Pannónia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
29. sor: | 29. sor: | ||
* [[Pannónia TW/2]] (?) /prototípus/ | * [[Pannónia TW/2]] (?) /prototípus/ | ||
* [[Pannónia TL]] (1954-1956) | * [[Pannónia TL]] (1954-1956) | ||
+ | * [[Pannónia PTLT-s]] /próbamotor/ (1956) | ||
* [[Pannónia TLT]] (1956-1958) | * [[Pannónia TLT]] (1956-1958) | ||
* [[Pannónia TLF]] (1958-1961) | * [[Pannónia TLF]] (1958-1961) |
A lap 2011. február 9., 19:24-kori változata
Pannónia | |
Pannónia-logó.gif | |
Alapítva | 1954 |
Alapító | Csepel Motorkerékpárgyár |
Megszűnt | 1975 |
Székhely | Csepel, Magyarország |
Tartalomjegyzék |
Veterán Pannónia márkatörténet
A Pannónia márka 1954-ben született meg a Csepeli Motorkerékpárgyárban. Az első Pannónia, a Pannónia TL 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a Csepel 250-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul). A „Pannónia” márkanév egyébként Molnár László technikustól származott
A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a Pannonia White – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten kaliforniai exportra készült.
A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. A Pannónia nem csak Magyarországon volt rendkívül népszerű, jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, sőt még Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a Pannónia P21 volt.
1974-ben a japán Yamaha szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia.
Veterán Pannónia modellek
- Pannónia TW/2 (?) /prototípus/
- Pannónia TL (1954-1956)
- Pannónia PTLT-s /próbamotor/ (1956)
- Pannónia TLT (1956-1958)
- Pannónia TLF (1958-1961)
- Pannónia TLB (1960-1962)
- Pannónia T1 (1961-1964)
- Pannónia T2 (1961-1964)
- Pannónia T3 (1960-1962)
- Pannónia T4 (1960-1962)
- Pannónia T5 (1964-1975)
- Pannónia T5 H(1964-1975)
- Pannónia T6 (1964-1967)
- Pannónia T7 (1964-1967)
- Pannónia T8 (1964-1967)
- Pannónia T9 (1964-1967?)
- Pannónia P8 (?-?)
- Pannónia P9 (?-?)
- Pannónia P10 (1967-1973)
- Pannónia P10 H (1967-1973)
- Pannónia P20 (1968-1973)
- Pannónia P21 (1973-1975)
- Pannónia P21 Luxus (1973-1975)
- Pannónia P12 (1974-1975)
Pannónia videók
Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek