A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Steyr type VII 12/50 |
|
Steyr AG. |
Gyártási adatok |
Gyártó | Steyr Művek Ausztria |
Gyártás helye | Steyr |
Gyártás éve | 1925-1928 |
Darabszám | 2148 db |
Modellvariánsok | 4 type |
Kategória | Limuzin, FR layout |
Tervező | Hans Ledwinka, Anton Honsig |
A(z) STEYR Type VII 12/50 modell műszaki adatai |
Méret és tömegadatok |
Hossz | 4*** mm |
Szélesség | 16** mm |
Magasság | 16** mm |
Tömeg | 1*** kg |
Alváz | acél hossztartók, keresztmerevítők |
Tengelytáv | 2*** mm |
Üzemanyag | benzin |
Teljesítmény |
Motor | Soros 6 hengeres, 3300 ccm (OHC) |
Felépítés | orrmotor, hátsólkerék hajtás |
Váltó | kézi, 4 fokozat+R |
Teljesítmény | ~50 LE |
Max. nyomaték | NA |
Átlagfogyasztás | NA |
Gyorsulás | NA |
Max. sebesség | 100 km/h |
|
Kapcsolódó modellek |
Steyr típusok 1932-ig, Steyr Type V |
A Steyr VII típusról, röviden
A Hans Ledwinka által kifejlesztett Steyr Type II és V. modelleket, Ledwinka távozása után, Anton Honsig fejlesztette tovább(type VII, XII, XX series). A műszaki változtatás az elődökhöz képest a motor teljesítményét 3,3 literes motor térfogat mellett 50 LE-re emelte és akkoriban új, OHC szelepvezérlést vezettek be. A VII-es modell első szériáján nem volt első fék, de több kiegészítés és változatás után az autó elnyerte végső formáját. Az utolsó széria már lapos hűtő "orr-résszel" épült. (Steyr Type VII Flachkühler)
Többféle felépítménnyel és motorkialakítással (kompreszzor) is gyártották, kis példányszámban, valamint haszongépjárműveket is építettek az erős alváz szerkezetre.
A hírneve és sikere az alapmodellből kialakított sport-, túra-, és versenyautók terén is jelentős volt, négy év alatt összesen 2148 St VII-t építettek, köztük néhány haszongépjárművet is.(2 darab, még készült 1929-ben)
Párhuzamosan a Steyr Type VII gyártásával 1926-ban elkezdődött, az első futószalagon gyártott, kisebb Steyr modell, az igen sikeres 1,6 literes 6-hengeres Steyr Type XII gyártása melynek a tervezését Anton Honsig végezte.
Típus-, ismertetés és történet
Az alaptípus bevezetése kapcsán gyári „teszt” változatok készültek, a vevőigények felderítésére. Nyitott-, zárt-, és az akkor nagyon keresett -Landaulet – felépítmények változatai, és természetesen a klasszikus - a sofőrt cinikusan semmibe vevő karosszéria modell, a - Coupe de Ville - (Lásd a képeket alább)
Emellett, a Steyr VII alapokra számos, szép és funkcionális terv is készült, mint az egyedi igényekre szabott kisteherautók, tűzoltó és egyéb felépítmény változatok.
Érdekes ajánlat volt egy változata, az - All-weather autó -, „összecsukható-levehető” szilárd keretes oldalakkal és szélvédő tagokkal kialakítva, az úgynevezett "Baehr-szedán".
Akinek pedig a Steyr VII sem volt elég, ott volt a nagy testvére a gyors, öngyújtó alakú típus, a sportos volánbűvészeknek.
Ezeknek a változatoknak az alapja is a Steyr VII-es, hathengeres motorja volt, mely az új fejlesztésű Zenith porlasztóval, a nagyfeszültségű Bosch gyújtással, OHC szelepvezérléssel, nyomás alatti olajzással készült és többször is továbbfejlesztették. A rászerelt kompresszor pedig kifejezetten megőrjítette az amúgy is nyomatékos motort. Ezek a kis szériában készült Steyr VI „waffenauto” (4000 cm3, 90 LE) és a „Klausen” (4000-4900 cm3, 90-145 LE)
Az igazi azonban a nyitott négyajtós túraváltozat volt, melynek súlya, illetve súlypontja is kedvezett a futásteljesítménynek. Az akkoriban kifejlesztett futóművel (különösen a hátsó laprugók és lengőkarok elrendezése érdekes) , és az ehhez tartozó 50 LE teljesítménnyel is elégnek bizonyult a 100 km-es óránkénti sebbeség elérésére.
Jellemzők (autó specifikáció)
STEYR Type VII 12/50 specifikáció TÍPUS LEÍRÁS
Nr
| Szerkezeti egység
| Jellemző adatok
|
I.
| Típus
| VII 12 / 50
|
|
|
|
| Gyártási évjárat
| 1925-1929 között
|
II.
| Felépítmény/változatok*
| T4, L4, Ld4
|
| Alváz
| Acél tartószerkezetű "létra-váz"
|
III.
| Motor
| S-6 hengeres, 4 ütemű, vízhűtéses, orrmotor
|
| Szelepvezérlés
| Felülvezérelt, felülszelepelt (OHC)
|
| Furat x löket
| 80 mm x 110 mm
|
| Lökettérfogat
| 3325 cm3
|
| Teljesítmény (LE)
| 50
|
| Teljesítmény (kW)
| 37
|
IV.
| Erőátvitel/hajtáslánc
| Egytárcsás száraz kuplung, 4 fokozatú kézi váltó (+R), a motorblokkhoz integrálva. A váltótól a hátsó hídig kardáncsuklókkal ellátott, tokozott tengely, differenciálmű Gleason fogazású kúpfogaskerekekkel, merev hátsó híd.
|
V.
| "Fődarabok"
|
|
| Kormánymű
| Szabadon állítható csavarorsós kormányszerkezet, jobbkormány, pormentes-állítható gömbcsuklók a rudazaton, dönthető kormánykerék.
|
| Fékek
| Mechanikus lábfék mind a négy keréken, az első kerék fékrendszer változat, -Perrot- system (kérésre és felár ellenében) Kézifék a hátsó kerékpáron. A fékdobok olaj-és porálló kivitelűek
|
| Futómű
| Elöl fél-elliptikus laprugók - merev tengely, hátul hoszzanti laprugók, hossz-lengőkaros felfüggesztés
|
| Keréktárcsa
| levehető kerekek, préselt(sajtolt) acéllemezből
|
| Gumiabroncs
| 820*120 mm (820*135mm)
|
VI.
| Elektromos rendszer
|
|
| Világítás
| Kombinált világítási és gyújtási rendszer (lásd.:gyújtás)
2 fényszóró, beépített városi lámpák, fedélzeti lámpa, keresőlámpa;
|
| Dinamó
| 12 V Bosch
|
| Önindító
| 12 V Bosch
|
| Gyújtás
| nagyfeszültségű elektromos gyújtásrendszer, automatikus gyújtásidőzítés a motor üzemállapota szerint (fordulatszám, terhelés)
|
VI.
| "Menet" adatok
|
|
| Fogyasztás benzin / olaj 100 km távon
| 16-18 l benzin; 0,25 kg olaj
|
| Maximális sebesség
| 100 km/h
|
VII.
| Tömeg adatok Önsúly / a felszerelt alváz
| 1000 kg
|
| Összsúly / nyitott túra karosszériával
| 1650 kg
|
| Benzintartály
| 2 db; elöl 30 l-es "ejtőtartály", hátul 90 l-es tartály
|
VIII.
| Méretek
|
|
| Teljes hossz / utastér hossz
| 4580 mm / 2750 mm
|
| Szélesség
| 1670 mm
|
| Magasság
| 1480 mm a kormánykerék felső ívpontjáig
|
| Tengelytáv
| 3475 mm
|
| Nyomtáv elől/hátul
| 1475 mm / 1475 mm
|
| Legkisebb hasmagasság
| 200 mm
|
| Fordulókör r / d mm
| 4500 mm / 9000 mm
|
*
| Magyarázat / felépítmény változatok
| T4 = 4-türiger Tourenwagen, 4 ajtós túrakocsi, ponyvatetővel
|
|
| L4 = 4-türige Limousine, 4 ajtós zárt felépítmény
|
|
| Ld4 = 4-türiges Landaulet, - elől nyitott,- hátul zárt felépítmény
|
IX.
| Weblinkek
| Weitere Informationen über die Steyr-Modelle II, IV, V, VI, VII und XVI
|
| Források
| Oswald, Werner: Deutsche Autos 1920–1945.
|
| Kategoria:
| Steyr személyautók [Pkw-Modell Steyr (Unternehmen)]
|
Adatok (motor specifikáció)
STEYR TYPE VII MOTOR TÍPUS LEÍRÁS
Nr
| Egység
| Adatok
|
|
|
|
I.
| Motor serie nr.
| orrmotor (FR), vízhűtéses, soros 6 hengeres; váltóművel integrálva, 3 pontos felfüggesztés
|
1.
| Furat x löket
| 80 mm x 110 mm
|
2.
| Lökettérfogat:
| 3325 cm3
|
3.
| Max. teljesítmény:
| 50 LE /2400 rpm, (37 kW)
|
4.
| Max. nyomaték:
| .... Nm /..... rpm.
|
5.
| Anyag:
| acél-ötvözet (motorblokk), öntöttvas hengerfej
|
6.
| Sűrítési arány:
| ........:1
|
7.
| Főtengely:
| osztott rendszerű, (x db) fő-csapágy
|
8.
| Vezérlés:
| OHC, Két szelep hengerenként, 1 vezérműtengely a hengerfejben.
|
9.
| Üzemanyag
| Benzin
|
10.
| Porlasztó:
| ZENITH ABG 3474 1 db egytorkú, többfúvókás, emelő-áramú, működtetés gázpedál, kézi beállítás kormányoszlopon;
|
11.
| Gyújtásrendszer:
| BOSCH I ZF-6 SP-3 nagyfeszültségű elektromos gyújtásrendszer, automatikus gyújtásidőzítés a motor üzemállapota szerint (fordulatszám, terhelés)
|
12.
| Tengelykapcsoló
| Lamellás tengelykapcsoló, automata csapágy kenéssel;
|
13.
| Váltómű
| négy fokozatú kézi váltó (+hátramenet) a motorblokkal kombinált kivitelben, a 4. fokozat direkt meghajtás (1:1)
|
14.
| Hűtési rendszer
| méhsejt bordázatú hűtőradiátor, szárnylapátos keringető szivattyú, ékszíjmeghajtás, a levegő ventilátorral közös tengelyen
|
15.
| Kenési rendszer
| Kényszer olajozású motor kenési rendszer, forgattyús tengely meghajtású olajszivattyúval. Olajnyomás kijelző a műszerfalon.
|
16.
| Főkapcsoló
| A működtető kapcsoló, balra középen a kormányszerelvényen;
|
Archívum
Fényképek
A STEYR VII TÍPUS MODELLVÁLTOZATAI
|
LIMUZIN "ablak" variánsok
|
|
NYITOTT TÚRA-, & COUPE DE VILLE, LANDAULET, változatok
|
|
|
TÚRAVÁLTOZAT - lapos hűtővel (Flachkühler)
|
|
Források, hivatkozások