Pannónia P20

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(vázlatszint szerk)
(adatlap)
41. sor: 41. sor:
<youtube>pYo6kFyPYp0</youtube>
<youtube>pYo6kFyPYp0</youtube>
 +
 +
 +
== '''P 20 Műszaki adatok''' ==
 +
 +
{|
 +
|
 +
!
 +
!
 +
|-
 +
|Működési elv
 +
|kétütemű, huroköblítéses
 +
|-
 +
|Hengerek száma 2
 +
|
 +
|-
 +
|Furatátmérő ¤ 56 mm
 +
|
 +
|-
 +
|Löket 50 mm
 +
|
 +
|-
 +
|Lökettérfogat 246 cm3
 +
|
 +
|-
 +
|Forgattyús felek ékelési szöge 180°
 +
|
 +
|-
 +
|Sűrítési viszony
 +
|8,5 : 1 - 11,5 : 1
 +
|-
 +
|Motor teljesítménye
 +
|22 LE 7500 fordulat/perc esetén
 +
|-
 +
|Legnagyobb forgatónyomaték
 +
|2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén
 +
|-
 +
|Gyújtó és világító berendezés
 +
|DG20 tip. 6 V/65 W főtengely dinamó
 +
|-
 +
|Előgyújtás mm-ben
 +
|1,9 ą0,1 mm
 +
|-
 +
|Gyújtógyertya hőértéke
 +
|240-260
 +
|-
 +
|Gyújtógyertya pólushézaga
 +
|0,6 mm
 +
|-
 +
|Porlasztók száma 2
 +
|
 +
|-
 +
|Porlasztók típusa P20
 +
|
 +
|-
 +
|Porlasztó torokmérete ¤ 20 mm
 +
|
 +
|-
 +
|főfúvóka ¤ 0,8 mm bejárató fúvóka
 +
|
 +
|-
 +
|tűsfúvóka ¤ 2,65
 +
|
 +
|-
 +
|üresjárati fúvóka ¤ 0,30
 +
|
 +
|-
 +
|pótlevegő fúvóka ¤ 1,3 mm
 +
|
 +
|-
 +
|dúsító fúvóka ¤ 0,6 mm
 +
|
 +
|-
 +
|Üzemanyag 86-92 oktánszámú benzin és Arol 2T kétütemű motorolajkeveréke
 +
|
 +
|-
 +
|Keverési arány 1 : 25
 +
|
 +
|-
 +
|Üzemanyagfogyasztás 4,2 liter/100 km (70 km/h sebesség esetén)
 +
|
 +
|-
 +
|Forgattyús tengely kétrészes, bontható
 +
|
 +
|-
 +
|Forgattyús tengely csapágyazása 2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy
 +
|
 +
|-
 +
|Forgattyús csapágyak 2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy
 +
|
 +
|-
 +
|Dugattyúgyűrű 2 db ¤ 56x2 mm dugattyúnként
 +
|
 +
|-
 +
|Dugattyúcsapszeg ¤ 15 mm
 +
|
 +
|-
 +
|Sebességváltó csapágyazás 2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű golyóscsapágy
 +
|
 +
|-
 +
|Első, hátsókerék csapágyazása 2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként és 1 db 6205
 +
|
 +
|-
 +
|golyóscsapágy lánckerékagyban
 +
|
 +
|-
 +
|Első rugózás olajcsillapítású teleszkópvilla
 +
|
 +
|-
 +
|Maximális rugózó út 130 mm
 +
|
 +
|-
 +
|Hátsó rugózás olajcsillapítású állítható rugóstagokkal szerelt lengőhinta
 +
|
 +
|-
 +
|Maximális rugózó út 90 mm
 +
|
 +
|-
 +
|Erőátvitel (főtengely és tengelykapcsoló között ferdefogazású fogaskerékpár
 +
|
 +
|-
 +
|Tengelykapcsoló olajban futó, parafa súrlódó betéttel
 +
|
 +
|-
 +
|Sebességváltó
 +
|
 +
|-
 +
|Sebességváltó szerkezet dobváltóval
 +
|
 +
|-
 +
|Hátsókerék meghajtás 5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc
 +
|
 +
|-
 +
|Áttételek
 +
|
 +
|-
 +
|Főtengely - tengelykapcsoló 1 : 3,25
 +
|
 +
|-
 +
|Sebességváltó - hátsókerék 1 : 2,67 (szóló)
 +
|
 +
|-
 +
|1 : 2,86 (oldalkocsi)
 +
|
 +
|-
 +
|Összmódositás a főtengely és hátsókerék között
 +
|
 +
|-
 +
|szóló
 +
|oldalkocsi
 +
|-
 +
|I. sebességi fokozatban 24,4 26,2
 +
|
 +
|-
 +
|II. sebességi fokozatban 14,05 15,1
 +
|
 +
|-
 +
|III. sebességi fokozatban 10,50 11,25
 +
|
 +
|-
 +
|IV. sebességi fokozatban 8,25 8,85
 +
|
 +
|-
 +
|V. sebességi fokozatban 7,15 7,68
 +
|
 +
|-
 +
|Kenőolaj a sebességváltóban 0,8-1 liter motorolaj
 +
|SAE 40 nyáron SAE 30 télen
 +
|-
 +
|Gumiabroncsok elől 3,00"x18"
 +
|
 +
|-
 +
|hátul 3,25"x18"
 +
|
 +
|-
 +
|oldalkocsi 3,00"x18"
 +
|
 +
|-
 +
|Kerék abroncs 2,15 Bx18"
 +
|
 +
|-
 +
|Gumiabroncsok légnyomása
 +
|szóló elől 1,4 att hátul 2,0 att
 +
|-
 +
|oldalkocsis elől 1,5 att hátul 2,6 att
 +
|
 +
|-
 +
|oldalkocsi kerék 1,4 att
 +
|
 +
|-
 +
|Fékek ¤ 160x30 mm, expanziós dobfék
 +
|
 +
|-
 +
|Üzemanyagtartály 16,5 liter, tartalék 3 liter
 +
|
 +
|-
 +
|Elektromos berendezés
 +
|
 +
|-
 +
|Akkumulátor műanyagházas, feszültség 6 V kapacitás 12 Ah
 +
|
 +
|-
 +
|méretei: 122x60x135 mm
 +
|
 +
|}
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
Gyújtótekercs 2 db feszültség 6 V
 +
Feszültségszabályozó KM 23 típusú kétoszlopos
 +
bekapcs. feszültség 6,2 -6,7 V
 +
névleges feszültség 6 V
 +
üresjárati feszültség 7-7,5 V
 +
terhelési feszültség 6,2-68, V
 +
terhelési áram 9,5-10,5 A
 +
visszáram 1-4 A
 +
Fényszóró ¤ 160 mm
 +
Izzók 6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip.
 +
6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip.
 +
Hátsó lámpa VT-5 típus
 +
Izzó 6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083
 +
Sebességmérő óra méréshatár 0-160 km/h
 +
számláló 100 000 km-ig
 +
módosítás 1000 fordulat=1 km
 +
Izzó 3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s
 +
Jelzőkürt tányérkürt 6 V 95 dB hangerővel
 +
Maximális sebesség szóló 130 km/h
 +
oldalkocsival 105 km/h
 +
Tartós utazósebesség szóló 100 km/h
 +
oldalkocsival 85 km/h
 +
Gyorsító képesség 0-60 km/h 3,5 s
 +
0-80 km/h 6 s
 +
0-100 km/h 10 s
 +
Legnagyobb fékhatás 5 m/S2 lassulás (első-hátsó fék együtt)
 +
Üres súly 142 kp
 +
Hasznos súly 155,9 kp
 +
Teljes súly 320 kp két személlyel terhelve szólómotor + 14 kp csomag
 +
Tengelytávolság 1300 mm
 +
Legnagyobb szélesség 615 mm
 +
Teljes hossz 2010 mm
 +
Első tengelynyomás üres: 69,9 kp
 +
egy személy: 92,8 kp
 +
két személy: 97,5kp
 +
Hátsó tengelynyomás üres: 86 kp
 +
egy személy: 137 kp
 +
két személy: 208,4 kp
 +
 +
== '''P20 Műhelykönyv''' ==
== '''P20 Műhelykönyv''' ==

A lap 2012. szeptember 9., 00:23-kori változata

Pannónia P20
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.
Pannónia
Gyártási adatok
GyártóCsepeli Motorkerékpárgyár
Gyártás helyeMagyarország, Budapest, Csepel
Gyártás éve1968-1973
Darabszám~7000
Kategóriatúramotor
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz2010 mm
Szélesség615 mm
Tömeg142 kg (üres benzintankkal)
Tengelytáv1300 mm
Üzemanyagbenzin
Üzemanyagtartályliter
Teljesítmény
Motor246 cm3
Felépítés2 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 56x50 mm), keverékolajozás
Váltó5 fokozatú (lábbal kapcsolható)
Teljesítmény20-23 LE (7500 fordulat/perc)
Átlagfogyasztás4,5 liter (70km/h sebesség mellett)
Gyorsulás0-100 km/h (10 másodperc)
Max. sebesség112 km/h

Kapcsolódó modellek
Pannónia



Tartalomjegyzék

Pannónia P20 típustörténet

A Pannónia P20 igazi mérföldkőnek tekinthető a Csepeli Motorkerékpárgyár történetében, az 1968-ban debütáló modell két hengerével, az első szériákban már 20 lóerős teljesítményével 10 másodperc alatt képes volt a motort 100 km/h-ra gyorsítani, s utána is maradt még két "dekád" a gyorsításra.

A Pannónia P20 megjelenésekor valóban korszerű konstrukciónak számított, melyet a japán motorok fordulatszámához felkapaszkodó pörgős motor, valamint a dinamós áramellátás is jelez. A Pannónia P20 képességeit a használati útmutató is előre jelzi: "Tudjuk, hogy Kedves Vevőnk azért választotta a Pannónia P20 típusú motorkerékpárt, mert szeret 100 km-en felüli sebességgel motorozni, mert szeret elsőnek indulni, ha a lámpa zöldet jelez,..., szereti ha előzés közben motorja egy kis gázadásra "szárnyakat" kap."

A Pannónia P20 kapcsán a Csepeli Motorkerékpárgyár hamar a típus továbbgondolásába kezdett.

Sági László, a P20 tervezője, emlékére


P 20 Műszaki adatok

Működési elv kétütemű, huroköblítéses
Hengerek száma 2
Furatátmérő ¤ 56 mm
Löket 50 mm
Lökettérfogat 246 cm3
Forgattyús felek ékelési szöge 180°
Sűrítési viszony 8,5 : 1 - 11,5 : 1
Motor teljesítménye 22 LE 7500 fordulat/perc esetén
Legnagyobb forgatónyomaték 2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén
Gyújtó és világító berendezés DG20 tip. 6 V/65 W főtengely dinamó
Előgyújtás mm-ben 1,9 ą0,1 mm
Gyújtógyertya hőértéke 240-260
Gyújtógyertya pólushézaga 0,6 mm
Porlasztók száma 2
Porlasztók típusa P20
Porlasztó torokmérete ¤ 20 mm
főfúvóka ¤ 0,8 mm bejárató fúvóka
tűsfúvóka ¤ 2,65
üresjárati fúvóka ¤ 0,30
pótlevegő fúvóka ¤ 1,3 mm
dúsító fúvóka ¤ 0,6 mm
Üzemanyag 86-92 oktánszámú benzin és Arol 2T kétütemű motorolajkeveréke
Keverési arány 1 : 25
Üzemanyagfogyasztás 4,2 liter/100 km (70 km/h sebesség esetén)
Forgattyús tengely kétrészes, bontható
Forgattyús tengely csapágyazása 2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy
Forgattyús csapágyak 2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy
Dugattyúgyűrű 2 db ¤ 56x2 mm dugattyúnként
Dugattyúcsapszeg ¤ 15 mm
Sebességváltó csapágyazás 2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű golyóscsapágy
Első, hátsókerék csapágyazása 2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként és 1 db 6205
golyóscsapágy lánckerékagyban
Első rugózás olajcsillapítású teleszkópvilla
Maximális rugózó út 130 mm
Hátsó rugózás olajcsillapítású állítható rugóstagokkal szerelt lengőhinta
Maximális rugózó út 90 mm
Erőátvitel (főtengely és tengelykapcsoló között ferdefogazású fogaskerékpár
Tengelykapcsoló olajban futó, parafa súrlódó betéttel
Sebességváltó
Sebességváltó szerkezet dobváltóval
Hátsókerék meghajtás 5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc
Áttételek
Főtengely - tengelykapcsoló 1 : 3,25
Sebességváltó - hátsókerék 1 : 2,67 (szóló)
1 : 2,86 (oldalkocsi)
Összmódositás a főtengely és hátsókerék között
szóló oldalkocsi
I. sebességi fokozatban 24,4 26,2
II. sebességi fokozatban 14,05 15,1
III. sebességi fokozatban 10,50 11,25
IV. sebességi fokozatban 8,25 8,85
V. sebességi fokozatban 7,15 7,68
Kenőolaj a sebességváltóban 0,8-1 liter motorolaj SAE 40 nyáron SAE 30 télen
Gumiabroncsok elől 3,00"x18"
hátul 3,25"x18"
oldalkocsi 3,00"x18"
Kerék abroncs 2,15 Bx18"
Gumiabroncsok légnyomása szóló elől 1,4 att hátul 2,0 att
oldalkocsis elől 1,5 att hátul 2,6 att
oldalkocsi kerék 1,4 att
Fékek ¤ 160x30 mm, expanziós dobfék
Üzemanyagtartály 16,5 liter, tartalék 3 liter
Elektromos berendezés
Akkumulátor műanyagházas, feszültség 6 V kapacitás 12 Ah
méretei: 122x60x135 mm




Gyújtótekercs 2 db feszültség 6 V Feszültségszabályozó KM 23 típusú kétoszlopos bekapcs. feszültség 6,2 -6,7 V névleges feszültség 6 V üresjárati feszültség 7-7,5 V terhelési feszültség 6,2-68, V terhelési áram 9,5-10,5 A visszáram 1-4 A Fényszóró ¤ 160 mm Izzók 6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip. 6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip. Hátsó lámpa VT-5 típus Izzó 6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083 Sebességmérő óra méréshatár 0-160 km/h számláló 100 000 km-ig módosítás 1000 fordulat=1 km Izzó 3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s Jelzőkürt tányérkürt 6 V 95 dB hangerővel Maximális sebesség szóló 130 km/h oldalkocsival 105 km/h Tartós utazósebesség szóló 100 km/h oldalkocsival 85 km/h Gyorsító képesség 0-60 km/h 3,5 s 0-80 km/h 6 s 0-100 km/h 10 s Legnagyobb fékhatás 5 m/S2 lassulás (első-hátsó fék együtt) Üres súly 142 kp Hasznos súly 155,9 kp Teljes súly 320 kp két személlyel terhelve szólómotor + 14 kp csomag Tengelytávolság 1300 mm Legnagyobb szélesség 615 mm Teljes hossz 2010 mm Első tengelynyomás üres: 69,9 kp egy személy: 92,8 kp két személy: 97,5kp Hátsó tengelynyomás üres: 86 kp egy személy: 137 kp két személy: 208,4 kp


P20 Műhelykönyv

Már a web-en is találhatunk, magyar nyelvű műhelykönyvet a Pannónia P20-as modelljéhez, tartalmas és tanulságos összeállítással. Itt, most csak az előszavát idézzük (a végén az elérhetőség):

Előszó
A P20 motorblokk átnézete


A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek.

A P20 fő jellemzői a nagy teljesítmény, a kiemelkedő gyorsulóképesség, a hosszú élettartam és az a tulajdonság, hogy városban, országúton egyformán megfelel a követelményeknek. Az öt sebességfokozat lehetővé teszi mind a városi forgalomban, mind a hegyi- és autóutakon a maximális kihasználást.

A típus tervezői a kedvező jellemzők mellett arra is gondoltak, hogy a szerelést a lehető legegyszerűbbé tegyék, és az esetleges javítások a leggyorsabban elvégezhetők legyenek. Ennek az elképzelésnek egyik fő irányvonala, hogy a motorblokk kiszerelése nélkül mind a sebességváltó, mind a forgattyús hajtómű javításai végrehajthatók.

Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a szervizműhelyek és az érdekek a műhelykönyv komoly tanulmányozásával kezdjék meg a motorkerékpár szervizmunkáját és javítását, mert csak így képzelhető el a szükséges munkálatok tökéletes elvégzése.

Felhívjuk a figyelmet a szerviz-szerszámkészletre, ami minden szétszereléskor komoly segítséget jelent. Ezek nélkül esetleg az egyes alkatrészek széthúzásakor roncsolódások következhetnek be. Biztosak vagyunk abban, hogy a típus megismerése után az üzemek szívesen foglalkoznak motorkerékpárjainkkal, mert megoldásaiban a mai kor követelményeinek minden szempontból megfelel, és a gyors javítási lehetőség nagyfokú könnyebbséget jelent egyéb más típusokkal szemben.

A Csepeli Motorkerékpárgyár Igazgatósága, tervezőmérnökei és szakemberei remélik, hogy ez a műhelykönyv az Önök részére megfelelő segítséget nyújt munkájukhoz. Komolyabb probléma jelentkezése esetén szívesen vesszük műszaki ügyben megkeresésükre.

Szerzők: SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL (Budapest, 1969)

P20 műhelykönyv!

Képek és idézetek, innen-onnan

Const1.gif


Pannónia P20 viedók

Egy felújított gyári P20
P20 Road Race 350
P20 versenyváltozat, rég nem látott, "duo-duplex" első dobfékkel
P20 "2*250" avagy >FiveHundred Blue<

Pannónia P20 források, hivatkozások