Ural M-72
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Ural M-72 | |
IMZ Ural M72 | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Ural |
Gyártás helye | Irbit, Oroszország |
Gyártás éve | 1941-1962 |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 2130 / 2420 mm oldalkocsival |
Szélesség | 815 /1650 mm oldalkocsival |
Magasság | 960 mm |
Tömeg | 380 kg |
Tengelytáv | 1430 mm |
Üzemanyag | benzin |
Üzemanyagtartály | 22 liter |
Teljesítmény | |
Motor | 746 cm3 (78x82 mm) |
Felépítés | 2 hengeres, 4 ütemű |
Váltó | mechanikus, 4 fokozat+r., kardánhajtás |
Teljesítmény | 24 LE |
Max. nyomaték | NA |
Átlagfogyasztás | 7 L/100km |
Gyorsulás | NA |
Max. sebesség | 110 km/óra |
Kapcsolódó modellek | |
Ural |
Ural M-72 ismertető (forrás:Motorrevű)
Kevés olyan ellentmondásos motor van, mint az Ural és ukrán rokona, a Dnyepr. A korai változat már azelőtt megélte virágkorát, hogy a motorgyárak lehúzták az első bőrt a retro irányzatról. De annak beköszöntése az Uralnak is új lendületet adott. A mai uralosok többek közt a könnyű szerelhetőségre, az oldalkocsi-hajtásra és a hátrameneti fokozatra büszkék, hiszen egyik sem gyakori a mai gépeken. Ez már önmagában érdekessé teszi a szovjet csatalovakat.
A talányos történet 1930 táján kezdődött. A szovjet hadsereg döntéshozói megfelelő motorkerékpárt kerestek nagyhatalmi céljaikhoz. Ez biztos. Arról már megoszlanak a véleménynek, hogy a BMW R-71-es oldalkocsis változatának példányaira hogyan tettek szert. Egyesek szerint Svédországból vásároltak öt darabot, mások állítják: lopás történt. A müncheni gépeket teljesen szétszedték, elemezték a konstrukciót, az alkatrészek kialakítását, a felhasznált anyagokat, illetve megmunkálásuk pontosságát. Az első szovjet típus, az M-72-es egyezése a német példaképpel, az elektromos alkatrészeken kívül, elég egyértelmű, bár a tévhittel ellentétben nem egyszerű másolatról van szó. A vörös hadsereg igényeihez igazított gépek eleinte Moszkva közelében készültek egy erre a célra átalakított üzemben. Az M-72-es gyártását a világháború alatt kényszerűségből helyezték át Irbitbe, ahol ma a kései utódok készülnek. Nem katonai célú bevezetése előtt több ponton tovább kellett fejleszteni a BMW távoli rokonát, és ez, valamint az ipar fejlődése az évtizedek során fokozatosan eltávolította az orosz konstrukciót a némettől.
A háború után modernizálták először az oldalkocsis M72-eseket. Kéttárcsásra cserélték a kuplungot, és rövidebbre vették a végáttételt. Csökkent a csúcssebesség, de nőtt a nyomaték, ami a terepképességet is fokozta. A további fejlesztések során kívül-belül még robosztusabb lett a típus. A hengerek élettartama jelentősen nőtt, miután az egyszerű szitás levegőszűrőt, egy olajos betéttel toldották meg. Később már papírbetétet alkalmaztak. Változtattak a vázon is, hogy ellenállóbb legyen a mostoha útviszonyok között. Felsorolni is nehéz hány módosítást hajtottak végre a gyújtáson, a dinamón és az elektromos rendszer egyéb elemein, de az irbiti gépek később is hajlamosak voltak a villamos eredetű hibákra.
1951-től az IMZ üzemmel párhuzamosan, Kijev mellett, a KMZ-nél is elkezdték gyártani az M72-eseket, és az ukrán átirat neve lett később Dnyeper. A két márka a gyártás további történetében saját útját járta, az eredetileg azonos konstrukció egy idő után kétfelé ágazott. Például 1956-ban tért át az IMZ a korszerűsített M72M-re. Ebben az elosztótengely, perselyezés helyett, görgőscsapágyban futott, ismét ellenállóbb lett a váz és a kerekek, valamint a küllők új rögzítési pontokat kaptak, mivel korábban - ütés hatására - gyakran kiszakadtak a helyükről menet közben. Az első sárvédőket is megemelték, hogy amikor a motor dagonyázik, akkor is könnyen tisztulhassanak a kerékjáratok. Az M72M mellé új oldalkocsi is került, melyet torziós rugókra támasztottak. Ebből a típusból hamarosan egy csekély példányszámú sportváltozat is készült, melynek tömege kisebb, motorja felül szelepelt lett, és erősebb volt a széria példányoknál. Az M72K valódi ritkaság, ezért a gyűjtők körében komoly összegekért cserélhet gazdát, ha felbukkan.
Ural M-72 dokumentumok és képek
Források, hivatkozások