Steyr Type VII

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Gaal Szilveszter (vitalap | szerkesztései) 2012. szeptember 29., 13:36-kor történt szerkesztése után volt.
Steyr type VII 12/50
SteyrVIIhead.jpg
Steyr AG.
Gyártási adatok
GyártóSteyr Művek Ausztria
Gyártás helyeSteyr
Gyártás éve1925-1928
Darabszám2148 db
Modellvariánsok4 type
KategóriaLimuzin, FR layout
TervezőHans Ledwinka, Anton Honsig
A(z) STEYR Type VII 12/50 modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz4580 mm
Szélesség1670 mm
Magasság1480 mm nyitott, kormányív felső pont
Tömeg1650 kg
Alvázacél hossztartók, keresztmerevítők
Tengelytáv3475 mm
Üzemanyagbenzin
Üzemanyagtartály80 l elöl, 90 l hátul
Teljesítmény
MotorSoros 6 hengeres, 3300 ccm (OHC)
Felépítésorrmotor, hátsólkerék hajtás
Váltókézi, 4 fokozat+R
Teljesítmény~50 LE
Max. nyomatékNA
Átlagfogyasztás16-18 l/100 km
GyorsulásNA
Max. sebesség100 km/h

Kapcsolódó modellek
Steyr típusok 1932-ig, Steyr Type V


Tartalomjegyzék

A Steyr VII típusról, röviden

Steyr kuhlefigur01.jpg

A Hans Ledwinka által kifejlesztett Steyr Type II és V. modelleket, Ledwinka távozása után, Anton Honsig fejlesztette tovább(type VII, XII, XX series). A műszaki változtatás az elődökhöz képest a motor teljesítményét 3,3 literes motor térfogat mellett 50 LE-re emelte és akkoriban új, OHC szelepvezérlést vezettek be. A VII-es modell első szériáján nem volt első fék, de több kiegészítés és változatás után az autó elnyerte végső formáját. Az utolsó széria már lapos hűtő "orr-résszel" épült. (Steyr Type VII Flachkühler)

Többféle felépítménnyel és motorkialakítással (kompreszzor) is gyártották, kis példányszámban, valamint haszongépjárműveket is építettek az erős alváz szerkezetre.

A hírneve és sikere az alapmodellből kialakított sport-, túra-, és versenyautók terén is jelentős volt, négy év alatt összesen 2148 St VII-t építettek, köztük néhány haszongépjárművet is.(2 darab, még készült 1929-ben)

Párhuzamosan a Steyr Type VII gyártásával 1926-ban elkezdődött, az első futószalagon gyártott, kisebb Steyr modell, az igen sikeres 1,6 literes 6-hengeres Steyr Type XII gyártása melynek a tervezését Anton Honsig végezte.

SteyrVIIhu.jpg

Veteran banner04.jpg

Típus-, ismertetés és történet

St VII prospekt01.jpg
Az alaptípus bevezetése kapcsán gyári „teszt” változatok készültek, a vevőigények felderítésére. Nyitott-, zárt-, és az akkor nagyon keresett -Landaulet – felépítmények változatai, és természetesen a klasszikus - a sofőrt cinikusan semmibe vevő karosszéria modell, a - Coupe de Ville - (Lásd a képeket alább)

Emellett, a Steyr VII alapokra számos, szép és funkcionális terv is készült, mint az egyedi igényekre szabott kisteherautók, tűzoltó és egyéb felépítmény változatok.

Érdekes ajánlat volt egy változata, az - All-weather autó -, „összecsukható-levehető” szilárd keretes oldalakkal és szélvédő tagokkal kialakítva, az úgynevezett "Baehr-szedán". Akinek pedig a Steyr VII sem volt elég, ott volt a nagy testvére a gyors, öngyújtó alakú típus, a sportos volánbűvészeknek.

Ezeknek a variánsoknak az alapja is a Steyr VII-es, hathengeres motorja volt, mely az új fejlesztésű Zenith porlasztóval, a nagyfeszültségű Bosch gyújtással, OHC szelepvezérléssel, nyomás alatti olajzással készült és többször is továbbfejlesztették. A rászerelt kompresszor pedig kifejezetten megőrjítette az amúgy is nyomatékos motort. Ezek a kis szériában készült Steyr VI „waffenauto” (4000 cm3, 90 LE) és a „Klausen” (4000-4900 cm3, 90-145 LE)

Az igazi azonban a nyitott négyajtós túraváltozat volt, melynek súlya, illetve súlypontja is kedvezett a futásteljesítménynek. Az akkoriban kifejlesztett futóművel (különösen a hátsó laprugók és lengőkarok elrendezése érdekes) , és az ehhez tartozó 50 LE teljesítménnyel is elégnek bizonyult a 100 km-es óránkénti sebbeség elérésére.

Veteran banner04.jpg

Jellemzők (autó specifikáció)

StVIIspec.jpg

STEYR Type VII 12/50 specifikáció TÍPUS LEÍRÁS
Nr Szerkezeti egység Jellemző adatok
I. Típus VII 12 / 50
Steyr kuehlerfigur02.jpg SteyrVIIhead.jpg
Gyártási évjárat 1925-1929 között
II. Felépítmény/változatok* T4, L4, Ld4
Alváz Acél tartószerkezetű "létra-váz"
III. Motor S-6 hengeres, 4 ütemű, vízhűtéses, orrmotor
Szelepvezérlés Felülvezérelt, felülszelepelt (OHC)
Furat x löket 80 mm x 110 mm
Lökettérfogat 3325 cm3
Teljesítmény (LE) 50
Teljesítmény (kW) 37
IV. Erőátvitel/hajtáslánc Egytárcsás száraz kuplung, 4 fokozatú kézi váltó (+R), a motorblokkhoz integrálva. A váltótól a hátsó hídig kardáncsuklókkal ellátott, tokozott tengely, differenciálmű Gleason fogazású kúpfogaskerekekkel, merev hátsó híd.
V. "Fődarabok"
Kormánymű Szabadon állítható csavarorsós kormányszerkezet, jobbkormány, pormentes-állítható gömbcsuklók a rudazaton, dönthető kormánykerék.
Fékek Mechanikus lábfék mind a négy keréken, az első kerék fékrendszer változat, -Perrot- system (kérésre és felár ellenében) Kézifék a hátsó kerékpáron. A fékdobok olaj-és porálló kivitelűek
Futómű Elöl fél-elliptikus laprugók - merev tengely, hátul hoszzanti laprugók, hossz-lengőkaros felfüggesztés
Keréktárcsa levehető kerekek, préselt(sajtolt) acéllemezből
Gumiabroncs 820*120 mm (820*135mm)
VI. Elektromos rendszer
Világítás Kombinált világítási és gyújtási rendszer (lásd.:gyújtás)

2 fényszóró, beépített városi lámpák, fedélzeti lámpa, keresőlámpa;

Dinamó 12 V Bosch
Önindító 12 V Bosch
Gyújtás nagyfeszültségű elektromos gyújtásrendszer, automatikus gyújtásidőzítés a motor üzemállapota szerint (fordulatszám, terhelés)
VI. "Menet" adatok
Fogyasztás benzin / olaj 100 km távon 16-18 l benzin; 0,25 kg olaj
Maximális sebesség 100 km/h
VII. Tömeg adatok Önsúly / a felszerelt alváz 1000 kg
Összsúly / nyitott túra karosszériával 1650 kg
Benzintartály 2 db; elöl 80 l-es "ejtőtartály", hátul 90 l-es tartály, kézi szivattyú>előre
VIII. Méretek
Teljes hossz / utastér hossz 4580 mm / 2750 mm
Szélesség 1670 mm
Magasság 1480 mm a kormánykerék felső ívpontjáig
Tengelytáv 3475 mm
Nyomtáv elől/hátul 1475 mm / 1475 mm
Legkisebb hasmagasság 200 mm
Fordulókör r / d mm 4500 mm / 9000 mm
* Magyarázat / felépítmény változatok T4 = 4-türiger Tourenwagen, 4 ajtós túrakocsi, ponyvatetővel
L4 = 4-türige Limousine, 4 ajtós zárt felépítmény
Ld4 = 4-türiges Landaulet, - elől nyitott,- hátul zárt felépítmény
IX. Weblinkek Weitere Informationen über die Steyr-Modelle II, IV, V, VI, VII und XVI
Források Oswald, Werner: Deutsche Autos 1920–1945.
Kategoria: Steyr személyautók [Pkw-Modell Steyr (Unternehmen)]

Adatok (motor specifikáció)

StrVIImotspec.jpg
STEYR TYPE VII MOTOR TÍPUS LEÍRÁS
Nr Egység Adatok
StVIImotor01.jpg
I. Motor serie nr. orrmotor (FR), vízhűtéses, soros 6 hengeres; váltóművel integrálva, 3 pontos felfüggesztés
1. Furat x löket 80 mm x 110 mm
2. Lökettérfogat: 3325 cm3
3. Max. teljesítmény: 50 LE /2400 rpm, (37 kW)
4. Max. nyomaték: .... Nm /..... rpm.
5. Anyag: acél-ötvözet (motorblokk), öntöttvas hengerfej
6. Sűrítési arány: ........:1
7. Főtengely: osztott rendszerű, (x db) fő-csapágy
8. Vezérlés: OHC, Két szelep hengerenként, 1 vezérműtengely a hengerfejben.
9. Üzemanyag Benzin
10. Porlasztó: ZENITH ABG 3474 1 db egytorkú, többfúvókás, emelő-áramú, működtetés gázpedál, kézi beállítás kormányoszlopon;
11. Gyújtásrendszer: BOSCH I ZF-6 SP-3 nagyfeszültségű elektromos gyújtásrendszer, automatikus gyújtásidőzítés a motor üzemállapota szerint (fordulatszám, terhelés)
12. Tengelykapcsoló Lamellás tengelykapcsoló, automata csapágy kenéssel;
13. Váltómű négy fokozatú kézi váltó (+hátramenet) a motorblokkal kombinált kivitelben, a 4. fokozat direkt meghajtás (1:1)
14. Hűtési rendszer méhsejt bordázatú hűtőradiátor, szárnylapátos keringető szivattyú, ékszíjmeghajtás, a levegő ventilátorral közös tengelyen
15. Kenési rendszer Kényszer olajozású motor kenési rendszer, forgattyús tengely meghajtású olajszivattyúval. Olajnyomás kijelző a műszerfalon.
16. Főkapcsoló A működtető kapcsoló, balra középen a kormányszerelvényen;

Veteran banner04.jpg

Archívum

St7 pb13.jpg

1925 Steyr Type VII.GIF

SteyrVIImotor.jpg

St7 pb12.jpg

Fényképek

A STEYR VII TÍPUS MODELLVÁLTOZATAI
LIMUZIN "ablak" variánsok
St7 pd1 6.jpg
NYITOTT TÚRA-, & COUPE DE VILLE, LANDAULET, változatok
St7 pd1 23.jpg
St7 pd1 45.jpg
TÚRAVÁLTOZAT - lapos hűtővel (Flachkühler)
Hiba a bélyegkép létrehozásakor: Unable to run external programs in safe mode.

Egy sivatagi expedíció (Almásy László, 1926)

Almásy László (1895-1951)
Több, mint hatvan éve, 1951. március 22-én halt meg Almásy László Ede Szahara-kutató, felfedező, pilóta és katona, akinek titokzatos alakja ihlette Az angol beteg című nagysikerű filmet.

1895. augusztus 22-én született Borostyánkőn (ma Bernstein, Ausztria) nemesi, bár nem grófi családban, magyar apától és olasz anyától. Apja, Almásy György nemzetközi hírű Belső-Ázsia-kutató volt, de őt ekkor még a technika, az autók és a repülőgépek világa vonzotta.

Középiskolai tanulmányait Grazban kezdte, de egy szerencsétlen véletlen után (kerékpárjával elütötte a gimnáziumigazgatót) távoznia kellett. Diákévei alatt, 1909-ben egy újságban látott repülőgép után épített egy vitorlázó repülőt, amellyel egy kőbánya faláról elrugaszkodva végzett próbarepülést. 10 métert zuhant, de bordatöréssel és kisebb sebesülésekkel megúszta. 1910-ben egy svájci tüdőszanatóriumban tölt egy évet betegeskedése miatt (10 éves korától dohányzott).

Angliában Eastbourne-ben tanult és itt szerezte meg első pilótaengedélyét is. Az első világháború idején önkéntes pilótaként szolgált az osztrák-magyar légierőben, s több kitüntetést is kapott. A lemondásra kényszerült IV. Károly király rendíthetetlen híve maradt, mindkét királypuccs alkalmával ő vitte autóján Budapestre. Ekkor ragadt rá a grófi cím is, mert az exuralkodó következetesen így szólította.

A húszas évek közepén az osztrák Steyr autógyár szombathelyi képviselője lett, a gyár termékeivel több versenyen diadalmaskodott. 1926-ban az osztrák Steyr-túrakocsik megbízhatóságát bizonyítandó a Nílus mentén egész Szudánig vezetett, s a következő években többször visszatért a sivatagba, olykor csak vadászni...

Az 1926-os sivatagi expedicióról szóló könyve mind az akkori technikát, mind az autós expedicióra vetemedő, elszánt sportemberek hányatott, ámde sokszor mulatságos esetekkel tarkított életét is jól mintázza. Nem tudom miért, de nekem nem a "Párizs - Dakar" szerű erőfitogtatás, hanem az inkább testközeli "Bamako" ugrik be. A könyv a Magyar Földrajzi Társaság égisze alatt látott napvilágot, melyből rövid, eredeti fényképekkel tarkított kivonatot állítottunk össze - étvágygerjesztőnek -. A két kötetes írásmű ma, már ritka példány, de a Magyar Elektronikus Könyvtár honlapjáról PDF formátumban letölthető.(lásd:hivatkozások)

..és még egy sivatagi expedíció...napjainkban
Map egypt.jpg

Források, hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg