Pannónia P20
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(vázlatszint szerk) |
(adatlap) |
||
41. sor: | 41. sor: | ||
<youtube>pYo6kFyPYp0</youtube> | <youtube>pYo6kFyPYp0</youtube> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == '''P 20 Műszaki adatok''' == | ||
+ | |||
+ | {| | ||
+ | | | ||
+ | ! | ||
+ | ! | ||
+ | |- | ||
+ | |Működési elv | ||
+ | |kétütemű, huroköblítéses | ||
+ | |- | ||
+ | |Hengerek száma 2 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Furatátmérő ¤ 56 mm | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Löket 50 mm | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Lökettérfogat 246 cm3 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Forgattyús felek ékelési szöge 180° | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Sűrítési viszony | ||
+ | |8,5 : 1 - 11,5 : 1 | ||
+ | |- | ||
+ | |Motor teljesítménye | ||
+ | |22 LE 7500 fordulat/perc esetén | ||
+ | |- | ||
+ | |Legnagyobb forgatónyomaték | ||
+ | |2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén | ||
+ | |- | ||
+ | |Gyújtó és világító berendezés | ||
+ | |DG20 tip. 6 V/65 W főtengely dinamó | ||
+ | |- | ||
+ | |Előgyújtás mm-ben | ||
+ | |1,9 ą0,1 mm | ||
+ | |- | ||
+ | |Gyújtógyertya hőértéke | ||
+ | |240-260 | ||
+ | |- | ||
+ | |Gyújtógyertya pólushézaga | ||
+ | |0,6 mm | ||
+ | |- | ||
+ | |Porlasztók száma 2 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Porlasztók típusa P20 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Porlasztó torokmérete ¤ 20 mm | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |főfúvóka ¤ 0,8 mm bejárató fúvóka | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |tűsfúvóka ¤ 2,65 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |üresjárati fúvóka ¤ 0,30 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |pótlevegő fúvóka ¤ 1,3 mm | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |dúsító fúvóka ¤ 0,6 mm | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Üzemanyag 86-92 oktánszámú benzin és Arol 2T kétütemű motorolajkeveréke | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Keverési arány 1 : 25 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Üzemanyagfogyasztás 4,2 liter/100 km (70 km/h sebesség esetén) | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Forgattyús tengely kétrészes, bontható | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Forgattyús tengely csapágyazása 2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Forgattyús csapágyak 2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Dugattyúgyűrű 2 db ¤ 56x2 mm dugattyúnként | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Dugattyúcsapszeg ¤ 15 mm | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Sebességváltó csapágyazás 2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű golyóscsapágy | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Első, hátsókerék csapágyazása 2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként és 1 db 6205 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |golyóscsapágy lánckerékagyban | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Első rugózás olajcsillapítású teleszkópvilla | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Maximális rugózó út 130 mm | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Hátsó rugózás olajcsillapítású állítható rugóstagokkal szerelt lengőhinta | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Maximális rugózó út 90 mm | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Erőátvitel (főtengely és tengelykapcsoló között ferdefogazású fogaskerékpár | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Tengelykapcsoló olajban futó, parafa súrlódó betéttel | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Sebességváltó | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Sebességváltó szerkezet dobváltóval | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Hátsókerék meghajtás 5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Áttételek | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Főtengely - tengelykapcsoló 1 : 3,25 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Sebességváltó - hátsókerék 1 : 2,67 (szóló) | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |1 : 2,86 (oldalkocsi) | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Összmódositás a főtengely és hátsókerék között | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |szóló | ||
+ | |oldalkocsi | ||
+ | |- | ||
+ | |I. sebességi fokozatban 24,4 26,2 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |II. sebességi fokozatban 14,05 15,1 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |III. sebességi fokozatban 10,50 11,25 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |IV. sebességi fokozatban 8,25 8,85 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |V. sebességi fokozatban 7,15 7,68 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Kenőolaj a sebességváltóban 0,8-1 liter motorolaj | ||
+ | |SAE 40 nyáron SAE 30 télen | ||
+ | |- | ||
+ | |Gumiabroncsok elől 3,00"x18" | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |hátul 3,25"x18" | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |oldalkocsi 3,00"x18" | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Kerék abroncs 2,15 Bx18" | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Gumiabroncsok légnyomása | ||
+ | |szóló elől 1,4 att hátul 2,0 att | ||
+ | |- | ||
+ | |oldalkocsis elől 1,5 att hátul 2,6 att | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |oldalkocsi kerék 1,4 att | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Fékek ¤ 160x30 mm, expanziós dobfék | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Üzemanyagtartály 16,5 liter, tartalék 3 liter | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Elektromos berendezés | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Akkumulátor műanyagházas, feszültség 6 V kapacitás 12 Ah | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |méretei: 122x60x135 mm | ||
+ | | | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Gyújtótekercs 2 db feszültség 6 V | ||
+ | Feszültségszabályozó KM 23 típusú kétoszlopos | ||
+ | bekapcs. feszültség 6,2 -6,7 V | ||
+ | névleges feszültség 6 V | ||
+ | üresjárati feszültség 7-7,5 V | ||
+ | terhelési feszültség 6,2-68, V | ||
+ | terhelési áram 9,5-10,5 A | ||
+ | visszáram 1-4 A | ||
+ | Fényszóró ¤ 160 mm | ||
+ | Izzók 6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip. | ||
+ | 6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip. | ||
+ | Hátsó lámpa VT-5 típus | ||
+ | Izzó 6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083 | ||
+ | Sebességmérő óra méréshatár 0-160 km/h | ||
+ | számláló 100 000 km-ig | ||
+ | módosítás 1000 fordulat=1 km | ||
+ | Izzó 3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s | ||
+ | Jelzőkürt tányérkürt 6 V 95 dB hangerővel | ||
+ | Maximális sebesség szóló 130 km/h | ||
+ | oldalkocsival 105 km/h | ||
+ | Tartós utazósebesség szóló 100 km/h | ||
+ | oldalkocsival 85 km/h | ||
+ | Gyorsító képesség 0-60 km/h 3,5 s | ||
+ | 0-80 km/h 6 s | ||
+ | 0-100 km/h 10 s | ||
+ | Legnagyobb fékhatás 5 m/S2 lassulás (első-hátsó fék együtt) | ||
+ | Üres súly 142 kp | ||
+ | Hasznos súly 155,9 kp | ||
+ | Teljes súly 320 kp két személlyel terhelve szólómotor + 14 kp csomag | ||
+ | Tengelytávolság 1300 mm | ||
+ | Legnagyobb szélesség 615 mm | ||
+ | Teljes hossz 2010 mm | ||
+ | Első tengelynyomás üres: 69,9 kp | ||
+ | egy személy: 92,8 kp | ||
+ | két személy: 97,5kp | ||
+ | Hátsó tengelynyomás üres: 86 kp | ||
+ | egy személy: 137 kp | ||
+ | két személy: 208,4 kp | ||
+ | |||
+ | |||
== '''P20 Műhelykönyv''' == | == '''P20 Műhelykönyv''' == |
A lap 2012. szeptember 9., 00:23-kori változata
Pannónia P20 | ||
| ||
Pannónia | ||
Gyártási adatok | ||
Gyártó | Csepeli Motorkerékpárgyár | |
Gyártás helye | Magyarország, Budapest, Csepel | |
Gyártás éve | 1968-1973 | |
Darabszám | ~7000 | |
Kategória | túramotor | |
A(z) modell műszaki adatai | ||
Méret és tömegadatok | ||
Hossz | 2010 mm | |
Szélesség | 615 mm | |
Tömeg | 142 kg (üres benzintankkal) | |
Tengelytáv | 1300 mm | |
Üzemanyag | benzin | |
Üzemanyagtartály | liter | |
Teljesítmény | ||
Motor | 246 cm3 | |
Felépítés | 2 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 56x50 mm), keverékolajozás | |
Váltó | 5 fokozatú (lábbal kapcsolható) | |
Teljesítmény | 20-23 LE (7500 fordulat/perc) | |
Átlagfogyasztás | 4,5 liter (70km/h sebesség mellett) | |
Gyorsulás | 0-100 km/h (10 másodperc) | |
Max. sebesség | 112 km/h | |
Kapcsolódó modellek | ||
Pannónia |
Tartalomjegyzék |
Pannónia P20 típustörténet
A Pannónia P20 igazi mérföldkőnek tekinthető a Csepeli Motorkerékpárgyár történetében, az 1968-ban debütáló modell két hengerével, az első szériákban már 20 lóerős teljesítményével 10 másodperc alatt képes volt a motort 100 km/h-ra gyorsítani, s utána is maradt még két "dekád" a gyorsításra.
A Pannónia P20 megjelenésekor valóban korszerű konstrukciónak számított, melyet a japán motorok fordulatszámához felkapaszkodó pörgős motor, valamint a dinamós áramellátás is jelez. A Pannónia P20 képességeit a használati útmutató is előre jelzi: "Tudjuk, hogy Kedves Vevőnk azért választotta a Pannónia P20 típusú motorkerékpárt, mert szeret 100 km-en felüli sebességgel motorozni, mert szeret elsőnek indulni, ha a lámpa zöldet jelez,..., szereti ha előzés közben motorja egy kis gázadásra "szárnyakat" kap."
A Pannónia P20 kapcsán a Csepeli Motorkerékpárgyár hamar a típus továbbgondolásába kezdett.
Sági László, a P20 tervezője, emlékére
P 20 Műszaki adatok
Működési elv | kétütemű, huroköblítéses | |
Hengerek száma 2 | ||
Furatátmérő ¤ 56 mm | ||
Löket 50 mm | ||
Lökettérfogat 246 cm3 | ||
Forgattyús felek ékelési szöge 180° | ||
Sűrítési viszony | 8,5 : 1 - 11,5 : 1 | |
Motor teljesítménye | 22 LE 7500 fordulat/perc esetén | |
Legnagyobb forgatónyomaték | 2,1 mkp/6000 fordulat/perc esetén | |
Gyújtó és világító berendezés | DG20 tip. 6 V/65 W főtengely dinamó | |
Előgyújtás mm-ben | 1,9 ą0,1 mm | |
Gyújtógyertya hőértéke | 240-260 | |
Gyújtógyertya pólushézaga | 0,6 mm | |
Porlasztók száma 2 | ||
Porlasztók típusa P20 | ||
Porlasztó torokmérete ¤ 20 mm | ||
főfúvóka ¤ 0,8 mm bejárató fúvóka | ||
tűsfúvóka ¤ 2,65 | ||
üresjárati fúvóka ¤ 0,30 | ||
pótlevegő fúvóka ¤ 1,3 mm | ||
dúsító fúvóka ¤ 0,6 mm | ||
Üzemanyag 86-92 oktánszámú benzin és Arol 2T kétütemű motorolajkeveréke | ||
Keverési arány 1 : 25 | ||
Üzemanyagfogyasztás 4,2 liter/100 km (70 km/h sebesség esetén) | ||
Forgattyús tengely kétrészes, bontható | ||
Forgattyús tengely csapágyazása 2 db 6006-os és 2 db 6205-ös C3 golyóscsapágy | ||
Forgattyús csapágyak 2 db K 22x29x15 F acélkosaras görgős csapágy | ||
Dugattyúgyűrű 2 db ¤ 56x2 mm dugattyúnként | ||
Dugattyúcsapszeg ¤ 15 mm | ||
Sebességváltó csapágyazás 2 db 6303 és 2 db 6204 C3 jelű golyóscsapágy | ||
Első, hátsókerék csapágyazása 2 db 6302 golyóscsapágy kerékagyanként és 1 db 6205 | ||
golyóscsapágy lánckerékagyban | ||
Első rugózás olajcsillapítású teleszkópvilla | ||
Maximális rugózó út 130 mm | ||
Hátsó rugózás olajcsillapítású állítható rugóstagokkal szerelt lengőhinta | ||
Maximális rugózó út 90 mm | ||
Erőátvitel (főtengely és tengelykapcsoló között ferdefogazású fogaskerékpár | ||
Tengelykapcsoló olajban futó, parafa súrlódó betéttel | ||
Sebességváltó | ||
Sebességváltó szerkezet dobváltóval | ||
Hátsókerék meghajtás 5/8"x1,4" ¤ 10,6 mm görgős lánc | ||
Áttételek | ||
Főtengely - tengelykapcsoló 1 : 3,25 | ||
Sebességváltó - hátsókerék 1 : 2,67 (szóló) | ||
1 : 2,86 (oldalkocsi) | ||
Összmódositás a főtengely és hátsókerék között | ||
szóló | oldalkocsi | |
I. sebességi fokozatban 24,4 26,2 | ||
II. sebességi fokozatban 14,05 15,1 | ||
III. sebességi fokozatban 10,50 11,25 | ||
IV. sebességi fokozatban 8,25 8,85 | ||
V. sebességi fokozatban 7,15 7,68 | ||
Kenőolaj a sebességváltóban 0,8-1 liter motorolaj | SAE 40 nyáron SAE 30 télen | |
Gumiabroncsok elől 3,00"x18" | ||
hátul 3,25"x18" | ||
oldalkocsi 3,00"x18" | ||
Kerék abroncs 2,15 Bx18" | ||
Gumiabroncsok légnyomása | szóló elől 1,4 att hátul 2,0 att | |
oldalkocsis elől 1,5 att hátul 2,6 att | ||
oldalkocsi kerék 1,4 att | ||
Fékek ¤ 160x30 mm, expanziós dobfék | ||
Üzemanyagtartály 16,5 liter, tartalék 3 liter | ||
Elektromos berendezés | ||
Akkumulátor műanyagházas, feszültség 6 V kapacitás 12 Ah | ||
méretei: 122x60x135 mm |
Gyújtótekercs 2 db feszültség 6 V Feszültségszabályozó KM 23 típusú kétoszlopos bekapcs. feszültség 6,2 -6,7 V névleges feszültség 6 V üresjárati feszültség 7-7,5 V terhelési feszültség 6,2-68, V terhelési áram 9,5-10,5 A visszáram 1-4 A Fényszóró ¤ 160 mm Izzók 6 V 33/35 W Duolux BA 20 d 15-16 tip. 6 V 1,5 W törpeizzó BA 9 s 26-76 tip. Hátsó lámpa VT-5 típus Izzó 6 V 5/18 W kétszálas BAY 15 d/B 1083 Sebességmérő óra méréshatár 0-160 km/h számláló 100 000 km-ig módosítás 1000 fordulat=1 km Izzó 3 db 6 V 1,2 W törpeizzó BA 7 s Jelzőkürt tányérkürt 6 V 95 dB hangerővel Maximális sebesség szóló 130 km/h oldalkocsival 105 km/h Tartós utazósebesség szóló 100 km/h oldalkocsival 85 km/h Gyorsító képesség 0-60 km/h 3,5 s 0-80 km/h 6 s 0-100 km/h 10 s Legnagyobb fékhatás 5 m/S2 lassulás (első-hátsó fék együtt) Üres súly 142 kp Hasznos súly 155,9 kp Teljes súly 320 kp két személlyel terhelve szólómotor + 14 kp csomag Tengelytávolság 1300 mm Legnagyobb szélesség 615 mm Teljes hossz 2010 mm Első tengelynyomás üres: 69,9 kp egy személy: 92,8 kp két személy: 97,5kp Hátsó tengelynyomás üres: 86 kp egy személy: 137 kp két személy: 208,4 kp
P20 Műhelykönyv
Már a web-en is találhatunk, magyar nyelvű műhelykönyvet a Pannónia P20-as modelljéhez, tartalmas és tanulságos összeállítással. Itt, most csak az előszavát idézzük (a végén az elérhetőség):
Előszó
A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek.
A P20 fő jellemzői a nagy teljesítmény, a kiemelkedő gyorsulóképesség, a hosszú élettartam és az a tulajdonság, hogy városban, országúton egyformán megfelel a követelményeknek. Az öt sebességfokozat lehetővé teszi mind a városi forgalomban, mind a hegyi- és autóutakon a maximális kihasználást.
A típus tervezői a kedvező jellemzők mellett arra is gondoltak, hogy a szerelést a lehető legegyszerűbbé tegyék, és az esetleges javítások a leggyorsabban elvégezhetők legyenek. Ennek az elképzelésnek egyik fő irányvonala, hogy a motorblokk kiszerelése nélkül mind a sebességváltó, mind a forgattyús hajtómű javításai végrehajthatók.
Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a szervizműhelyek és az érdekek a műhelykönyv komoly tanulmányozásával kezdjék meg a motorkerékpár szervizmunkáját és javítását, mert csak így képzelhető el a szükséges munkálatok tökéletes elvégzése.
Felhívjuk a figyelmet a szerviz-szerszámkészletre, ami minden szétszereléskor komoly segítséget jelent. Ezek nélkül esetleg az egyes alkatrészek széthúzásakor roncsolódások következhetnek be. Biztosak vagyunk abban, hogy a típus megismerése után az üzemek szívesen foglalkoznak motorkerékpárjainkkal, mert megoldásaiban a mai kor követelményeinek minden szempontból megfelel, és a gyors javítási lehetőség nagyfokú könnyebbséget jelent egyéb más típusokkal szemben.
A Csepeli Motorkerékpárgyár Igazgatósága, tervezőmérnökei és szakemberei remélik, hogy ez a műhelykönyv az Önök részére megfelelő segítséget nyújt munkájukhoz. Komolyabb probléma jelentkezése esetén szívesen vesszük műszaki ügyben megkeresésükre.
Szerzők: SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL (Budapest, 1969)
P20 műhelykönyv!
Képek és idézetek, innen-onnan
Pannónia P20 viedók
Egy felújított gyári P20
P20 Road Race 350
P20 versenyváltozat, rég nem látott, "duo-duplex" első dobfékkel
P20 "2*250" avagy >FiveHundred Blue<
Pannónia P20 források, hivatkozások
- Pannónia P20 (250 ccm-es) típusú motorkerékpár használati és kezelési utasítás (Csepeli Motorkerékpárgyára, 1968)
- Így gondozd a Pannóniádat (Táncsics Könyvkiadó, 1970)
- Pannónia P20 rövid történet a Maróti Motorkerékpár gyűjteménye alapján
- P20 műhelykönyv!!!
- Virtuális Motoros Magazin