Johann Puch
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Életrajzi momentumok) |
(→Életrajzi momentumok: szerkesztés) |
||
28. sor: | 28. sor: | ||
'''Tandem projekt''' | '''Tandem projekt''' | ||
- | Ahhoz, hogy megértsük az ikerdugattyús elrendezés lényegét, menjünk vissza a 1912-be, amikor az olasz mérnök Alberto Garelli feltalálta ezt. Igen, A. Garelli, a "Garelli Motociclette"-nél épített egy 346cc | + | Ahhoz, hogy megértsük az ikerdugattyús elrendezés lényegét, menjünk vissza a 1912-be, amikor az olasz mérnök Alberto Garelli feltalálta ezt. Igen, A. Garelli, a "Garelli Motociclette"-nél épített egy 346cc motort, kifejezetten motorkerékpárok számára. Az elképzelés az volt, hogy ezzel a side-by-side megoldással felszámolja a 2 ütemű motorok gyengeségeit, és megnöveli hatásfokukat, nevezetesen a gyenge nyomatékleadást az alacsony-közepes fordulatszám tartományban. |
'''Puch Sidecar 1905-06''' | '''Puch Sidecar 1905-06''' | ||
35. sor: | 35. sor: | ||
- | + | A Puch AG már több mint egy évtizede működött, és gyorsan halad a kerékpár gyártó által megkezdett úton. A motorkerékpárok és egyéb termékek egyre szélesebb körben terjedtek el, amihez a gyárnak és a fejlesztőknek is fel kellett venni a versenyt. | |
- | + | ||
+ | Sajnos Johann Puch magánakis kíméletlen tempót diktált, ami 1914-ben korai halálához vezetett. A fejlesztés lelassult, az első világháború kitörése pedig további gátat szabott ennek az irányzatnak. A háborút követően az osztrák cég nem a legjobb egészségnek örvendett. | ||
+ | |||
+ | Az 1920-as években egy másik olasz mérnök, Giovanni Marcellino jelent meg a Puchnál, akit azért küldtek, hogy a a grazi gyár felszámolásról értesítse megbízóit, nemhogy tájékoztatta őket, hanem gyökeret eresztett a Puch-nál, és az újrainduló motorkerékpár gyártásban oszlopos szerepet vállat. | ||
+ | |||
+ | A Garelli motordesign alkalmazásával, nevezetesen a dugattyúk tandem elrendezésével és egy hengeres feltöltő pumpa alkalmazásával (ladepumpe), Marcellino egy nagyon nyomatékos, de rugalmas kétütemű motort fejlesztett ki. | ||
+ | |||
+ | A Puch ezzel a kettős feltöltős ikerdugattyús prototípusával 1931-ben megnyerte a Német Grand Prix-t. | ||
+ | |||
+ | A tandem elrendezés és a "lade pumpe" ezzel beírta magát a tecnika történetbe és a Puch a 70-es évek végéig széles körben alkalmazta ezt a konstrukciót a "nagy" motorjain. | ||
== Fontosabb fejlesztései == | == Fontosabb fejlesztései == |
A lap 2012. augusztus 24., 06:00-kori változata
Tartalomjegyzék |
Rövid életrajz
Johann Puch (1862 június 27. Szlovénia - †1914 július 19. Zágráb Horvátország) feltaláló és mesterszerelő, aki később egy nagyon jelentős járműgyárat alapított. Speciális lakatos szakképzettséget szerzett, majd az ausztriai Stájer-országban telepedett le és ott dolgozott.
1889-ben Johann Puch, az ausztriai Grazban alapította meg a később világhírűvé vált járműgyár elődjét a " Fahrradfabrikation Strauchergasse 18 a " szerelőműhelyt, majd tíz év múlva az " Erste Steiermärkische Fahrrad-Fabriks-AG " gyárat. Kerékpárok gyártásával foglalkoztak, míg 1903-ban megkezdték a különböző típusú motorkerékpárok, majd rövidesen autómobilok gyártását is.
1912-ben Johann Puch nyugdíjba ment, de a társaság tiszteletbeli elnöke maradt. Ebben az évben a társaság mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztatott és 16.000 kerékpár mellett, több mint 300 motorkerékpárt és autót gyártottak évente.
1914-ig J. Puch 21 különböző típusú autót, teherautókat, autóbuszokat, katonai és egyéb speciális járműveket, tervezett és fejlesztett, beleértve a császári család és az uralkodó luxus limuzinjait, továbbá az osztrák-magyar hadsereg különböző I. világháborúban használt járműveit.Nevéhez sok, a mai napig alkalmazott műszaki fejlesztés és újdonság kapcsolódik (35 találmány illetve szabadalom), továbbá az az üzleti érdekeken is túlmutató elszántság, mellyel a céget vezette és elképzeléseit sikerre vitte.
Sok-sok sportsiker is kíséri a cég történetét, melyet ezek a műszaki újdonságok alapoztak meg.
Életrajzi momentumok
Tandem projekt
Ahhoz, hogy megértsük az ikerdugattyús elrendezés lényegét, menjünk vissza a 1912-be, amikor az olasz mérnök Alberto Garelli feltalálta ezt. Igen, A. Garelli, a "Garelli Motociclette"-nél épített egy 346cc motort, kifejezetten motorkerékpárok számára. Az elképzelés az volt, hogy ezzel a side-by-side megoldással felszámolja a 2 ütemű motorok gyengeségeit, és megnöveli hatásfokukat, nevezetesen a gyenge nyomatékleadást az alacsony-közepes fordulatszám tartományban.
Puch Sidecar 1905-06
A Puch AG már több mint egy évtizede működött, és gyorsan halad a kerékpár gyártó által megkezdett úton. A motorkerékpárok és egyéb termékek egyre szélesebb körben terjedtek el, amihez a gyárnak és a fejlesztőknek is fel kellett venni a versenyt.
Sajnos Johann Puch magánakis kíméletlen tempót diktált, ami 1914-ben korai halálához vezetett. A fejlesztés lelassult, az első világháború kitörése pedig további gátat szabott ennek az irányzatnak. A háborút követően az osztrák cég nem a legjobb egészségnek örvendett.
Az 1920-as években egy másik olasz mérnök, Giovanni Marcellino jelent meg a Puchnál, akit azért küldtek, hogy a a grazi gyár felszámolásról értesítse megbízóit, nemhogy tájékoztatta őket, hanem gyökeret eresztett a Puch-nál, és az újrainduló motorkerékpár gyártásban oszlopos szerepet vállat.
A Garelli motordesign alkalmazásával, nevezetesen a dugattyúk tandem elrendezésével és egy hengeres feltöltő pumpa alkalmazásával (ladepumpe), Marcellino egy nagyon nyomatékos, de rugalmas kétütemű motort fejlesztett ki.
A Puch ezzel a kettős feltöltős ikerdugattyús prototípusával 1931-ben megnyerte a Német Grand Prix-t.
A tandem elrendezés és a "lade pumpe" ezzel beírta magát a tecnika történetbe és a Puch a 70-es évek végéig széles körben alkalmazta ezt a konstrukciót a "nagy" motorjain.
Fontosabb fejlesztései
A teljesség igénye nélkül néhány, Ausztriában bejegyzett "patent"
Fordítás alatt, lassan készül _________