Pannónia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Pannónia modellek: fotók) |
(→Veterán Pannónia modellek: tábla02) |
||
24. sor: | 24. sor: | ||
1974-ben a japán [[Yamaha]] szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia. | 1974-ben a japán [[Yamaha]] szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia. | ||
- | == Veterán Pannónia modellek == | + | == '''Veterán Pannónia modellek''' == |
+ | |||
+ | === '''Pannónia Classic''' === | ||
{|widht="100%" rules=rows border=1| style="border-style: outset; border-width: 8px; border-color: blue;" | {|widht="100%" rules=rows border=1| style="border-style: outset; border-width: 8px; border-color: blue;" | ||
48. sor: | 50. sor: | ||
|leírás: /prototípus/ Kétütemű, kéthengeres 250 cm3-es boxermotor, vezérlése forgótárcsás, kerékhajtás: kardántengely, (oldalkocsi-meghajtás is), a hátsó villa teljes egészben együtt leng a motorral, a blokk tokozott, áramvonalas. A váz teljesen új megoldású. | |leírás: /prototípus/ Kétütemű, kéthengeres 250 cm3-es boxermotor, vezérlése forgótárcsás, kerékhajtás: kardántengely, (oldalkocsi-meghajtás is), a hátsó villa teljes egészben együtt leng a motorral, a blokk tokozott, áramvonalas. A váz teljesen új megoldású. | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia PTLT]] | + | |[[Pannónia PTLT/S]] |
|(1956) | |(1956) | ||
- | |Fájl: | + | |[[Fájl:Ptltsidecar.jpg|250px]] |
|leírás: /próbamotor/ | |leírás: /próbamotor/ | ||
|-align="center" bgcolor="lightgray" | |-align="center" bgcolor="lightgray" | ||
162. sor: | 164. sor: | ||
|[[Fájl:P21lux.JPG|250px]] | |[[Fájl:P21lux.JPG|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | === '''Pannónia ritkaságok, sportmodellek, és prototípusok''' === | ||
+ | |||
+ | {|widht="100%" rules=rows border=1| style="border-style: outset; border-width: 8px; border-color: blue;" | ||
+ | |+style="color: crimson;"|'''= MÉG TÖBB = PANNÓNIA MOTORKERÉKPÁROK''' | ||
+ | !widht="150px" align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Típus | ||
+ | !widht="120px" align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|éjárat | ||
+ | !align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Fénykép | ||
+ | !align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Leírás | ||
+ | |-align="center" bgcolor="lightgray" | ||
+ | |[[Pannónia_....]] | ||
+ | |(19..~19..) | ||
+ | |[[Fájl:..|250px]] | ||
+ | |leírás: . | ||
+ | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
+ | |[[Pannónia ..]] | ||
+ | |(19..-19..) | ||
+ | |[[Fájl:..|250px]] | ||
+ | |.. | ||
|} | |} | ||
A lap 2012. szeptember 7., 22:44-kori változata
Pannónia | ||
| ||
Pannónia Motorkerékpárok | ||
Alapítva | 1954 | |
Alapító | Csepel Motorkerékpárgyár | |
Megszűnt | 1975 | |
Székhely | Bp-Csepel, Magyarország | |
Kulcsemberek | Szente Gyula, Sági László |
Tartalomjegyzék |
Veterán Pannónia márkatörténet
A Pannónia márka 1954-ben született meg a Csepeli Motorkerékpárgyárban. Az első Pannónia, a Pannónia TL 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a Csepel 250-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul). A „Pannónia” márkanév egyébként Molnár László technikustól származott
A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a Pannonia White – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten kaliforniai exportra készült.
A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. A Pannónia nem csak Magyarországon volt rendkívül népszerű, jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, sőt még Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a Pannónia P21 volt.
1974-ben a japán Yamaha szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia.
Veterán Pannónia modellek
Pannónia Classic
Típus | éjárat | Fénykép | Leírás | |
---|---|---|---|---|
Pannónia_TW/2 | (1951~1954) | leírás: /prototípus/ A Csepel Motorkerékpárgyárnál fejlesztett, 250-es twin elrendezésű motorról lehet szó. /hasonló márka: DKW (DE), Puch (AT), Triumph (DE)/ | ||
Pannónia TL | (1954-1956) | Kétütemű, egyhengeres, 250 cm3 űrtartalom, ...LE/....rpm, elől-hátul rugózott; | ||
Pannónia RB 250/3 | (1951~) | leírás: /prototípus/ Kétütemű, kéthengeres 250 cm3-es boxermotor, vezérlése forgótárcsás, kerékhajtás: kardántengely, (oldalkocsi-meghajtás is), a hátsó villa teljes egészben együtt leng a motorral, a blokk tokozott, áramvonalas. A váz teljesen új megoldású. | ||
Pannónia PTLT/S | (1956) | leírás: /próbamotor/ | ||
Pannónia TLT | (1956-1958) |
| leírás | |
Pannónia TLF | (1958-1961) |
| leírás | |
Pannónia TLB | (1960-1962) |
| leírás | |
Pannónia T1 >TLD | (1961-1964) |
| leírás | |
Pannónia T2 >TLD | (1961-1964) | leírás | ||
Pannónia T3 >TLB | (1960-1962) | leírás | ||
Pannónia T4 | (1960-1962) | leírás | ||
Pannónia T5 | (1964-1975) | leírás | ||
Pannónia T5 H | (1964-1975) | leírás | ||
Pannónia T6 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T7 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T8 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T9 | (1964-1967?) | leírás | ||
Pannónia P8 | (?-?) | leírás | ||
Pannónia P9 | (?-?) | leírás | ||
Pannónia P10 | (1967-1973) | leírás | ||
Pannónia P10H | (1967-1973) | leírás | ||
Pannónia P11 | (1974-1975) | leírás | ||
Pannónia P12 | (1974-1975) | leírás | ||
Pannónia P20 | (1968-1973) | leírás | ||
Pannónia P21 | (1973-1975) | leírás | ||
Pannónia P21 Luxus | (1973-1975) | leírás |
Pannónia ritkaságok, sportmodellek, és prototípusok
Típus | éjárat | Fénykép | Leírás |
---|---|---|---|
Pannónia_.... | (19..~19..) | [[Fájl:..|250px]] | leírás: . |
Pannónia .. | (19..-19..) | [[Fájl:..|250px]] | .. |
Pannónia videók
Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek