Lotus

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán márkatörténet: autósport)
a (Veterán márkatörténet: igazít)
19. sor: 19. sor:
Könnyű és gyors élményautók kissorozatú gyártására jött létre a '''Lotus''', melynek alapítója, [[Colin Chapman]] legendás alakja az autóiparnak és az autósportnak.  
Könnyű és gyors élményautók kissorozatú gyártására jött létre a '''Lotus''', melynek alapítója, [[Colin Chapman]] legendás alakja az autóiparnak és az autósportnak.  
-
Chapmant gyerekkorától fogva lenyűgözte a technika, így mérnöki pályára lépet, bár az autók iránt vonzalom egy ideig csak a hétvégéket töltötte ki. A Birtish Aluminium alkalmazottjaként dolgozott, szabadidejében azonban autókat bütykölt. Első saját építésű autójához – a Mark I-hez - egy megbízható modellt, az [[Austin Seven]]t választotta alapként. Habár továbbra is alkalmazásban állt a fémipari cégnél, hétvégén épített modelljei sikert arattak. Tehetségét Michael Allen ismerte fel, aki felajánlotta, hogy megfinanszírozza a hobbi vállalkozássá formálását, így született meg a Lotus Cars.
+
Chapmant gyerekkorától fogva lenyűgözte a technika, így mérnöki pályára lépet, bár az autók iránt vonzalom egy ideig csak a hétvégéket töltötte ki. A Birtish Aluminium alkalmazottjaként dolgozott, szabadidejében azonban autókat bütykölt. Első saját építésű autójához – a Mark I-hez - egy megbízható modellt, az [[Austin Seven]]t választotta alapként.  
 +
 
 +
[[Fájl:Lotus01.jpg|450px|center]]
 +
Habár továbbra is alkalmazásban állt a fémipari cégnél, hétvégén épített modelljei sikert arattak. Tehetségét Michael Allen ismerte fel, aki felajánlotta, hogy megfinanszírozza a hobbi vállalkozássá formálását, így született meg a Lotus Cars.
A Lotus első autója a [[Lotus Mark IV]] volt , mely a Lotus létrejötte előtti „modellpaletta” alapján kapta IV-es sorszámot. Igazi különlegessége a térhálós alváz volt, mely megfelelő stabilitást adott az autónak, miközben rendkívül könnyű volt. A cég 1957-ben mutatta be a Lotus Seven-t, mellyel komoly elismerést vívott ki szakmai berkekben, s ez az eladásokban is lecsapódott.  
A Lotus első autója a [[Lotus Mark IV]] volt , mely a Lotus létrejötte előtti „modellpaletta” alapján kapta IV-es sorszámot. Igazi különlegessége a térhálós alváz volt, mely megfelelő stabilitást adott az autónak, miközben rendkívül könnyű volt. A cég 1957-ben mutatta be a Lotus Seven-t, mellyel komoly elismerést vívott ki szakmai berkekben, s ez az eladásokban is lecsapódott.  
25. sor: 28. sor:
A Lotus sokáig őrizte önállóságát, ám a 80-as években – részben az alapító halála miatt, részben pedig a sikertelen [[De Lorean]] projekt kapcsán – komoly nehézségekkel nézett szembe, végül 1986-ban a [[General Motors]] vette meg a céget.
A Lotus sokáig őrizte önállóságát, ám a 80-as években – részben az alapító halála miatt, részben pedig a sikertelen [[De Lorean]] projekt kapcsán – komoly nehézségekkel nézett szembe, végül 1986-ban a [[General Motors]] vette meg a céget.
-
[[Fájl:Lotus01.jpg|450px|center]]
 
== A Lotus az autósportban, kezdetek ==
== A Lotus az autósportban, kezdetek ==
A [[Colin Chapman]] által alapított Lotus Engineering Ltd. sportautógyár gyors sikereket ért el az 1953-as Mk 6 és az 1954-es Mk 8 sportautóval. A Team Lotus 1954-ben kivált a Lotus Engineeringből. Ez a részleg versenyautókat gyártott, és több versenysorozatban vett részt. A vállalat a nevét Chapman feleségéről kapta. Zöld-sárga emblémájában Anthony Colin Bruce Chapman nevének kezdőbetűi szerepeltek.  
A [[Colin Chapman]] által alapított Lotus Engineering Ltd. sportautógyár gyors sikereket ért el az 1953-as Mk 6 és az 1954-es Mk 8 sportautóval. A Team Lotus 1954-ben kivált a Lotus Engineeringből. Ez a részleg versenyautókat gyártott, és több versenysorozatban vett részt. A vállalat a nevét Chapman feleségéről kapta. Zöld-sárga emblémájában Anthony Colin Bruce Chapman nevének kezdőbetűi szerepeltek.  

A lap 2016. február 4., 08:40-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

Lotus (Lotus Cars Ltd.)
Lotus logo.png
Lotus Cars Private Limited Company

(Jelenleg: Proton (1996–present) R. Artioli/Bugatti (1993–1996)

General Motors (1986–1993))
Alapítva1952
AlapítóColin Chapman
SzékhelyHethel, Norfolk, Anglia
KulcsemberekColin Chapman
A(z) Lotus (Lotus Cars Ltd.) weboldala

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

Könnyű és gyors élményautók kissorozatú gyártására jött létre a Lotus, melynek alapítója, Colin Chapman legendás alakja az autóiparnak és az autósportnak.

Chapmant gyerekkorától fogva lenyűgözte a technika, így mérnöki pályára lépet, bár az autók iránt vonzalom egy ideig csak a hétvégéket töltötte ki. A Birtish Aluminium alkalmazottjaként dolgozott, szabadidejében azonban autókat bütykölt. Első saját építésű autójához – a Mark I-hez - egy megbízható modellt, az Austin Sevent választotta alapként.

Lotus01.jpg

Habár továbbra is alkalmazásban állt a fémipari cégnél, hétvégén épített modelljei sikert arattak. Tehetségét Michael Allen ismerte fel, aki felajánlotta, hogy megfinanszírozza a hobbi vállalkozássá formálását, így született meg a Lotus Cars.

A Lotus első autója a Lotus Mark IV volt , mely a Lotus létrejötte előtti „modellpaletta” alapján kapta IV-es sorszámot. Igazi különlegessége a térhálós alváz volt, mely megfelelő stabilitást adott az autónak, miközben rendkívül könnyű volt. A cég 1957-ben mutatta be a Lotus Seven-t, mellyel komoly elismerést vívott ki szakmai berkekben, s ez az eladásokban is lecsapódott.

A Lotus sokáig őrizte önállóságát, ám a 80-as években – részben az alapító halála miatt, részben pedig a sikertelen De Lorean projekt kapcsán – komoly nehézségekkel nézett szembe, végül 1986-ban a General Motors vette meg a céget.

A Lotus az autósportban, kezdetek

A Colin Chapman által alapított Lotus Engineering Ltd. sportautógyár gyors sikereket ért el az 1953-as Mk 6 és az 1954-es Mk 8 sportautóval. A Team Lotus 1954-ben kivált a Lotus Engineeringből. Ez a részleg versenyautókat gyártott, és több versenysorozatban vett részt. A vállalat a nevét Chapman feleségéről kapta. Zöld-sárga emblémájában Anthony Colin Bruce Chapman nevének kezdőbetűi szerepeltek.

Az 1957-es szezonra új Formula–2-es szabályokat hirdettek ki, és Nagy-Britanniában már 1956 folyamán számos versenyt rendeztek a következő évi szabályzás szerint. Az ezekre benevezett autók többsége sportautó volt, közöttük is nagy számban voltak a döntően Coventry Climax motorral szerelt Lotus 11-esek, élükön Chapman csapatának, a Team Lotusnak két versenyzőjével, Cliff Allisonnal és Reg Bricknellel. A következő évben megjelent a Lotus 12-es, amivel Allison 1958-ban megnyerte a Silverstone-i Nemzetközi Formula–2-es Kupát Stuart Lewis-Evans Cooperje előtt. (Bár a futam nem számított bele a Formula–2-es világbajnokságba)

Chapman a Coventry Climax motorral felszerelt Lotus 12-vel debütált a Formula–1-ben 1958-ban, Graham Hill és Cliff Allison versenyzőkkel. Az első F1-es autójuk, a Lotus 12 volt.

A Lotus autói 1968-ig – a szponzorok megjelenéséig – sötétzöld színűek voltak, mint minden brit csapat akkoriban. Még a szezon közben bevetették a Lotus 16-ost, amivel Cliff Allison a belga nagydíjon negyedik lett. A csapat ennek köszönhetően már első szezonjában hatodik lett a konstruktőri bajnokságban. A Lotus 16-ost 1960-ig használták. A történelmi csapat megszűnéséig, 1994-ig, minden évben pontot szerzett.

1959-ben még orrmotoros autóval mentek a Lotus versenyzői, de az 1960-tól 1963-ig használt forradalmian új Lotus 18 már középmotoros volt. A vállalat sikereinek köszönhetően bővült: a székhelyüket Cheshuntba helyezték át.

Veterán Lotus autók

VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Lotus témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg