Bánki Donát

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Új oldal, tartalma: „{{Emberek | név = Bánki Donát | kép = | képméret = | képaláírás = | született = 1859. június 6., Bánk | elhunyt = 1922. augusztus 1., Budapest | kapcsolód…”)
(fotó, szerkesztés)
 
(Egy közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
{{Emberek
{{Emberek
| név = Bánki Donát
| név = Bánki Donát
-
| kép =  
+
| kép = BankiDonat.jpg
-
| képméret =  
+
| képméret = 200px
-
| képaláírás =  
+
| képaláírás =
| született = 1859. június 6., Bánk
| született = 1859. június 6., Bánk
| elhunyt = 1922. augusztus 1., Budapest
| elhunyt = 1922. augusztus 1., Budapest
| kapcsolódó márka =
| kapcsolódó márka =
-
| híres munkák =  
+
| híres munkák = Gépjárművek, porlasztó
| innováció =  
| innováció =  
}}
}}
23. sor: 23. sor:
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
-
* [http://hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%A1nki_Don%C3%A1t A Wikipédia cikke Bánki Donátról]]
+
* [http://hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%A1nki_Don%C3%A1t A Wikipédia cikke Bánki Donátról]
[[Kategória:Emberek]]
[[Kategória:Emberek]]

A lap jelenlegi, 2012. augusztus 13., 15:38-kori változata

Bánki Donát
BankiDonat.jpg
Született1859. június 6., Bánk
Elhunyt1922. augusztus 1., Budapest
Híres munkákGépjárművek, porlasztó



Bánki Donát

Bánki Donát (eredeti neve Lőwinger Donát) korának egyik legnagyobb gépészmérnöke, feltalálója, egyetemi tanár volt. A budapesti Műegyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát. Az iparban helyezkedett el szerkesztőmérnökként (MÁV gépgyár, majd Ganz-gyár). Az egyetemen 1879–80-ban a műszaki mechanika tanszéken tanársegéd volt, majd 1899-től haláláig a hidrogépek, kompresszorok és gőzturbinák szerkezettanának professzora.

Munkássága szorosan összekapcsolódott Csonka Jánossal, akivel együtt 1890-re kifejlesztették az ún. Bánki-Csonka motort, amely a Ganz-gyár nemzetközileg is versenyképes terméke volt. 1893. február 11-én Csonkával együtt szabadalmaztatta a fúvókás benzinkarburátort (porlasztót), megelőzve ezzel a külföldön általánosan úttörőnek tartott Wilhelm Maybachot. 1894-ben szabadalmaztatta az első nagynyomású robbanómotort, a saját korában méltán világhírű Bánki-motort, amelynél a robbanókeveréket a hengerbe porlasztott vízzel hűtötte le, s ezzel a motor hatásfokát korábban nem remélt mértékben sikerült fokoznia.

Mind a kompresszió-növelés, mind a vízbefecskendezés elsőként Bánki által tisztázott elvét később is alkalmazták, bár a Bánki-motor elterjedését a néhány évvel később megjelent Diesel-motor megakadályozta. Az általa 1917-ben feltalált Bánki-turbina új utakat nyitott a törpe vízierőművek fejlesztésében. 1918-ban nagyszabású tervet dolgozott ki a Vaskapu vízerejének hasznosítására.

Az Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja volt 1911-től. A vízturbináért Bánkit halála után négy évvel 1926-ban a Magyar Tudományos Akadémia nagyjutalmával tüntette ki. Irat- és kézirathagyatékának nagy része a BME OMIKK Levéltárában található. Digitalizálva lásd itt! Jelentős gépszerkesztői munkássága, szabadalmi tevékenysége mellett nagy hivatástudattal látta el oktatói tevékenységét. Nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy hallgatói felkészülését előadási jegyzetekkel is segítse. Egyetemi tanári tevékenysége során a mérnökképzésben bevezette a laboratóriumi képzést.

Kapcsolódó források, hivatkozások