Lada
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán autók) |
|||
48. sor: | 48. sor: | ||
[[Kategória:Szovjetúnió]] | [[Kategória:Szovjetúnió]] | ||
[[Kategória:Oroszország]] | [[Kategória:Oroszország]] | ||
+ | |||
+ | <meta name="keywords" content="veterán Lada,oldtimer Lada"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="Lada - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap 2010. augusztus 25., 08:24-kori változata
Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) | |
Alapítva | 1970 |
Alapító | AvtoVAZ |
Székhely | Togliatti, Oroszország |
A(z) Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) weboldala |
Veterán márkatörténet
A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket Lada néven forgalomba hozó AvtoVAZ gyárat a FIAT segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Togliattiban.
Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1967-ben az év autója címet elnyerő Fiat 124 alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a vastagabb karosszéria, az alaposan átdolgozott erőforrás, és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első VAZ 2101-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a togliatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.
Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogyott Lada név alatt. A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelentek az erősebb motorok, majd a kombi verzió. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a Lada Niva színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett.
1984-ben mutatkozott be a VAZ 2108-as, a Lada Samara (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.
Veterán autók
- Lada (Zsiguli) VAZ 2101 (1970-1987)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2102 (1972-1983)
- Lada (Zsiguli) VAZ 21011 (1974-1987)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2103 (1973-1982)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2104 (n.a.-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAZ 21043 (n.a.-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2105 (1980-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAT 21051 (n.a.-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2106 (1981-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2107 (1983-n.a.)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2108 "Samara/Szputnyik" (1984-)
- Lada (Zsiguli) Niva 2121 (1978-)
Kapcsolódó hivatkozások