Ford

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán márkatörténet)
(Kapcsolódó hivatkozások)
62. sor: 62. sor:
* [http://www.thefordstory.com/ A Ford története (angol)]
* [http://www.thefordstory.com/ A Ford története (angol)]
 +
* [http://www.geographic.hu/index.php?act=napi&id=1341 A futószalag bevezetése a Ford gyárban (cikk a 90. évforduló kapcsán)]
 +
* [http://www.mszh.hu/feltalalok/galamb.html Galamb József a Magyar Szabadalmi Hivatal honlapján]
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Amerikai Egyesült Államok]]
[[Kategória:Amerikai Egyesült Államok]]

A lap 2010. május 18., 08:21-kori változata

Ford
Ford logo 1912.jpg
Ford logó 1912-ből.
Alapítva1903. június 16.
AlapítóHenry Ford
SzékhelyDearborn, Michigan, USA
KulcsemberekLee Iacocca, Galamb József
A(z) Ford weboldala


Veterán márkatörténet

A Ford márkát alapító, első gépjárművét, a Quadicycle-t már 1896-ban megépítő Henry Ford legendás alakja az autóiparnak. A Ford elsőként alkalmazta a futószalagos gyártást, melynek köszönhetőn ugrásszerűen megnőtt a vállalalat termelékenysége.

A Ford Motor Company – melynek hírnevét 1901-ben egy Ford által épített autó groce pointi futamgyőzelme alapozott meg – 1903-ban jött létre. Ford azonban nem a versenyvonalat vitte tovább a cégben, az volt a célja, hogy megfizethető autókkal árassza el a világot.

A Galamb József által tervezett Ford T modell (vagy Model-T) 1908-ban került a piacra, sikeres a tömegtermelés révén elért kedvező árnak köszönhette; egy-egy kocsi más gyárakhoz képest rekordidő alatt készült el, nem volt szükség az alkatrészek utólagos egymáshoz igazítására. A típust a 20-as évek végéig gyártották, addigra azonban az amerikai közönség már új, merészebb formák után vágyott. Így született meg a Ford A-Modell, melynek megjelenése után nem sokkal a V8 motorral szerelt verzió is bemutatkozott.

Az újabb modellek sikeresen voltak ugyan, ám Ford nem alakította, de még csak nem is követte az autótechnika fejlődését, így kezdtek visszaesni az eladások. A céget az unoka, Henry Ford II. vette át akkor, amikor a Ford már havonta 10 millió veszteséget könyvelt el. A céget Lee Iacocca segítségével sikerült talpra állítani, újabb sikeres modellek jelentek meg, például a legendás Ford Mustang első szériája.

A Ford 1911-ben alapította meg a Ford Europe-ot, melynek két fő központja Németországban, illetve az Egyesült Királyságban volt. A Ford Europe teljesen önálló cégként, önálló modellpalettával látta el az európai autóvásárlókat.

1925-ben jött létre a Ford Australia, mely önálló modellkínálattal 1934-ben jelentkezett először (korábban csak márkaképviseletként, illetve a Ford T-Modellek gyártójaként működött).

Veterán Ford autók

Kapcsolódó hivatkozások