Mazda Cosmo 110 S

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

VeteranBanner2012b.jpg

Mazda Cosmo 110 S
Mazda Cosmo 110 1967.jpg
COSMO 110 S 1967
Gyártási adatok
GyártóMazda (Toyo Cork Kogyo Co., Ltd.
Gyártás helyeHirosima, Japán
Gyártás éve1967-1972
Darabszám1519 (+83 prototipus)
Jelenlegi ára18.000,- 35.000,- US dollár
Modellvariánsokcoupe - fix tetős
Kategóriasport roadster
A(z) Cosmo 110 S I.-II. series modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz4140 mm
Szélesség1594 mm
Magasság1156 mm
Tömeg930 kg
Tengelytáv2200 mm
Üzemanyagbenzin
Üzemanyagtartály57 l
Teljesítmény
Motor2 forgótárcsás Wankel, 982 cm3,
FelépítésFR, orrmotor, hátsókerék hajtás
Váltó4 fokozat, kézi
Teljesítmény110 LE 84 kW / 7000rpm
Max. nyomaték130 Nm / 3500 rpm
ÁtlagfogyasztásNA.
Gyorsulás16,4 sec./400 m (1/4 mph)
Max. sebesség185 km/h

Kapcsolódó modellek
Mazda Cosmo II-IV. generation


Tartalomjegyzék

Mazda történet röviden

A Mazda 110 S Cosmo Sport modellt 1967 és 1972 között gyártották. Kétüléses kupé, melyet 1968-tól hosszított tengelytávval gyártottak. Ez volt az első szériagyártású személygépkocsi, melyet egy 2 tárcsás Wankel-motor hajtott, 81kW, 110 lóerős teljesítménnyel. 1968-tól az 1,0 literes kamratérfogatú motor teljesítménye 94kW, 128 lóerőre emelkedett. 1519 darabot gyártottak belőle.

Mazda-cosmo110front.jpg

Mazda Cosmo Sport

A Cosmo-projekt 1962 decemberében indult útjára. Az első kéttárcsás prototipus motor 1963 júliusára, az első vezethető prototipus pedig 1963 augusztusára készült el. Utóbbit a Tokyo Motorshow-n „L402A projekt“ néven mutatták be. Az L8A prototipus motor 2 x 398 cm³ kamratérfogattal rendelkezett. A következő generációs L10A kódjelű motor 2 x 491 cm³ kamratérfogattal és az alacsony fordulatszámtartományokban megnövekedett forgató nyomatékkal rendelkezett. Teljesítménye 81kW, 110 lóerö. 1966 augusztusában 80 darab előszériás autó készült, melyből 60 darabot Japán kereskedéseknek szállítottak ki tesztelés céljára. Az első, L10A szériaverzióból (1967. május 30 – 1968. július) 343 darabot, a második, L10B-ből (1968. július 13 – 1972. szeptember) pedig 1176 darabot állítottak elő. Az L10B kódjelű motor kamratérfogata megegyezett az L10A kódjelű motoréval, de vezérlési idejét megváltoztatták, ígteljesítménye 94kW, 128 lóerő-re emelkedett. Összesen 1519 darab széria gépkocsit gyártottak a Cosmo Sport modellből (1599 darab, ha beleszámoljuk az előszériát is). A Cosmo Sport-ot csak Japánban árusították. Cosmo tipusjelzéssel egészen 1995-ig folytatódott a különböző utódmodellek gyártása.

VeteranBanner2012b.jpg

Mazda Cosmo 110 S típus ismertetés

Mazda110slogo01.jpg

A Mazda Cosmo 110S modell az első 2-rotoros forgódugattyús motorral hajtott sorozat gyártású autóként jelent meg a piacon. Az NSU Spider Wankel motoros autót ugyan 1962-től gyártották, de csak egy forgótárcsás Wankel motorral. Hónapokkal előzte meg az NSU RO 80-as széria megjelenését, de az elsőség így is a Mazdáé.

A prototípus az 1964-es Tokyo Motor Show-n mutatták be, és 80 db Cosmo készült a sorozat gyártás beindítása előtt a teszt célokra, az 1965 és 1966-os években.

A termelés 1967 májusában kezdődött, az I. és II. széria gyártása 1972-ig tartott, bár a Cosmok kézzel készültek -napi 1 db-, összesen 1519 autót sikerült összerakni. (343 db Sorozat I. és 1176 db sorozat II.) Az első szériák csak Japánban voltak kaphatóak, így a világban főleg a szakemberek előtt volt ismert, a titokzatos távol-keleti Wankel csoda.

Az autó szerepelt a Return of Ultraman filmben is.


  • A Cosmo 110 S kezdeti 5 sorozata, avagy az első generáció
Dátum Gyártva db Motor Megjegyzés
196328Aprototype Cosmo
1964110ATokyo Motor Show prototype
January 1965800810preproduction test cars
May 1967-July 19683430810Series I
July 1968-September 19721,1760813Series II

Sorozat I

A Series I/L10A Cosmo erőforrása a 0810

  • két rotoros motor 982 cm3 lökettérfogattal
  • teljesítmény körülbelül 110 lóerő (így a 110 név)
  • Zenith-Stromberg 4 torkú karburátor (2 keverék betáplálás/rotor)

és egy "furcsa" nagyfeszültségű gyújtás megoldás

  • -Hitachi >2 gyújtógyertyák per kamra, >külön osztófej 2 db (független)
  • A 4-sebességes manuális váltó és a 14" (335 mm) kerekek voltak az alaptípuson
  • Az első tengely független felfüggesztés, A-kar/rugó kialakítás, torziós stabilizátor
  • A hátsó híd de Dion cső, keresztlengőkar, hosszanti lengőkarok, félig elliptikus laprugó
  • Fékek
    • elől 10" (254 mm) tárcsafékek (szervó nélkül)
    • hátul 7,9" (201 mm) dobfékek
  • Menettulajdonságok
    • Negyed mérföldes (400 m)gyorsulás: 16,4 s
    • Végsebesség: 115 mph (185 km/h)
  • Ára alacsonyabb volt, mint a Toyota 2000GT ¥ 1.480.000 (US $ 4100).

1967-mazda-cosmo-110-interior-steering-wheel.jpg

Sorozat II

A Series II/L10B-t 1968 júliusában vezették be. Ez erősebb motorral

  • 128 LE (95 kW)/ 103 £ft (140 Nm) 0813 snr.
  • szervó rásegítésű fékrendszerrel, 15" kerekekkel,
  • és egy 5-sebességes manuális váltóval lett kiépítve.
  • A tengelytáv 38,1 cm-rel nőtt, nagyobb utastér, jobb útfekvés
  • Sebessége: 120 mph (193 km / h) és felgyorsíthatja
  • negyed mérföldre (400 m) 15,8 s alatt
  • A vizuális változások közé tartozik a nagyobb hűtőrács alatt az első lökhárító két további szellőzőnyílása (mindkét oldalára "száj"). Csak 1.176 db készült, és kevesebb, mint hat Series II modell került az Egyesült Államokban.
  • Az ár egy kicsit nőtt ¥ 1.480.000 (US $ 4390).

Hány példány maradt fenn? (USA vonatkozások)

A Talk show-t vezető házigazda, Jay Leno tulajdonában van egy 1970-es sorozatú II Cosmo, amely szerepelt a Speed ​​Channel, My Classic Car sorozat, 2006 májusi fejezetében. Azt hitték, hogy az egyetlen megmaradt Series II Cosmo, az Amerikai Egyesült Államokban, habár az eredeti Cosmo 10a motor helyett egy RX-7 12a lakik benne.

Azonban a Mazda amerikai részlege talált egy másik garázsában, a Phoenix környéki gépkocsi gyűjtőnél, Glenn Robertsnál is egy példányt. Így a Car and Driver magazin 2007 szeptemberében bemutatta a második fellelt példányt ("A Tale of Two Rotaries").


19671972-mazda-comso-110s.jpg

A további Cosmo generációk egészen 1995-ig készültek, Japánban és a világ más tájain, különböző elnevezéssel.

  • 1975-1981 A második generációs CD Cosmo 1975-ben jelent meg, és 1981-ig gyártották. Mint Cosmo AP (szennyezés mentes) néven Japánban, Európában Mazda RX-5, noha egyes export piacokon a dugattyús-motoros megfelelőjét Mazda 121 néven futtatták.
  • 1981-1989 A harmadik generációs HB Cosmo 1981-től megosztotta a Mazda HB alváz a két-, a Mazda Luce (forgalmazott tengerentúlon, mint a Mazda 929 ). A HB Cosmo elérhető volt, mint kupé, vagy cabrio és szedán kialakítással. A Mazda Luce párja nem volt elérhető kupé formában. A HB Cosmo / Luce volt az egyetlen autó az autóipar történetében, hogy választható volt mind a benzines és dízel dugattyús motorok, továbbá a Wankel motoros változatok.
  • 1990-1995 A Eunos Cosmo (vázlatosan alapul az 1985-ös MX-03 koncepció autón) 1990-ben az új JC platformon kezdte meg a termelést. A Eunos Cosmo volt a top-line túra zászlóshajója, az Eunos luxus kínálatában. Ez az egyetlen Mazda, ami három-tárcsás Wankel motort kapott. Coupe változata 2 +2 férőhelyes, telepakolva, felszerelve mindennel ami csak rendelkezésre állt. Kézi váltóval nem is adták, csak egy elektronikusan vezérelt 4-fokozatú automata sebességváltó állt rendelkezésre.

VeteranBanner2012b.jpg

Cosmo archíve

Cosmo cutaway
Mazda cosmo 4.jpg
Cosmo Wankel erőforrás
Mazda cosmo.jpg
Korabeli oldalnézetek
Mazda-cosmo-110.png
Korabeli felül-, és oldalnézet
1967 mazda-110s-cosmosport.gif

VeteranBanner2012b.jpg

Fényképek, videotár

Mazdacosmo110inter.jpg

Fénykép-tár

Videotár

Mazda 110S Cosmo Sport 1972 02.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Források, hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Mazda Cosmo 110 S témájú médiaállományokat.


VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg