Mazda Cosmo 110 S
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Mazda Cosmo 110 S típus ismertetés: jav) |
(→Fényképek, videotár: vázlatszintek) |
||
143. sor: | 143. sor: | ||
== Fényképek, videotár == | == Fényképek, videotár == | ||
+ | |||
[[Fájl:Mazdacosmo110inter.jpg|720px|center]] | [[Fájl:Mazdacosmo110inter.jpg|720px|center]] | ||
+ | === '''Fénykép-tár''' === | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === '''Videotár''' === | ||
<youtube>okzA2AbXBPc</youtube> | <youtube>okzA2AbXBPc</youtube> | ||
A lap 2012. november 29., 07:07-kori változata
Mazda Cosmo 110 S | |
COSMO 110 S 1967 | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Mazda (Toyo Cork Kogyo Co., Ltd. |
Gyártás helye | Hirosima, Japán |
Gyártás éve | 1967-1972 |
Darabszám | 1519 (+83 prototipus) |
Jelenlegi ára | 18.000,- 35.000,- US dollár |
Modellvariánsok | coupe - fix tetős |
Kategória | sport roadster |
A(z) Cosmo 110 S I.-II. series modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4140 mm |
Szélesség | 1594 mm |
Magasság | 1156 mm |
Tömeg | 930 kg |
Tengelytáv | 2200 mm |
Üzemanyag | benzin |
Üzemanyagtartály | 57 l |
Teljesítmény | |
Motor | 2 forgótárcsás Wankel, 982 cm3, |
Felépítés | FR, orrmotor, hátsókerék hajtás |
Váltó | 4 fokozat, kézi |
Teljesítmény | 110 LE 84 kW / 7000rpm |
Max. nyomaték | 130 Nm / 3500 rpm |
Átlagfogyasztás | NA. |
Gyorsulás | 16,4 sec./400 m (1/4 mph) |
Max. sebesség | 185 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
Mazda Cosmo II-IV. generation |
Tartalomjegyzék |
Mazda történet röviden
A Mazda 110 S Cosmo Sport modellt 1967 és 1972 között gyártották. Kétüléses kupé, melyet 1968-tól hosszított tengelytávval gyártottak. Ez volt az első szériagyártású személygépkocsi, melyet egy 2 tárcsás Wankel-motor hajtott, 81kW, 110 lóerős teljesítménnyel. 1968-tól az 1,0 literes kamratérfogatú motor teljesítménye 94kW, 128 lóerőre emelkedett. 1519 darabot gyártottak belőle.
Mazda Cosmo Sport
A Cosmo-projekt 1962 decemberében indult útjára. Az első kéttárcsás prototipus motor 1963 júliusára, az első vezethető prototipus pedig 1963 augusztusára készült el. Utóbbit a Tokyo Motorshow-n „L402A projekt“ néven mutatták be. Az L8A prototipus motor 2 x 398 cm³ kamratérfogattal rendelkezett. A következő generációs L10A kódjelű motor 2 x 491 cm³ kamratérfogattal és az alacsony fordulatszámtartományokban megnövekedett forgató nyomatékkal rendelkezett. Teljesítménye 81kW, 110 lóerö. 1966 augusztusában 80 darab előszériás autó készült, melyből 60 darabot Japán kereskedéseknek szállítottak ki tesztelés céljára. Az első, L10A szériaverzióból (1967. május 30 – 1968. július) 343 darabot, a második, L10B-ből (1968. július 13 – 1972. szeptember) pedig 1176 darabot állítottak elő. Az L10B kódjelű motor kamratérfogata megegyezett az L10A kódjelű motoréval, de vezérlési idejét megváltoztatták, ígteljesítménye 94kW, 128 lóerő-re emelkedett. Összesen 1519 darab széria gépkocsit gyártottak a Cosmo Sport modellből (1599 darab, ha beleszámoljuk az előszériát is). A Cosmo Sport-ot csak Japánban árusították. Cosmo tipusjelzéssel egészen 1995-ig folytatódott a különböző utódmodellek gyártása.
Mazda Cosmo 110 S típus ismertetés
A Mazda Cosmo 110S modell az első 2-rotoros forgódugattyús motorral hajtott sorozat gyártású autóként jelent meg a piacon. Az NSU Spider Wankel motoros autót ugyan 1962-től gyártották, de csak egy forgótárcsás Wankel motorral. Hónapokkal előzte meg az NSU RO 80-as széria megjelenését, de az elsőség így is a Mazdáé.
A prototípus az 1964-es Tokyo Motor Show-n mutatták be, és 80 db Cosmo készült a sorozat gyártás beindítása előtt a teszt célokra, az 1965 és 1966-os években.
A termelés 1967 májusában kezdődött, az I. és II. széria gyártása 1972-ig tartott, bár a Cosmok kézzel készültek -napi 1 db-, összesen 1519 autót sikerült összerakni. (343 db Sorozat I. és 1176 db sorozat II.) Az első szériák csak Japánban voltak kaphatóak, így a világban főleg a szakemberek előtt volt ismert, a titokzatos távol-keleti Wankel csoda.
Az autó szerepelt a Return of Ultraman filmben is.
- A Cosmo 110 S kezdeti 5 sorozata, avagy az első generáció
Dátum | Gyártva db | Motor | Megjegyzés |
---|---|---|---|
1963 | 2 | 8A | prototype Cosmo |
1964 | 1 | 10A | Tokyo Motor Show prototype |
January 1965 | 80 | 0810 | preproduction test cars |
May 1967-July 1968 | 343 | 0810 | Series I |
July 1968-September 1972 | 1,176 | 0813 | Series II |
Sorozat I
A Series I/L10A Cosmo erőforrása a 0810
- két rotoros motor 982 cm3 lökettérfogattal
- teljesítmény körülbelül 110 lóerő (így a 110 név)
- Hitachi 4 torkú karburátor és egy furcsa
- gyújtás megoldás - 2 gyújtógyertyák per kamra, külön osztófej 2 db (független)
- A 4-sebességes manuális váltó és a 14" (335 mm) kerekek voltak az alaptípuson
- Az első tengely független felfüggesztés, A-kar/rugó kialakítás, torziós stabilizátor
- A hátsó híd de Dion cső, keresztlengőkar, hosszanti lengőkarok, félig elliptikus laprugó
- Fékek
- elől 10" (254 mm) tárcsafékek (szervó nélkül)
- hátul 7,9" (201 mm) dobfékek
- Menettulajdonságok
- Negyed mérföldes (400 m)gyorsulás: 16,4 s
- Végsebesség: 115 mph (185 km/h)
- Ára alacsonyabb volt, mint a Toyota 2000GT ¥ 1.480.000 (US $ 4100).
Sorozat II
A Series II/L10B-t 1968 júliusában vezették be. Ez erősebb motorral
- 128 LE (95 kW)/ 103 £ft (140 Nm) 0813 snr.
- szervó rásegítésű fékrendszerrel, 15" kerekekkel,
- és egy 5-sebességes manuális váltóval lett kiépítve.
- A tengelytáv 38,1 cm-rel nőtt, nagyobb utastér, jobb útfekvés
- Sebessége: 120 mph (193 km / h) és felgyorsíthatja
- negyed mérföldre (400 m) 15,8 s alatt
- A vizuális változások közé tartozik a nagyobb hűtőrács alatt az első lökhárító két további szellőzőnyílása (mindkét oldalára "száj"). Csak 1.176 db készült, és kevesebb, mint hat Series II modell került az Egyesült Államokban.
- Az ár egy kicsit nőtt ¥ 1.480.000 (US $ 4390).
Hány példány maradt fenn? (USA vonatkozások)
A Talk show-t vezető házigazda, Jay Leno tulajdonában van egy 1970-es sorozatú II Cosmo, amely szerepelt a Speed Channel, My Classic Car sorozat, 2006 májusi fejezetében. Azt hitték, hogy az egyetlen megmaradt Series II Cosmo, az Amerikai Egyesült Államokban, habár az eredeti Cosmo 10a motor helyett egy RX-7 12a lakik benne.
Azonban a Mazda amerikai részlege talált egy másik garázsában, a Phoenix környéki gépkocsi gyűjtőnél, Glenn Robertsnál is egy példányt. Így a Car and Driver magazin 2007 szeptemberében bemutatta a második fellelt példányt ("A Tale of Two Rotaries").
A további Cosmo generációk egészen 1995-ig készültek, Japánban és a világ más tájain, különböző elnevezéssel.
- 1975-1981 A második generációs CD Cosmo 1975-ben jelent meg, és 1981-ig gyártották. Mint Cosmo AP (szennyezés mentes) néven Japánban, Európában Mazda RX-5, noha egyes export piacokon a dugattyús-motoros megfelelőjét Mazda 121 néven futtatták.
- 1981-1989 A harmadik generációs HB Cosmo 1981-től megosztotta a Mazda HB alváz a két-, a Mazda Luce (forgalmazott tengerentúlon, mint a Mazda 929 ). A HB Cosmo elérhető volt, mint kupé, vagy cabrio és szedán kialakítással. A Mazda Luce párja nem volt elérhető kupé formában. A HB Cosmo / Luce volt az egyetlen autó az autóipar történetében, hogy választható volt mind a benzines és dízel dugattyús motorok, továbbá a Wankel motoros változatok.
- 1990-1995 A Eunos Cosmo (vázlatosan alapul az 1985-ös MX-03 koncepció autón) 1990-ben az új JC platformon kezdte meg a termelést. A Eunos Cosmo volt a top-line túra zászlóshajója, az Eunos luxus kínálatában. Ez az egyetlen Mazda, ami három-tárcsás Wankel motort kapott. Coupe változata 2 +2 férőhelyes, telepakolva, felszerelve mindennel ami csak rendelkezésre állt. Kézi váltóval nem is adták, csak egy elektronikusan vezérelt 4-fokozatú automata sebességváltó állt rendelkezésre.
Cosmo archíve
Fényképek, videotár
Fénykép-tár
Videotár
Források, hivatkozások
- Wikipedia