Steyr Type VII
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Steyr type VII 12/50 | |
Steyr AG. | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Steyr Művek Ausztria |
Gyártás helye | Steyr |
Gyártás éve | 1925-1928 |
Darabszám | 2148 db |
Modellvariánsok | 4 type |
Kategória | Limuzin, FR layout |
Tervező | Hans Ledwinka, Anton Honsig |
A(z) STEYR Type VII 12/50 modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4580 mm |
Szélesség | 1670 mm |
Magasság | 1480 mm nyitott, kormányív felső pont |
Tömeg | 1650 kg |
Alváz | acél hossztartók, keresztmerevítők |
Tengelytáv | 3475 mm |
Üzemanyag | benzin |
Üzemanyagtartály | 80 l elöl, 90 l hátul |
Teljesítmény | |
Motor | Soros 6 hengeres, 3300 ccm (OHC) |
Felépítés | orrmotor, hátsólkerék hajtás |
Váltó | kézi, 4 fokozat+R |
Teljesítmény | ~50 LE |
Max. nyomaték | NA |
Átlagfogyasztás | 16-18 l/100 km |
Gyorsulás | NA |
Max. sebesség | 100 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
Steyr típusok 1932-ig, Steyr Type V |
Tartalomjegyzék |
A Steyr VII típusról, röviden
A Hans Ledwinka által kifejlesztett Steyr Type II és V. modelleket, Ledwinka távozása után, Anton Honsig fejlesztette tovább(type VII, XII, XX series). A műszaki változtatás az elődökhöz képest a motor teljesítményét 3,3 literes motor térfogat mellett 50 LE-re emelte és akkoriban új, OHC szelepvezérlést vezettek be. A VII-es modell első szériáján nem volt első fék, de több kiegészítés és változatás után az autó elnyerte végső formáját. Az utolsó széria már lapos hűtő "orr-résszel" épült. (Steyr Type VII Flachkühler)
Többféle felépítménnyel és motorkialakítással (kompreszzor) is gyártották, kis példányszámban, valamint haszongépjárműveket is építettek az erős alváz szerkezetre.
A hírneve és sikere az alapmodellből kialakított sport-, túra-, és versenyautók terén is jelentős volt, négy év alatt összesen 2148 St VII-t építettek, köztük néhány haszongépjárművet is.(2 darab, még készült 1929-ben)
Párhuzamosan a Steyr Type VII gyártásával 1926-ban elkezdődött, az első futószalagon gyártott, kisebb Steyr modell, az igen sikeres 1,6 literes 6-hengeres Steyr Type XII gyártása melynek a tervezését Anton Honsig végezte.
Típus-, ismertetés és történet
Az alaptípus bevezetése kapcsán gyári „teszt” változatok készültek, a vevőigények felderítésére. Nyitott-, zárt-, és az akkor nagyon keresett -Landaulet – felépítmények változatai, és természetesen a klasszikus - a sofőrt cinikusan semmibe vevő karosszéria modell, a - Coupe de Ville - (Lásd a képeket alább)Emellett, a Steyr VII alapokra számos, szép és funkcionális terv is készült, mint az egyedi igényekre szabott kisteherautók, tűzoltó és egyéb felépítmény változatok.
Érdekes ajánlat volt egy változata, az - All-weather autó -, „összecsukható-levehető” szilárd keretes oldalakkal és szélvédő tagokkal kialakítva, az úgynevezett "Baehr-szedán". Akinek pedig a Steyr VII sem volt elég, ott volt a nagy testvére a gyors, öngyújtó alakú típus, a sportos volánbűvészeknek.
Ezeknek a variánsoknak az alapja is a Steyr VII-es, hathengeres motorja volt, mely az új fejlesztésű Zenith porlasztóval, a nagyfeszültségű Bosch gyújtással, OHC szelepvezérléssel, nyomás alatti olajzással készült és többször is továbbfejlesztették. A rászerelt kompresszor pedig kifejezetten megőrjítette az amúgy is nyomatékos motort. Ezek a kis szériában készült Steyr VI „waffenauto” (4000 cm3, 90 LE) és a „Klausen” (4000-4900 cm3, 90-145 LE)
Az igazi azonban a nyitott négyajtós túraváltozat volt, melynek súlya, illetve súlypontja is kedvezett a futásteljesítménynek. Az akkoriban kifejlesztett futóművel (különösen a hátsó laprugók és lengőkarok elrendezése érdekes) , és az ehhez tartozó 50 LE teljesítménnyel is elégnek bizonyult a 100 km-es óránkénti sebbeség elérésére.
Jellemzők (autó specifikáció)
Adatok (motor specifikáció)
Archívum
Fényképek
Egy sivatagi expedíció (Almásy László, 1926)
Több, mint hatvan éve, 1951. március 22-én halt meg Almásy László Ede Szahara-kutató, felfedező, pilóta és katona, akinek titokzatos alakja ihlette Az angol beteg című nagysikerű filmet.1895. augusztus 22-én született Borostyánkőn (ma Bernstein, Ausztria) nemesi, bár nem grófi családban, magyar apától és olasz anyától. Apja, Almásy György nemzetközi hírű Belső-Ázsia-kutató volt, de őt ekkor még a technika, az autók és a repülőgépek világa vonzotta.
Középiskolai tanulmányait Grazban kezdte, de egy szerencsétlen véletlen után (kerékpárjával elütötte a gimnáziumigazgatót) távoznia kellett. Diákévei alatt, 1909-ben egy újságban látott repülőgép után épített egy vitorlázó repülőt, amellyel egy kőbánya faláról elrugaszkodva végzett próbarepülést. 10 métert zuhant, de bordatöréssel és kisebb sebesülésekkel megúszta. 1910-ben egy svájci tüdőszanatóriumban tölt egy évet betegeskedése miatt (10 éves korától dohányzott).
Angliában Eastbourne-ben tanult és itt szerezte meg első pilótaengedélyét is. Az első világháború idején önkéntes pilótaként szolgált az osztrák-magyar légierőben, s több kitüntetést is kapott. A lemondásra kényszerült IV. Károly király rendíthetetlen híve maradt, mindkét királypuccs alkalmával ő vitte autóján Budapestre. Ekkor ragadt rá a grófi cím is, mert az exuralkodó következetesen így szólította.
A húszas évek közepén az osztrák Steyr autógyár szombathelyi képviselője lett, a gyár termékeivel több versenyen diadalmaskodott. 1926-ban az osztrák Steyr-túrakocsik megbízhatóságát bizonyítandó a Nílus mentén egész Szudánig vezetett, s a következő években többször visszatért a sivatagba, olykor csak vadászni...
Az 1926-os sivatagi expedicióról szóló könyve mind az akkori technikát, mind az autós expedicióra vetemedő, elszánt sportemberek hányatott, ámde sokszor mulatságos esetekkel tarkított életét is jól mintázza. Nem tudom miért, de nekem nem a "Párizs - Dakar" szerű erőfitogtatás, hanem az inkább testközeli "Bamako" ugrik be. A könyv a Magyar Földrajzi Társaság égisze alatt látott napvilágot, melyből rövid, eredeti fényképekkel tarkított kivonatot állítottunk össze - étvágygerjesztőnek -. A két kötetes írásmű ma, már ritka példány, de a Magyar Elektronikus Könyvtár honlapjáról PDF formátumban letölthető.(lásd:hivatkozások)