Pannónia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Pannónia ritkaságok, sportmodellek, és prototípusok: szerkeszt) |
(→Veterán Pannónia márkatörténet: szerkeszt, foto up) |
||
23. sor: | 23. sor: | ||
1974-ben a japán [[Yamaha]] szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia. | 1974-ben a japán [[Yamaha]] szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Collagelogo02.jpg|frame|center]] | ||
== '''Veterán Pannónia modellek''' == | == '''Veterán Pannónia modellek''' == |
A lap 2012. szeptember 8., 00:01-kori változata
Pannónia | ||
| ||
Pannónia Motorkerékpárok | ||
Alapítva | 1954 | |
Alapító | Csepel Motorkerékpárgyár | |
Megszűnt | 1975 | |
Székhely | Bp-Csepel, Magyarország | |
Kulcsemberek | Szente Gyula, Sági László |
Tartalomjegyzék |
Veterán Pannónia márkatörténet
A Pannónia márka 1954-ben született meg a Csepeli Motorkerékpárgyárban. Az első Pannónia, a Pannónia TL 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a Csepel 250-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul). A „Pannónia” márkanév egyébként Molnár László technikustól származott
A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a Pannonia White – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten kaliforniai exportra készült.
A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. A Pannónia nem csak Magyarországon volt rendkívül népszerű, jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, sőt még Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a Pannónia P21 volt.
1974-ben a japán Yamaha szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia.
Veterán Pannónia modellek
Pannónia Classic
Típus | éjárat | Fénykép | Leírás | |
---|---|---|---|---|
Pannónia_TW/2 | (1951~1954) | leírás: /prototípus/ A Csepel Motorkerékpárgyárnál fejlesztett, 250-es twin elrendezésű motorról lehet szó. /hasonló márka: DKW (DE), Puch (AT), Triumph (DE)/ | ||
Pannónia TL | (1954-1956) | Kétütemű, egyhengeres, 250 cm3 űrtartalom, ...LE/....rpm, elől-hátul rugózott; | ||
Pannónia RB 250/3 | (1951~) | leírás: /prototípus/ Kétütemű, kéthengeres 250 cm3-es boxermotor, vezérlése forgótárcsás, kerékhajtás: kardántengely, (oldalkocsi-meghajtás is), a hátsó villa teljes egészben együtt leng a motorral, a blokk tokozott, áramvonalas. A váz teljesen új megoldású. | ||
Pannónia PTLT/S | (1956) | leírás: /próbamotor/ | ||
Pannónia TLT | (1956-1958) |
| leírás | |
Pannónia TLF | (1958-1961) |
| leírás | |
Pannónia TLB | (1960-1962) |
| leírás | |
Pannónia T1 >TLD | (1961-1964) |
| leírás | |
Pannónia T2 >TLD | (1961-1964) | leírás | ||
Pannónia T3 >TLB | (1960-1962) | leírás | ||
Pannónia T4 | (1960-1962) | leírás | ||
Pannónia T5 | (1964-1975) | leírás | ||
Pannónia T5 H | (1964-1975) | leírás | ||
Pannónia T6 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T7 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T8 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T9 | (1964-1967?) | leírás | ||
Pannónia P8 | (?-?) | leírás | ||
Pannónia P9 | (?-?) | leírás | ||
Pannónia P10 | (1967-1973) | leírás | ||
Pannónia P10H | (1967-1973) | leírás | ||
Pannónia P11 | (1974-1975) | leírás | ||
Pannónia P12 | (1974-1975) | leírás | ||
Pannónia P20 | (1968-1973) | leírás | ||
Pannónia P21 | (1973-1975) | leírás | ||
Pannónia P21 Luxus | (1973-1975) | leírás |
Pannónia ritkaságok, sportmodellek, és prototípusok
Típus | éjárat | Fénykép | Leírás |
---|---|---|---|
Csepel_350 | (1951~) | leírás: prototípus 350 cm3, hosszirányú főtengely és váltó elrendezéssel, vsz. twin, kardán kihajtás; | |
Pannónia White 250 Shooting Star | (19..-19..) | Kétütemű egyhengeres 250 cm3-es export sport modell | |
Pannónia T5 White | (1958~) | leírás: . | |
Csepel_250 | (1956~) | .. | |
Pannónia P11 | (1974~1975) | leírás: | |
Pannónia P22 | (1975-) | .. | |
Pannónia P35N | (1975~) | leírás: . | |
Pannónia 125 | (1970-es évek) | .. | |
Pannónia T250 | (19..~19..) | leírás: . | |
Pannónia P350A | (1975~) | .. | |
Pannónia_.... | (19..~19..) | [[Fájl:..|250px]] | leírás: . |
Pannónia .. | (19..-19..) | [[Fájl:..|250px]] | .. |
Pannónia_.... | (19..~19..) | [[Fájl:..|250px]] | leírás: . |
Pannónia .. | (19..-19..) | [[Fájl:..|250px]] | .. |
Pannónia_.... | (19..~19..) | [[Fájl:..|250px]] | leírás: . |
Pannónia .. | (19..-19..) | [[Fájl:..|250px]] | .. |
Pannónia videók
Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek