Pannónia P20

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (Pannónia P20 források, hivatkozások: szerk)
(P 20 Műszaki adatok: táblaszerkeszt)
147. sor: 147. sor:
|¤ 15 mm
|¤ 15 mm
|-
|-
-
|Sebességváltó csapágyazás
+
|
-
|Első, hátsókerék csapágyazása
+
|  
-
|golyóscsapágy
+
-
|-
+
-
|2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű golyóscsapág
+
-
|2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként és 1 db 6205
+
-
|lánckerékagyban
+
-
|-
+
-
|Első rugózás
+
-
|Hátsó rugózás
+
|
|
|-
|-
-
|olajcsillapítású teleszkópvilla
+
|align="center" colspan="3"|'''ERŐÁTVITEL'''
-
|olajcsillapítású állítható rugóstagokkal szerelt lengőhinta
+
-
|
+
-
|-
+
-
|Maximális rugózó út 130 mm
+
-
|Maximális rugózó út 90 mm
+
-
|
+
|-
|-
|Erőátvitel
|Erőátvitel
|(főtengely és tengelykapcsoló között
|(főtengely és tengelykapcsoló között
|ferdefogazású fogaskerékpár
|ferdefogazású fogaskerékpár
 +
|-
 +
|Sebességváltó csapágyazás
 +
|2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű
 +
|golyóscsapágy
|-
|-
|Hátsókerék meghajtás
|Hátsókerék meghajtás
226. sor: 216. sor:
|0,8-1 liter motorolaj
|0,8-1 liter motorolaj
|SAE 40 nyáron SAE 30 télen
|SAE 40 nyáron SAE 30 télen
 +
|-
 +
|align="center" colspan="3"|'''FUTÓMŰ - KEREKEK'''
 +
|-
 +
|Felfüggesztés
 +
|Első rugózás
 +
|Hátsó rugózás
 +
|-
 +
|
 +
|tekercsrugók, olajcsillapítású teleszkópvilla
 +
|állítható rugóstagokkal szerelt, olajcsillapítású  lengőhinta
 +
|-
 +
|
 +
|Maximális rugózó út 130 mm
 +
|Maximális rugózó út 90 mm
 +
|-
 +
|Első, hátsókerék csapágyazása
 +
|2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként és
 +
|1 db 6205 lánckerékagyban
|-
|-
|Gumiabroncsok
|Gumiabroncsok
262. sor: 270. sor:
|16,5 liter,
|16,5 liter,
|tartalék 3 liter
|tartalék 3 liter
 +
|-
 +
|align="center" colspan="3"|'''ELEKROMOS BERENDEZÉSEK'''
|-
|-
|Elektromos berendezés
|Elektromos berendezés
301. sor: 311. sor:
|
|
|Fényszóró
|Fényszóró
-
|¤ 160 mm
+
|¤ 160 mm/asszimetrikus
|-
|-
 +
|
 +
|Izzók
 +
|6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip.
 +
6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip.
 +
|-
 +
|
 +
|Hátsó lámpa
 +
|VT-5 típus
 +
|-
 +
|
 +
|Izzó
 +
|6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083
 +
|-
 +
|
 +
|Sebességmérő óra
 +
|méréshatár 0-160 km/h
 +
|-
 +
|
 +
|számláló 100 000 km-ig
 +
|módosítás 1000 fordulat=1 km
 +
|-
 +
|
 +
|Izzó
 +
|3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s
 +
|-
 +
|
 +
|Jelzőkürt
 +
|tányérkürt 6 V 95 dB hangerővel
 +
|-
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
|
|
|
|
|
-
|
 
|}
|}
-
*Izzók 6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip.
+
 
-
6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip.
+
*
-
*Hátsó lámpa VT-5 típus
+
*
-
Izzó 6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083
+
-
*Sebességmérő óra méréshatár 0-160 km/h
+
-
*számláló 100 000 km-ig
+
-
*módosítás 1000 fordulat=1 km
+
-
*Izzó 3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s
+
-
*Jelzőkürt tányérkürt 6 V 95 dB hangerővel
+
*Maximális sebesség szóló 130 km/h
*Maximális sebesség szóló 130 km/h
*oldalkocsival 105 km/h
*oldalkocsival 105 km/h

A lap 2012. szeptember 13., 15:23-kori változata

Pannónia P20
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Pannónia
Gyártási adatok
GyártóCsepeli Motorkerékpárgyár
Gyártás helyeMagyarország, Budapest, Csepel
Gyártás éve1968-1973
Darabszám~7000
Kategóriatúramotor
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz2010 mm
Szélesség615 mm
Tömeg142 kg (üres benzintankkal)
Tengelytáv1300 mm
Üzemanyagbenzin
Üzemanyagtartályliter
Teljesítmény
Motor246 cm3
Felépítés2 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 56x50 mm), keverékolajozás
Váltó5 fokozatú (lábbal kapcsolható)
Teljesítmény20-23 LE (7500 fordulat/perc)
Átlagfogyasztás4,5 liter (70km/h sebesség mellett)
Gyorsulás0-100 km/h (10 másodperc)
Max. sebesség112 km/h

Kapcsolódó modellek
Pannónia



Tartalomjegyzék

Pannónia P20 típustörténet

A Pannónia P20 igazi mérföldkőnek tekinthető a Csepeli Motorkerékpárgyár történetében, az 1968-ban debütáló modell két hengerével, az első szériákban már 20 lóerős teljesítményével 10 másodperc alatt képes volt a motort 100 km/h-ra gyorsítani, s utána is maradt még két "dekád" a gyorsításra.

A Pannónia P20 megjelenésekor valóban korszerű konstrukciónak számított, melyet a japán motorok fordulatszámához felkapaszkodó pörgős motor, valamint a dinamós áramellátás is jelez. A Pannónia P20 képességeit a használati útmutató is előre jelzi: "Tudjuk, hogy Kedves Vevőnk azért választotta a Pannónia P20 típusú motorkerékpárt, mert szeret 100 km-en felüli sebességgel motorozni, mert szeret elsőnek indulni, ha a lámpa zöldet jelez,..., szereti ha előzés közben motorja egy kis gázadásra "szárnyakat" kap."

A Pannónia P20 kapcsán a Csepeli Motorkerékpárgyár hamar a típus továbbgondolásába kezdett.

Sági László, a P20 tervezője, emlékére


P 20 Műszaki adatok

Működési elv kétütemű, huroköblítéses
Hengerek száma 2
Furatátmérő Löket Lökettérfogat
¤ 56 mm 50 mm 246 cm3
Forgattyús felek ékelési szöge 180°
Motor teljesítménye Legnagyobb forgatónyomaték Sűrítési viszony
22 LE 7500 fordulat/perc esetén 2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén 8,5 : 1 - 11,5 : 1
Gyújtó és világító berendezés DG20 tip. 6 V/65 W főtengely dinamó
Előgyújtás mm-ben Gyújtógyertya hőértéke Gyújtógyertya pólushézaga
1,9 ą0,1 mm 240-260 0,6 mm
Porlasztók száma Porlasztók típusa Porlasztó torokmérete
2 P20 ¤ 20 mm
főfúvóka ¤ 0,8 mm bejárató fúvóka
tűsfúvóka ¤ 2,65
üresjárati fúvóka ¤ 0,30
pótlevegő fúvóka ¤ 1,3 mm
dúsító fúvóka ¤ 0,6 mm
Üzemanyag kétütemű motorolaj Keverési arány
86-92 oktánszámú benzin Arol 2T 1 : 25
Üzemanyagfogyasztás 4,2 liter/100 km (70 km/h sebesség esetén)
Forgattyús tengely Forgattyús tengely csapágyazása Forgattyús csapágyak
kétrészes, bontható 2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy 2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy
Dugattyúgyűrű Dugattyúcsapszeg
2 db ¤ 56x2 mm dugattyúnként ¤ 15 mm
ERŐÁTVITEL
Erőátvitel (főtengely és tengelykapcsoló között ferdefogazású fogaskerékpár
Sebességváltó csapágyazás 2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű golyóscsapágy
Hátsókerék meghajtás 5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc
Tengelykapcsoló Sebességváltó Sebességváltó szerkezet
olajban futó, parafa súrlódó betéttel 5 fokozatú dobváltóval
Áttételek
Főtengely - tengelykapcsoló Sebességváltó - hátsókerék
1 : 3,25 1 : 2,67 (szóló) 1 : 2,86 (oldalkocsi)
Összmódositás a főtengely és a hátsó kerék között szóló oldalkocsi
I. sebességi fokozatban 24,4 26,2
II. sebességi fokozatban 14,05 15,1
III. sebességi fokozatban 10,50 11,25
IV. sebességi fokozatban 8,25 8,85
V. sebességi fokozatban 7,15 7,68
Kenőolaj a sebességváltóban 0,8-1 liter motorolaj SAE 40 nyáron SAE 30 télen
FUTÓMŰ - KEREKEK
Felfüggesztés Első rugózás Hátsó rugózás
tekercsrugók, olajcsillapítású teleszkópvilla állítható rugóstagokkal szerelt, olajcsillapítású lengőhinta
Maximális rugózó út 130 mm Maximális rugózó út 90 mm
Első, hátsókerék csapágyazása 2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként és 1 db 6205 lánckerékagyban
Gumiabroncsok elől hátul
3,00"x18" 3,25"x18"
oldalkocsi 3,00"x18"
Kerék abroncs 2,15 Bx18"
Gumiabroncsok légnyomása szóló elől 1,4 att hátul 2,0 att
oldalkocsis elől 1,5 att hátul 2,6 att
oldalkocsi kerék 1,4 att
Fékek expanziós dobfék ¤ 160x30 mm,
Üzemanyagtartály 16,5 liter, tartalék 3 liter
ELEKROMOS BERENDEZÉSEK
Elektromos berendezés Akkumulátor méretei: 122x60x135 mm feszültség 6 V kapacitás 12 A
Gyújtótekercs 2 db feszültség 6 V
Feszültségszabályozó KM 23 típusú kétoszlopos
bekapcs. feszültség 6,2 -6,7 V
névleges feszültség 6 V
üresjárati feszültség 7-7,5 V
terhelési feszültség 6,2-6,8 V
terhelési áram 9,5-10,5 A
visszáram 1-4 A
Fényszóró ¤ 160 mm/asszimetrikus
Izzók 6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip.

6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip.

Hátsó lámpa VT-5 típus
Izzó 6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083
Sebességmérő óra méréshatár 0-160 km/h
számláló 100 000 km-ig módosítás 1000 fordulat=1 km
Izzó 3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s
Jelzőkürt tányérkürt 6 V 95 dB hangerővel


  • Maximális sebesség szóló 130 km/h
  • oldalkocsival 105 km/h
  • Tartós utazósebesség szóló 100 km/h
  • oldalkocsival 85 km/h
  • Gyorsító képesség 0-60 km/h 3,5 s
  • 0-80 km/h 6 s
  • 0-100 km/h 10 s
  • Legnagyobb fékhatás 5 m/S2 lassulás (első-hátsó fék együtt)
  • Üres súly 142 kp
  • Hasznos súly 155,9 kp
  • Teljes súly 320 kp két személlyel terhelve szólómotor + 14 kp csomag
  • Tengelytávolság 1300 mm
  • Legnagyobb szélesség 615 mm
  • Teljes hossz 2010 mm
  • Első tengelynyomás üres: 69,9 kp
  • egy személy: 92,8 kp
  • két személy: 97,5kp
  • Hátsó tengelynyomás üres: 86 kp
  • egy személy: 137 kp
  • két személy: 208,4 kp

P20 Műhelykönyv

Már a web-en is találhatunk, magyar nyelvű műhelykönyvet a Pannónia P20-as modelljéhez, tartalmas és tanulságos összeállítással. Itt, most csak az előszavát idézzük (a végén az elérhetőség):

Előszó
A P20 motorblokk átnézete


A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek.

A P20 fő jellemzői a nagy teljesítmény, a kiemelkedő gyorsulóképesség, a hosszú élettartam és az a tulajdonság, hogy városban, országúton egyformán megfelel a követelményeknek. Az öt sebességfokozat lehetővé teszi mind a városi forgalomban, mind a hegyi- és autóutakon a maximális kihasználást.

A típus tervezői a kedvező jellemzők mellett arra is gondoltak, hogy a szerelést a lehető legegyszerűbbé tegyék, és az esetleges javítások a leggyorsabban elvégezhetők legyenek. Ennek az elképzelésnek egyik fő irányvonala, hogy a motorblokk kiszerelése nélkül mind a sebességváltó, mind a forgattyús hajtómű javításai végrehajthatók.

Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a szervizműhelyek és az érdekek a műhelykönyv komoly tanulmányozásával kezdjék meg a motorkerékpár szervizmunkáját és javítását, mert csak így képzelhető el a szükséges munkálatok tökéletes elvégzése.

Felhívjuk a figyelmet a szerviz-szerszámkészletre, ami minden szétszereléskor komoly segítséget jelent. Ezek nélkül esetleg az egyes alkatrészek széthúzásakor roncsolódások következhetnek be. Biztosak vagyunk abban, hogy a típus megismerése után az üzemek szívesen foglalkoznak motorkerékpárjainkkal, mert megoldásaiban a mai kor követelményeinek minden szempontból megfelel, és a gyors javítási lehetőség nagyfokú könnyebbséget jelent egyéb más típusokkal szemben.

A Csepeli Motorkerékpárgyár Igazgatósága, tervezőmérnökei és szakemberei remélik, hogy ez a műhelykönyv az Önök részére megfelelő segítséget nyújt munkájukhoz. Komolyabb probléma jelentkezése esetén szívesen vesszük műszaki ügyben megkeresésükre.

Szerzők: SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL (Budapest, 1969)

P20 műhelykönyv!

Képek és idézetek, innen-onnan

Const1.gif


Pannónia P20 viedók

Egy felújított gyári P20
P20 Road Race 350
P20 versenyváltozat, rég nem látott, "duo-duplex" első dobfékkel
P20 "2*250" avagy >FiveHundred Blue<

Pannónia P20 források, hivatkozások