Pannónia P20
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Pannónia P20 | ||
| ||
Pannónia | ||
Gyártási adatok | ||
Gyártó | Csepeli Motorkerékpárgyár | |
Gyártás helye | Magyarország, Budapest, Csepel | |
Gyártás éve | 1968-1973 | |
Darabszám | ~7000 | |
Kategória | túramotor | |
A(z) modell műszaki adatai | ||
Méret és tömegadatok | ||
Hossz | 2010 mm | |
Szélesség | 615 mm | |
Tömeg | 142 kg (üres benzintankkal) | |
Tengelytáv | 1300 mm | |
Üzemanyag | benzin | |
Üzemanyagtartály | liter | |
Teljesítmény | ||
Motor | 246 cm3 | |
Felépítés | 2 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 56x50 mm), keverékolajozás | |
Váltó | 5 fokozatú (lábbal kapcsolható) | |
Teljesítmény | 20-23 LE (7500 fordulat/perc) | |
Átlagfogyasztás | 4,5 liter (70km/h sebesség mellett) | |
Gyorsulás | 0-100 km/h (10 másodperc) | |
Max. sebesség | 112 km/h | |
Kapcsolódó modellek | ||
Pannónia |
Tartalomjegyzék |
Pannónia P20 típustörténet
A Pannónia P20 igazi mérföldkőnek tekinthető a Csepeli Motorkerékpárgyár történetében, az 1968-ban debütáló modell két hengerével, az első szériákban már 20 lóerős teljesítményével 10 másodperc alatt képes volt a motort 100 km/h-ra gyorsítani, s utána is maradt még két "dekád" a gyorsításra.
A Pannónia P20 megjelenésekor valóban korszerű konstrukciónak számított, melyet a japán motorok fordulatszámához felkapaszkodó pörgős motor, valamint a dinamós áramellátás is jelez. A Pannónia P20 képességeit a használati útmutató is előre jelzi: "Tudjuk, hogy Kedves Vevőnk azért választotta a Pannónia P20 típusú motorkerékpárt, mert szeret 100 km-en felüli sebességgel motorozni, mert szeret elsőnek indulni, ha a lámpa zöldet jelez,..., szereti ha előzés közben motorja egy kis gázadásra "szárnyakat" kap."
A Pannónia P20 kapcsán a Csepeli Motorkerékpárgyár hamar a típus továbbgondolásába kezdett.
Sági László, a P20 tervezője, emlékére
P 20 Műszaki adatok
Szerkezet | Egység | Jellemző |
---|---|---|
MOTOR | Működési elv: kétütemű | huroköblítéses, léghűtéses; |
Hengerek száma | 2 | elrendezés: kersztirányú |
Furatátmérőˇ | Löketˇ | Lökettérfogatˇ |
¤ 56 mm | 50 mm | 246 cm3 |
Dugattyúgyűrű | Dugattyúcsapszeg | |
2 db ¤ 56x2 mm dugattyúnként | ¤ 15 mm | |
Forgattyús felek ékelési szöge | 180° | |
Motor teljesítménye | Legnagyobb forgatónyomaték | Sűrítési viszony |
22 LE 7500 fordulat/perc esetén | 2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén | 8,5 : 1 - 11,5 : 1 |
Gyújtó és világító berendezés | DG20 tip. 6 V/65 W | főtengely dinamó |
Előgyújtás mm-ben | Gyújtógyertya hőértéke | Gyújtógyertya pólushézaga |
1,9 ą0,1 mm | 240-260 | 0,6 mm |
Porlasztók száma | Porlasztók típusa | Porlasztó torokmérete |
2 | P20 | ¤ 20 mm |
főfúvóka | ¤ 0,8 mm bejárató fúvóka | |
tűsfúvóka | ¤ 2,65 | |
üresjárati fúvóka | ¤ 0,30 | |
pótlevegő fúvóka | ¤ 1,3 mm | |
dúsító fúvóka | ¤ 0,6 mm | |
Üzemanyag | kétütemű motorolaj | Keverési arány |
86-92 oktánszámú benzin | Arol 2T | 1 : 25 |
Üzemanyagtartály | 16,5 liter, | tartalék 3 liter |
Üzemanyagfogyasztás | 4,2 liter/100 km | (70 km/h sebesség esetén) |
Forgattyús tengely | Forgattyús tengely csapágyazása | Forgattyús csapágyak |
kétrészes, bontható | 2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy | 2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy |
ERŐÁTVITEL | ||
Erőátvitel | (főtengely és tengelykapcsoló között | ferdefogazású fogaskerékpár |
Sebességváltó csapágyazás | 2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű | golyóscsapágy |
Hátsókerék meghajtás | 5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc | |
Tengelykapcsoló | Sebességváltó | Sebességváltó szerkezet |
olajban futó, parafa súrlódó betéttel | 5 fokozatú | dobváltóval |
Áttételek | ||
Főtengely - tengelykapcsoló | Sebességváltó - hátsókerék | |
1 : 3,25 | 1 : 2,67 (szóló) | 1 : 2,86 (oldalkocsi) |
Összmódositás a főtengely és a hátsó kerék között | szóló | oldalkocsi |
I. sebességi fokozatban | 24,4 | 26,2 |
II. sebességi fokozatban | 14,05 | 15,1 |
III. sebességi fokozatban | 10,50 | 11,25 |
IV. sebességi fokozatban | 8,25 | 8,85 |
V. sebességi fokozatban | 7,15 | 7,68 |
Kenőolaj a sebességváltóban | 0,8-1 liter motorolaj | SAE 40 nyáron SAE 30 télen |
FUTÓMŰ - KEREKEK | ||
Felfüggesztés | Első rugózás | Hátsó rugózás |
tekercsrugók, olajcsillapítású teleszkópvilla | állítható rugóstagokkal szerelt, olajcsillapítású lengőhinta | |
Maximális rugózó út 130 mm | Maximális rugózó út 90 mm | |
Első, hátsókerék csapágyazása | 2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként | 1 db 6205 lánckerékagyban |
Gumiabroncsok | elől | hátul |
3,00"x18" | 3,25"x18" | |
oldalkocsi | 3,00"x18" | |
Kerék abroncs | 2,15 Bx18" | |
Gumiabroncsok légnyomása | szóló elől 1,4 att | hátul 2,0 att |
oldalkocsis | elől 1,5 att | hátul 2,6 att |
oldalkocsi kerék | 1,4 att | |
Fékek | expanziós dobfék | ¤ 160x30 mm, |
ELEKROMOS BERENDEZÉSEK | ||
Gyújtó és világító berendezés | DG20 tip. 6 V/65 W | főtengely dinamó |
Gyújtótekercs | 2 db | feszültség: 6 V |
Gyújtáskapcsoló | -NA- | |
Akkumulátor | feszültség: 6 V kapacitás: 12 Ah | méretei: 122x60x135 mm |
Feszültségszabályozó | KM 23 típusú | kétoszlopos |
bekapcs. feszültség | 6,2 -6,7 V | |
névleges feszültség | 6 V | |
üresjárati feszültség | 7-7,5 V | |
terhelési feszültség | 6,2-6,8 V | |
terhelési áram | 9,5-10,5 A | |
visszáram | 1-4 A | |
Fényszóró | ¤ 160 mm | asszimetrikus |
Izzók | 6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip., 6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip. | |
Hátsó lámpa VT 5 típus | Izzó: | 6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083 |
Sebességmérő óra: 0-160 km/h | számláló: 100 000 km-ig | módosítás: 1000 fordulat= 1 km |
Izzó | 3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s | |
Jelzőkürt | tányérkürt | 6 V 95 dB hangerővel |
FUTÁSTELJESÍTMÉNY ADATOK | ||
Maximális sebesség | szóló 130 km/h | oldalkocsival 105 km/h |
Tartós utazósebesség | szóló 100 km/h | oldalkocsival 85 km/h |
Gyorsító képesség:0-60 km/h 3,5 s | 0-80 km/h 6 s | 0-100 km/h 10 s |
Legnagyobb fékhatás | lassulás: 5 m/S2 | (első-hátsó fék együtt) |
TÖMEG, MÉRET, FÉRŐHELY ADATOK | ||
Méretek - szélesség: 615 mm | Teljes hossz: 2010 mm | Tengelytávolság:1300 mm |
Első tengelynyomás - üres: 69,9 kp | egy személy: 92,8 kp | két személy: 97,5kp |
Hátsó tengelynyomás - üres: 86 kp | egy személy: 137 kp | két személy: 208,4 kp |
Üres súly: 142 kp | Hasznos súly: 155,9 kp | Teljes súly: 320 kp két személlyel terhelve szólómotor + 14 kp csomag |
P20 Műhelykönyv
Már a web-en is találhatunk, magyar nyelvű műhelykönyvet a Pannónia P20-as modelljéhez, tartalmas és tanulságos összeállítással. Itt, most csak az előszavát idézzük (a végén az elérhetőség):
Előszó
A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek.
A P20 fő jellemzői a nagy teljesítmény, a kiemelkedő gyorsulóképesség, a hosszú élettartam és az a tulajdonság, hogy városban, országúton egyformán megfelel a követelményeknek. Az öt sebességfokozat lehetővé teszi mind a városi forgalomban, mind a hegyi- és autóutakon a maximális kihasználást.
A típus tervezői a kedvező jellemzők mellett arra is gondoltak, hogy a szerelést a lehető legegyszerűbbé tegyék, és az esetleges javítások a leggyorsabban elvégezhetők legyenek. Ennek az elképzelésnek egyik fő irányvonala, hogy a motorblokk kiszerelése nélkül mind a sebességváltó, mind a forgattyús hajtómű javításai végrehajthatók.
Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a szervizműhelyek és az érdekek a műhelykönyv komoly tanulmányozásával kezdjék meg a motorkerékpár szervizmunkáját és javítását, mert csak így képzelhető el a szükséges munkálatok tökéletes elvégzése.
Felhívjuk a figyelmet a szerviz-szerszámkészletre, ami minden szétszereléskor komoly segítséget jelent. Ezek nélkül esetleg az egyes alkatrészek széthúzásakor roncsolódások következhetnek be. Biztosak vagyunk abban, hogy a típus megismerése után az üzemek szívesen foglalkoznak motorkerékpárjainkkal, mert megoldásaiban a mai kor követelményeinek minden szempontból megfelel, és a gyors javítási lehetőség nagyfokú könnyebbséget jelent egyéb más típusokkal szemben.
A Csepeli Motorkerékpárgyár Igazgatósága, tervezőmérnökei és szakemberei remélik, hogy ez a műhelykönyv az Önök részére megfelelő segítséget nyújt munkájukhoz. Komolyabb probléma jelentkezése esetén szívesen vesszük műszaki ügyben megkeresésükre.
Szerzők: SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL (Budapest, 1969)
P20 műhelykönyv!
Képek és idézetek, innen-onnan
Pannónia P20 viedók
Egy felújított gyári P20
P20 Road Race 350
P20 versenyváltozat, rég nem látott, "duo-duplex" első dobfékkel
P20 "2*250" avagy >FiveHundred Blue<
Pannónia P20 források, hivatkozások
- Pannónia P20 (250 ccm-es) típusú motorkerékpár használati és kezelési utasítás (Csepeli Motorkerékpárgyára, 1968)
- Így gondozd a Pannóniádat (Táncsics Könyvkiadó, 1970)
- Pannónia P20 rövid történet a Maróti Motorkerékpár gyűjteménye alapján
- P20 műhelykönyv!!!
- P20 műhelykönyv PDF download
- Virtuális Motoros Magazin
- Motor Revű Pannónia motorteszt