Pannónia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Pannónia modellek: fotók upload) |
(→Veterán Pannónia modellek: fotók) |
||
32. sor: | 32. sor: | ||
!align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Fénykép | !align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Fénykép | ||
!align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Leírás | !align="center" bgcolor="navy" style="color: gold;"|Leírás | ||
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia_TW/2]] | |[[Pannónia_TW/2]] | ||
|(1951~1954) | |(1951~1954) | ||
42. sor: | 42. sor: | ||
|[[Fájl:Pannonia250TL_54_55.jpg|250px]] | |[[Fájl:Pannonia250TL_54_55.jpg|250px]] | ||
|Kétütemű, egyhengeres, 250 cm3 űrtartalom, ...LE/....rpm, elől-hátul rugózott; | |Kétütemű, egyhengeres, 250 cm3 űrtartalom, ...LE/....rpm, elől-hátul rugózott; | ||
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia RB 250/3]] | |[[Pannónia RB 250/3]] | ||
|(1951~) | |(1951~) | ||
50. sor: | 50. sor: | ||
|[[Pannónia PTLT]] | |[[Pannónia PTLT]] | ||
|(1956) | |(1956) | ||
- | | | + | |Fájl:nincs_adat,250px |
|leírás: /próbamotor/ | |leírás: /próbamotor/ | ||
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia TLT]] | |[[Pannónia TLT]] | ||
|(1956-1958) | |(1956-1958) | ||
62. sor: | 62. sor: | ||
|[[Fájl:PannóniaTLF_58.jpg|250px]] | |[[Fájl:PannóniaTLF_58.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
- | |-align="center" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia TLB]] | |[[Pannónia TLB]] | ||
|(1960-1962) | |(1960-1962) | ||
72. sor: | 72. sor: | ||
|[[Fájl:PannóniaT1_62.jpg|250px]] | |[[Fájl:PannóniaT1_62.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
- | |-align="center" bgcolor=" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia T2]] >TLD | |[[Pannónia T2]] >TLD | ||
|(1961-1964) | |(1961-1964) | ||
82. sor: | 82. sor: | ||
|[[Fájl:P_TLB_T3_Duna_OK3_Sidecar.jpg|250px]] | |[[Fájl:P_TLB_T3_Duna_OK3_Sidecar.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
- | |-align="center" bgcolor=" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia T4]] | |[[Pannónia T4]] | ||
|(1960-1962) | |(1960-1962) | ||
92. sor: | 92. sor: | ||
|[[Fájl:PannT5.jpg|250px]] | |[[Fájl:PannT5.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
- | |-align="center" bgcolor=" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia T5 H]] | |[[Pannónia T5 H]] | ||
|(1964-1975) | |(1964-1975) | ||
102. sor: | 102. sor: | ||
|[[Fájl:PannT6.jpg|250px]] | |[[Fájl:PannT6.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
- | |-align="center" bgcolor=" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia T7]] | |[[Pannónia T7]] | ||
|(1964-1967) | |(1964-1967) | ||
112. sor: | 112. sor: | ||
|[[Fájl:PannT801.jpg|250px]] | |[[Fájl:PannT801.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
- | |-align="center" bgcolor=" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia T9]] | |[[Pannónia T9]] | ||
|(1964-1967?) | |(1964-1967?) | ||
122. sor: | 122. sor: | ||
|[[Fájl:PannP8.jpg|250px]] | |[[Fájl:PannP8.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
- | |-align="center" bgcolor=" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia P9]] | |[[Pannónia P9]] | ||
|(?-?) | |(?-?) | ||
132. sor: | 132. sor: | ||
|[[Fájl:P10.jpg|250px]] | |[[Fájl:P10.jpg|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
- | |-align="center" bgcolor=" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia P10H]] | |[[Pannónia P10H]] | ||
|(1967-1973) | |(1967-1973) | ||
- | |[[Fájl:. | + | |[[Fájl:P10H.jpg|250px]] |
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
142. sor: | 142. sor: | ||
|[[Fájl:P11.JPG|250px]] | |[[Fájl:P11.JPG|250px]] | ||
|leírás | |leírás | ||
- | |-align="center" bgcolor=" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia P12]] | |[[Pannónia P12]] | ||
|(1974-1975) | |(1974-1975) | ||
150. sor: | 150. sor: | ||
|[[Pannónia P20]] | |[[Pannónia P20]] | ||
|(1968-1973) | |(1968-1973) | ||
- | |[[Fájl:. | + | |[[Fájl:P20.jpg|250px]] |
|leírás | |leírás | ||
- | |-align="center" bgcolor=" | + | |-align="center" bgcolor="lightgray" |
|[[Pannónia P21]] | |[[Pannónia P21]] | ||
|(1973-1975) | |(1973-1975) | ||
- | |[[Fájl:. | + | |[[Fájl:P20exp.jpg|250px]] |
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
|[[Pannónia P21 Luxus]] | |[[Pannónia P21 Luxus]] | ||
|(1973-1975) | |(1973-1975) | ||
- | |[[Fájl:. | + | |[[Fájl:P21lux.JPG|250px]] |
|leírás | |leírás | ||
|} | |} |
A lap 2012. szeptember 7., 22:31-kori változata
Pannónia | ||
| ||
Pannónia Motorkerékpárok | ||
Alapítva | 1954 | |
Alapító | Csepel Motorkerékpárgyár | |
Megszűnt | 1975 | |
Székhely | Bp-Csepel, Magyarország | |
Kulcsemberek | Szente Gyula, Sági László |
Tartalomjegyzék |
Veterán Pannónia márkatörténet
A Pannónia márka 1954-ben született meg a Csepeli Motorkerékpárgyárban. Az első Pannónia, a Pannónia TL 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a Csepel 250-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul). A „Pannónia” márkanév egyébként Molnár László technikustól származott
A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a Pannonia White – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten kaliforniai exportra készült.
A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. A Pannónia nem csak Magyarországon volt rendkívül népszerű, jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, sőt még Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a Pannónia P21 volt.
1974-ben a japán Yamaha szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia.
Veterán Pannónia modellek
Típus | éjárat | Fénykép | Leírás | |
---|---|---|---|---|
Pannónia_TW/2 | (1951~1954) | leírás: /prototípus/ A Csepel Motorkerékpárgyárnál fejlesztett, 250-es twin elrendezésű motorról lehet szó. /hasonló márka: DKW (DE), Puch (AT), Triumph (DE)/ | ||
Pannónia TL | (1954-1956) | Kétütemű, egyhengeres, 250 cm3 űrtartalom, ...LE/....rpm, elől-hátul rugózott; | ||
Pannónia RB 250/3 | (1951~) | leírás: /prototípus/ Kétütemű, kéthengeres 250 cm3-es boxermotor, vezérlése forgótárcsás, kerékhajtás: kardántengely, (oldalkocsi-meghajtás is), a hátsó villa teljes egészben együtt leng a motorral, a blokk tokozott, áramvonalas. A váz teljesen új megoldású. | ||
Pannónia PTLT | (1956) | Fájl:nincs_adat,250px | leírás: /próbamotor/ | |
Pannónia TLT | (1956-1958) |
| leírás | |
Pannónia TLF | (1958-1961) |
| leírás | |
Pannónia TLB | (1960-1962) |
| leírás | |
Pannónia T1 >TLD | (1961-1964) |
| leírás | |
Pannónia T2 >TLD | (1961-1964) | leírás | ||
Pannónia T3 >TLB | (1960-1962) | leírás | ||
Pannónia T4 | (1960-1962) | leírás | ||
Pannónia T5 | (1964-1975) | leírás | ||
Pannónia T5 H | (1964-1975) | leírás | ||
Pannónia T6 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T7 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T8 | (1964-1967) | leírás | ||
Pannónia T9 | (1964-1967?) | leírás | ||
Pannónia P8 | (?-?) | leírás | ||
Pannónia P9 | (?-?) | leírás | ||
Pannónia P10 | (1967-1973) | leírás | ||
Pannónia P10H | (1967-1973) | leírás | ||
Pannónia P11 | (1974-1975) | leírás | ||
Pannónia P12 | (1974-1975) | leírás | ||
Pannónia P20 | (1968-1973) | leírás | ||
Pannónia P21 | (1973-1975) | leírás | ||
Pannónia P21 Luxus | (1973-1975) | leírás |
Pannónia videók
Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek