Ford

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (II. világháború utáni oldtimer Ford modellek)
(Veterán Ford márkatörténet: szerkesztés)
15. sor: 15. sor:
== Veterán Ford márkatörténet ==
== Veterán Ford márkatörténet ==
-
A '''Ford''' márkát alapító, első gépjárművét, a Quadicycle-t már 1896-ban megépítő [[Henry Ford]] legendás alakja az autóiparnak. A Ford elsőként alkalmazta a futószalagos gyártást, melynek köszönhetőn ugrásszerűen megnőtt a vállalalat termelékenysége.
+
A '''Ford''' márkát alapító, első gépjárművét, a Quadicycle-t már 1896-ban megépítő [[Henry Ford]] legendás alakja az autóiparnak. A század elejétől fogva az amerikai ipar egyet jelent a Ford névvel. A Ford gyár az alapítás idején egy átalakított kis detroiti vagongyárat jelentett 10 fő alkalmazottal.
A Ford Motor Company – melynek hírnevét 1901-ben egy Ford által épített autó groce pointi futamgyőzelme alapozott meg – 1903-ban jött létre. Ford azonban nem a versenyvonalat vitte tovább a cégben, az volt a célja, hogy megfizethető autókkal árassza el a világot.
A Ford Motor Company – melynek hírnevét 1901-ben egy Ford által épített autó groce pointi futamgyőzelme alapozott meg – 1903-ban jött létre. Ford azonban nem a versenyvonalat vitte tovább a cégben, az volt a célja, hogy megfizethető autókkal árassza el a világot.
-
A [[Galamb József]] által tervezett [[Ford T-modell]] (vagy Model-T) 1908-ban került a piacra, sikeres a tömegtermelés révén elért kedvező árnak köszönhette; egy-egy kocsi más gyárakhoz képest rekordidő alatt készült el, nem volt szükség az alkatrészek utólagos egymáshoz igazítására. A típust a 20-as évek végéig gyártották, addigra azonban az amerikai közönség már új, merészebb formák után vágyott. Így született meg a [[Ford A-Modell]], melynek megjelenése után nem sokkal a [[V8]] motorral szerelt verzió is bemutatkozott.  
+
Az első Ford gépkocsit egy chicagói fogorvos, egy bizonyos Mr. Pfennig vásárolta. Ezzel a Ford megtette az első lépést, hogy a világ egyik vezető autógyártójává nője ki magát. 1914-re már minden második autó a Ford gyárból került ki.  
-
Az újabb modellek sikeresen voltak ugyan, ám Ford nem alakította, de még csak nem is követte az autótechnika fejlődését, így kezdtek visszaesni az eladások. A céget az unoka, [[Henry Ford II.]] vette át akkor, amikor a Ford már havonta 10 millió veszteséget könyvelt el. A céget [[Lee Iacocca]] segítségével sikerült talpra állítani, újabb sikeres modellek jelentek meg, például a legendás Ford Mustang első szériája.  
+
Henry Ford irányításával az első 15 hónapban 1700 autó hagyta el a gyárat. A gépkocsik 1903 és 1908 között az ábécé első 19 betűjét viselték. A korai gyártmányok közül az első sikeres modell az "N-modell" volt, mely egy kicsi és könnyű négyhengeres autó volt és 500 dollárért árulták. Az 1908-as év folyamán aztán megjelent a legendás "T-modell", melyből az elkövetkező tizenkilenc évben több mint 15 millió darabot adtak el. Amerika nem kevesebbet köszönhetett a "T-modellnek", mint azt, hogy elindulhatott a városiasodás útján.
 +
 
 +
A Ford elsőként alkalmazta a futószalagos gyártást, melynek köszönhetőn ugrásszerűen megnőtt a vállalat termelékenysége. A [[Galamb József]] által tervezett [[Ford T-modell]] (vagy Model-T) 1908-ban került a piacra, sikeres a tömegtermelés révén elért kedvező árnak köszönhette; egy-egy kocsi más gyárakhoz képest rekordidő alatt készült el, nem volt szükség az alkatrészek utólagos egymáshoz igazítására. A típust a 20-as évek végéig gyártották, addigra azonban az amerikai közönség már új, merészebb formák után vágyott. Így született meg a [[Ford A-Modell]], melynek megjelenése után nem sokkal a [[V8]] motorral szerelt verzió is bemutatkozott.  
A Ford 1911-ben alapította meg a Ford Europe-ot, melynek két fő központja Németországban, illetve az Egyesült Királyságban volt. A Ford Europe teljesen önálló cégként, önálló modellpalettával látta el az európai autóvásárlókat.
A Ford 1911-ben alapította meg a Ford Europe-ot, melynek két fő központja Németországban, illetve az Egyesült Királyságban volt. A Ford Europe teljesen önálló cégként, önálló modellpalettával látta el az európai autóvásárlókat.
1925-ben jött létre a Ford Australia, mely önálló modellkínálattal 1934-ben jelentkezett először (korábban csak márkaképviseletként, illetve a [[Ford T-Modell]]ek gyártójaként működött).
1925-ben jött létre a Ford Australia, mely önálló modellkínálattal 1934-ben jelentkezett először (korábban csak márkaképviseletként, illetve a [[Ford T-Modell]]ek gyártójaként működött).
 +
 +
A fokozatos növekedés külföldi terjeszkedést tett szükségessé. A Ford Motor Company az első külföldi gyárat Kanadában, Walkerville-ben alapította. A Ford autók az autópiac minden kategóriájában uralták a piacot. Az első komolyabb európai megjelenést az 1931-ben, Kölnben megnyitott gyár jelentette.
 +
 +
1942-ben a Ford Motor Company is, mint minden más amerikai gyár a haditermelésre állt át. A háborús termelési program eredményeként a gyár több mint 8000 bombázó repülőgépet, 5700 repülőmotort és mintegy 250 ezer dzsipet, tankot és más háborús gépet szállított az Egyesült Államok hadseregének.
 +
 +
Az újabb modellek sikeresen voltak ugyan, ám Ford nem alakította, de még csak nem is követte az autótechnika fejlődését, így kezdtek visszaesni az eladások. A céget az unoka, [[Henry Ford II.]] vette át akkor, amikor a Ford már havonta 10 millió veszteséget könyvelt el. A céget [[Lee Iacocca]] segítségével sikerült talpra állítani, újabb sikeres modellek jelentek meg, például a legendás Ford Mustang első szériája.
 +
 +
A Ford mint konszern több autómárkát is a magáénak mondhat.
 +
Amerikaiak közül a Lincolnt, a Mercuryt, valamint az ez utóbbihoz tartozó Cougart. Ezen márkák kínálatában saját autókon kívül többször az anyacég modelljeivel megegyező autók is szerepeltek, illetve szerepelnek. 1958 és 1960 között létezett az Edsel is. Ez Henry Ford fiának keresztneve volt eredetileg, mivel ő alapította a márkát. A gyenge eladások miatt azonban két év múlva meg is szűnt az Edselek gyártása.[1]
 +
 +
Külföldi márkák közül jelenleg a Volvo tartozik a konszernhez.
 +
Korábban birtokolta az Aston Martint (1989-2007), ahogy a Jaguart és a Land Rovert is, amit 2008-ban adott el az indiai Tata cégnek. Ezen kívül kapcsolata volt, illetve van az orosz GAZ-zal, valamint a japán Mazdával.
== Veterán Ford autók ==
== Veterán Ford autók ==

A lap 2016. február 7., 18:55-kori változata

Ford
Ford logo 1912.jpg
Ford logó 1912-ből.
Alapítva1903. június 16.
AlapítóHenry Ford
SzékhelyDearborn, Michigan, USA
KulcsemberekLee Iacocca, Galamb József
A(z) Ford weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Ford márkatörténet

A Ford márkát alapító, első gépjárművét, a Quadicycle-t már 1896-ban megépítő Henry Ford legendás alakja az autóiparnak. A század elejétől fogva az amerikai ipar egyet jelent a Ford névvel. A Ford gyár az alapítás idején egy átalakított kis detroiti vagongyárat jelentett 10 fő alkalmazottal.

A Ford Motor Company – melynek hírnevét 1901-ben egy Ford által épített autó groce pointi futamgyőzelme alapozott meg – 1903-ban jött létre. Ford azonban nem a versenyvonalat vitte tovább a cégben, az volt a célja, hogy megfizethető autókkal árassza el a világot.

Az első Ford gépkocsit egy chicagói fogorvos, egy bizonyos Mr. Pfennig vásárolta. Ezzel a Ford megtette az első lépést, hogy a világ egyik vezető autógyártójává nője ki magát. 1914-re már minden második autó a Ford gyárból került ki.

Henry Ford irányításával az első 15 hónapban 1700 autó hagyta el a gyárat. A gépkocsik 1903 és 1908 között az ábécé első 19 betűjét viselték. A korai gyártmányok közül az első sikeres modell az "N-modell" volt, mely egy kicsi és könnyű négyhengeres autó volt és 500 dollárért árulták. Az 1908-as év folyamán aztán megjelent a legendás "T-modell", melyből az elkövetkező tizenkilenc évben több mint 15 millió darabot adtak el. Amerika nem kevesebbet köszönhetett a "T-modellnek", mint azt, hogy elindulhatott a városiasodás útján.

A Ford elsőként alkalmazta a futószalagos gyártást, melynek köszönhetőn ugrásszerűen megnőtt a vállalat termelékenysége. A Galamb József által tervezett Ford T-modell (vagy Model-T) 1908-ban került a piacra, sikeres a tömegtermelés révén elért kedvező árnak köszönhette; egy-egy kocsi más gyárakhoz képest rekordidő alatt készült el, nem volt szükség az alkatrészek utólagos egymáshoz igazítására. A típust a 20-as évek végéig gyártották, addigra azonban az amerikai közönség már új, merészebb formák után vágyott. Így született meg a Ford A-Modell, melynek megjelenése után nem sokkal a V8 motorral szerelt verzió is bemutatkozott.

A Ford 1911-ben alapította meg a Ford Europe-ot, melynek két fő központja Németországban, illetve az Egyesült Királyságban volt. A Ford Europe teljesen önálló cégként, önálló modellpalettával látta el az európai autóvásárlókat.

1925-ben jött létre a Ford Australia, mely önálló modellkínálattal 1934-ben jelentkezett először (korábban csak márkaképviseletként, illetve a Ford T-Modellek gyártójaként működött).

A fokozatos növekedés külföldi terjeszkedést tett szükségessé. A Ford Motor Company az első külföldi gyárat Kanadában, Walkerville-ben alapította. A Ford autók az autópiac minden kategóriájában uralták a piacot. Az első komolyabb európai megjelenést az 1931-ben, Kölnben megnyitott gyár jelentette.

1942-ben a Ford Motor Company is, mint minden más amerikai gyár a haditermelésre állt át. A háborús termelési program eredményeként a gyár több mint 8000 bombázó repülőgépet, 5700 repülőmotort és mintegy 250 ezer dzsipet, tankot és más háborús gépet szállított az Egyesült Államok hadseregének.

Az újabb modellek sikeresen voltak ugyan, ám Ford nem alakította, de még csak nem is követte az autótechnika fejlődését, így kezdtek visszaesni az eladások. A céget az unoka, Henry Ford II. vette át akkor, amikor a Ford már havonta 10 millió veszteséget könyvelt el. A céget Lee Iacocca segítségével sikerült talpra állítani, újabb sikeres modellek jelentek meg, például a legendás Ford Mustang első szériája.

A Ford mint konszern több autómárkát is a magáénak mondhat. Amerikaiak közül a Lincolnt, a Mercuryt, valamint az ez utóbbihoz tartozó Cougart. Ezen márkák kínálatában saját autókon kívül többször az anyacég modelljeivel megegyező autók is szerepeltek, illetve szerepelnek. 1958 és 1960 között létezett az Edsel is. Ez Henry Ford fiának keresztneve volt eredetileg, mivel ő alapította a márkát. A gyenge eladások miatt azonban két év múlva meg is szűnt az Edselek gyártása.[1]

Külföldi márkák közül jelenleg a Volvo tartozik a konszernhez. Korábban birtokolta az Aston Martint (1989-2007), ahogy a Jaguart és a Land Rovert is, amit 2008-ban adott el az indiai Tata cégnek. Ezen kívül kapcsolata volt, illetve van az orosz GAZ-zal, valamint a japán Mazdával.

Veterán Ford autók

I. világháború előtti oldtimer Ford modellek

I. és II. világháború közötti oldtimer Ford modellek

II. világháború utáni oldtimer Ford modellek

Kapcsolódó Ford hivatkozások