Pannónia P20
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(szerkesztés) |
(szerkesztés) |
||
30. sor: | 30. sor: | ||
}} | }} | ||
- | == Pannónia P20 típustörténet == | + | == '''Pannónia P20 típustörténet''' == |
A '''Pannónia P20''' igazi mérföldkőnek tekinthető a [[Csepeli Motorkerékpárgyár]] történetében, az 1968-ban debütáló modell két hengerével, az első szériákban már 20 lóerős teljesítményével 10 másodperc alatt képes volt a motort 100 km/h-ra gyorsítani, s utána is maradt még két "dekád" a gyorsításra. | A '''Pannónia P20''' igazi mérföldkőnek tekinthető a [[Csepeli Motorkerékpárgyár]] történetében, az 1968-ban debütáló modell két hengerével, az első szériákban már 20 lóerős teljesítményével 10 másodperc alatt képes volt a motort 100 km/h-ra gyorsítani, s utána is maradt még két "dekád" a gyorsításra. | ||
38. sor: | 38. sor: | ||
A Pannónia P20 kapcsán a Csepeli Motorkerékpárgyár hamar a típus továbbgondolásába kezdett. | A Pannónia P20 kapcsán a Csepeli Motorkerékpárgyár hamar a típus továbbgondolásába kezdett. | ||
+ | '''Pannónia P20 járatás''' | ||
+ | <youtube>ZEW8GqW0h_Q</youtube> | ||
== '''P20 Műhelykönyv''' == | == '''P20 Műhelykönyv''' == | ||
45. sor: | 47. sor: | ||
Itt, most csak az előszavát idézzük ''(alább az elérhetőség)'': | Itt, most csak az előszavát idézzük ''(alább az elérhetőség)'': | ||
- | + | '''Előszó''' | |
- | + | ||
A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek. | A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek. | ||
58. sor: | 59. sor: | ||
'''Szerzők:''' SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL ''(Budapest, 1969)'' | '''Szerzők:''' SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL ''(Budapest, 1969)'' | ||
+ | [http://24oras.domaincenter4.hu/hundok/p20/muhelyk/index.htm P20 műhelykönyv!] | ||
== Pannónia P20 viedók == | == Pannónia P20 viedók == | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
== Pannónia P20 források, hivatkozások == | == Pannónia P20 források, hivatkozások == |
A lap 2012. szeptember 5., 05:13-kori változata
Pannónia P20 | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Csepeli Motorkerékpárgyár |
Gyártás helye | Magyarország, Budapest, Csepel |
Gyártás éve | 1968-1973 |
Darabszám | ~7000 |
Kategória | túramotor |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 2010 mm |
Szélesség | 615 mm |
Tömeg | 142 kg (üres benzintankkal) |
Tengelytáv | 1300 mm |
Üzemanyag | benzin |
Üzemanyagtartály | liter |
Teljesítmény | |
Motor | 246 cm3 |
Felépítés | 2 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 56x50 mm), keverékolajozás |
Váltó | 5 fokozatú (lábbal kapcsolható) |
Teljesítmény | 20-23 LE (7500 fordulat/perc) |
Átlagfogyasztás | 4,5 liter (70km/h sebesség mellett) |
Gyorsulás | 0-100 km/h (10 másodperc) |
Max. sebesség | 112 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
Pannónia |
Tartalomjegyzék |
Pannónia P20 típustörténet
A Pannónia P20 igazi mérföldkőnek tekinthető a Csepeli Motorkerékpárgyár történetében, az 1968-ban debütáló modell két hengerével, az első szériákban már 20 lóerős teljesítményével 10 másodperc alatt képes volt a motort 100 km/h-ra gyorsítani, s utána is maradt még két "dekád" a gyorsításra.
A Pannónia P20 megjelenésekor valóban korszerű konstrukciónak számított, melyet a japán motorok fordulatszámához felkapaszkodó pörgős motor, valamint a dinamós áramellátás is jelez. A Pannónia P20 képességeit a használati útmutató is előre jelzi: "Tudjuk, hogy Kedves Vevőnk azért választotta a Pannónia P20 típusú motorkerékpárt, mert szeret 100 km-en felüli sebességgel motorozni, mert szeret elsőnek indulni, ha a lámpa zöldet jelez,..., szereti ha előzés közben motorja egy kis gázadásra "szárnyakat" kap."
A Pannónia P20 kapcsán a Csepeli Motorkerékpárgyár hamar a típus továbbgondolásába kezdett.
Pannónia P20 járatás
P20 Műhelykönyv
Már a web-en is találhatunk, magyar nyelvű műhelykönyvet a Pannónia P20-as modelljéhez, tartalmas és tanulságos összeállítással.
Itt, most csak az előszavát idézzük (alább az elérhetőség):
Előszó
A Pannonia P20 típusú kéthengeres, magas teljesítményű motorkerékpár előállítója a csepeli Motorkerékpárgyár. A típus kialakítását tudományos megalapozottsággal végrehajtott hosszas kísérletek, próbák előzték meg. A gyártmány tervező mérnökök és üzemi szakemberek gyártási tapasztalataik mellett a modern technika összes felhasználható eszközeit igénybe vették ahhoz, hogy ez a motorkerékpár típus minden szempontból megfeleljen a mai követelményeknek. A P20 fő jellemzői a nagy teljesítmény, a kiemelkedő gyorsulóképesség, a hosszú élettartam és az a tulajdonság, hogy városban, országúton egyformán megfelel a követelményeknek. Az öt sebességfokozat lehetővé teszi mind a városi forgalomban, mind a hegyi- és autóutakon a maximális kihasználást. A típus tervezői a kedvező jellemzők mellett arra is gondoltak, hogy a szerelést a lehető legegyszerűbbé tegyék, és az esetleges javítások a leggyorsabban elvégezhetők legyenek. Ennek az elképzelésnek egyik fő irányvonala, hogy a motorblokk kiszerelése nélkül mind a sebességváltó, mind a forgattyús hajtómű javításai végrehajthatók. Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a szervizműhelyek és az érdekek a műhelykönyv komoly tanulmányozásával kezdjék meg a motorkerékpár szervizmunkáját és javítását, mert csak így képzelhető el a szükséges munkálatok tökéletes elvégzése. Felhívjuk a figyelmet a szerviz-szerszámkészletre, ami minden szétszereléskor komoly segítséget jelent. Ezek nélkül esetleg az egyes alkatrészek széthúzásakor roncsolódások következhetnek be. Biztosak vagyunk abban, hogy a típus megismerése után az üzemek szívesen foglalkoznak motorkerékpárjainkkal, mert megoldásaiban a mai kor követelményeinek minden szempontból megfelel, és a gyors javítási lehetőség nagyfokú könnyebbséget jelent egyéb más típusokkal szemben. A Csepeli Motorkerékpárgyár Igazgatósága, tervezőmérnökei és szakemberei remélik, hogy ez a műhelykönyv az Önök részére megfelelő segítséget nyújt munkájukhoz. Komolyabb probléma jelentkezése esetén szívesen vesszük műszaki ügyben megkeresésükre.
Szerzők: SZENTE GYULA és WOHLMUTH EMIL (Budapest, 1969)
Pannónia P20 viedók
Pannónia P20 források, hivatkozások
- Pannóni P20 ccm típusú motorkerékpár használati és kezelési utasítás (Csepeli Motorkerékpárgyára, 1968)
- Így gondozd a Pannóniádat (Táncsics Könyvkiadó, 1970)
- Pannónia P20 rövid történet a Maróti Motorkerékpár gyűjteménye alapján
- P20 műhelykönyv!!!