Sivatagi expedició 1926
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Tartalomjegyzék |
Magyarok a Szaharában, egy Steyr type VII-es túraautóval (1926)
Nem, nem tévedés, Almásy László és két társa 1926 tavaszán, egy hirtelen ötlettől vezérelve, nekivágtak a mintegy 3000 km-es sivatagi túrának az egyiptomi Alexandriából az akkor Angol-Szudánként ismert ország, nagyvadban gazdag területei felé, egy kis "vadász kiruccanásra". Almásy naplójegyzeteit és fényképeit könyvben is megírta, melyet 1927-ben a Magyar Földrajzi Társaság, a Franklin Kiadó gondozásában jelentetett meg.
A kalandos történet, az autózás hőskorából származik és jól példázza, hogy az ember és a technika mire képes, mindezt ráadásul olvasmányos formában. Elképzelhetjük a három sportember elszántságát és rutinját, hiszen akkor, az adott technikával és ellátó háttérrel (benzin, szervíz, alkatrész, szakképzett szerelő - sehol, vagy alig...) nem holmi aszfalt ficsúrok kirándulásának, hanem komoly tudást, tapasztalatot és kitartást igénylő, embert és gépet egyaránt próbára tevő feladatnak ígérkezett.
Az idézetek gyűjteménye sem sikerült rövidre (24 oldal) de a könyv terjedelméhez képest (I. rész 180 oldal) nem mondható soknak. Aki mégis nekivág, annak jó szórakozást kívánunk!
Részletek, idézetek, fényképek a könyvből
Az író: Almásy László
Több, mint hatvan éve, 1951. március 22-én halt meg Almásy László Ede Szahara-kutató, felfedező, pilóta és katona, akinek titokzatos alakja ihlette Az angol beteg című nagysikerű filmet.1895. augusztus 22-én született Borostyánkőn (ma Bernstein, Ausztria) nemesi, bár nem grófi családban, magyar apától és olasz anyától. Apja, Almásy György nemzetközi hírű Belső-Ázsia-kutató volt, de őt ekkor még a technika, az autók és a repülőgépek világa vonzotta.
Középiskolai tanulmányait Grazban kezdte, de egy szerencsétlen véletlen után (kerékpárjával elütötte a gimnáziumigazgatót) távoznia kellett. Diákévei alatt, 1909-ben egy újságban látott repülőgép után épített egy vitorlázó repülőt, amellyel egy kőbánya faláról elrugaszkodva végzett próbarepülést. 10 métert zuhant, de bordatöréssel és kisebb sebesülésekkel megúszta. 1910-ben egy svájci tüdőszanatóriumban tölt egy évet betegeskedése miatt (10 éves korától dohányzott).
Angliában Eastbourne-ben tanult és itt szerezte meg első pilótaengedélyét is. Az első világháború idején önkéntes pilótaként szolgált az osztrák-magyar légierőben, s több kitüntetést is kapott. A lemondásra kényszerült IV. Károly király rendíthetetlen híve maradt, mindkét királypuccs alkalmával ő vitte autóján Budapestre. Ekkor ragadt rá a grófi cím is, mert az exuralkodó következetesen így szólította.
A húszas évek közepén az osztrák Steyr autógyár szombathelyi képviselője lett, a gyár termékeivel több versenyen diadalmaskodott. 1926-ban az osztrák Steyr-túrakocsik megbízhatóságát bizonyítandó a Nílus mentén egész Szudánig vezetett, s a következő években többször visszatért a sivatagba, olykor csak vadászni...
Az 1926-os sivatagi expedicióról szóló könyve mind az akkori technikát, mind az autós expedicióra vetemedő, elszánt sportemberek hányatott, ámde sokszor mulatságos esetekkel tarkított életét is jól mintázza. (Nem tudom miért, de nekem nem a "Párizs - Dakar" szerű erőfitogtatás, hanem az inkább testközeli "Bamako" ugrik be.-a szerk.-) A könyv a Magyar Földrajzi Társaság égisze alatt látott napvilágot, melyből rövid, eredeti fényképekkel tarkított kivonatot állítottunk össze - étvágygerjesztőnek -. A két kötetes írásmű ma, már ritka példány, de a Magyar Elektronikus Könyvtár honlapjáról PDF formátumban letölthető.(lásd:hivatkozások)
--Gaal Szilveszter 2012. szeptember 29., 21:23 (CEST)
Források, hivatkozások
- Steyr gyártmányok tárháza DE
- Steyr gépkocsik képes története FR
- Almásy László: Autóval Szudánba 1926
- Almásy László életrajza
- Steyr Type VII