Steyr
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Steyr személyautók 1932-ig: szerk.) |
a (→Steyr személyautók 1932-ig: jav) |
||
78. sor: | 78. sor: | ||
|(1929) | |(1929) | ||
|[[Fájl:Steyr_Austria_1929.jpg|250px]] | |[[Fájl:Steyr_Austria_1929.jpg|250px]] | ||
- | |Limousine és sport tourer, S-8 hengeres, 100 Le-s motor | + | |Limousine és sport tourer, S-8 hengeres, 5300 ccm, 100 Le-s motor, 3 db; |
|- | |- | ||
|[[Steyr Type 30]] | |[[Steyr Type 30]] |
A lap 2012. szeptember 11., 18:13-kori változata
Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. | |
STEYR-WERKE AG. | |
Alapítva | 1915 |
Alapító | Hans Ledwinka |
Megszűnt | 1978 |
Székhely | Steyr, Ausztria |
Kulcsemberek | Dr. Ferdinand Porsche |
A(z) Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Steyr márkatörténet
Az eredetileg fegyverek gyártásával foglalkozó osztrák Steyr az I. világháború után – a vesztes oldalt érintő hadiipari tevékenységtől való eltiltás következtében - új lehetőségeket keresett. A Steyr alapvetően a nagyobb méretű autók gyártására ált rá, mely nem sokkal később – a gazdasági válság közeledtével - hibás döntésnek bizonyult. A céghez 1929-ben külsős tervezőként Dr. Ferdinand Porsche érkezett, aki több modellt is készített a Steyr megbízásából. A cég nem sokkal később összeolvadt az Austro - Daimler-rel, így jött létre a Steyr-Daimler-Puch, mely a II. világháború közeledtével visszatért a kaptafához, ismét a fegyvereket, illetve katonai célokra kifejlesztett különböző gépjárműveket gyártott.
A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt Fiat-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették.
Veterán Steyr személyautók (Pkw)
Steyr személyautók 1932-ig
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Steyr_Type_II | (1920_1924) | S-6 hengeres, 3300 ccm. Futómű, első felfüggesztés hagyományos, hátsó: félelliptikus rugók. Fék: hátsó kerekeken, később teljes. 2150 példány. | |
Steyr Type III | (1930-) | Fájl:------ | (Tehergépkocsi) |
Steyr Type IV | (1921-1925) | mint a Type II, de S-4 hengeres, 950 példányban készül 1925-ig. | |
Steyr Type V | (1924-1925) | 1850 db (12/40) 2200 ccm-es/S-4 hengeres/40 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó | |
Steyr Type VI | (1924-1928) | Sport-túra alapkivitel, többféle felépítménnyel, 90 LE(85 db) és 145 LE(60 db) változatok, 4000/4900 ccm, néhány példány: kompresszoros. (sedan 4,4l, és race car 4,9l) | |
Steyr Type VII | (1925-1928) | (12/50) 2150 db S-6 hengeres, 3300 ccm-es/50 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó | |
Steyr Type XII | (1925 1929) | 6 hengeres, 1560 ccm, 30 LE. Új alváz konstrukció, hagyományos első felfüggesztés, hátsó kerekek - független susp.(Schwingachse). Futószalagon gyártva, súlya 1085 kg, négyajtós roadster, maximális sebessége 85 km/h, 11.124 db, 1925-1929. -Variant- kereskedelmi típus XII N, 1927-1929 (2180 jármű). | |
Steyr_Type_XVI | (1928-1929) | 400 db 4000 ccm, hasonló a Type VI-hoz, könnyebb vázszerkezet, új futómű | |
Steyr Type 20 | (1928-1929) | 6 hengeres, 2070 cc, 95 km/h, 2900 db (14/35) | |
Steyr Austria | (1929) | Limousine és sport tourer, S-8 hengeres, 5300 ccm, 100 Le-s motor, 3 db; | |
Steyr Type 30 | (1930-1932) | tervező: Ferdinad Porsche, S-6 hengeres, 2200 ccm/40LE 4(*2)fokozatú váltó, többféle felépítmény (16/40) | |
Steyr 30S | (1931-1933) |
Steyr személyautók 1932-1945 között (Steyr-Daimler-Puch)
Pontosítás alatt a szerk. --Gaal Szilveszter 2012. július 29., 23:39 (CEST)
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Steyr | (1930 ) | Fájl:Pelda.jpg | |
Steyr | (1930-) | Fájl:Pelda.jpg | (--- ) |
Steyr | (1930-) | [[Fájl:|250px]] | |
Steyr | (193-) | [[Fájl:|250px]] |
- Steyr-Opel-1,2 Ltr., 1932, reportedly 432 built by Steyr
- Steyr-430, 1933-1935, 13k b/w photo
- Steyr-100, 1934-1936
- Steyr-530, 1935-1936
- Steyr-120, 1936-1937
- Steyr-50, 1936-1938
- Steyr-125, 1937
- Steyr-200, 1937-1938, 14k and 13k rearview photo courtesy of Aldo Ross, Monroe, Ohio, USA.
- Steyr-630, 1937-1939, 68k 1937 Limousine, courtesy of Dr. Hubert Lanz (München, Germany) (Numismatik Lanz)
(500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance)
- Steyr-55, 1938-1940, this model is Steyr-50 with 1158cc engine
- Steyr-250, 1938-1940
- Steyr-220, 1938-1941
- Steyr-640, 1939-1941
- Steyr-270, 1941-1944, 74k b/w photo
- Steyr-1500A, 1941-1944, yet 16k b/w photo
- Steyr-2000A, 1944
Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig (Lkw)
rövid, fényképes ismertetés készül
- Steyr III - 2,5 to 12/34 PS 3,3 ltr 6 Zyl
- Steyr III - 3,0 to 12/40 PS 3,3 ltr 6 Zyl
- Steyr XV - 2,5 - 3 to 12/45 PS 3,3 ltr 6 Zyl
- Steyr XVII - 3,0 to 15/60 PS 4 ltr 6 Zyl
- Steyr XII N 6/30 PS 1,6 ltr 6 Zyl
- Steyr 40 / Steyr 40 L 8/40 PS 2,1 ltr 6 Zyl
- Steyr 240 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
- Steyr 40 N / Steyr 540 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl
- Steyr 740 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl
- Steyr 110 32 PS 1,4 ltr 4 Zyl
- Steyr 210 35 PS 1,5 ltr 4 Zyl
- Steyr 150 25,5 PS 1,2 ltr 4 Zyl
- Steyr 250 25,5 PS 1,2 ltr 4 Zyl
- Steyr 40 D / Steyr 140 (GelWg.) 8/40 PS 2,1 ltr 6 Zyl
- Steyr 340 (Geländewg. BH) 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
- Steyr 440 (Geländewg.) 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl
- Steyr 640 (Geländewg.) 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl
Steyr-Daimler-Puch 1945 után
Steyr személygépkocsik 1945-től
A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár gyártás is.
A személygépkocsik közül először a FIAT 1100 E modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "Steyr 2000" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis Puch 500 szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Steyr | (1930 ) | Fájl:Pelda.jpg | |
Steyr | (1930-) | Fájl:Pelda.jpg | (Almássy, Egyipt-Sudan Sahara expedition, 3000 km ) |
Steyr | (1930-) | [[Fájl:|250px]] | |
Steyr | (193-) | [[Fájl:|250px]] |
Steyr "off-road"
Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres Haflinger és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os Pinzgauer, majd a Fiat Panda 4x4 (999cc), ezeket pedig a Mercedes G-Puch követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Steyr | (1930 ) | Fájl:Pelda.jpg | |
Steyr | (1930-) | Fájl:Pelda.jpg | (Almássy, Egyipt-Sudan Sahara expedition, 3000 km ) |
Steyr | (1930-) | [[Fájl:|250px]] | |
Steyr | (193-) | [[Fájl:|250px]] |
- Steyr Haflinger
- Steyr Pinzgauer
- Fiat Panda 4x4 Steyr
- Puch G-klasse (Mercedes G-klasse)
- Steyr 12M18
Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban
(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)
Az osztrák Puch cég az első motorkerékpárt 1903-ban szerelte össze. 1912-ben, amikor a cégalapító Johann Puch nyugdíjba ment, a gyár több mint 300 motorkerékpárt és autót szerelt össze évente, mellesleg még 16.000 kerékpárt is. Az üzleti élet jelentősen lelassult az első világháború végét követően, majd 1934-ben, mikor összevonták a Steyr-t és Austro-Daimler-t, a Puch is az összevonás örvényébe került. Hát kérem, így alakult ki a Steyr-Daimler-Puch.
Puch motorokat szerelt az AGS, Dalesman, DMF, Ganna, Meray, Monark, Tomos és egyéb márkák.
A cég készített egy sor motorkerékpár és motoros robogó típust is, melyekből számos modell került forgalomba az Egyesült Államokban, így a a Sears Roebuck, az SR 125 motorkerékpár, amelyet "házilagos összeszerelésre" dobozban szállítottak a megrendelő otthonában. Az Austro-Daimler külön ágazatot épített ki a nehéz traktorok és teherautók gyártására, még 1915 előtt Ennek hagyományain a Steyr, a saját civil mezőgazdasági vontató fejlesztését újraindítva, a termelést 1947-ben kezdte meg.
A háború után a Steyr-Daimler-Puch folytatta a kerékpárok és segédmotoros kerékpárok gyártását, fokozatosan létrehozva a forgalmazói láncot több országban is,így pl.: a kerékpárokat forgalmazó Sears céggel. Az 1970-es évek közepén a "Steyr-Daimler-Puch-Amerika" néven Connecticut (USA) jegyezték be, amely kerékpárok és mopedek behozatalára és forgalmazására jött létre.
Az Austro-Daimler-Puch kerékpárok gyártása a grazi (AT)üzemben maradt, amíg a motorkerékpár és kerékpár gyártás részlegeit a cég 1987 közepén eladta a "Piaggio & CSPA Olaszország" vállalkozásának.
A Steyr termékek kiemelkedő tartóssága és szívóssága miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon.
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Steyr | (1930 ) | Fájl:Pelda.jpg | |
Steyr | (1930-) | Fájl:Pelda.jpg | (Almássy, Egyipt-Sudan Sahara expedition, 3000 km ) |
Steyr | (1930-) | [[Fájl:|250px]] | |
Steyr | (193-) | [[Fájl:|250px]] |
- Puch SR 125
- Sears Allstate 1959 Puch
Kapcsolódó Steyr hivatkozások
http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch
http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_Motors_GmbH Wikipédia Steyr Gmbh
http://www.steyr-motors.com/ Steyr Motors official website
http://www.autogallery.org.ru/gal.htm Steyr tipuslista