Rolls-Royce
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Rolls-Royce | | név = Rolls-Royce | ||
- | | logo = | + | | logo = [[Fájl:Rolls-Royce_logo.jpg]] |
| képméret = 150px | | képméret = 150px | ||
| képaláírás = | | képaláírás = |
A lap 2010. június 14., 10:20-kori változata
Rolls-Royce | |
Alapítva | 1906 |
Alapító | Charles Rolls és Henry Royce |
Székhely | Derby, Anglia |
A(z) Rolls-Royce weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Rolls-Royce márkatörténet
A fáma szerint Henry Royce egy Decauville-t vásárolt magának, ám az autóval olyannyira nem volt elégedett, hogy végül úgy döntött, saját autót épít. Első modelljét, az 1904-ben elkészült Royce 10 hp-t megmutatta az autókereskedő Charles Rollsnak, aki látva a precízen megépített négykerekűt, szerződést kötött az Royce-ok átvételére és eladására. A modelleket már 1904-ben Rolls-Royce név alatt hozták forgalomba (ezek voltak a 10 hp, 15 hp, 20 hp, 30 hp modellek), de a Rolls-Royce cég hivatalosan csak 1906. március 15-én alakult meg Rolls-Royce Ltd. néven.
A kifejezetten nagy és kényelmes autókat gyártó cég modelljei iránt folyamatosan nőtt a kereslet, így az I. világháború alatt magát repülőgépmotorok gyártásával – többek közt a híres Spitfire erőforrását adták - fenntartó cég 1922-ben új, nagyobb, Derbyben található gyárba költözött. 1919-től a tengerentúlon is létrehozott egy gyárat a Rolls-Royce, mely egészen a nagy gazdasági világválságig működött. A Rolls-Royce 1931-ben vásárolta fel fő riválisát, a Bentley-t, mely a válság hatására rendkívül rossz pénzügyi helyzetbe került.
Royce 1933-ban halt meg, ekkor váltott színt a logó pirosról feketére. Sokan úgy hiszik, ezzel a gyár az alapító iránti gyászt akarta kifejezni, ám valójában a döntést maga Royce hozta meg, mert a korábban használt piros embléma gyakran nem illet az ügyfelek által kiválasztott karosszéria színéhez.
Az új vezető W.A Robotham költségcsökkentési intézkedéseket vezetett be, többek közt a Bentley márkát a Rolls-Royce alapjaira helyezte.
Rolls-Royce érdekességek
Éppen elegendő
A Rolls-Royce körüli misztikus légkör megteremtésében komoly szerep volt annak, hogy a gyár több évtizeden át nem közölte a motor teljesítményadatait, mindössze annyit mondott „éppen elegendő”.
Elektromos óra
A gyár a kezdetek óta a kényelemre és az exkluzivitásra helyezte a hangsúlyt, melynek eredményeit David Ogilvy híres hirdetésében is kifejezte, melynek fő címsorában ez olvasható: „60 mérföld/órás sebességnél az új Rolls-Roycben a legnagyobb zajforrást az elektromos óra jelenti.”
Veterán Rolls-Royce autók
- Rolls-Royce 10 hp (1904-1906)
- Rolls-Royce 15 hp (1905-1905)
- Rolls-Royce 20 hp (1905-1908)
- Rolls-Royce 30 hp (1905-1906)
- Rolls-Royce 20 hp (1922-1929)
- Rolls-Royce 20/25 hp (1929-1936)
- Rolls-Royce 25/30 hp (1936-1938)
- Rolls-Royce Wraith (1938-1939)
- Rolls-Royce Phantom I (1925-1929)
- Rolls-Royce Phantom II (1929-1935)
- Rolls-Royce Phantom III (1935-1939)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Dawn 4 1/2 (1951-1955)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Cloud I (1955-1959)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Cloud II (1959-1962)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Cloud III (1962-1966)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Shadow I (1965-1977)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Shadow II (1977-1980)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Corniche (1971-1977)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Corniche (1971-1977)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Corniche (1977-1980)
- Rolls-Royce Camargue (1975-1986)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Spirit (1980-1986)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Spur (1980-1986)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Spirit (1986-1989)
- Rolls-Royce Rolls-Royce Silver Spur (1986-1989)