Steyr

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(A Steyr és a Csepel Autógyár)
a (Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban: szerk)
443. sor: 443. sor:
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Ismertetés, megjegyzés
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Ismertetés, megjegyzés
|-
|-
-
|[[Steyr ]]
+
|[[Puch ]]
|(1930 )
|(1930 )
|[[Fájl:Pelda.jpg]]
|[[Fájl:Pelda.jpg]]
|
|
|-  
|-  
-
|[[Steyr ]]  
+
|[[Puch ]]  
|(1930-)
|(1930-)
|[[Fájl:Pelda.jpg]]
|[[Fájl:Pelda.jpg]]
|
|
|-
|-
-
|[[Steyr]]  
+
|[[Puch]]  
|(1930-)  
|(1930-)  
|[[Fájl:|250px]]  
|[[Fájl:|250px]]  
|  
|  
|-  
|-  
-
|[[Steyr]]  
+
|[[Puch]]  
|(193-)  
|(193-)  
|[[Fájl:|250px]]  
|[[Fájl:|250px]]  

A lap 2012. szeptember 12., 10:14-kori változata

Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG.
Steyr logo.png
STEYR-WERKE AG.
Alapítva1915
AlapítóHans Ledwinka
Megszűnt1978
SzékhelySteyr, Ausztria
KulcsemberekDr. Ferdinand Porsche
A(z) Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Steyr márkatörténet

Az eredetileg fegyverek gyártásával foglalkozó osztrák Steyr az I. világháború után – a vesztes oldalt érintő hadiipari tevékenységtől való eltiltás következtében - új lehetőségeket keresett. A Steyr alapvetően a nagyobb méretű autók gyártására ált rá, mely nem sokkal később – a gazdasági válság közeledtével - hibás döntésnek bizonyult. A céghez 1929-ben külsős tervezőként Dr. Ferdinand Porsche érkezett, aki több modellt is készített a Steyr megbízásából. A cég nem sokkal később összeolvadt az Austro - Daimler-rel, így jött létre a Steyr-Daimler-Puch, mely a II. világháború közeledtével visszatért a kaptafához, ismét a fegyvereket, illetve katonai célokra kifejlesztett különböző gépjárműveket gyártott.

A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt Fiat-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették.

Veterán Steyr személyautók (Pkw)

SteyrVIIhead.jpg

Steyr Type VII (1925-1928)

Steyr személyautók 1932-ig

STEYR SZEMÉLYGÉPKOCSIK 1932-ig (szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr_Type_II (1920_1924) SteyrTypeII01.png S-6 hengeres, 3300 ccm. Futómű, első felfüggesztés hagyományos, hátsó: félelliptikus rugók. Fék: hátsó kerekeken, később teljes. 2150 példány.
Steyr Type III (1930-) Fájl:------ (Tehergépkocsi)
Steyr Type IV (1921-1925) SteyrTypeIV01.jpg mint a Type II, de S-4 hengeres, 950 példányban készül 1925-ig.
Steyr Type V (1924-1925) SteyTypeV.jpg 1850 db (12/40) 2200 ccm-es/S-4 hengeres/40 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó
Steyr Type VI (1924-1928) SteyrTypeVI.jpg Sport-túra alapkivitel, többféle felépítménnyel, 90 LE(85 db) és 145 LE(60 db) változatok, 4000/4900 ccm, néhány példány: kompresszoros. (sedan 4,4l, és race car 4,9l)
Steyr Type VII (1925-1928) SteyrVII.jpg (12/50) 2150 db S-6 hengeres, 3300 ccm-es/50 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó
Steyr Type XII (1925 1929) SteyrTypeXII.jpg 6 hengeres, 1560 ccm, 30 LE. Új alváz konstrukció, hagyományos első felfüggesztés, hátsó kerekek - független susp.(Schwingachse). Futószalagon gyártva, súlya 1085 kg, négyajtós roadster, maximális sebessége 85 km/h, 11.124 db, 1925-1929. -Variant- kereskedelmi típus XII N, 1927-1929 (2180 jármű).
Steyr_Type_XVI (1928-1929) SteyrTypeXVI.jpg 400 db 4000 ccm, hasonló a Type VI-hoz, könnyebb vázszerkezet, új futómű
Steyr Type 20 (1928-1929) SteyrTypeXX.jpg 6 hengeres, 2070 cc, 95 km/h, 2900 db (14/35)
Steyr Austria (1929) Steyr Austria 1929.jpg Limousine és sport tourer, S-8 hengeres, 5300 ccm, 100 Le-s motor, 3 db;
Steyr Type 30 (1930-1932) MHV Steyr 30 1931 03.jpg tervező: Ferdinad Porsche, S-6 hengeres, 2200 ccm/40LE 4(*2)fokozatú váltó, többféle felépítmény (16/40)
Steyr 30S (1931-1933) Steyr-30S-07.jpg

Steyr személyautók 1932-1945 között (Steyr-Daimler-Puch)

Steyr-220sportkabrio.jpg

Steyr-220 sport kabriolett

STEYR SZEMÉLYAUTÓK Steyr-Daimler-Puch(1932-1945)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr_Opel (1932_____) SteyrOpel 1200.jpg 432 db, 1200 ccm
Steyr-130 (1930-1932) Stey130 1931.jpg (--- )
Steyr-230 (1932-1935) Steyr230s1932.jpg
Steyr-430 (1933-1935) Steyr430c.jpg (--- )
Steyr-100 (1934-1936) Steyr-100-01.jpg
Steyr-530 (1935-1936 ) 1935Steyr530 1.jpg
Steyr-120 (1936-1937) Steyr120S1935.jpg
Steyr-50 (1936-1938) Steyr-50.jpg
Steyr-125 (1937) MHV Steyr 125 Super 1936.jpg
Steyr-200 (1937-1938) STEYR 200 .JPG
Steyr-630 1937-1939 Steyr630 1937.jpg (500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance)
Steyr-55 1938-1940 Steyr-55-01.jpg this model is Steyr-50 with 1158cc engine
Steyr-250 1938-1940 Steyr-250-02.jpg
Steyr-220 1938-1941 Steyr-220.jpg

Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig (Lkw)

P1210170.JPG

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr III - 2,5 to 12/34 PS 3,3 ltr 6 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr III - 3,0 to 12/40 PS 3,3 ltr 6 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr XV - 2,5 - 3 to 12/45 PS 3,3 ltr 6 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr XVII - 3,0 to 15/60 PS 4 ltr 6 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr XII N 6/30 PS 1,6 ltr 6 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr 40 / Steyr 40 L 8/40 PS 2,1 ltr 6 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr 240 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr 40 N / Steyr 540 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr 740 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr 110 32 PS 1,4 ltr 4 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr 210 35 PS 1,5 ltr 4 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr 150 25,5 PS 1,2 ltr 4 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr 250 25,5 PS 1,2 ltr 4 Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr 40 D / Steyr 140 (GelWg.) 8/40 PS 2,1 ltr 6 Zy
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]] Steyr 340 (Geländewg. BH) 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]]
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]]
Steyr-440 (1938-) Steyr440.jpg (Geländewg.) 45 LE 2.1 l, S-6 hengeres
Steyr-640 (1939-1941) P1210170.JPG (Geländewg.)55 LE, 2.3 l, S-6 hengeres
Steyr-270 1941-1944 Steyr270 1500A .jpg
Steyr-1500A 1941-1944 Steyr1500a.jpg
Steyr-2000A 1944 St2000A.jpg

Steyr-Daimler-Puch 1945 után

Steyr személygépkocsik 1945-től

A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár gyártás is.

Steyr 2000 A 1954.jpg

Steyr 2000 (1954)

A személygépkocsik közül először a FIAT 1100 E modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "Steyr 2000" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis Puch 500 szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
FIAT 1100E-Steyr (1949-1953) Fájl:Pelda.jpg
Steyr 2000 (1953-1959) Fájl:Pelda.jpg 2300 sport
Steyr-Puch 500 (1957-1973) [[Fájl:|250px]]
Steyr-FIAT 126 (197-) [[Fájl:|250px]]

Steyr "off-road"

Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres Haflinger és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os Pinzgauer, majd a Fiat Panda 4x4 (999cc), ezeket pedig a Mercedes G-Puch követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.

PuchGchassis.jpg

"Puch G" sorozat, - military -

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr (1930 ) Fájl:Pelda.jpg
Steyr (1930-) Fájl:Pelda.jpg
Steyr (1930-) [[Fájl:|250px]]
Steyr (193-) [[Fájl:|250px]]


Steyr haszongépjárművek

Teherautók, buszok és speciális felépítményű gépjárművek széles skáláján mozgott a termékkínálat. A hazai utakon is találkozunk még velük.

PuchPinzgauerAmbulance.jpg

Speciális mentőautó, Puch - Pinzgauer

A Steyr és a Csepel Autógyár

A II. VH után a Csepel Autógyár, Steyr motorok liszencei alapján kezdte meg gépjármű motorjainak fejlesztését, ebből kínálunk egy kis ízelítőt.

Egy tanulságos cikkrészlet idézete 

Csepel autók

Steyr type: WD 413 diesel motor

A Csepel Autógyár, amely semmilyen kapcsolatban nem állt a Csepel Vas- és Fémművekkel közel 30 éven át készített teherautókat, s egészen az 1990-es évekig fennmaradt, mint alkatrész-beszállító. Az első Steyr-liszensz alapján készített 350-től a Lapplanderig hosszú, s göröngyös volt az út.

A politikai és gazdasági környezet megváltozása, a tervutasításos gazdálkodás bevezetése során a kormány a járműközlekedés problémáit is számba vette. A gyökeres átalakítások, – melyekbe a vállalatok államosítása is beletartozott – végén, s az újonnan alakult KGST rendelkezéseinek megfelelően Magyarország az autóbusz- és teherautógyártásra koncentrált. Az újonnan létrejövő termelőüzemek, az Ikarus és a Csepel Autó termelésének beindításával új fejezet kezdődött a hazai autóipar történetében.

1945-1948 – azaz az első hároméves terv során a magyar autó- és traktorgyártó vállalatok, a Mávag és a Rába háború előtti típusaik gyártását folytatták tovább. A Nehézipari Központ (NIK) 1948 folyamán felmérte az igényeket. A Beszkárt modernebb Diesel-motort és autóbuszt kért; a MÁVAUT nem csupán a Beszkárt támogatását kérte, de megemlítette, hogy szükségük lenne egy 30-35 személyes új busztípusra is; a Honvédelmi Minisztérium illetékesei 1,3 és 3,5 tonnás terepjáró gépkocsikra vágytak; a Földművelésügyi Minisztérium új traktortípus kialakítását szorgalmazta.

A Nehézipari Központ úgy találta, hogy külföldi liszensz vásárlásával ezek az igények gyorsan teljesíthetőek. Három gyárat szemeltek ki:

  • Gräf & Stift, Ausztria
  • Steyr, Ausztria
  • MAN, Németország

Mivel a győri Rába már régóta a MAN partnere volt, ezért Winkler Dezsőt kérték fel a tárgyalásokra. A MAN azonban Németország nyugati zónájába esett, így a párbeszéd lassan folyt. A Steyr-hez azonban jó kapcsolatot biztosított Puch János, aki a háború előtt a Steyr-Austro Daimler képviselet vezető tisztviselője volt, s az államosítás után a NIK kötelékében helyezkedett el.

Puch segítségével a Nehézipari Központ munkatársai meglátogathatták a Steyr gyárat, s megtekintették a gyár új típusait. A Steyr 1948-ban kezdte meg új dízelmotor családjának gyártását. Az egy-, két- és négyhengeres erőforrások főbb szerkezeti egységei csereszabatosak voltak. A dízelmotorok mellett elkészült több új tehergépkocsi- és traktor is. A NIK munkatársait főleg a 380-as típusú teherautó nyűgözte le.

Steyr-380

Steyr380-csepel.jpg

Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban

1965Puch 250SGS.jpg

Puch 250 SGS (1965)

(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)

Az osztrák Puch cég az első motorkerékpárt 1903-ban szerelte össze. 1912-ben, amikor a cégalapító Johann Puch nyugdíjba ment, a gyár több mint 300 motorkerékpárt és autót szerelt össze évente, mellesleg még 16.000 kerékpárt is. Az üzleti élet jelentősen lelassult az első világháború végét követően, majd 1934-ben, mikor összevonták a Steyr-t és Austro-Daimler-t, a Puch is az összevonás örvényébe került. Hát kérem, így alakult ki a Steyr-Daimler-Puch.

Puch motorokat szerelt az AGS, Dalesman, DMF, Ganna, Meray, Monark, Tomos és egyéb márkák.

A cég készített egy sor motorkerékpár és motoros robogó típust is, melyekből számos modell került forgalomba az Egyesült Államokban, így a a Sears Roebuck, az SR 125 motorkerékpár, amelyet "házilagos összeszerelésre" dobozban szállítottak a megrendelő otthonában. Az Austro-Daimler külön ágazatot épített ki a nehéz traktorok és teherautók gyártására, még 1915 előtt Ennek hagyományain a Steyr, a saját civil mezőgazdasági vontató fejlesztését újraindítva, a termelést 1947-ben kezdte meg.

A háború után a Steyr-Daimler-Puch folytatta a kerékpárok és segédmotoros kerékpárok gyártását, fokozatosan létrehozva a forgalmazói láncot több országban is,így pl.: a kerékpárokat forgalmazó Sears céggel. Az 1970-es évek közepén a "Steyr-Daimler-Puch-Amerika" néven Connecticut (USA) jegyezték be, amely kerékpárok és mopedek behozatalára és forgalmazására jött létre.

Az Austro-Daimler-Puch kerékpárok gyártása a grazi (AT)üzemben maradt, amíg a motorkerékpár és kerékpár gyártás részlegeit a cég 1987 közepén eladta a "Piaggio & CSPA Olaszország" vállalkozásának.

A Steyr termékek kiemelkedő tartóssága és szívóssága miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon.

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Puch (1930 ) Fájl:Pelda.jpg
Puch (1930-) Fájl:Pelda.jpg
Puch (1930-) [[Fájl:|250px]]
Puch (193-) [[Fájl:|250px]]
  • Puch SR 125
  • Sears Allstate 1959 Puch

Kapcsolódó Steyr hivatkozások