Dacia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Kapcsolódó források, hivatkozások: commons) |
a (jav.) |
||
12. sor: | 12. sor: | ||
| honlap = http://www.dacia.hu/ | | honlap = http://www.dacia.hu/ | ||
}} | }} | ||
- | |||
== Veterán Dacia márkatörténet == | == Veterán Dacia márkatörténet == | ||
- | |||
A '''Dacia''' egy román személyautó-gyártó volt, melynek első szériagyártású modellje az 1967 augusztusában megjelenő [[Dacia 1100]] volt. A francia [[Renault]] céggel kötött megállapodás alapján épült gyárban (''Uzina de Autoturisme'', Pitești-Colibași) két modell gyártása kezdődött meg: az egyik a [[Renault 8]] modellen, a másik a [[Renault 12]] modellen alapult. Ez a megállapodás a szocialista országok által kötött licenc-szerződések közül az egyik legsikeresebbnek tekinthető, mivel a [[Dacia 1300]] jelű modell gyártása [[1969]]-ben korábban kezdődött meg, mint a Renault saját termelése. Az elsőkerék-hajtású, akkoriban igen korszerű gépkocsit négyhengeres, felülszelepelt (OHV), 1289 cm³-es lökettérfogatú soros motor hajtotta; a legnagyobb motorteljesítmény 5250 1/min fordulatszámon 39,7 kW (54 DIN-LE) volt, míg a végsebesség 145 km/h. | A '''Dacia''' egy román személyautó-gyártó volt, melynek első szériagyártású modellje az 1967 augusztusában megjelenő [[Dacia 1100]] volt. A francia [[Renault]] céggel kötött megállapodás alapján épült gyárban (''Uzina de Autoturisme'', Pitești-Colibași) két modell gyártása kezdődött meg: az egyik a [[Renault 8]] modellen, a másik a [[Renault 12]] modellen alapult. Ez a megállapodás a szocialista országok által kötött licenc-szerződések közül az egyik legsikeresebbnek tekinthető, mivel a [[Dacia 1300]] jelű modell gyártása [[1969]]-ben korábban kezdődött meg, mint a Renault saját termelése. Az elsőkerék-hajtású, akkoriban igen korszerű gépkocsit négyhengeres, felülszelepelt (OHV), 1289 cm³-es lökettérfogatú soros motor hajtotta; a legnagyobb motorteljesítmény 5250 1/min fordulatszámon 39,7 kW (54 DIN-LE) volt, míg a végsebesség 145 km/h. | ||
20. sor: | 18. sor: | ||
A Dacia eladásai a 1990-es években csökentek a korszerűtlen modellek és a rossz minőség miatt. 1999]-ben privatizálták, a pályázatot a francia Renault nyerte meg. | A Dacia eladásai a 1990-es években csökentek a korszerűtlen modellek és a rossz minőség miatt. 1999]-ben privatizálták, a pályázatot a francia Renault nyerte meg. | ||
- | |||
- | |||
== Veterán Dacia modellek == | == Veterán Dacia modellek == |
A lap 2016. február 1., 10:57-kori változata
Dacia | |
Automobile Dacia S.A. | |
Alapítva | 1966 |
Székhely | Románia, Argeș megye, Mioveni |
Jelmondat | Pe drumul cel bun (Pályán) |
A(z) Dacia weboldala |
Veterán Dacia márkatörténet
A Dacia egy román személyautó-gyártó volt, melynek első szériagyártású modellje az 1967 augusztusában megjelenő Dacia 1100 volt. A francia Renault céggel kötött megállapodás alapján épült gyárban (Uzina de Autoturisme, Pitești-Colibași) két modell gyártása kezdődött meg: az egyik a Renault 8 modellen, a másik a Renault 12 modellen alapult. Ez a megállapodás a szocialista országok által kötött licenc-szerződések közül az egyik legsikeresebbnek tekinthető, mivel a Dacia 1300 jelű modell gyártása 1969-ben korábban kezdődött meg, mint a Renault saját termelése. Az elsőkerék-hajtású, akkoriban igen korszerű gépkocsit négyhengeres, felülszelepelt (OHV), 1289 cm³-es lökettérfogatú soros motor hajtotta; a legnagyobb motorteljesítmény 5250 1/min fordulatszámon 39,7 kW (54 DIN-LE) volt, míg a végsebesség 145 km/h.
1984 augusztusában készült el a 900 ezredik példány a Dacia típusból. A gyár évi termelése ekkor a svájci Automobile Revue adata szerint 70 ezer darab volt.
A Dacia eladásai a 1990-es években csökentek a korszerűtlen modellek és a rossz minőség miatt. 1999]-ben privatizálták, a pályázatot a francia Renault nyerte meg.
Veterán Dacia modellek
- Dacia 1100 (1967–1971)
- Dacia 1300 (1969–1983) / Dacia Denem (az Egyesült Királyságban)
- Dacia 1310 (1983–2004)
- Dacia 1301 (1970–?)
- Dacia 1302 pick-up (1975–1983)
- Dacia 1304 pick-up (1983–2006)
- Dacia 1305 drop-side (1985–2006)
- Dacia Sport 1310 coupe (1983–1992)
- Dacia D6 (1974–1977)