Steyr

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek: fordítás szerkesztés)
(vázlatopntok kieg.)
77. sor: 77. sor:
Steyr XII, 1926-1929, 6 cyl., 1560cc, 30hp, 11124 built
Steyr XII, 1926-1929, 6 cyl., 1560cc, 30hp, 11124 built
-
== Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek ==
+
== Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig ==
 +
rövid, fényképes ismertetés készül
-
'''== Steyr gépjárművek 1945-től =='''
+
== Steyr-Daimler-Puch 1945 után==
 +
 
 +
=== Steyr személygépkocsik 1945-től ===
A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár  gyártás is.
A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár  gyártás is.
A személygépkocsik közül először a [[FIAT 1100 E]] modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "[[Steyr 2000]]" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis [[Puch 500]] szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.
A személygépkocsik közül először a [[FIAT 1100 E]] modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "[[Steyr 2000]]" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis [[Puch 500]] szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.
 +
 +
=== Steyr "off-road"===
Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres [[Haflinger]] és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os '''Pinzgauer''', majd a [[Fiat Panda 4x4]] (999cc), ezeket pedig a [[Mercedes G-Puch]] követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.
Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres [[Haflinger]] és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os '''Pinzgauer''', majd a [[Fiat Panda 4x4]] (999cc), ezeket pedig a [[Mercedes G-Puch]] követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.
 +
 +
== Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban ==
 +
 +
''(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)''
A cég készített egy sor motorkerékpár és motoros robogó típust is, melyekből számos modell került forgalomba az Egyesült Államokban, így a  a [[Sears Roebuck]], az [[SR 125]] motorkerékpár, amelyet "házilagos összeszerelésre" dobozban szállítottak a megrendelő otthonában.
A cég készített egy sor motorkerékpár és motoros robogó típust is, melyekből számos modell került forgalomba az Egyesült Államokban, így a  a [[Sears Roebuck]], az [[SR 125]] motorkerékpár, amelyet "házilagos összeszerelésre" dobozban szállítottak a megrendelő otthonában.

A lap 2012. augusztus 7., 06:20-kori változata

Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG.
Steyr logo.png
STEYR-WERKE AG.
Alapítva1915
AlapítóHans Ledwinka
Megszűnt1978
SzékhelySteyr, Ausztria
KulcsemberekDr. Ferdinand Porsche
A(z) Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Steyr márkatörténet

Az eredetileg fegyverek gyártásával foglalkozó osztrák Steyr az I. világháború után – a vesztes oldalt érintő hadiipari tevékenységtől való eltiltás következtében - új lehetőségeket keresett. A Steyr alapvetően a nagyobb méretű autók gyártására ált rá, mely nem sokkal később – a gazdasági válság közeledtével - hibás döntésnek bizonyult. A céghez 1929-ben külsős tervezőként Dr. Ferdinand Porsche érkezett, aki több modellt is készített a Steyr megbízásából. A cég nem sokkal később összeolvadt az Austro-Daimlerrek, így jött létre a Steyr-Daimler-Puch, mely a II. világháború közeledtével visszatért a kaptafához, ismét a fegyvereket, illetve katonai célokra kifejlesztett különböző gépjárműveket gyártott.

A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt Fiat-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették.

Veterán Steyr autók

Pontosítás alatt a szerk. --Gaal Szilveszter 2012. július 29., 23:39 (CEST)

Steyr 30S, 1931-1933

Steyr V 12/40 1926

Steyr-50, 1936-1938,

Steyr-55, 1938-1940, this model is Steyr-50 with 1158cc engine

Steyr-100, 1934-1936

Steyr-120, 1936-1937

Steyr-125, 1937

Steyr-200, 1937-1938, 14k and 13k rearview photo courtesy of Aldo Ross, Monroe, Ohio, USA.

Steyr-220, 1938-1941

Steyr-250, 1938-1940

Steyr-270, 1941-1944, 74k b/w photo

Steyr-430, 1933-1935, 13k b/w photo

Steyr-530, 1935-1936

Steyr-630, 1937-1939, 68k 1937 Limousine, courtesy of Dr. Hubert Lanz (München, Germany) (Numismatik Lanz) (500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance)

Steyr-640, 1939-1941

Steyr-1500A, 1941-1944, yet 16k b/w photo

Steyr-2000A, 1944

Steyr-Opel-1,2 Ltr., 1932, reportedly 432 built by Steyr

Pre-1932 cars:

Steyr-16/40, 1930-1931, 14k b/w photo

Steyr-14/35, 1929-1930, 17k b/w photo

Steyr XXX (30), 1930, 6 cyl., 2079cc, 40hp, ? built

Steyr XX, 1930-?

Steyr-XVI, 1928-1929, 54k photo of Bulgarian Tsar Boris III car

Steyr XII, 1926-1929, 6 cyl., 1560cc, 30hp, 11124 built

Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig

rövid, fényképes ismertetés készül

Steyr-Daimler-Puch 1945 után

Steyr személygépkocsik 1945-től

A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár gyártás is.

A személygépkocsik közül először a FIAT 1100 E modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "Steyr 2000" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis Puch 500 szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.

Steyr "off-road"

Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres Haflinger és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os Pinzgauer, majd a Fiat Panda 4x4 (999cc), ezeket pedig a Mercedes G-Puch követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.

Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban

(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)

A cég készített egy sor motorkerékpár és motoros robogó típust is, melyekből számos modell került forgalomba az Egyesült Államokban, így a a Sears Roebuck, az SR 125 motorkerékpár, amelyet "házilagos összeszerelésre" dobozban szállítottak a megrendelő otthonában. Az Austro-Daimler külön ágazatot épített ki a nehéz traktorok és teherautók gyártására, még 1915 előtt Ennek hagyományain a Steyr, a saját civil mezőgazdasági vontató fejlesztését újraindítva, a termelést 1947-ben kezdte meg.

A háború után a Steyr-Daimler-Puch folytatta a kerékpárok és segédmotoros kerékpárok gyártását, fokozatosan létrehozva a forgalmazói láncot több országban is,így pl.: a kerékpárokat forgalmazó Sears céggel. Az 1970-es évek közepén a "Steyr-Daimler-Puch-Amerika" néven Connecticut (USA) jegyezték be, amely kerékpárok és mopedek behozatalára és forgalmazására jött létre.

Az Austro-Daimler-Puch kerékpárok gyártása a grazi (AT)üzemben maradt, amíg a motorkerékpár és kerékpár gyártás részlegeit a cég 1987 közepén eladta a "Piaggio & CSPA Olaszország" vállalkozásának.

A Steyr termékek kiemelkedő tartóssága és szívóssága miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon.

Kapcsolódó Steyr hivatkozások

http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch

http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_Motors_GmbH Wikipédia Steyr Gmbh

http://www.steyr-motors.com/ Steyr Motors official website

http://www.autogallery.org.ru/gal.htm Steyr tipuslista