MZ
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
MZ | |
Alapítva | 1956 (1906) |
Alapító | Jørgen Skafte Rasmussen |
Megszűnt | 2008 |
Székhely | Zschopau, Németország |
Veterán MZ márkatörténet
Az MZ motorgyár története egészen 1906-ig nyúlik vissza, egy dán származású mérnök, Jørgen Skafte Rasmussen ekkor vásárolt meg egy Zschopau mellett található ruhagyárat, hogy ott gőzkazán szerelvényeket gyártson. A történet itt tulajdonképpen összeér a DKW történetével, hiszen a gyár a világháború alatt gőzgépeket gyártott, majd 1919-ben elkészült a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya), egy kétütemű, gőzhajtású játékmotor. Ennek módosított változata egy motorkerékpárra is felkerült, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda), így indult el az MZ előfutára, a DKW.
A motorgyár rendkívül dinamikusan fejlődött, a gazdasági válság idején azonban a DKW beleolvadt az Auto Unionba. A második világháború alatt a zschopau-i gyár motorkerékpárokat és stabil motorokat szállított a hadsereg számára. Németország veresége után a szovjetek lefoglaltak és elszállítottak minden gépet és felszerelést, az Auto Union feloszlott.
1950-ben IFA név alatt – akkor már a Német Demokratikus Köztársaságban - indult újra a gyártás, a cég 1956-ban vette fel az MZ nevet.
Veterán MZ modellek
- MZ BK 350 (1952-1958)
- MZ RT 125 (IFA) (1950-1954)
- MZ RT 125/1 (IFA) (1954-1956)
- MZ 125/2 (1956-1959)
- MZ 125/3 (1959-1962)
- MZ ES 175 (1956-1962)
- MZ ES 175/1 (1962-1967)
- MZ ES 250 (1956-1956)
- MZ ES 250 (1957-1962)
- MZ ES 250/1 (1962-1967)
- MZ ES 300 (1963-1965)
- MZ ES 125 (1962-1969)
- MZ ES 125/1 (1969-1978)
- MZ ETS 125/1 (1969-1973)
- MZ ES 150 (1962-1968)
- MZ ES 150/1 (1969-1973)
- MZ ETS 150/1 (1969-1973)
- MZ ES 175/2 (1967-1972)
- MZ ES 250/2 (1967-1973)
- MZ ETS 250 (1969-1973)
- MZ TS 125 (1973-1985)
- MZ TS 150 (1973-1985)
- MZ TS 250 (1973-1976)
- MZ TS 250/1 (1976-1981)