Lada

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán autók)
48. sor: 48. sor:
[[Kategória:Szovjetúnió]]
[[Kategória:Szovjetúnió]]
[[Kategória:Oroszország]]
[[Kategória:Oroszország]]
 +
 +
<meta name="keywords" content="veterán Lada,oldtimer Lada"></meta>
 +
<meta name="description" content="Lada - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>

A lap 2010. augusztus 25., 08:24-kori változata

Lada / Zsiguli (AvtoVAZ)
Lada logo.png
Alapítva1970
AlapítóAvtoVAZ
SzékhelyTogliatti, Oroszország
A(z) Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) weboldala


Veterán márkatörténet

A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket Lada néven forgalomba hozó AvtoVAZ gyárat a FIAT segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Togliattiban.

Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1967-ben az év autója címet elnyerő Fiat 124 alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a vastagabb karosszéria, az alaposan átdolgozott erőforrás, és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első VAZ 2101-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a togliatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.

Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogyott Lada név alatt. A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelentek az erősebb motorok, majd a kombi verzió. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a Lada Niva színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett.

1984-ben mutatkozott be a VAZ 2108-as, a Lada Samara (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.


Veterán autók

Kapcsolódó hivatkozások