Johann Puch
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Az első Puch, a "Voiturette" (kosárka) 1900-ból
Tartalomjegyzék |
Rövid életrajz
Johann Puch (1862 június 27. Szlovénia - †1914 július 19. Zágráb Horvátország) feltaláló és mesterszerelő, aki később egy nagyon jelentős járműgyárat alapított. Speciális lakatos szakképzettséget szerzett, majd az ausztriai Stájer-országban telepedett le és ott dolgozott.
1889-ben Johann Puch, az ausztriai Grazban alapította meg a később világhírűvé vált járműgyár elődjét a " Fahrradfabrikation Strauchergasse 18 a " szerelőműhelyt, majd tíz év múlva az " Erste Steiermärkische Fahrrad-Fabriks-AG " gyárat. Kerékpárok gyártásával foglalkoztak, míg 1903-ban megkezdték a különböző típusú motorkerékpárok, majd rövidesen autómobilok gyártását is.
1912-ben Johann Puch nyugdíjba ment, de a társaság tiszteletbeli elnöke maradt. Ebben az évben a társaság mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztatott és 16.000 kerékpár mellett, több mint 300 motorkerékpárt és autót gyártottak évente.
1914-ig J. Puch 21 különböző típusú autót, teherautókat, autóbuszokat, katonai és egyéb speciális járműveket, tervezett és fejlesztett, beleértve a császári család és az uralkodó luxus limuzinjait, továbbá az osztrák-magyar hadsereg különböző I. világháborúban használt járműveit.Nevéhez sok, a mai napig alkalmazott műszaki fejlesztés és újdonság kapcsolódik (35 találmány illetve szabadalom), továbbá az az üzleti érdekeken is túlmutató elszántság, mellyel a céget vezette és elképzeléseit sikerre vitte.
Sok-sok sportsiker is kíséri a cég történetét, melyet ezek a műszaki újdonságok alapoztak meg.
Életrajzi momentumok
Tandem projekt 1912-1931
Ahhoz, hogy megértsük az ikerdugattyús elrendezés lényegét, menjünk vissza a 1912-be, mikor az olasz mérnök Alberto Garelli feltalálta ezt. Igen, A. Garelli, a "Garelli Motociclette"-nél épített egy 346cc motort, kifejezetten motorkerékpárok számára. Az elképzelés az volt, hogy ezzel a side-by-side megoldással felszámolja a 2 ütemű motorok gyengeségeit, és megnöveli hatásfokukat, nevezetesen a gyenge nyomatékleadást az alacsony-közepes fordulatszám tartományban.
A Puch AG már több mint egy évtizede működött, és gyorsan halad a kerékpár gyártó mester által megkezdett úton. A motorkerékpárok és egyéb termékek egyre szélesebb körben terjedtek el, amihez a gyárnak és a fejlesztőknek is fel kellett venni a versenyt.
Sajnos Johann Puch magának is kíméletlen tempót diktált, ami 1914-ben korai halálához vezetett. A fejlesztés lelassult, az első világháború kitörése pedig további gátat szabott ennek az irányzatnak. Az Ausztria számára vesztes háborút követően, az osztrák cég mondhatjuk, nem a legjobb egészségnek örvendett.
Az 1920-as években egy másik olasz mérnök, Giovanni Marcellino jelent meg a Puchnál, akit azért küldtek, hogy a a grazi gyár felszámolásról értesítse megbízóit. Marcellino, nemhogy tájékoztatta őket, hanem gyökeret eresztett a grazi Puch-nál, és az újrainduló motorkerékpár gyártásban oszlopos szerepet vállat.
A Garelli -motordesign- alkalmazásával, nevezetesen a dugattyúk tandem elrendezésével és az un. egyhengeres levegő feltöltő pumpa alkalmazásával (ladepumpe), Marcellino közreműködésével a Puch egy nagyon nyomatékos, de rugalmas kétütemű motort fejlesztett ki.
A Puch ezzel a levegő feltöltős ikerdugattyús prototípusával 1931-ben megnyerte a Német Grand Prix-t. A "tandem elrendezés" és a "ladepumpe" ezzel beírta magát a tecnika történetbe és a Puch az 1970-es évek végéig, széles körben alkalmazta ezt a konstrukciót a "nagy" motorjain.
Fontosabb fejlesztései
A teljesség igénye nélkül néhány, Ausztriában bejegyzett "patent"
J. Puch jelentős számú szabadalmat és találmányt jegyeztetett be Ausztriában, nem is beszélve a kisebb-nagyobb, a gyártás során felmerülő problémák műszaki megoldásairól. A találmányok a kerékpárok, motorkerékpárok és az autók körét ölelik fel, de találunk írógépekre vonatkozó mechanikai újításokat is. Sok kidolgozott szabadalmat, csak halálát követően nyújtottak-,illetve jegyeztek be. A tervező asztalon levő projekteket később mások fejezték, vagy nem fejezték be. (lásd: ikerdugattyús kétütemű motor)
Johann Puch szabadalmak
- 1855, Eljárás lánckerekek előállítására 16 szeptember 1899-15 április 1900
- 9429, Eljárás az előállítására lánckerekek, további szabadalom 1859, 27 szeptember
- 12574, tartórudak és szerkezet kerékpárok mentőhordággyá történő átalalkításához, 12 június 1901 -15. december
- 16108, Rerteszelés a gyújtáston, a belsőégésű motor veszélyes üzemzavarainak megelőzéséhez, 13 március 1903
- 27565, Eszköz a belsőégésű motorral hajtott gépjárművek túlmelegedésének megakadályozására 16. március 1905
- Állító-, szabályzó szelep a belső égésű motorok égési folyamatszabályzásához 25, Jut. 1908
- 48877, négyhengeres, dugattyús belsőégésű motor, 8 november 1909 -
- 56014, Készülék keret nélküli ablakok lezárására és a vibráció megelőzésére, 30. október 1911
- 61528, színes szalag jelzés, ellenőrzésekhez, 20 átl. 1912 - 1. június 1913
- 64139 Befecskendezés a motor levegő-beömlő csatornába, gépjárművekhez. 15 febr. 1913
- 64485, Ki és bekapcsolás jelző eszköz kettős színjelzéssel, 2. szeptember 1912
- 65105, , Cserélhető működtető kar 2. sept. 1912 - 15.
- 65237, Kardánmeghajtású motorkerékpárok, 25 május 1912
- 66131, „Sorvég> kocsi-vissza” működtető eszköz írógépekhez, 25 febr. 1913
- 67476, Levehető kerék gépjárművekhez, 27. jul. 1912- 15. jun. 1914- 11. Jan. 1915;
- 67477, Rögzítő zárócsavarok cserélhető kerekekhez, 7. nov. 1912- 15. jun. 1914- 11. jan. 1915;
- 68470, kiegészítő szabadalmi szabadalmak a levehető kerékhez (gépjárművek) A Nr. 67476 szabadalomhoz, 3. dec. 1912
- 69766, „Sorvég reteszelés” eszköz az írógépekhez, 24. dec. 1913
- 70375, Készülék a tekercsrugók által keltett rezgések, hanghatások zaj-,és feszültség-csillapítása céljából, 29. febr. 1913
Emellett rengeteg, a gyártáshoz, üzemeléshez és szervizeléshez szükséges újítás, módosítás műszaki megoldás kötődik nevéhez.
Fordítás alatt, lassan készül _________