Mazda

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (Veterán márkatörténet: jav)
(Veterán Mazda autók: foto)
22. sor: 22. sor:
Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai [[Ford]] a Mazdában.
Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai [[Ford]] a Mazdában.
 +
[[Fájl:Veteran_banner01.jpg]]
== Veterán Mazda autók ==
== Veterán Mazda autók ==
 +
[[Fájl:Greatcar_pic01.jpg|740px|center]]
===Modellek (Otto-motor)===
===Modellek (Otto-motor)===
* [[Mazda 121]] (1988-2003)
* [[Mazda 121]] (1988-2003)
65. sor: 67. sor:
===Modellek (Wankel-motor)===
===Modellek (Wankel-motor)===
 +
[[Fájl:Greatcar_title_no06.jpg|740px|center]]
* [[Mazda Cosmo 110 S]] (1967–1972)
* [[Mazda Cosmo 110 S]] (1967–1972)
* [[Mazda R100]] (1968–1975)Mazda Familia Presto Rotary
* [[Mazda R100]] (1968–1975)Mazda Familia Presto Rotary

A lap 2012. november 28., 07:15-kori változata

Mazda
Mazda logo.png
Új Mazda logó 1959-ből, az első autó megjelenésének idején.
Alapítva1920 (Toyo Cork Kogyo)
AlapítóToyo Cork Kogyo
SzékhelyHiroshima, Japán
A(z) Mazda weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

A Hondához hasonlóan a Mazda – akkor még Toyo Cork Kogyo néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.

Mazdago 1931

A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a Mazda Mazdago), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég.

Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a Mazda R360 tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német NSU-val, a Wankel-motor licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a Mazda Cosmo 110S kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai Ford a Mazdában.

Veteran banner01.jpg

Veterán Mazda autók

Greatcar pic01.jpg

Modellek (Otto-motor)

Modellek (Wankel-motor)

Greatcar title no06.jpg

Veterán Mazda motorok

Versenyautók

Egyéb veterán Mazda járművek

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Mazda témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg