Ford
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→II. világháború utáni oldtimer Ford modellek) |
|||
70. sor: | 70. sor: | ||
* [[Ford Thunderbird]] (1954-1966) | * [[Ford Thunderbird]] (1954-1966) | ||
* [[Ford Mustang]] (1964-1966), (1968-1969), (1970-1978) | * [[Ford Mustang]] (1964-1966), (1968-1969), (1970-1978) | ||
+ | * [[Ford GT40]] (1964-1970) | ||
== Kapcsolódó Ford hivatkozások == | == Kapcsolódó Ford hivatkozások == |
A lap 2012. február 10., 13:28-kori változata
Ford | |
Ford logó 1912-ből. | |
Alapítva | 1903. június 16. |
Alapító | Henry Ford |
Székhely | Dearborn, Michigan, USA |
Kulcsemberek | Lee Iacocca, Galamb József |
A(z) Ford weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Ford márkatörténet
A Ford márkát alapító, első gépjárművét, a Quadicycle-t már 1896-ban megépítő Henry Ford legendás alakja az autóiparnak. A Ford elsőként alkalmazta a futószalagos gyártást, melynek köszönhetőn ugrásszerűen megnőtt a vállalalat termelékenysége.
A Ford Motor Company – melynek hírnevét 1901-ben egy Ford által épített autó groce pointi futamgyőzelme alapozott meg – 1903-ban jött létre. Ford azonban nem a versenyvonalat vitte tovább a cégben, az volt a célja, hogy megfizethető autókkal árassza el a világot.
A Galamb József által tervezett Ford T-modell (vagy Model-T) 1908-ban került a piacra, sikeres a tömegtermelés révén elért kedvező árnak köszönhette; egy-egy kocsi más gyárakhoz képest rekordidő alatt készült el, nem volt szükség az alkatrészek utólagos egymáshoz igazítására. A típust a 20-as évek végéig gyártották, addigra azonban az amerikai közönség már új, merészebb formák után vágyott. Így született meg a Ford A-Modell, melynek megjelenése után nem sokkal a V8 motorral szerelt verzió is bemutatkozott.
Az újabb modellek sikeresen voltak ugyan, ám Ford nem alakította, de még csak nem is követte az autótechnika fejlődését, így kezdtek visszaesni az eladások. A céget az unoka, Henry Ford II. vette át akkor, amikor a Ford már havonta 10 millió veszteséget könyvelt el. A céget Lee Iacocca segítségével sikerült talpra állítani, újabb sikeres modellek jelentek meg, például a legendás Ford Mustang első szériája.
A Ford 1911-ben alapította meg a Ford Europe-ot, melynek két fő központja Németországban, illetve az Egyesült Királyságban volt. A Ford Europe teljesen önálló cégként, önálló modellpalettával látta el az európai autóvásárlókat.
1925-ben jött létre a Ford Australia, mely önálló modellkínálattal 1934-ben jelentkezett először (korábban csak márkaképviseletként, illetve a Ford T-Modellek gyártójaként működött).
Veterán Ford autók
I. világháború előtti oldtimer Ford modellek
- Ford A-modell (1903-1904)
- Ford AC-modell (1903-1904)
- Ford B-modell (1904-1905)
- Ford C-modell (1904-1905)
- Ford F-modell (1905-1906)
- Ford K-modell (1906-1908)
- Ford N-modell (1906-1908)
- Ford R-modell (1907-1907)
- Ford S-modell (1907-1909)
- Ford T-modell (1908-1927)
- Ford A-modell (1927-1931)
I. és II. világháború közötti oldtimer Ford modellek
- Ford Y modell (1932-1937)
- Ford Köln (1933-1936)
- Ford Eifel (1935-1939)
- Ford V8 (1935-1940)
- Ford V8-40 (1933-1934)
- Ford V8-40 (1933-1934)
- Ford V8-40 Fordor (1933-1934)
- Ford 7W modell (1937-1938)
- Ford 7Y modell (1938-1939)
- Ford 2GA (1942-1942)
II. világháború utáni oldtimer Ford modellek
- Ford Taunus (1948-1982)
- Ford Capri (1969-1984)
- Ford Escort (1968-1980)
- Ford Granada (1975-1985)
- Ford Consul (1972-1975)
- Ford Fiesta (1976-1983)
- Ford Transit (1965-1977)
- Ford Thunderbird (1954-1966)
- Ford Mustang (1964-1966), (1968-1969), (1970-1978)
- Ford GT40 (1964-1970)
Kapcsolódó Ford hivatkozások
- A Ford története (angol)
- A futószalag bevezetése a Ford gyárban (cikk a 90. évforduló kapcsán)
- Galamb József a Magyar Szabadalmi Hivatal honlapján