Puch

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(tipuslista, műhely bővítés)
(Puch - Műhely Team -: twinfoto ladepumpe)
169. sor: 169. sor:
* '''Alább a [[Twin]] elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!'''  
* '''Alább a [[Twin]] elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!'''  
-
[[Fájl:Twn.jpg|300px]]
+
[[Fájl:Twn.jpg|300px]][[Fájl:1953_twn_bdg250_split_single.JPG|300px]]
-
A második megoldás, melynél a teljesítmény növelés motiválta a fejlesztőket (Puch, DKW, stb.) adódik az ikerdugattyús elrendezés kínálta lehetőségekből, a dugattyús feltöltő szivattyú (ladepumpe), amely "túltöltötte" levegővel a hengereket, mint egyfajta kompresszor. A kísérleti motor egy V elrendezésű változat volt, melyet a blokkon belül egy plusz hengerként kialakított légszivattyú látott el levegővel. (Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929)  
+
* A második megoldás, melynél a teljesítmény növelés motiválta a fejlesztőket (Puch, DKW, stb.) adódik az ikerdugattyús elrendezés kínálta lehetőségekből, a dugattyús feltöltő szivattyú (ladepumpe), amely "túltöltötte" levegővel a hengereket, mint egyfajta kompresszor.
 +
 +
[[Fájl:Ladepumpe.jpg]][[Fájl:MysteryEngine001_mitladepumpe.jpg|440px]]
 +
 
 +
A kísérleti motor egy V elrendezésű változat volt, melyet a blokkon belül egy plusz hengerként kialakított légszivattyú látott el levegővel. (Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929)  
Az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök [[Alberto Garelli]] szabadalmaztatta. Cége, a [[Garelli Motociclette]], ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett.
Az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök [[Alberto Garelli]] szabadalmaztatta. Cége, a [[Garelli Motociclette]], ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett.

A lap 2012. augusztus 22., 22:05-kori változata

Puch AG.
Puch logo.PNG
Alapítva1889
AlapítóJohann Puch
Megszűnt1934, Steyr-Daimler-Puch 1987, (most Magna-Steyr)
SzékhelyGraz, Ausztria
A(z) Puch AG. weboldala


Tartalomjegyzék

Puch márkatörténet

A céget Johann Puch alapította Ausztriában, az első kerékpárokat 1903-ban kezdték gyártani. 1912-ben Johann Puch nyugdíjba ment, de a társaság tiszteletbeli elnöke maradt. Ebben az évben a társaság mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztatott és 16.000 kerékpár mellett, több mint 300 motorkerékpárt és autót gyártottak évente. Az I. világháború alatt a Puch AG. fontos beszállítója volt az osztrák-magyar hadseregnek. Azonban a Habsburg birodalom összeomlása után, a piac és a termelés csökkent, az autógyártás igények hiányában megszűnt. 1934-ben egyesül a Steyr Puch és Austro-Daimler vállakozásaival és így képez egy céget a Steyr-Daimler-Puch.

Puch VS50L "Baby Blue"

1952-ben gyártották az első Puch robogót. A legendás Puch 500 gyártása 1957-ben kezdődik. Egyre több motorkerékpárt exportálnak az Egyesült Államokban -Allstate- és -Sears- néven. A gyár 1987-ben bezár, miután megvásárolja a Piaggio Italia.

Az első Puch moped az ötvenes években a Steyr-Daimler-Puch MS 50 volt, az úgynevezett baby-Puch, mert a törékeny és kistestű. A Puch rajongók úgy vélik, hogy ez volt az első tényleges moped. Azt azonban nehéz eldönteni, hogy a segéd biciklimotor hol ér véget, és a moped hol kezdődik? Az ötvenes évek robogó őrülete elmosta a modell kategóriákat. Mopedek? Robogók? Vagy egy "scooterette"? Dongó a bicajon?

A Puch márkanév jól ismert a mopedesek és motorkerékpárosok között. Sok öreg motorosnak egy Puch Maxi moped volt az első álma. Az 1970-es években az igények csökkenése a moped piacon a Puchot is megviselte, időszakos feléledése után olasz kézbe került a márka és a név. (bár nem használják)

Puch motorok 1934-ig

Const1.gif

Puch Motorkerekpar model 5 1905-8.jpg

  • Puch 5 (V2-5 HP) anno 1905-1908
  • Puch D 1903-1907
  • Puch C 1905-1906
  • Puch P Sidecar 1905-1906
  • Puch LM 1925
  • Puch 175 1925, 26
  • Puch 220 1927
  • Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929
  • Puch 250T 1930
  • Puch 250T 1931 1932
  • Puch 500
  • Puch 250S
  • Puch 500N 1933
  • Puch 250L1934
  • Puch 500V ADP
  • Puch-250 SS, 1932-1934?
  • Puch-250 Sport ("blau-gelbe"), 1931-1933
  • Puch-500 N2, 1933
  • Puch-500 N, 1932

Puch motorok 1934-től (Steyr-Daimler-Puch)

Puch Styriette 1939.gif

Puch-60 Styrette 1939-ből tulajdonképpen egy stramm bicikli, "Dongó" szerű motorocskával.

modell felsorolás >> under construction

  • Puch-60 "Styriette", 1938-1939, 1-cyl. 60,3cc
  • Puch-125, 1940-1950(-1952), 1-cyl. 2-pistons, 124,75cc
  • Puch-200, 1937-1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 198cc,
  • Puch-200 ADP, ?-1934-?
  • Puch-200 S4, ?-1934-?
  • Puch-250 S4, 1934-1942, 1-cyl. 2-pistons, 248cc
  • Puch-250 T3, (1937?) 1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 248cc, 103k b/w image from
  • Puch-250 L, 1933-1937
  • Puch-250 E, 1933-1937
  • Puch-250 R, 1933-1937
  • Puch-250 ADP, ?-1934-?
  • Puch-350 GS, 1937-1942, 1-cyl. 2-pistons, 349cc, 82k b/w
  • Puch-500 VL, 1937-1938-?, 2-cyl., every - 2-pistons, 496cc, 101k b/w image from
  • Puch-500 V, 1934-1937
  • Puch-800, 1936-1938-?, 4-cyl., 792cc

Nos mint látjuk, ember legyen a talpán aki eligazodik a márka sokféle típusán és évjáratán, hát még én! Addig is, amíg sikerül kikászálódnom a típusok szövevényéből, egy két video remélem senkinek sem fog megártani.

250 SGS restauration

350 GS "military" restauration

veterán motoros találkozó. (Puchok is, meg.... )

Puch motorsport

Puch EMC 125 (1953)

PuchEMC125 1953.jpg Puch 125-ös alapra kidolgozott, kecses munka 1953-ből Puch 1952.jpg


13775693.jpg

Egy 350-es ikerdugattyús "Americaner"

Puch1976customOhlins2007a250ccm.JPG

Harry Everts motocross világbajnok Puch 250 ccm-es, ikerkarburátoros versenygépe 1976-ból.

Puch - Műhely Team -

Egy kis rafinéria és csodát lehet tenni egy mopeddel is! (csak ne "Riga" ötvözeteket használjunk!)

Puch Monza tunning

A sok akkori újdonságból két, a mai napig élő és még mindig továbbfejleszthető műszaki megoldás az amit külön is ki kell emelnünk, bár egyik sem "Puch" találmány, de a fejlesztésekben még is a grazi vállalkozásnak jött be a legjobban.

  • A Puchnál előszeretettel alkalmazott, jól bevált ikerdugattyús motor konstrukcióról röviden (Split-single engine vagy Doppelkolben zweitakt motor)

Puch doppel.jpgPuch doppelkolben zweitakt system.jpg

  • Az ikerdugattyús kétütemű működési vázlata

Két henger, közös égéstér, a két dugattyú közös "Y" hajtókarra felfűzve, jól szakaszolt szívás és kipufogás terek, átöblítés hatásfok növekedés.

Túra és sport változatoknál: ikerkarburátor, dupla gyújtás(két trafó, két megszakító, két gyújtógyertya, korai CDI gyújtás is szóba jöhet

  • ...és a valóságban.....

Puch Doppelkolben snittfoto.jpg

Itt a két dugattyú a motor hossztengelyében áll.

  • Alább a Twin elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!

Twn.jpg1953 twn bdg250 split single.JPG

  • A második megoldás, melynél a teljesítmény növelés motiválta a fejlesztőket (Puch, DKW, stb.) adódik az ikerdugattyús elrendezés kínálta lehetőségekből, a dugattyús feltöltő szivattyú (ladepumpe), amely "túltöltötte" levegővel a hengereket, mint egyfajta kompresszor.

Ladepumpe.jpgMysteryEngine001 mitladepumpe.jpg

A kísérleti motor egy V elrendezésű változat volt, melyet a blokkon belül egy plusz hengerként kialakított légszivattyú látott el levegővel. (Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929)

Az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök Alberto Garelli szabadalmaztatta. Cége, a Garelli Motociclette, ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett.

--Gaal Szilveszter 2012. augusztus 22., 09:13 (CEST)

Források, hivatkozások