DKW RT 125

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Gaal Szilveszter (vitalap | szerkesztései) 2013. február 14., 14:56-kor történt szerkesztése után volt.

VeteranBanner2012b.jpg

DKW RT 125
13 dkw 1949 rt125w 125cc.jpg
DKW RT 125 - 1949
Gyártási adatok
GyártóDKW
Gyártás helyeZschopau, Németország
Gyártás éve1939-1965
TervezőHermann Weber
A(z) RT 125 modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Üzemanyagbenzin-olaj keverék
Teljesítmény
MotorEgyhengeres, léghűtéses, 123 cm3 lökettérfogat
FelépítésKétütemű, huroköblítéses, Schnürle átömlökkel
Váltó3 v. 4 sebesség, lábváltó
Teljesítmény4,7-6,5 LE
Max. sebesség78-90 km/h

Kapcsolódó modellek
előd:DKW RT 100, hasonló:NSU Fox, utód:MZ ES 125/150


Tartalomjegyzék

Ismertető

Az RT 125 motorkerékpárokat 1939-1965 között különböző gyártók is készítették. Mintegy 450.000 db épült Németországban, így az RT 125 a legnagyobb számban gyártott német motorkerékpár. Az "RT" betűszó jelentése R(eich)T(yp)~országos típus szóösszetételből származik, míg a 125, a motor lökettérfogatára utal. A motorkerékpárt a DKW vezető tervezője Hermann Weber konstruálta.

Az RT 125 volt a leginkább másolt motorkerékpár a világon, mivel a vonatkozó szabadalom a WWII-t követően megszűnt. Körülbelül ötmillió példányt gyártottak világszerte, illetve ha a Honda Super Cub mennyiségével számítjuk, mintegy 6 millió készült a világon.

DKW 125 RT - 1939

Technológia

A kétütemű motor letisztult és egyszerű konstrukciója, jó hatásfokot és üzembiztonságot nyújtott a felhasználóknak. Minden RT 125-ös model léghűtéses egyhengeres - kétütemű motor, lapos dugattyúval (nincs terelőgát) lett kialakítva, viszont a "Schnürle" elrendezésű átömlő csatornák huroköblítése biztosítja a munkavégzési ütemek megbízhatóságát. Ezen tulajdonságok, valamint az hengerfej egyszerű égéstér kialakítása, tovább javítja a sűrítési arányt illetve az adott köbtartalomból kihozható teljesítményt.

A méretek: furata 52 mm, a lökete 58 mm, és így lökettérfogata 123 cm3. A modelltől és évjárattól függő teljesítmény 4,75-6,5 LE között volt. A motor öntöttvas hengert és alumínium hengerfejet kapott, egy blokkban a 3 v. 4 fokozatú sebességváltóval. A főtengelyen feszültség-szabályzóval ellátott 6-voltos dinamó kapott helyet, a keverék ellátást egy egytorkú porlasztó biztosította, egy úszóház és egy tűszelep segítségével.

DKW 2 ütemű motor és váltó

Mind a főtengely és a váltómű, mind a sebességváltó és a hátsó kerék fogaskerekei között görgős láncok biztosítják a kapcsolatot. Az erőátvitel a hajtómű-kialakításától függően három vagy négy fokozatú. A váltómechanizmus léptetővillás elrendezésű. A kétütemű motor kenését a benzin-olaj keverék biztosította, a keverési arány olaj-benzin 1:25-1:40. A maximális sebesség típustól függően 75 és 90 km/h között volt.

VeteranBanner2012b.jpg

Típustörténet

Az RT 125 típust 1939-ben vezette be a DKW, akkor a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója. A motorkerékpár az RT 100 (1934) modellen alapult. AZ RT 100-as 2 ½ Le-s kismotorja ismert gép volt a 100 cm3-es kategóriában, egyszerű kezelhetősége, három fokozatú váltója és megjelenése, gy "igazi" motorkerékpár élményét nyújtotta, az ára pedig csak 345 birodalmi márka volt.

Az utolsó "polgári" modellként a második világháború előtt 1939-ben, az RT 125 került bevezetésre. A legfontosabb újítás elsősorban a nagyobb, teljesen új motorkonstrukció, az újonnan létrehozott 125 cm3-es kategóriában. Egy 6V-os dinamó akkumulátoros gyújtással, 4,75 LE teljesítmény, ami lehetővé tette a 80 km/h maximális sebességet. A motorkerékpár fogyasztása átlagosan 2,5 l/100 km és az ára 425 birodalmi márka (akkor a havi bruttó fizetése egy általános iskolai tanárnak). Utasülés és sebességmérő is rendelkezésre állt. A motort csak fekete színben gyártották. A 3 sebességes lábváltóval és kézi működtetésű tengelykapcsolóval könnyen mozgásba hozhatták, a mintegy 70 kilogramm üres tömegű motort.

A motor teljesítményében és árában is jobb volt, mint sok konkurens modell. Az 1939-es NSU 125 ZDB teljesítménye, a 122 cm3 űrtartalom mellett 4 LE, végsebessége 70 km/h volt, ára pedig 5 márkával több, mint az RT 125 motorkerékpáré.

Ezzel a technikai megközelítéssel sok éven át folytatódott az RT 125 sikere, mert ez a gép volt az alapja a második világháború utáni újrakezdésnek, mind a fő gyárban Zschopauban (Szászország), mind az ingolstadti gyárban (Bajorország) Népszerűsége, technikai és üzemeltetési tulajdonságai miatt, a 100-200 cm3-es kategóriában töretlen volt. Az ára pedig még közkedveltebbé tette ezt a meglehetősen sportos kis hétköznapi gépet.

DKW RT 100 (2 ½ PS) DKW RT 100 (3 PS) DKW RT 125 DKW RT 125-1
Bauzeit 1934–1936 1936–1940 1939–1941 1943–1944
Stückzahl 10.000 61.850 21.000 12.000
Leistung 2,5 PS 3 PS 4,75 PS 4,75 PS
Höchstgeschwindigkeit 60 km/h 65 km/h 80 km/h 80 km/h
IFA DKW RT 125 IFA RT 125/1 MZ (RT) 125/2 MZ (RT) 125/3 MZ (RT) 125/4
Bauzeit 1949–1954 1954–1956 1956–1959 1959–1962 1964–1965
Stückzahl 30.199 33.148 55.424 143.035 4904
Leistung 4,75 PS 5,5 PS 6 PS 6,5 PS 6,5 PS
Leergewicht 78 kg 85 kg 90 kg 109 kg 109 kg
Höchstgeschwindigkeit 75 km/h 80 km/h 80 km/h 85 km/h 85 km/h
Preis in Mark 1680 1765 1830 1875 --
DKW RT 125 W DKW RT 125/2 DKW RT 125/2 H
Bauzeit 1949–1952 1952–1956 1954–1957
Stückzahl 55.639 50.029 28.349
Leistung 4,75 PS 5,7 PS 6,5 PS
Höchstgeschwindigkeit 75 km/h 80 km/h 84 km/h
Preis in DM 945–980 1045–1095 1175–1225

Kortársak

Const1.gif Már a háború alatt, mind az RT 100 és RT 125 másolták Angliában. Royal Enfield 1939-ben épült, a RE modellt, az úgynevezett "The Flying Flea", a "Flying Flea" nevezett. A csomagolt fa ládákban "Flying Flea" dobták be ernyők ki azokon a repülőgépeken, a brit földi egységeket. Szintén épült 1939 WSK Lengyelországban és Jawa az egykori Csehszlovákiában, a RT 125, mint engedély változatok.

Azok után, a második világháború szabadalom volt a RT 125 a legtöbb másolt motorkerékpár a világon. [1] . Számos neves gyártó másolja a motorkerékpár része a legapróbb részletekig Megjelent már 1946-ban, a szovjet üstökös K 125 . Szintén 1948-tól épült Harley-Davidson Hummer ( ek ) alatt is a modell neve "125 S" a "Super" vagy egyszerűen "Harley-Davidson 125" a piacon, a brit BSA Bantam ( ek ) , a szovjet Moskva M1A vagy A Yamaha YA-1 (az első motorkerékpár a vállalat) a másolatait 125. RT A jogok reprodukciót az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és a Szovjetunió volt, jóvátétel a második világháború után, a Zschopau részben lebontották, szállítani és alkatrészeket gyártó létesítmények országban a szövetségesek.

Más gyártók, akik másolt fogalmát RT 125, volt többek között Olaszországban Moto Morini a "125 Turismo" (1946-1953), valamint Mival és a magyar Csepel (1947-1954). Lengyelországban volt három gyártó, aki készített másolatot RT 125: SHL (motorkerékpár márka) a modellek M02, M03 és M04, Sokol , a Model 125 és M01 WSK a modell M06. A motor tervezése SHL M11 - és WSK M06 motorkerékpár alapján DKW motorkerékpár-motor építése. A többi része motorkerékpárok kifejlesztette a lengyel tervezők. Másolatok is voltak azok a gyártók továbbfejlesztik és részben épült fel a 1970-es és eredményezett lengyel-indiai együttműködés 1962-ben Még India márkanév alatt Rajdoot gyártott 2005-ig a különböző változatok. [8] Ezek voltak eredetileg egy licencelt változata a lengyel SHL M11 .

Jelenleg (2012) a gyártó gyárt Minsk Moto három különböző modellt, melyek további fejlesztéseket a 1951-ben, Minszkben keletkezik M1A Moskva. [9] [10] Németország, volt a becslések szerint 450 000 RT 125, több mint öt millió.

  • Elődje a DKW RT 100
DKW 100 - 1938
  • Hasonló konstrukció NSU Fox (4 ütemű)
NSU Fox - 1954
  • Utódok az RT 125 után
MZ RT 125/3
  • MZ ES 125/150 típusok
MZ ES 150
  • Utángyártások
    • Moskva M1-A
    • MZ (IFA)RT 125
    • Yamaha YA-1
    • Sokół 125
    • BSA Bantam
    • Harley Davidson Hummer
    • Royal Enfield WDRE
    • Honda CUB (Kreidler 50 után-4ütemű)


Wehrmacht modell

DKW RT 125-1 a fegyveres erők , 1943-1944 modell év 1941-ben a termelés az RT van beállítva, a 125 a hadsereg , hogy a kínálat nagyobb mennyiségű a modell NZ 350-1. Mivel a vezetők megállapította, hogy az NZ 350-1 a menetkész tömege 175 kg volt, túl nehéz és nehézkes a katonák gyakran úgy döntöttek, hogy egy könnyebb kerékpár az első.

Ezért 1943-ban a termelés 125 RT, kisebb módosításokkal a nehéz katonai felhasználásra néven RT 125 újabb verzió ismét bekerült (RT 125-A.). A változások a jól RT 125-1 említett Wehrmacht motorkerékpár tartalmaz egy nagyobb tartály katonai sapka (intézkedés), keret megerősítése bárok (mint NZ 350-1), a vortex levegőszűrő hasonlóan alapvetően az NZ 350-1, teljesen vám öntöttvas motor , sebességmérő ISGUS sebességmérő, tekercs teleszkópos villa a trapéz (ahelyett, hogy a polgári modell rugalmas felfüggesztés), csomagolják és a festék a festék importált 1943-tól katonai egység szín 43 (sötét sárga) vagy olajzöld. Szerint a termelési terv 1945-ben havonta 600 gép elhagyja a gyárat épületek.

DKW RT 125 Wehrmacht - 1934

Egy üres súlya 91 kg, és a jármű bruttó súlya legfeljebb 240 kg-ot, a motor nagyon könnyű és fürge, de elég erős ahhoz, hogy gyorsan együtt masírozó katona csomag előre. Körülbelül 12.000 járművet leszállították a háború a Wehrmacht. 1944-ben a hadsereg főparancsnokság, per 100 RT 125 A. ingyenes exportra Svájc és Svédország. Március végéig 1945 a biztosított csak 165 200 motorkerékpár született.

Az RT 125-A. és a DKW NZ 350-1 az egyetlen kerékpárt, hogy még épül a háború ellen, a Wehrmacht.

Galéria

VeteranBanner2012b.jpg

Források, hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz DKW RT 125 témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg