáció TÍPUS LEÍRÁS''' | |+style="color: orangered;"| '''STEYR Type VII 12/50 specifikáció TÍPUS LEÍRÁS''' | ||
- | !widht="40px" bgcolor=" | + | !widht="40px" bgcolor="peru" align="center"|'''Nr''' |
- | !widht="240px" bgcolor=" | + | !widht="240px" bgcolor="peru" align="center"|'''Szerkezeti egység''' |
- | !widht="360px" bgcolor=" | + | !widht="360px" bgcolor="peru" align="center"|'''Jellemző adatok''' |
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="LemonChiffon" |
- | |I. | + | |'''I.''' |
|'''Típus''' | |'''Típus''' | ||
|'''VII 12 / 50''' | |'''VII 12 / 50''' | ||
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="orange" |
| | | | ||
|[[Fájl:Steyr_kuehlerfigur02.jpg]] | |[[Fájl:Steyr_kuehlerfigur02.jpg]] | ||
|[[Fájl:SteyrVIIhead.jpg|280px]] | |[[Fájl:SteyrVIIhead.jpg|280px]] | ||
- | |- | + | |-bgcolor="LemonChiffon" |
| | | | ||
|'''Gyártási évjárat''' | |'''Gyártási évjárat''' | ||
- | |1925-1929 között | + | |align="center"|1925-1929 között |
- | |- | + | |-bgcolor="peru" |
- | |II. | + | |'''II.''' |
|'''Felépítmény/változatok*''' | |'''Felépítmény/változatok*''' | ||
|T4, L4, Ld4 | |T4, L4, Ld4 | ||
76. sor: | 86. sor: | ||
|Acél tartószerkezetű "létra-váz" | |Acél tartószerkezetű "létra-váz" | ||
|- | |- | ||
- | |III. | + | |'''III.''' |
- | |'''Motor''' | + | |bgcolor="peru"|'''Motor''' |
|S-6 hengeres, 4 ütemű, vízhűtéses, orrmotor | |S-6 hengeres, 4 ütemű, vízhűtéses, orrmotor | ||
|- | |- | ||
100. sor: | 110. sor: | ||
|37 | |37 | ||
|- | |- | ||
- | |IV. | + | |'''IV.''' |
- | |'''Erőátvitel/hajtáslánc''' | + | |bgcolor="peru"|'''Erőátvitel/hajtáslánc''' |
|Egytárcsás száraz kuplung, 4 fokozatú kézi váltó (+R), a motorblokkhoz integrálva. A váltótól a hátsó hídig kardáncsuklókkal ellátott, tokozott tengely, differenciálmű Gleason fogazású kúpfogaskerekekkel, merev hátsó híd. | |Egytárcsás száraz kuplung, 4 fokozatú kézi váltó (+R), a motorblokkhoz integrálva. A váltótól a hátsó hídig kardáncsuklókkal ellátott, tokozott tengely, differenciálmű Gleason fogazású kúpfogaskerekekkel, merev hátsó híd. | ||
|- | |- | ||
- | |V. | + | |'''V.''' |
+ | |bgcolor="peru"|'''"Fődarabok"''' | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
|'''Kormánymű''' | |'''Kormánymű''' | ||
|Szabadon állítható csavarorsós kormányszerkezet, jobbkormány, pormentes-állítható gömbcsuklók a rudazaton, dönthető kormánykerék. | |Szabadon állítható csavarorsós kormányszerkezet, jobbkormány, pormentes-állítható gömbcsuklók a rudazaton, dönthető kormánykerék. | ||
124. sor: | 138. sor: | ||
|820*120 mm (820*135mm) | |820*120 mm (820*135mm) | ||
|- | |- | ||
- | |VI. | + | |'''VI.''' |
- | |'''Elektromos rendszer''' | + | |bgcolor="peru"|'''Elektromos rendszer''' |
| | | | ||
|- | |- | ||
145. sor: | 159. sor: | ||
|nagyfeszültségű elektromos gyújtásrendszer, automatikus gyújtásidőzítés a motor üzemállapota szerint (fordulatszám, terhelés) | |nagyfeszültségű elektromos gyújtásrendszer, automatikus gyújtásidőzítés a motor üzemállapota szerint (fordulatszám, terhelés) | ||
|- | |- | ||
- | |VI. | + | |'''VI.''' |
+ | |bgcolor="peru"|'''"Menet" adatok''' | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
|Fogyasztás benzin / olaj 100 km távon | |Fogyasztás benzin / olaj 100 km távon | ||
|16-18 l benzin; 0,25 kg olaj | |16-18 l benzin; 0,25 kg olaj | ||
153. sor: | 171. sor: | ||
|100 km/h | |100 km/h | ||
|- | |- | ||
- | |VII. | + | |'''VII.''' |
- | |Önsúly / a felszerelt alváz | + | |bgcolor="peru"|'''Tömeg adatok Önsúly / a felszerelt alváz''' |
|1000 kg | |1000 kg | ||
|- | |- | ||
163. sor: | 181. sor: | ||
| | | | ||
|Benzintartály | |Benzintartály | ||
- | |2 db; elöl | + | |2 db; elöl 80 l-es "ejtőtartály", hátul 90 l-es tartály, kézi szivattyú>előre |
|- | |- | ||
- | |VIII. | + | |'''VIII.''' |
- | |Méretek | + | |bgcolor="peru"|'''Méretek''' |
| | | | ||
|- | |- | ||
175. sor: | 193. sor: | ||
| | | | ||
|Szélesség | |Szélesség | ||
- | | | + | |1670 mm |
|- | |- | ||
| | | | ||
|Magasság | |Magasság | ||
- | | | + | |1480 mm a kormánykerék felső ívpontjáig |
|- | |- | ||
| | | | ||
197. sor: | 215. sor: | ||
|4500 mm / 9000 mm | |4500 mm / 9000 mm | ||
|- | |- | ||
- | |* | + | |* |
- | |'''/felépítmény''' | + | |bgcolor="peru"|'''Magyarázat / felépítmény változatok''' |
- | |T4 = 4-türiger Tourenwagen | + | |T4 = 4-türiger Tourenwagen, 4 ajtós túrakocsi, ponyvatetővel |
|- | |- | ||
| | | | ||
| | | | ||
- | |L4 = 4-türige Limousine | + | |L4 = 4-türige Limousine, 4 ajtós zárt felépítmény |
|- | |- | ||
| | | | ||
| | | | ||
- | |Ld4 = 4-türiges Landaulet | + | |Ld4 = 4-türiges Landaulet, - elől nyitott,- hátul zárt felépítmény |
|- | |- | ||
- | |IX. | + | |'''IX.''' |
- | |''' | + | |bgcolor="peru"|'''Weblinkek''' |
|Weitere Informationen über die Steyr-Modelle II, IV, V, VI, VII und XVI | |Weitere Informationen über die Steyr-Modelle II, IV, V, VI, VII und XVI | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
- | |''' | + | |'''Források''' |
|Oswald, Werner: Deutsche Autos 1920–1945. | |Oswald, Werner: Deutsche Autos 1920–1945. | ||
- | + | |-bgcolor="orange" | |
- | |- | + | |
| | | | ||
- | | | + | |'''Kategoria:''' |
- | |Pkw-Modell Steyr (Unternehmen) | + | |Steyr személyautók [Pkw-Modell Steyr (Unternehmen)] |
|} | |} | ||
=== Adatok (motor specifikáció) === | === Adatok (motor specifikáció) === | ||
- | [[Fájl:StrVIImotspec.jpg]] | + | [[Fájl:StrVIImotspec.jpg|center]] |
{|align="center" widht="720px" style="border:thick inset gold;" | {|align="center" widht="720px" style="border:thick inset gold;" | ||
|+style="color: orangered;"| '''STEYR TYPE VII MOTOR TÍPUS LEÍRÁS''' | |+style="color: orangered;"| '''STEYR TYPE VII MOTOR TÍPUS LEÍRÁS''' | ||
- | !widht="40px" bgcolor=" | + | !widht="40px" bgcolor="peru" align="center"|Nr |
- | !widht="240px" bgcolor=" | + | !widht="240px" bgcolor="peru" align="center"|Egység |
- | !widht="360px" bgcolor=" | + | !widht="360px" bgcolor="peru" align="center"|Adatok |
- | |-widht="640px" bgcolor=" | + | |-bgcolor="orange" |
+ | | | ||
+ | |[[Fájl:StVIImotor01.jpg|250px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-widht="640px" bgcolor="LemonChiffon" | ||
|'''I.''' | |'''I.''' | ||
|''' Motor serie nr.''' | |''' Motor serie nr.''' | ||
- | |'''orrmotor (FR), vízhűtéses, soros 6 hengeres''' | + | |'''orrmotor (FR), vízhűtéses, soros 6 hengeres; váltóművel integrálva, 3 pontos felfüggesztés''' |
|-bgcolor="LemonChiffon" | |-bgcolor="LemonChiffon" | ||
|1. | |1. | ||
246. sor: | 267. sor: | ||
|3. | |3. | ||
|'''Max. teljesítmény:''' | |'''Max. teljesítmény:''' | ||
- | |50 LE / | + | |50 LE /2400 rpm, (37 kW) |
|-bgcolor="LemonChiffon" | |-bgcolor="LemonChiffon" | ||
|4. | |4. | ||
262. sor: | 283. sor: | ||
|7. | |7. | ||
|'''Főtengely:''' | |'''Főtengely:''' | ||
- | | | + | |osztott rendszerű, (x db) fő-csapágy |
|-bgcolor="LemonChiffon" | |-bgcolor="LemonChiffon" | ||
|8. | |8. | ||
274. sor: | 295. sor: | ||
|10. | |10. | ||
|'''Porlasztó:''' | |'''Porlasztó:''' | ||
- | |1 db | + | |'''ZENITH ABG 3474''' 1 db egytorkú, többfúvókás, emelő-áramú, működtetés gázpedál, kézi beállítás kormányoszlopon; |
|-bgcolor="LemonChiffon" | |-bgcolor="LemonChiffon" | ||
|11. | |11. | ||
|'''Gyújtásrendszer:''' | |'''Gyújtásrendszer:''' | ||
- | | | + | |'''BOSCH I ZF-6 SP-3''' nagyfeszültségű elektromos gyújtásrendszer, automatikus gyújtásidőzítés a motor üzemállapota szerint (fordulatszám, terhelés) |
- | | | + | |-bgcolor="LemonChiffon" |
- | + | |12. | |
- | + | |'''Tengelykapcsoló''' | |
- | | | + | |Lamellás tengelykapcsoló, automata csapágy kenéssel; |
- | + | |-bgcolor="LemonChiffon" | |
- | + | |13. | |
- | + | |'''Váltómű''' | |
- | + | |négy fokozatú kézi váltó (+hátramenet) a motorblokkal kombinált kivitelben, a 4. fokozat direkt meghajtás (1:1) | |
- | | | + | |-bgcolor="LemonChiffon" |
- | |- | + | |14. |
- | | | + | |'''Hűtési rendszer''' |
- | | | + | |méhsejt bordázatú hűtőradiátor, szárnylapátos keringető szivattyú, ékszíjmeghajtás, a levegő ventilátorral közös tengelyen |
- | | | + | |-bgcolor="LemonChiffon" |
- | | | + | |15. |
- | | | + | |'''Kenési rendszer''' |
- | | | + | |Kényszer olajozású motor kenési rendszer, forgattyús tengely meghajtású olajszivattyúval. Olajnyomás kijelző a műszerfalon. |
- | + | |-bgcolor="LemonChiffon" | |
- | | | + | |16. |
- | |- | + | |'''Főkapcsoló''' |
- | | | + | |A működtető kapcsoló, balra középen a kormányszerelvényen; |
- | | | + | |
- | | | + | |
- | |- | + | |
- | | | + | |
- | | | + | |
- | + | ||
- | | | + | |
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:Veteran_banner04.jpg]] | ||
=== Archívum === | === Archívum === | ||
[[Fájl:St7_pb13.jpg|740px]] | [[Fájl:St7_pb13.jpg|740px]] | ||
317. sor: | 332. sor: | ||
[[Fájl:St7_pb12.jpg]] | [[Fájl:St7_pb12.jpg]] | ||
+ | [[Fájl:Veteran_banner04.jpg]] | ||
== Fényképek == | == Fényképek == | ||
- | |||
- | [[Fájl:St7_pd1_23.jpg]] | + | {|align="center" style="border:inset 6px gold" |
+ | |-align="center" | ||
+ | |bgcolor="peru" style="color:yellow;"|'''A STEYR VII TÍPUS MODELLVÁLTOZATAI''' | ||
+ | |-align="center" | ||
+ | |bgcolor="sandybrown" style="color:orangered;"|'''LIMUZIN "ablak" variánsok''' | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:St7_pd1_6.jpg]] | ||
+ | |-align="center" | ||
+ | |bgcolor="sandybrown" style="color:orangered;"|'''NYITOTT TÚRA-, & COUPE DE VILLE, LANDAULET, változatok ''' | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:St7_pd1_23.jpg]] | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:St7_pd1_45.jpg]] | ||
+ | |-align="center" | ||
+ | |bgcolor="sandybrown" style="color:orangered;"|'''TÚRAVÁLTOZAT - lapos hűtővel (Flachkühler)''' | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:Steyr_Typ_VII_mit_Flachkühler.jpg|640px]] | ||
+ | |} | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:Veteran_banner04.jpg]] |
+ | == Egy sivatagi expedíció (Almásy László, 1926) == | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:Almasy_Laszlo.JPG|thumb|left|250px|'''Almásy László ''(1895-1951)''''']] Több, mint hatvan éve, 1951. március 22-én halt meg Almásy László Ede Szahara-kutató, felfedező, pilóta és katona, akinek titokzatos alakja ihlette Az angol beteg című nagysikerű filmet. |
+ | |||
+ | 1895. augusztus 22-én született Borostyánkőn (ma Bernstein, Ausztria) nemesi, bár nem grófi családban, magyar apától és olasz anyától. Apja, Almásy György nemzetközi hírű Belső-Ázsia-kutató volt, de őt ekkor még a technika, az autók és a repülőgépek világa vonzotta. | ||
+ | |||
+ | Középiskolai tanulmányait Grazban kezdte, de egy szerencsétlen véletlen után (kerékpárjával elütötte a gimnáziumigazgatót) távoznia kellett. Diákévei alatt, 1909-ben egy újságban látott repülőgép után épített egy vitorlázó repülőt, amellyel egy kőbánya faláról elrugaszkodva végzett próbarepülést. 10 métert zuhant, de bordatöréssel és kisebb sebesülésekkel megúszta. 1910-ben egy svájci tüdőszanatóriumban tölt egy évet betegeskedése miatt (10 éves korától dohányzott). | ||
+ | |||
+ | Angliában Eastbourne-ben tanult és itt szerezte meg első pilótaengedélyét is. Az első világháború idején önkéntes pilótaként szolgált az osztrák-magyar légierőben, s több kitüntetést is kapott. A lemondásra kényszerült IV. Károly király rendíthetetlen híve maradt, mindkét királypuccs alkalmával ő vitte autóján Budapestre. Ekkor ragadt rá a grófi cím is, mert az exuralkodó következetesen így szólította. | ||
+ | |||
+ | A húszas évek közepén az osztrák Steyr autógyár szombathelyi képviselője lett, a gyár termékeivel több versenyen diadalmaskodott. 1926-ban az osztrák Steyr-túrakocsik megbízhatóságát bizonyítandó a Nílus mentén egész Szudánig vezetett, s a következő években többször visszatért a sivatagba, olykor csak vadászni... | ||
+ | |||
+ | Az 1926-os sivatagi expedicióról szóló könyve mind az akkori technikát, mind az autós expedicióra vetemedő, elszánt sportemberek hányatott, ámde sokszor mulatságos esetekkel tarkított életét is jól mintázza. Nem tudom miért, de nekem nem a "Párizs - Dakar" szerű erőfitogtatás, hanem az inkább testközeli "Bamako" ugrik be. | ||
+ | A könyv a Magyar Földrajzi Társaság égisze alatt látott napvilágot, melyből rövid, eredeti fényképekkel tarkított kivonatot állítottunk össze - étvágygerjesztőnek -. | ||
+ | A két kötetes írásmű ma, már ritka példány, de a Magyar Elektronikus Könyvtár honlapjáról PDF formátumban letölthető.''(lásd:hivatkozások)'' | ||
+ | |||
+ | '''Ugrás a cikkre>>katt a képre''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:AlmasySudan01.jpg|center|280px|link=Sivatagi expedició 1926]] | ||
+ | |||
+ | {|style="border:thick inset brown;" | ||
+ | |+'''..és még egy sivatagi expedíció...napjainkban''' | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" | ||
+ | |<youtube>0BuVe4uW7WY</youtube> | ||
+ | |[[Fájl:Map_egypt.jpg]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Veteran_banner04.jpg]] | ||
== Források, hivatkozások == | == Források, hivatkozások == | ||
+ | *[http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch EN] | ||
+ | *[http://de.wikipedia.org/wiki/Steyr_Daimler_Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch DE] | ||
+ | *[http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_Motors_GmbH Wikipédia Steyr Gmbh EN] | ||
+ | *[http://www.steyr-motors.com/ Steyr Motors official website EU] | ||
+ | *[http://www.autogallery.org.ru/gal.htm Steyr tipuslista EN, RU] | ||
+ | *[http://www.zuckerfabrik24.de/steyrpuch/sdp_index.htm Steyr gyártmányok tárháza DE] | ||
+ | *[http://www.automania.be/fr/auto/steyr-puch/steyr-puch-historiques/steyr-story Steyr gépkocsik képes története FR] | ||
+ | *[http://mek.oszk.hu/07500/07530/pdf/szudan1.pdf Almásy László: Autóval Szudánba 1926] | ||
+ | *[[Sivatagi expedició 1926]] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | [[Fájl:backtop.jpg|link=Steyr Type VII]] | ||
[[Kategória:Autótípus]] | [[Kategória:Autótípus]] | ||
[[Kategória:Ausztria]] | [[Kategória:Ausztria]] |
A lap jelenlegi, 2012. szeptember 30., 04:29-kori változata
Steyr type VII 12/50 | |
Steyr AG. | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Steyr Művek Ausztria |
Gyártás helye | Steyr |
Gyártás éve | 1925-1928 |
Darabszám | 2148 db |
Modellvariánsok | 4 type |
Kategória | Limuzin, FR layout |
Tervező | Hans Ledwinka, Anton Honsig |
A(z) STEYR Type VII 12/50 modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4580 mm |
Szélesség | 1670 mm |
Magasság | 1480 mm nyitott, kormányív felső pont |
Tömeg | 1650 kg |
Alváz | acél hossztartók, keresztmerevítők |
Tengelytáv | 3475 mm |
Üzemanyag | benzin |
Üzemanyagtartály | 80 l elöl, 90 l hátul |
Teljesítmény | |
Motor | Soros 6 hengeres, 3300 ccm (OHC) |
Felépítés | orrmotor, hátsólkerék hajtás |
Váltó | kézi, 4 fokozat+R |
Teljesítmény | ~50 LE |
Max. nyomaték | NA |
Átlagfogyasztás | 16-18 l/100 km |
Gyorsulás | NA |
Max. sebesség | 100 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
Steyr típusok 1932-ig, Steyr Type V |
Tartalomjegyzék |
A Steyr VII típusról, röviden
A Hans Ledwinka által kifejlesztett Steyr Type II és V. modelleket, Ledwinka távozása után, Anton Honsig fejlesztette tovább(type VII, XII, XX series). A műszaki változtatás az elődökhöz képest a motor teljesítményét 3,3 literes motor térfogat mellett 50 LE-re emelte és akkoriban új, OHC szelepvezérlést vezettek be. A VII-es modell első szériáján nem volt első fék, de több kiegészítés és változatás után az autó elnyerte végső formáját. Az utolsó széria már lapos hűtő "orr-résszel" épült. (Steyr Type VII Flachkühler)
Többféle felépítménnyel és motorkialakítással (kompreszzor) is gyártották, kis példányszámban, valamint haszongépjárműveket is építettek az erős alváz szerkezetre.
A hírneve és sikere az alapmodellből kialakított sport-, túra-, és versenyautók terén is jelentős volt, négy év alatt összesen 2148 St VII-t építettek, köztük néhány haszongépjárművet is.(2 darab, még készült 1929-ben)
Párhuzamosan a Steyr Type VII gyártásával 1926-ban elkezdődött, az első futószalagon gyártott, kisebb Steyr modell, az igen sikeres 1,6 literes 6-hengeres Steyr Type XII gyártása melynek a tervezését Anton Honsig végezte.
Típus-, ismertetés és történet
Az alaptípus bevezetése kapcsán gyári „teszt” változatok készültek, a vevőigények felderítésére. Nyitott-, zárt-, és az akkor nagyon keresett -Landaulet – felépítmények változatai, és természetesen a klasszikus - a sofőrt cinikusan semmibe vevő karosszéria modell, a - Coupe de Ville - (Lásd a képeket alább)Emellett, a Steyr VII alapokra számos, szép és funkcionális terv is készült, mint az egyedi igényekre szabott kisteherautók, tűzoltó és egyéb felépítmény változatok.
Érdekes ajánlat volt egy változata, az - All-weather autó -, „összecsukható-levehető” szilárd keretes oldalakkal és szélvédő tagokkal kialakítva, az úgynevezett "Baehr-szedán". Akinek pedig a Steyr VII sem volt elég, ott volt a nagy testvére a gyors, öngyújtó alakú típus, a sportos volánbűvészeknek.
Ezeknek a variánsoknak az alapja is a Steyr VII-es, hathengeres motorja volt, mely az új fejlesztésű Zenith porlasztóval, a nagyfeszültségű Bosch gyújtással, OHC szelepvezérléssel, nyomás alatti olajzással készült és többször is továbbfejlesztették. A rászerelt kompresszor pedig kifejezetten megőrjítette az amúgy is nyomatékos motort. Ezek a kis szériában készült Steyr VI „waffenauto” (4000 cm3, 90 LE) és a „Klausen” (4000-4900 cm3, 90-145 LE)
Az igazi azonban a nyitott négyajtós túraváltozat volt, melynek súlya, illetve súlypontja is kedvezett a futásteljesítménynek. Az akkoriban kifejlesztett futóművel (különösen a hátsó laprugók és lengőkarok elrendezése érdekes) , és az ehhez tartozó 50 LE teljesítménnyel is elégnek bizonyult a 100 km-es óránkénti sebbeség elérésére.
Jellemzők (autó specifikáció)
Adatok (motor specifikáció)
Archívum
Fényképek
Egy sivatagi expedíció (Almásy László, 1926)
Több, mint hatvan éve, 1951. március 22-én halt meg Almásy László Ede Szahara-kutató, felfedező, pilóta és katona, akinek titokzatos alakja ihlette Az angol beteg című nagysikerű filmet.1895. augusztus 22-én született Borostyánkőn (ma Bernstein, Ausztria) nemesi, bár nem grófi családban, magyar apától és olasz anyától. Apja, Almásy György nemzetközi hírű Belső-Ázsia-kutató volt, de őt ekkor még a technika, az autók és a repülőgépek világa vonzotta.
Középiskolai tanulmányait Grazban kezdte, de egy szerencsétlen véletlen után (kerékpárjával elütötte a gimnáziumigazgatót) távoznia kellett. Diákévei alatt, 1909-ben egy újságban látott repülőgép után épített egy vitorlázó repülőt, amellyel egy kőbánya faláról elrugaszkodva végzett próbarepülést. 10 métert zuhant, de bordatöréssel és kisebb sebesülésekkel megúszta. 1910-ben egy svájci tüdőszanatóriumban tölt egy évet betegeskedése miatt (10 éves korától dohányzott).
Angliában Eastbourne-ben tanult és itt szerezte meg első pilótaengedélyét is. Az első világháború idején önkéntes pilótaként szolgált az osztrák-magyar légierőben, s több kitüntetést is kapott. A lemondásra kényszerült IV. Károly király rendíthetetlen híve maradt, mindkét királypuccs alkalmával ő vitte autóján Budapestre. Ekkor ragadt rá a grófi cím is, mert az exuralkodó következetesen így szólította.
A húszas évek közepén az osztrák Steyr autógyár szombathelyi képviselője lett, a gyár termékeivel több versenyen diadalmaskodott. 1926-ban az osztrák Steyr-túrakocsik megbízhatóságát bizonyítandó a Nílus mentén egész Szudánig vezetett, s a következő években többször visszatért a sivatagba, olykor csak vadászni...
Az 1926-os sivatagi expedicióról szóló könyve mind az akkori technikát, mind az autós expedicióra vetemedő, elszánt sportemberek hányatott, ámde sokszor mulatságos esetekkel tarkított életét is jól mintázza. Nem tudom miért, de nekem nem a "Párizs - Dakar" szerű erőfitogtatás, hanem az inkább testközeli "Bamako" ugrik be. A könyv a Magyar Földrajzi Társaság égisze alatt látott napvilágot, melyből rövid, eredeti fényképekkel tarkított kivonatot állítottunk össze - étvágygerjesztőnek -. A két kötetes írásmű ma, már ritka példány, de a Magyar Elektronikus Könyvtár honlapjáról PDF formátumban letölthető.(lásd:hivatkozások)
Ugrás a cikkre>>katt a képre