Aston Martin
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Aston Martin márkatörténet) |
|||
15. sor: | 15. sor: | ||
== Veterán Aston Martin márkatörténet == | == Veterán Aston Martin márkatörténet == | ||
- | Az '''Aston Martin''' 1913-ban [[Lionel Martin]] és [[Robert Bamford]] alapította, akik korábban [[Singer]] modellek eladásával foglalkoztak. | + | Az '''Aston Martin''' 1913-ban [[Lionel Martin]] és [[Robert Bamford]] alapította, akik korábban [[Singer]] modellek eladásával foglalkoztak. Autógyártás volt a profiljuk, s első kocsijukkal rögtön be is neveztek egy hegyi versenyre. A hegy neve Aston volt, a versenyt megnyerték, s nagy örömükben át is keresztelték a vállalatot Aston Martinra. |
- | + | Pusztán versenyzésből azonban már abban az időben sem lehetett megélni, ezért megpróbálták meglovagolni a sikert, így 1915-ben értékesítették is első utcai autójukat. A versenygépek fejlesztése persze ekkor sem állt le, és az 1920-as évek elején elkészült az első igazán ütőképes Aston Martin versenykocsi. Akkoriban főleg Franciaországban pezsgett az autóverseny-élet, az Aston Martin rendszeresen részt is vett a kontinensen a gallok viadalain: indultak a híres [[Le Mans-i 24 órás verseny|Le Mans-i 24 órás]] futamokon is, ám a győzelmekre az első években még várni kellett. A versenyeken elért (rész)sikerek és az Aston Martinok derék helytállása nem maradt észrevétlen, s lassan felfutott az értékesítés és ezzel a kocsigyártás is: 1937-ben egyetlen év alatt 140 kocsit adtak el. Ez volt egyébként a legeredményesebb év a háború előtti időszakban. 1939-ben ismét nagy feltűnést keltett a kis angol cég, mert elkészült az Atom nevű avantgarde vonalvezetésű prototípus, amely jócskán megelőzte korát, hiszen a karosszéria fedőelemeit térvázra csavarozták, a felfüggesztés pedig független volt. | |
- | + | === David Brown korszak === | |
+ | |||
+ | 1947-ben [[David Brown]] angol üzletember meglátta a potenciált a háború után potom pénzért megkapható Aston Martinban, s felvásárolta a céget. Egy évvel később - miközben ismét teljes gőzzel beindult a sportautók fejlesztése - gyártani kezdték a kétliteres modellt. 1949-ben a DB2 prototípus (David Brown úr ezzel a típusjelzéssel halhatatlanná tette a nevét) a Jones-Haines párossal a volánnál indult a Le Mans-i 24 órás viadalon, rajtszámuk 27-es volt és a 7. helyen végeztek. 1951-ben pedig már teljes volt a siker: három DB2 végzett az első három helyen a háromliteres autók mezőnyében. | ||
+ | |||
+ | Az Aston Martinnak ekkorra sikerült újra az autós hierarchia legmagasabb régióiba felküzdenie magát, hiszen vevőkörük arisztokratikus, szűk, ám annál tehetősebb volt. 1954-ben már arra is volt pénz, hogy új gyárba költözzenek, ez Newport Pagnellben van, s azóta is itt folyik a vérbeli brit sportautók gyártása. 1959 az újabb kirobbanó sportsikerek éve volt. Az Aston Martin nyerte a sportkocsi világbajnokságot, miután a kizárólag versenycélokra gyártott DBR1 megnyerte a nürburgringi 1000 kilométeres versenyt, illetve diadalt aratott Le Mans-ban és a RAC Tourist Trophyn is. | ||
+ | |||
+ | Egy évvel később, 1963-ban megjelent a DB5, a versenypályák után a filmvásznon is sikert aratott. A Goldfinger című James Bond filmben, Sean Connery-vel a volánja mögött a [[Aston Martin DB5]]-ös remekmű is főszereplő volt. A siker hatására a Bond sorozat szinte minden darabjában egy Aston Martin volt a 007-es ügynök szolgálati autója. 1969-től kezdve egyre erősebbek lettek az Aston Martinok, megérkeztek a V8-as motorok: előbb a DBSV8, majd a V8 Vantage és a Lagonda modellek következtek. | ||
+ | |||
+ | === Új tulajdonos: A Ford korszak === | ||
+ | |||
+ | 1987-ben azonban vége lett az önállóságnak, hiszen a [[Ford|Ford Motor Company]] megvásárolta az Aston Martin részvényeinek 75 százalékát. Az új korszak első modellje, az 1990-es Virage nem aratott átütő sikert, de a [[Ford]] nem csüggedt el, s 1994-ben a cég részvényeinek fennmaradó 25 százalékára is rátette a kezét, később pedig az Aston Martin bekerült a Ford Premier Automotive Group-jához tartozó elitmárkák közé. A DB7 [[1994]]-ben jelent meg, két évvel később pedig ennek nyitható tetejű változata, a Volante. Az új évezredet az angolok a hengerszám növelésével ünnepelték, hiszen 2001-ben | ||
+ | debütált a V12 Vanquish. | ||
== Veterán Aston Martin autók == | == Veterán Aston Martin autók == |
A lap jelenlegi, 2011. december 20., 09:54-kori változata
Aston Martin | |
Alapítva | 1913 |
Alapító | Lionel Martin, Robert Bamford |
Székhely | Gaydon, Warwickshire, Egyesült Királyság |
A(z) Aston Martin weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Aston Martin márkatörténet
Az Aston Martin 1913-ban Lionel Martin és Robert Bamford alapította, akik korábban Singer modellek eladásával foglalkoztak. Autógyártás volt a profiljuk, s első kocsijukkal rögtön be is neveztek egy hegyi versenyre. A hegy neve Aston volt, a versenyt megnyerték, s nagy örömükben át is keresztelték a vállalatot Aston Martinra.
Pusztán versenyzésből azonban már abban az időben sem lehetett megélni, ezért megpróbálták meglovagolni a sikert, így 1915-ben értékesítették is első utcai autójukat. A versenygépek fejlesztése persze ekkor sem állt le, és az 1920-as évek elején elkészült az első igazán ütőképes Aston Martin versenykocsi. Akkoriban főleg Franciaországban pezsgett az autóverseny-élet, az Aston Martin rendszeresen részt is vett a kontinensen a gallok viadalain: indultak a híres Le Mans-i 24 órás futamokon is, ám a győzelmekre az első években még várni kellett. A versenyeken elért (rész)sikerek és az Aston Martinok derék helytállása nem maradt észrevétlen, s lassan felfutott az értékesítés és ezzel a kocsigyártás is: 1937-ben egyetlen év alatt 140 kocsit adtak el. Ez volt egyébként a legeredményesebb év a háború előtti időszakban. 1939-ben ismét nagy feltűnést keltett a kis angol cég, mert elkészült az Atom nevű avantgarde vonalvezetésű prototípus, amely jócskán megelőzte korát, hiszen a karosszéria fedőelemeit térvázra csavarozták, a felfüggesztés pedig független volt.
David Brown korszak
1947-ben David Brown angol üzletember meglátta a potenciált a háború után potom pénzért megkapható Aston Martinban, s felvásárolta a céget. Egy évvel később - miközben ismét teljes gőzzel beindult a sportautók fejlesztése - gyártani kezdték a kétliteres modellt. 1949-ben a DB2 prototípus (David Brown úr ezzel a típusjelzéssel halhatatlanná tette a nevét) a Jones-Haines párossal a volánnál indult a Le Mans-i 24 órás viadalon, rajtszámuk 27-es volt és a 7. helyen végeztek. 1951-ben pedig már teljes volt a siker: három DB2 végzett az első három helyen a háromliteres autók mezőnyében.
Az Aston Martinnak ekkorra sikerült újra az autós hierarchia legmagasabb régióiba felküzdenie magát, hiszen vevőkörük arisztokratikus, szűk, ám annál tehetősebb volt. 1954-ben már arra is volt pénz, hogy új gyárba költözzenek, ez Newport Pagnellben van, s azóta is itt folyik a vérbeli brit sportautók gyártása. 1959 az újabb kirobbanó sportsikerek éve volt. Az Aston Martin nyerte a sportkocsi világbajnokságot, miután a kizárólag versenycélokra gyártott DBR1 megnyerte a nürburgringi 1000 kilométeres versenyt, illetve diadalt aratott Le Mans-ban és a RAC Tourist Trophyn is.
Egy évvel később, 1963-ban megjelent a DB5, a versenypályák után a filmvásznon is sikert aratott. A Goldfinger című James Bond filmben, Sean Connery-vel a volánja mögött a Aston Martin DB5-ös remekmű is főszereplő volt. A siker hatására a Bond sorozat szinte minden darabjában egy Aston Martin volt a 007-es ügynök szolgálati autója. 1969-től kezdve egyre erősebbek lettek az Aston Martinok, megérkeztek a V8-as motorok: előbb a DBSV8, majd a V8 Vantage és a Lagonda modellek következtek.
Új tulajdonos: A Ford korszak
1987-ben azonban vége lett az önállóságnak, hiszen a Ford Motor Company megvásárolta az Aston Martin részvényeinek 75 százalékát. Az új korszak első modellje, az 1990-es Virage nem aratott átütő sikert, de a Ford nem csüggedt el, s 1994-ben a cég részvényeinek fennmaradó 25 százalékára is rátette a kezét, később pedig az Aston Martin bekerült a Ford Premier Automotive Group-jához tartozó elitmárkák közé. A DB7 1994-ben jelent meg, két évvel később pedig ennek nyitható tetejű változata, a Volante. Az új évezredet az angolok a hengerszám növelésével ünnepelték, hiszen 2001-ben debütált a V12 Vanquish.
Veterán Aston Martin autók
I. és II. világháború közötti oldtimer Aston Martin modellek
- Aston Martin 1,5 Litre International (1929-1932)
- Aston Martin 1,5 Litre MkII Ulster (1934-1936)
- Aston Martin 1,5 Litre MkII (1934-1936)
- Aston Martin 2 Litre (1936-1939)
- Aston Martin 2 Litre (1936-1939)
II. világháború utáni oldtimer Aston Martin modellek
- Aston Martin DB 1 (2 Litre) (1948-1950)
- Aston Martin DB 2 (1950-1953)
- Aston Martin DB 2/4 (1953-1955)
- Aston Martin DB 2/4 Mk II (1955-1957)
- Aston Martin DB 2/4 Mk III (1957-1959)
- Aston Martin DB 4 (1958-1963)
- Aston Martin DB 4 GT Touring (1959-1962)
- Aston Martin DB 5 (1963-1965)
- Aston Martin DB 6 (1965-1969)
- Aston Martin DB 6 Mk II (1969-1970)
- Aston Martin DBS (1967-1972)
- Aston Martin DBS V8 (1970-1972)
- Aston Martin AM Vantage (1972-1973)
- Aston Martin AM V8 (1972-1973)
- Aston Martin AM V8 Széria 3 és 4 (1973-1989)
- Aston Martin AM V8 Vantage (1977-1989)
- Aston Martin Lagonda Rapide (1961-1964)
- Aston Martin Lagonda (1976-1987)
Kapcsolódó Aston Martin hivatkozások