Pannónia P20
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→P 20 Műszaki adatok: szerkesztés) |
(→P 20 Műszaki adatok: javítások) |
||
(2 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
45. sor: | 45. sor: | ||
== '''P 20 Műszaki adatok''' == | == '''P 20 Műszaki adatok''' == | ||
- | {|rules=rows border=1 style="border-style: outset; border-width: 6px; border-color: | + | {|rules=rows border=1 style="border-style: outset; border-width: 6px; border-color:navy;" |
|+ | |+ | ||
!align="center" bgcolor="red" style="color: gold;"|Szerkezet | !align="center" bgcolor="red" style="color: gold;"|Szerkezet | ||
66. sor: | 66. sor: | ||
|50 mm | |50 mm | ||
|246 cm3 | |246 cm3 | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |Dugattyúgyűrű | ||
+ | |Dugattyúcsapszeg | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |2 db ¤ 56x2 mm dugattyúnként | ||
+ | |¤ 15 mm | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
|Forgattyús felek ékelési szöge | |Forgattyús felek ékelési szöge | ||
|180° | |180° | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Motor teljesítménye | |Motor teljesítménye | ||
|Legnagyobb forgatónyomaték | |Legnagyobb forgatónyomaték | ||
78. sor: | 86. sor: | ||
|2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén | |2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén | ||
|8,5 : 1 - 11,5 : 1 | |8,5 : 1 - 11,5 : 1 | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Gyújtó és világító berendezés | |Gyújtó és világító berendezés | ||
|DG20 tip. 6 V/65 W | |DG20 tip. 6 V/65 W | ||
90. sor: | 98. sor: | ||
|240-260 | |240-260 | ||
|0,6 mm | |0,6 mm | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Porlasztók száma | |Porlasztók száma | ||
|Porlasztók típusa | |Porlasztók típusa | ||
118. sor: | 126. sor: | ||
|dúsító fúvóka | |dúsító fúvóka | ||
|¤ 0,6 mm | |¤ 0,6 mm | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Üzemanyag | |Üzemanyag | ||
|kétütemű motorolaj | |kétütemű motorolaj | ||
126. sor: | 134. sor: | ||
|Arol 2T | |Arol 2T | ||
|1 : 25 | |1 : 25 | ||
+ | |- | ||
+ | |Üzemanyagtartály | ||
+ | |16,5 liter, | ||
+ | |tartalék 3 liter | ||
|- | |- | ||
|Üzemanyagfogyasztás | |Üzemanyagfogyasztás | ||
|4,2 liter/100 km | |4,2 liter/100 km | ||
|(70 km/h sebesség esetén) | |(70 km/h sebesség esetén) | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Forgattyús tengely | |Forgattyús tengely | ||
|Forgattyús tengely csapágyazása | |Forgattyús tengely csapágyazása | ||
138. sor: | 150. sor: | ||
|2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy | |2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy | ||
|2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy | |2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
|- | |- | ||
|align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''ERŐÁTVITEL''' | |align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''ERŐÁTVITEL''' | ||
164. sor: | 165. sor: | ||
|5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc | |5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc | ||
| | | | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Tengelykapcsoló | |Tengelykapcsoló | ||
|Sebességváltó | |Sebességváltó | ||
172. sor: | 173. sor: | ||
|5 fokozatú | |5 fokozatú | ||
|dobváltóval | |dobváltóval | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Áttételek | |Áttételek | ||
| | | | ||
184. sor: | 185. sor: | ||
|1 : 2,67 (szóló) | |1 : 2,67 (szóló) | ||
|1 : 2,86 (oldalkocsi) | |1 : 2,86 (oldalkocsi) | ||
- | |- | + | |-align="left" bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
|Összmódositás a főtengely és a hátsó kerék között | |Összmódositás a főtengely és a hátsó kerék között | ||
|szóló | |szóló | ||
212. sor: | 209. sor: | ||
|7,15 | |7,15 | ||
|7,68 | |7,68 | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Kenőolaj a sebességváltóban | |Kenőolaj a sebességváltóban | ||
|0,8-1 liter motorolaj | |0,8-1 liter motorolaj | ||
218. sor: | 215. sor: | ||
|- | |- | ||
|align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''FUTÓMŰ - KEREKEK''' | |align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''FUTÓMŰ - KEREKEK''' | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Felfüggesztés | |Felfüggesztés | ||
|Első rugózás | |Első rugózás | ||
232. sor: | 229. sor: | ||
|-align="left" | |-align="left" | ||
|Első, hátsókerék csapágyazása | |Első, hátsókerék csapágyazása | ||
- | |2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként | + | |2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként |
|1 db 6205 lánckerékagyban | |1 db 6205 lánckerékagyban | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Gumiabroncsok | |Gumiabroncsok | ||
|elől | |elől | ||
262. sor: | 259. sor: | ||
|oldalkocsi kerék | |oldalkocsi kerék | ||
|1,4 att | |1,4 att | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Fékek | |Fékek | ||
|expanziós dobfék | |expanziós dobfék | ||
|¤ 160x30 mm, | |¤ 160x30 mm, | ||
+ | |||
|- | |- | ||
- | | | + | |align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''ELEKROMOS BERENDEZÉSEK''' |
- | | | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
- | | | + | |Gyújtó és világító berendezés |
+ | |DG20 tip. 6 V/65 W | ||
+ | |főtengely dinamó | ||
|- | |- | ||
- | | | + | |Gyújtótekercs |
+ | |2 db | ||
+ | |feszültség: 6 V | ||
|- | |- | ||
- | | | + | |Gyújtáskapcsoló |
- | | | + | |'''-NA-''' |
- | | | + | | |
|- | |- | ||
- | | | + | |Akkumulátor |
- | + | |feszültség: 6 V kapacitás: 12 Ah | |
- | |feszültség 6 V | + | |méretei: 122x60x135 mm |
- | | | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
- | | | + | |Feszültségszabályozó |
- | |Feszültségszabályozó | + | |KM 23 típusú |
- | |KM 23 típusú kétoszlopos | + | |kétoszlopos |
|- | |- | ||
| | | | ||
308. sor: | 310. sor: | ||
|visszáram | |visszáram | ||
|1-4 A | |1-4 A | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
- | + | |Fényszóró | |
- | |Fényszóró | + | |¤ 160 mm |
- | |¤ 160 mm | + | |asszimetrikus |
|- | |- | ||
| | | | ||
|Izzók | |Izzók | ||
- | |6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip. | + | |6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip., 6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip. |
- | 6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip. | + | |
|- | |- | ||
- | + | |Hátsó lámpa VT 5 típus | |
- | |Hátsó lámpa | + | |Izzó: |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | |Izzó | + | |
|6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083 | |6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083 | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
- | + | |Sebességmérő óra: 0-160 km/h | |
- | |Sebességmérő óra | + | |számláló: 100 000 km-ig |
- | + | |módosítás: 1000 fordulat= 1 km | |
- | + | ||
- | + | ||
- | |számláló 100 000 km-ig | + | |
- | |módosítás 1000 fordulat=1 km | + | |
|- | |- | ||
| | | | ||
338. sor: | 331. sor: | ||
|3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s | |3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s | ||
|- | |- | ||
- | + | |Jelzőkürt | |
- | |Jelzőkürt | + | |tányérkürt |
- | |tányérkürt 6 V 95 dB hangerővel | + | |6 V 95 dB hangerővel |
|- | |- | ||
- | |align="center" colspan="3"|'''FUTÁSTELJESÍTMÉNY ADATOK''' | + | |align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''FUTÁSTELJESÍTMÉNY ADATOK''' |
|- | |- | ||
|Maximális sebesség | |Maximális sebesség | ||
|szóló 130 km/h | |szóló 130 km/h | ||
|oldalkocsival 105 km/h | |oldalkocsival 105 km/h | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Tartós utazósebesség | |Tartós utazósebesség | ||
|szóló 100 km/h | |szóló 100 km/h | ||
|oldalkocsival 85 km/h | |oldalkocsival 85 km/h | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Gyorsító képesség:0-60 km/h 3,5 s | |Gyorsító képesség:0-60 km/h 3,5 s | ||
|0-80 km/h 6 s | |0-80 km/h 6 s | ||
360. sor: | 353. sor: | ||
|(első-hátsó fék együtt) | |(első-hátsó fék együtt) | ||
|- | |- | ||
- | |align="center" colspan="3"|'''TÖMEG, MÉRET, FÉRŐHELY ADATOK''' | + | |align="center" colspan="3" bgcolor="blue" style="color: White;"|'''TÖMEG, MÉRET, FÉRŐHELY ADATOK''' |
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Méretek - szélesség: 615 mm | |Méretek - szélesség: 615 mm | ||
|Teljes hossz: 2010 mm | |Teljes hossz: 2010 mm | ||
373. sor: | 366. sor: | ||
|egy személy: 137 kp | |egy személy: 137 kp | ||
|két személy: 208,4 kp | |két személy: 208,4 kp | ||
- | |- | + | |-bgcolor="royalblue" style="color: White;" |
|Üres súly: 142 kp | |Üres súly: 142 kp | ||
|Hasznos súly: 155,9 kp | |Hasznos súly: 155,9 kp | ||
405. sor: | 398. sor: | ||
[http://24oras.domaincenter4.hu/hundok/p20/muhelyk/index.htm '''P20 műhelykönyv'''!] | [http://24oras.domaincenter4.hu/hundok/p20/muhelyk/index.htm '''P20 műhelykönyv'''!] | ||
== '''Képek és idézetek, innen-onnan''' == | == '''Képek és idézetek, innen-onnan''' == | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:P20motor.jpg|center|720px]] |
+ | [[Fájl:Const1.gif]] | ||
== '''Pannónia P20 viedók''' == | == '''Pannónia P20 viedók''' == |
A lap jelenlegi, 2012. szeptember 13., 19:48-kori változata
Pannónia P20 | ||
| ||
Pannónia | ||
Gyártási adatok | ||
Gyártó | Csepeli Motorkerékpárgyár | |
Gyártás helye | Magyarország, Budapest, Csepel | |
Gyártás éve | 1968-1973 | |
Darabszám | ~7000 | |
Kategória | túramotor | |
A(z) modell műszaki adatai | ||
Méret és tömegadatok | ||
Hossz | 2010 mm | |
Szélesség | 615 mm | |
Tömeg | 142 kg (üres benzintankkal) | |
Tengelytáv | 1300 mm | |
Üzemanyag | benzin | |
Üzemanyagtartály | liter | |
Teljesítmény | ||
Motor | 246 cm3 | |
Felépítés | 2 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 56x50 mm), keverékolajozás | |
Váltó | 5 fokozatú (lábbal kapcsolható) | |
Teljesítmény | 20-23 LE (7500 fordulat/perc) | |
Átlagfogyasztás | 4,5 liter (70km/h sebesség mellett) | |
Gyorsulás | 0-100 km/h (10 másodperc) | |
Max. sebesség | 112 km/h | |
Kapcsolódó modellek | ||
Pannónia |
Tartalomjegyzék |
Pannónia P20 típustörténet
A Pannónia P20 igazi mérföldkőnek tekinthető a Csepeli Motorkerékpárgyár történetében, az 1968-ban debütáló modell két hengerével, az első szériákban már 20 lóerős teljesítményével 10 másodperc alatt képes volt a motort 100 km/h-ra gyorsítani, s utána is maradt még két "dekád" a gyorsításra.
A Pannónia P20 megjelenésekor valóban korszerű konstrukciónak számított, melyet a japán motorok fordulatszámához felkapaszkodó pörgős motor, valamint a dinamós áramellátás is jelez. A Pannónia P20 képességeit a használati útmutató is előre jelzi: "Tudjuk, hogy Kedves Vevőnk azért választotta a Pannónia P20 típusú motorkerékpárt, mert szeret 100 km-en felüli sebességgel motorozni, mert szeret elsőnek indulni, ha a lámpa zöldet jelez,..., szereti ha előzés közben motorja egy kis gázadásra "szárnyakat" kap."
A Pannónia P20 kapcsán a Csepeli Motorkerékpárgyár hamar a típus továbbgondolásába kezdett.
Sági László, a P20 tervezője, emlékére
P 20 Műszaki adatok
Szerkezet | Egység | Jellemző |
---|---|---|
MOTOR | Működési elv: kétütemű | huroköblítéses, léghűtéses; |
Hengerek száma | 2 | elrendezés: kersztirányú |
Furatátmérőˇ | Löketˇ | Lökettérfogatˇ |
¤ 56 mm | 50 mm | 246 cm3 |
Dugattyúgyűrű | Dugattyúcsapszeg | |
2 db ¤ 56x2 mm dugattyúnként | ¤ 15 mm | |
Forgattyús felek ékelési szöge | 180° | |
Motor teljesítménye | Legnagyobb forgatónyomaték | Sűrítési viszony |
22 LE 7500 fordulat/perc esetén | 2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén | 8,5 : 1 - 11,5 : 1 |
Gyújtó és világító berendezés | DG20 tip. 6 V/65 W | főtengely dinamó |
Előgyújtás mm-ben | Gyújtógyertya hőértéke | Gyújtógyertya pólushézaga |
1,9 ą0,1 mm | 240-260 | 0,6 mm |
Porlasztók száma | Porlasztók típusa | Porlasztó torokmérete |
2 | P20 | ¤ 20 mm |
főfúvóka | ¤ 0,8 mm bejárató fúvóka | |
tűsfúvóka | ¤ 2,65 | |
üresjárati fúvóka | ¤ 0,30 | |
pótlevegő fúvóka | ¤ 1,3 mm | |
dúsító fúvóka | ¤ 0,6 mm | |
Üzemanyag | kétütemű motorolaj | Keverési arány |
86-92 oktánszámú benzin | Arol 2T | 1 : 25 |
Üzemanyagtartály | 16,5 liter, | tartalék 3 liter |
Üzemanyagfogyasztás | 4,2 liter/100 km | (70 km/h sebesség esetén) |
Forgattyús tengely | Forgattyús tengely csapágyazása | Forgattyús csapágyak |
kétrészes, bontható | 2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy | 2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy |
ERŐÁTVITEL | ||
Erőátvitel | (főtengely és tengelykapcsoló között | ferdefogazású fogaskerékpár |
Sebességváltó csapágyazás | 2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű | golyóscsapágy |
Hátsókerék meghajtás | 5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc | |
Tengelykapcsoló | Sebességváltó | Sebességváltó szerkezet |
olajban futó, parafa súrlódó betéttel | 5 fokozatú | dobváltóval |
Áttételek | ||
Főtengely - tengelykapcsoló | Sebességváltó - hátsókerék | |
1 : 3,25 | 1 : 2,67 (szóló) | 1 : 2,86 (oldalkocsi) |
Összmódositás a főtengely és a hátsó kerék között | szóló | oldalkocsi |
I. sebességi fokozatban | 24,4 | 26,2 |
II. sebességi fokozatban | 14,05 | 15,1 |
III. sebességi fokozatban | 10,50 | 11,25 |
IV. sebességi fokozatban | 8,25 | 8,85 |
V. sebességi fokozatban | 7,15 | 7,68 |
Kenőolaj a sebességváltóban | 0,8-1 liter motorolaj | SAE 40 nyáron SAE 30 télen |
FUTÓMŰ - KEREKEK | ||
Felfüggesztés | Első rugózás | Hátsó rugózás |
tekercsrugók, olajcsillapítású teleszkópvilla | állítható rugóstagokkal szerelt, olajcsillapítású lengőhinta | |
Maximális rugózó út 130 mm | Maximális rugózó út 90 mm | |
Első, hátsókerék csapágyazása | 2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként | 1 db 6205 lánckerékagyban |
Gumiabroncsok | elől | hátul |
3,00"x18" | 3,25"x18" | |
oldalkocsi | 3,00"x18" | |
Kerék abroncs | 2,15 Bx18" | |
Gumiabroncsok légnyomása | szóló elől 1,4 att | hátul 2,0 att |
oldalkocsis | elől 1,5 att | hátul 2,6 att |
oldalkocsi kerék | 1,4 att | |
Fékek | expanziós dobfék | ¤ 160x30 mm, |
ELEKROMOS BERENDEZÉSEK | ||
Gyújtó és világító berendezés | DG20 tip. 6 V/65 W | főtengely dinamó |
Gyújtótekercs | 2 db | feszültség: 6 V |
Gyújtáskapcsoló | -NA- | |
Akkumulátor | feszültség: 6 V kapacitás: 12 Ah | méretei: 122x60x135 mm |
Feszültségszabályozó | KM 23 típusú | kétoszlopos |
bekapcs. feszültség | 6,2 -6,7 V | |
névleges feszültség | 6 V | |
üresjárati feszültség | 7-7,5 V | |
terhelési feszültség | 6,2-6,8 V | |
terhelési áram | 9,5-10,5 A | |
visszáram | 1-4 A | |
Fényszóró | ¤ 160 mm | asszimetrikus |
Izzók | 6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip., 6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip. | |
Hátsó lámpa VT 5 típus | Izzó: | 6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083 |
Sebességmérő óra: 0-160 km/h | számláló: 100 000 km-ig | módosítás: 1000 fordulat= 1 km |
Izzó | 3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s | |
Jelzőkürt | tányérkürt | 6 V 95 dB hangerővel |
FUTÁSTELJESÍTMÉNY ADATOK | ||
Maximális sebesség | szóló 130 km/h | oldalkocsival 105 km/h |
Tartós utazósebesség | szóló 100 km/h | oldalkocsival 85 km/h |
Gyorsító képesség:0-60 km/h 3,5 s | 0-80 km/h 6 s | 0-100 km/h 10 s |
Legnagyobb fékhatás | lassulás: 5 m/S2 | (első-hátsó fék együtt) |
TÖMEG, MÉRET, FÉRŐHELY ADATOK | ||
Méretek - szélesség: 615 mm | Teljes hossz: 2010 mm | Tengelytávolság:1300 mm |
Első tengelynyomás - üres: 69,9 kp | egy személy: 92,8 kp | két személy: 97,5kp |
Hátsó tengelynyomás - üres: 86 kp | egy személy: 137 kp | két személy: 208,4 kp |
Üres súly: 142 kp | Hasznos súly: 155,9 kp | Teljes súly: 320 kp két személlyel terhelve szólómotor + 14 kp csomag |
P20 Műhelykönyv
Már a web-en is találhatunk, magyar nyelvű műhelykönyvet a Pannónia P20-as modelljéhez, tartalmas és tanulságos összeállítással. Itt, most csak az előszavát idézzük (a végén az elérhetőség):
Előszó
A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek.
A P20 fő jellemzői a nagy teljesítmény, a kiemelkedő gyorsulóképesség, a hosszú élettartam és az a tulajdonság, hogy városban, országúton egyformán megfelel a követelményeknek. Az öt sebességfokozat lehetővé teszi mind a városi forgalomban, mind a hegyi- és autóutakon a maximális kihasználást.
A típus tervezői a kedvező jellemzők mellett arra is gondoltak, hogy a szerelést a lehető legegyszerűbbé tegyék, és az esetleges javítások a leggyorsabban elvégezhetők legyenek. Ennek az elképzelésnek egyik fő irányvonala, hogy a motorblokk kiszerelése nélkül mind a sebességváltó, mind a forgattyús hajtómű javításai végrehajthatók.
Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a szervizműhelyek és az érdekek a műhelykönyv komoly tanulmányozásával kezdjék meg a motorkerékpár szervizmunkáját és javítását, mert csak így képzelhető el a szükséges munkálatok tökéletes elvégzése.
Felhívjuk a figyelmet a szerviz-szerszámkészletre, ami minden szétszereléskor komoly segítséget jelent. Ezek nélkül esetleg az egyes alkatrészek széthúzásakor roncsolódások következhetnek be. Biztosak vagyunk abban, hogy a típus megismerése után az üzemek szívesen foglalkoznak motorkerékpárjainkkal, mert megoldásaiban a mai kor követelményeinek minden szempontból megfelel, és a gyors javítási lehetőség nagyfokú könnyebbséget jelent egyéb más típusokkal szemben.
A Csepeli Motorkerékpárgyár Igazgatósága, tervezőmérnökei és szakemberei remélik, hogy ez a műhelykönyv az Önök részére megfelelő segítséget nyújt munkájukhoz. Komolyabb probléma jelentkezése esetén szívesen vesszük műszaki ügyben megkeresésükre.
Szerzők: SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL (Budapest, 1969)
P20 műhelykönyv!
Képek és idézetek, innen-onnan
Pannónia P20 viedók
Egy felújított gyári P20
P20 Road Race 350
P20 versenyváltozat, rég nem látott, "duo-duplex" első dobfékkel
P20 "2*250" avagy >FiveHundred Blue<
Pannónia P20 források, hivatkozások
- Pannónia P20 (250 ccm-es) típusú motorkerékpár használati és kezelési utasítás (Csepeli Motorkerékpárgyára, 1968)
- Így gondozd a Pannóniádat (Táncsics Könyvkiadó, 1970)
- Pannónia P20 rövid történet a Maróti Motorkerékpár gyűjteménye alapján
- P20 műhelykönyv!!!
- P20 műhelykönyv PDF download
- Virtuális Motoros Magazin
- Motor Revű Pannónia motorteszt