Pannónia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Pannónia márkatörténet) |
|||
17. sor: | 17. sor: | ||
== Veterán Pannónia márkatörténet == | == Veterán Pannónia márkatörténet == | ||
- | A '''Pannónia''' márka 1954-ben született meg a [[Csepeli Motorkerékpárgyár]]ban. Az első Pannónia, a [[Pannónia TL]] 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a [[Csepel 250]]-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle. | + | A '''Pannónia''' márka 1954-ben született meg a [[Csepeli Motorkerékpárgyár]]ban. Az első Pannónia, a [[Pannónia TL]] 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a [[Csepel 250]]-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul). |
A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a ''Pannonia White'' – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten kaliforniai exportra készült. | A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a ''Pannonia White'' – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten kaliforniai exportra készült. | ||
A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. „Ihletett” a japánoktól próbáltak szerezni, az importált [[Yamaha YDS]] motor adta például a [[Pannónia P20]] alapját. Ennek kapcsán születőben volt egy megállapodás a Yamahával is, ám ezt a lehetőséget végül nem használta ki a gyár. | A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. „Ihletett” a japánoktól próbáltak szerezni, az importált [[Yamaha YDS]] motor adta például a [[Pannónia P20]] alapját. Ennek kapcsán születőben volt egy megállapodás a Yamahával is, ám ezt a lehetőséget végül nem használta ki a gyár. | ||
- | A Pannónia rendkívül népszerű volt nem csak Magyarországon, rendkívül jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a [[Pannónia P21]] volt. | + | A Pannónia rendkívül népszerű volt nem csak Magyarországon, rendkívül jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a [[Pannónia P21]] volt. |
== Veterán Pannónia modellek == | == Veterán Pannónia modellek == |
A lap 2010. szeptember 8., 11:24-kori változata
Pannónia
Pannónia | |
Pannónia-logó.gif | |
Alapítva | 1954 |
Alapító | Csepel Motorkerékpárgyár |
Megszűnt | 1975 |
Székhely | Csepel, Magyarország |
Veterán Pannónia márkatörténet
A Pannónia márka 1954-ben született meg a Csepeli Motorkerékpárgyárban. Az első Pannónia, a Pannónia TL 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a Csepel 250-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul).
A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a Pannonia White – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten kaliforniai exportra készült.
A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. „Ihletett” a japánoktól próbáltak szerezni, az importált Yamaha YDS motor adta például a Pannónia P20 alapját. Ennek kapcsán születőben volt egy megállapodás a Yamahával is, ám ezt a lehetőséget végül nem használta ki a gyár. A Pannónia rendkívül népszerű volt nem csak Magyarországon, rendkívül jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a Pannónia P21 volt.
Veterán Pannónia modellek
- Pannónia TL (1954-1956)
- Pannónia TLT (1956-1958)
- Pannónia TLF (1958-1961)
- Pannónia TLB (1960-1962)
- Pannónia TLB (1960-1962)
- Pannónia T1 (1961-1964)
- Pannónia T2 (1961-1964)
- Pannónia T5 (1964-1975)
- Pannónia T6 (1964-1967)
- Pannónia T7 (1964-1967)
- Pannónia T8 (1964-1967)
- Pannónia P10 (1967-1973)
- Pannónia P10 H (1967-1973)
- Pannónia P12 (1974-1975)
- Pannónia P20 (1968-1973)
- Pannónia P21 (1973-1975)
- Pannónia P21 Luxus (1973-1975)
- Pannónia Cross (1958-1968)
- Pannónia Trial (1966-1966)
- Pannónia Tünde (1960-1962)
- Pannónia Nyírség (1964-1975)
- Pannónia Szabolcs (1964-1967)
Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek