Bugatti
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Kapcsolódó Bugatti hivatkozások, források: ország jav) |
(→I. és II. világháború közti oldtimer Bugatti modellek: foto) |
||
(22 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Bugatti | | név = Bugatti | ||
- | | logo = | + | | logo = Bugatti logo-02a.jpg |
- | | képméret = | + | | képméret = |
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = Bugatti Automobiles S.A.S. |
| alapítva = 1909 | | alapítva = 1909 | ||
| alapító = [[Ettore Bugatti]] | | alapító = [[Ettore Bugatti]] | ||
- | | megszűnt = | + | | megszűnt = 1963 |
- | | székhely = Molsheim, | + | * (1963) Eladás Hispano-Suiza |
+ | * (1998) Eladás Volkswagen Group | ||
+ | | székhely = Molsheim, Franciaország | ||
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
| kulcsemberek = Ettore Bugatti, Jean Bugatti | | kulcsemberek = Ettore Bugatti, Jean Bugatti | ||
- | | honlap = | + | | honlap = bugatti.com |
}} | }} | ||
+ | == Veterán márkatörténet == | ||
+ | [[Fájl:Ettore-Bugatti.jpg|200px|left]]A névadó [[Ettore Bugatti]] (1881-1947) milánói születésű, zseniális tervező volt mind a technika, mind a forma tekintetében. Autóit a legapróbb részletekig kidolgozta, a formatervezés terén megmutatkozó egyedi látásmódja nem kis mértékben szülői hatás eredménye. Édesapja, Carlo Bugatti az Art Nouveau irányzat képviselőjeként jelentős sikereket ért el az általa tervezett bútorokkal és ékszerekkel. | ||
+ | Ettore Bugatti számos európai autógyárban - így a [[De Dietrich]], a [[Mathis]] és a [[Deutz]] márkáknál - dolgozott, majd végül saját néven gyárat alapított. Különleges autók készültek műhelyében, például a legendás [[Bugatti Royale]], mely 15 literes motorjával 300 lóerőt teljesített. A Bugatti egyik első sikerautója a [[Peugeot]] számára tervezett Bébé volt. Az olasz származású mérnök 1947-ben hunyt el. | ||
+ | === A Bugatti cég története === | ||
+ | [[Fájl:1933 Bugatti Type 51.jpg|center|Bugatti Type 51 - 1933]] | ||
+ | A Bugatti egy olasz, francia illetve német gyökerekkel rendelkező sportautógyártó vállalat. A 20. század első felében körülbelül 8000 járművet állítottak elő, szinte kivétel nélkül a legprecízebb kézi munkával, manufakturális keretek között. Az eredeti cég a második világháború idején bukott meg sok más akkori luxusmárkához hasonlóan. Ettore Bugatti fiának, Jeannak a halála is szerepet játszott ebben. A vállalat pénzügyi nehézségekkel küszködött, utolsó modelljét az 1950-es években mutatta be, majd az 1960-as években repülőgép alkatrészgyártó részlegéért vásárolták fel. A valaha patinás, különleges és nagy teljesítményű gépkocsikat előállító vállalat ma a Volkswagen Csoport egyik elitmárkája. | ||
+ | === A kezdetek === | ||
+ | A cégalapító, Ettore Bugatti 1881-ben született [[Milánó]]ban. A műszaki tudományok iránti fogékonysága már tizenéves korában nyilvánvalóvá vált, 1909-ben már saját vállalatot alapított Molsheim városában, ami abban az időben [[Németország]]hoz tartozott. A korai modellek kicsi, egyszerűen kezelhető járművek voltak, 800-1300 cm<sup>3</sup> lökettérfogattal. Az első világháború alatt Bugatti kénytelen volt felhagyni az autógyártással, [[Franciaország]]ban tervezett repülőgépmotorokat, csak 1920-ban tért vissza Molsheimbe, ám akkorra a város már francia fennhatóság alatt állt. | ||
- | == | + | === A háború után === |
+ | 1920-ban, a Párizsi Autókiállításon már szerepel a vállalat, a 20-as évek közepére pedig állandósul egy évi 100-150 darabos termelés, ami megteremti a lehetőséget Ettore számára, hogy új modelleket tervezzen és gyártson. Hírnevet mégis a versenypályákon szerez: a 35-ös típus, illetve különböző változatai az 1920-as években szinte csak dobogós helyezéseket értek el a Grand Prix versenyeken. | ||
- | A | + | === A leghíresebb modell === |
- | + | [[1926]]-ban egy óriási, soros, nyolchengeres, (eredetileg repülőgépek számára készült) 14700 cm<sup>3</sup>-es motort építenek egy csaknem 5 méteres alvázra. Ez lett az első 41-es típus (más néven: La Royale). Háromfokozatú váltót szereltek rá, 200 lóerős teljesítményét a hátsó kereken át vitte az útra. Karosszériájának precíz kialakítása, utasterének fényűző kényelme vetélkedett az etalonnak számító korabeli Rolls-Royce, Packard vagy Duesenberg autókkal. A legyártott jármüvek pontos darabszámáról nincsenek pontos információk, valószínűleg hat darab készült el a 41-es szériából. | |
- | + | === A világválság === | |
+ | A gazdasági világválság igencsak megviselte a luxusautókat előállító vállalatokat, így a Bugattit is. Kénytelenek voltak kisebb, egyszerűbb, vagyis olcsóbb modelleket gyártani. Ennek az érának a terméke a 40-es modell. Szerencsére az autó kitűnő mechanikáján nem spóroltak, a 40-es népszerű is lett: 800 darabot adtak el belőle. | ||
- | Az | + | === Az utolsó modell === |
+ | [[Fájl:1938 Bugatti Type 57 Atalante.jpg|left|Type 57 Atalante]]Az [[1934]]-ben bemutatott 57-es modell már Ettore és idősebb fia, [[Jean Bugatti]] közös munkája. A kettős vezérműtengelyes 3200 cm<sup>3</sup>-es, nyolchengeres motort és a karosszériát is Jean Bugatti tervezte. A típus sikerét a számtalan versenygyőzelem mellett a híres [[Le Mans-i 24 órás]] diadal is bizonyítja. Az egyik pilóta Pierre Veyron volt, az Ő tiszteletére nevezik a mai egyetlen gyártásban levő típust [[Bugatti Veyron]]-nak. | ||
+ | |||
+ | === A vég === | ||
+ | [[1939]]. [[augusztus 11.|augusztus 11]]-én Jean Bugatti egy 57-es típus tesztelése közben halálos balesetet szenvedett Molsheim közelében. Ezt a veszteséget, illetve a második világháború pusztításait a vállalat nem tudta kiheverni, az autógyártást leállították. [[1947]]. [[augusztus 21.|augusztus 21]]-én Ettore Bugatti elhunyt, fiatalabb fia, Roland egyedül képtelen volt talpra állítani a romokban heverő gyárat. A céget [[1963]]-ban eladták a Hispano-Suizának, majd teljesen eltűntek az autógyártók közül, folytatva a repülőgépalkatrészgyártást. A Snecma nevű francia cég 1968-ban szerezte meg először a Bugattit, majd később a Messier nevű vállalatot is. A két vállalat Messier-Bugatti néven 1977-ben fuzionált. | ||
+ | |||
+ | === Feltámad a Bugatti márka === | ||
+ | Romano Artioli olasz vállalkozó szerezte meg a Bugatti [[védjegy]]et 1987-ben és megalapította a Bugatti Automobili SpA nevű céget. Az új cég egy Giampaolo Benedini által tervezett gyárat épített a [[Modena]] mellett lévő Campogallianoban. | ||
+ | |||
+ | 1989-re Paolo Stanzani és Marcello Gandini, a Lamborghini Miura és Countach híres tervezői bemutatták a Bugatti újjáéledését megalapozó modell terveit. Az első befejezett, a valaha készült technikailag legfejlettebb modellként hirdetett modellt Bugatti EB110 GT-nek nevezték. | ||
+ | |||
+ | Az [[1990]]-években néhány [[Olaszok|olasz]] illetve [[maláj]] befektető látott fantáziát a márka újraélesztésében, így készült el az EB-110, és az EB-112. [[1998]]-ban a márkát megvásárolta a [[Volkswagen AG]] és néhány tanulmánymodell kiállítása után [[2005]]-ben megkezdték a Pierre Veyron után elnevezett új szupersportkocsi gyártását. 2009-ben bemutatkozott a cabrioverzió GrandSport néven. Jelenleg a Veyron legerősebb változata, az 1300 lóerős SuperSport tartja a sebességi világrekordot 431,072 km/órával. 2016-ra érkezik a Chiron, ami a kifutó Veyront váltja sokkal erősebb (cirka 1600 lóerős) motorral. | ||
== Veterán Bugatti modellek == | == Veterán Bugatti modellek == | ||
+ | [[Fájl:Bugatti Type 53 (1932).jpg|740px|center|Type 53 - 1932]] | ||
+ | {| class="wikitable" style="margin:auto; width:99%;" | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="width:33%; vertical-align:top;"| Prototípusok | ||
+ | ! style="width:33%; vertical-align:top;"| Versenymodellek | ||
+ | ! style="width:33%; vertical-align:top;"| Közúti változatok | ||
+ | |- | ||
+ | | valign=top | | ||
+ | * 1900–1901 [[Bugatti Type 2#Type 2|Type 2]] | ||
+ | * 1903 [[Bugatti Type 5#Type 5|Type 5]] | ||
+ | * 1908 [[Bugatti Type 10|Type 10]] "''Petit Pur Sang''" | ||
+ | * 1925 [[Bugatti Type 36|Type 36]] | ||
+ | * 1929–1930 [[Bugatti Type 45|Type 45/47]] | ||
+ | * [[Bugatti Type 56|Type 56]] ([[electric car]]) | ||
+ | * 1939 [[Bugatti Type 64|Type 64]] (coupe) | ||
+ | * 1943/1947 [[Bugatti Type 73|Type 73C]] | ||
+ | | valign=top | | ||
+ | * 1910–1914 [[Bugatti Type 13#Type 13|Type 13]]/[[Bugatti Type 13#15|Type 15]]/[[Bugatti Type 17|17]]/[[Bugatti Type 22|22]] | ||
+ | * 1912 [[Bugatti Type 16#Type 16|Type 16]] "''Bébé''" | ||
+ | * 1922–1926 [[Bugatti Type 30#Type 29|Type 29]] "''Cigare''" | ||
+ | * 1923 [[Bugatti Type 32|Type 32]] "Tank" | ||
+ | * 1924–1930 [[Bugatti Type 35#Type 35|Type 35]]/[[Bugatti Type 35#Type 35A|35A]]/[[Bugatti Type 35#Type 35B|35B]]/[[Bugatti Type 35#Type 35T|35T]]/[[Bugatti Type 35#Type 35C|35C]]/[[Bugatti Type 37|37]]/[[Bugatti Type 39|39]] "Grand Prix" | ||
+ | * 1927–1930 [[Bugatti Type 52|Type 52]] ([[electric vehicle|electric racer]] for children) | ||
+ | * 1936–1939 [[Bugatti Type 57#Type 57G|Type 57G "Tank"]] | ||
+ | * 1937–1939 [[Bugatti Type 50#Type 50 B|Type 50B]] | ||
+ | * 1931–1936 [[Bugatti Type 53|Type 53]] | ||
+ | * 1931–1936 [[Bugatti Type 51#Type 51/51A|Type 51/51A]]/[[Bugatti Type 51#Type 54 GP|54GP]]/[[Bugatti Type 59|59]] | ||
+ | * 1955–1956 [[Bugatti Type 251|Type 251]] | ||
+ | | valign=top | | ||
+ | * 1910 [[Bugatti Type 13|Type 13]]<ref>[[Georgano, G.N.]] ''Cars: Early and Vintage, 1886–1930''. (London: Grange-Universal, 1985)</ref> | ||
+ | * 1912–1914 [[Bugatti Type 18#Type 18|Type 18]] | ||
+ | * 1913–1914 [[Bugatti Type 23|Type 23]]/[[Bugatti Type 13#Type 23 Brescia Tourer|Brescia Tourer]] (roadster) | ||
+ | * 1922–1934 [[Bugatti Type 30#Type 30|Type 30]]/[[Bugatti Type 38|38]]/[[Bugatti Type 40|40]]/[[Bugatti Type 43|43]]/[[Bugatti Type 44|44]]/[[Bugatti Type 49#Type 49|49]] (touring car) | ||
+ | * 1927–1933 [[Bugatti Royale#Type 41|Type 41]] "Royale" | ||
+ | * 1929–1939 [[Bugatti Type 46#Type 46|Type 46]]/[[Bugatti Type 50|50]]/[[Bugatti Type 46#Type 50T|50T]] (touring car) | ||
+ | * 1932–1935 [[Bugatti Type 55#Type 55|Type 55]] (roadster) | ||
+ | * 1934–1940 [[Bugatti Type 57#Type 57|Type 57]]/[[Bugatti Type 57S|57S]]/[[Bugatti Type 57#Type 57SC|Type 57SC]] (touring car) | ||
+ | * 1951–1956 [[Bugatti Type 101|Type 101]] (coupe) | ||
+ | * 1957–1962 [[Bugatti Type 252|Type 252]] (2-seat sports convertible) | ||
+ | |} | ||
==== I. világháború előtti oldtimer Bugatti modellek ==== | ==== I. világháború előtti oldtimer Bugatti modellek ==== | ||
- | |||
- | |||
* [[Bugatti Type 2]] (1900-1901) | * [[Bugatti Type 2]] (1900-1901) | ||
* [[Bugatti Type 5]] (1903) | * [[Bugatti Type 5]] (1903) | ||
39. sor: | 101. sor: | ||
* [[Bugatti Type 16 Bébé]] (1912-1914) | * [[Bugatti Type 16 Bébé]] (1912-1914) | ||
* [[Bugatti Type 18]] (1908, 1912-1914) | * [[Bugatti Type 18]] (1908, 1912-1914) | ||
- | |||
==== I. és II. világháború közti oldtimer Bugatti modellek ==== | ==== I. és II. világháború közti oldtimer Bugatti modellek ==== | ||
- | + | {| | |
+ | |- | ||
+ | | | ||
* [[Bugatti Tpye 28]] (1920-1921) | * [[Bugatti Tpye 28]] (1920-1921) | ||
* [[Bugatti Type 29]] (1922) | * [[Bugatti Type 29]] (1922) | ||
66. sor: | 129. sor: | ||
* [[Bugatti Type 59]] (1933-1935) | * [[Bugatti Type 59]] (1933-1935) | ||
* [[Bugatti Type 64]] (1939) | * [[Bugatti Type 64]] (1939) | ||
+ | |[[Fájl:Bugatti-Type-57sc-2-1600x1200.jpg|500px|center|Type 57 SC]] | ||
+ | |} | ||
==== II. világháború utáni oldtimer Bugatti modellek ==== | ==== II. világháború utáni oldtimer Bugatti modellek ==== | ||
- | |||
* [[Bugatti Type 68]] (1945-1946) | * [[Bugatti Type 68]] (1945-1946) | ||
* [[Bugatti Type 73]] (1945-1947) | * [[Bugatti Type 73]] (1945-1947) | ||
* [[Bugatti Type 101]] (1951) | * [[Bugatti Type 101]] (1951) | ||
* [[Bugatti Type 251]] (1955-1956) | * [[Bugatti Type 251]] (1955-1956) | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Kapcsolódó Bugatti hivatkozások, források == | == Kapcsolódó Bugatti hivatkozások, források == | ||
- | + | {{Commonskat|Bugatti vehicles}} | |
+ | * [https://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti Bugatti - Wikipedia EN] | ||
* [http://www.bugatti.com/en/tradition.html Bugatti tradíció (angol)] | * [http://www.bugatti.com/en/tradition.html Bugatti tradíció (angol)] | ||
- | * [ | + | * [https://www.globalcarsbrands.com/bugatti-logo-history-and-models/ Bugatti történeti összefoglaló (angol)] |
+ | {|align="center" style="border:inset 4px sandybrown" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|200px|link=http://veteranpark.hu/]] | ||
+ | |bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"| | ||
+ | *''' [[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *''' [[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |width="200px" align="center" style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Bugatti]] | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] |
A lap jelenlegi, 2016. február 27., 13:55-kori változata
Bugatti | |
Bugatti Automobiles S.A.S. | |
Alapítva | 1909 |
Alapító | Ettore Bugatti |
Megszűnt | 1963
|
Székhely | Molsheim, Franciaország |
Kulcsemberek | Ettore Bugatti, Jean Bugatti |
A(z) Bugatti weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A névadó Ettore Bugatti (1881-1947) milánói születésű, zseniális tervező volt mind a technika, mind a forma tekintetében. Autóit a legapróbb részletekig kidolgozta, a formatervezés terén megmutatkozó egyedi látásmódja nem kis mértékben szülői hatás eredménye. Édesapja, Carlo Bugatti az Art Nouveau irányzat képviselőjeként jelentős sikereket ért el az általa tervezett bútorokkal és ékszerekkel.Ettore Bugatti számos európai autógyárban - így a De Dietrich, a Mathis és a Deutz márkáknál - dolgozott, majd végül saját néven gyárat alapított. Különleges autók készültek műhelyében, például a legendás Bugatti Royale, mely 15 literes motorjával 300 lóerőt teljesített. A Bugatti egyik első sikerautója a Peugeot számára tervezett Bébé volt. Az olasz származású mérnök 1947-ben hunyt el.
A Bugatti cég története
A Bugatti egy olasz, francia illetve német gyökerekkel rendelkező sportautógyártó vállalat. A 20. század első felében körülbelül 8000 járművet állítottak elő, szinte kivétel nélkül a legprecízebb kézi munkával, manufakturális keretek között. Az eredeti cég a második világháború idején bukott meg sok más akkori luxusmárkához hasonlóan. Ettore Bugatti fiának, Jeannak a halála is szerepet játszott ebben. A vállalat pénzügyi nehézségekkel küszködött, utolsó modelljét az 1950-es években mutatta be, majd az 1960-as években repülőgép alkatrészgyártó részlegéért vásárolták fel. A valaha patinás, különleges és nagy teljesítményű gépkocsikat előállító vállalat ma a Volkswagen Csoport egyik elitmárkája.
A kezdetek
A cégalapító, Ettore Bugatti 1881-ben született Milánóban. A műszaki tudományok iránti fogékonysága már tizenéves korában nyilvánvalóvá vált, 1909-ben már saját vállalatot alapított Molsheim városában, ami abban az időben Németországhoz tartozott. A korai modellek kicsi, egyszerűen kezelhető járművek voltak, 800-1300 cm3 lökettérfogattal. Az első világháború alatt Bugatti kénytelen volt felhagyni az autógyártással, Franciaországban tervezett repülőgépmotorokat, csak 1920-ban tért vissza Molsheimbe, ám akkorra a város már francia fennhatóság alatt állt.
A háború után
1920-ban, a Párizsi Autókiállításon már szerepel a vállalat, a 20-as évek közepére pedig állandósul egy évi 100-150 darabos termelés, ami megteremti a lehetőséget Ettore számára, hogy új modelleket tervezzen és gyártson. Hírnevet mégis a versenypályákon szerez: a 35-ös típus, illetve különböző változatai az 1920-as években szinte csak dobogós helyezéseket értek el a Grand Prix versenyeken.
A leghíresebb modell
1926-ban egy óriási, soros, nyolchengeres, (eredetileg repülőgépek számára készült) 14700 cm3-es motort építenek egy csaknem 5 méteres alvázra. Ez lett az első 41-es típus (más néven: La Royale). Háromfokozatú váltót szereltek rá, 200 lóerős teljesítményét a hátsó kereken át vitte az útra. Karosszériájának precíz kialakítása, utasterének fényűző kényelme vetélkedett az etalonnak számító korabeli Rolls-Royce, Packard vagy Duesenberg autókkal. A legyártott jármüvek pontos darabszámáról nincsenek pontos információk, valószínűleg hat darab készült el a 41-es szériából.
A világválság
A gazdasági világválság igencsak megviselte a luxusautókat előállító vállalatokat, így a Bugattit is. Kénytelenek voltak kisebb, egyszerűbb, vagyis olcsóbb modelleket gyártani. Ennek az érának a terméke a 40-es modell. Szerencsére az autó kitűnő mechanikáján nem spóroltak, a 40-es népszerű is lett: 800 darabot adtak el belőle.
Az utolsó modell
Az 1934-ben bemutatott 57-es modell már Ettore és idősebb fia, Jean Bugatti közös munkája. A kettős vezérműtengelyes 3200 cm3-es, nyolchengeres motort és a karosszériát is Jean Bugatti tervezte. A típus sikerét a számtalan versenygyőzelem mellett a híres Le Mans-i 24 órás diadal is bizonyítja. Az egyik pilóta Pierre Veyron volt, az Ő tiszteletére nevezik a mai egyetlen gyártásban levő típust Bugatti Veyron-nak.A vég
1939. augusztus 11-én Jean Bugatti egy 57-es típus tesztelése közben halálos balesetet szenvedett Molsheim közelében. Ezt a veszteséget, illetve a második világháború pusztításait a vállalat nem tudta kiheverni, az autógyártást leállították. 1947. augusztus 21-én Ettore Bugatti elhunyt, fiatalabb fia, Roland egyedül képtelen volt talpra állítani a romokban heverő gyárat. A céget 1963-ban eladták a Hispano-Suizának, majd teljesen eltűntek az autógyártók közül, folytatva a repülőgépalkatrészgyártást. A Snecma nevű francia cég 1968-ban szerezte meg először a Bugattit, majd később a Messier nevű vállalatot is. A két vállalat Messier-Bugatti néven 1977-ben fuzionált.
Feltámad a Bugatti márka
Romano Artioli olasz vállalkozó szerezte meg a Bugatti védjegyet 1987-ben és megalapította a Bugatti Automobili SpA nevű céget. Az új cég egy Giampaolo Benedini által tervezett gyárat épített a Modena mellett lévő Campogallianoban.
1989-re Paolo Stanzani és Marcello Gandini, a Lamborghini Miura és Countach híres tervezői bemutatták a Bugatti újjáéledését megalapozó modell terveit. Az első befejezett, a valaha készült technikailag legfejlettebb modellként hirdetett modellt Bugatti EB110 GT-nek nevezték.
Az 1990-években néhány olasz illetve maláj befektető látott fantáziát a márka újraélesztésében, így készült el az EB-110, és az EB-112. 1998-ban a márkát megvásárolta a Volkswagen AG és néhány tanulmánymodell kiállítása után 2005-ben megkezdték a Pierre Veyron után elnevezett új szupersportkocsi gyártását. 2009-ben bemutatkozott a cabrioverzió GrandSport néven. Jelenleg a Veyron legerősebb változata, az 1300 lóerős SuperSport tartja a sebességi világrekordot 431,072 km/órával. 2016-ra érkezik a Chiron, ami a kifutó Veyront váltja sokkal erősebb (cirka 1600 lóerős) motorral.
Veterán Bugatti modellek
Prototípusok | Versenymodellek | Közúti változatok |
---|---|---|
|
|
|
I. világháború előtti oldtimer Bugatti modellek
- Bugatti Type 2 (1900-1901)
- Bugatti Type 5 (1903)
- Bugatti Type 10 (1909)
- Bugatti Type 13 ()
- Bugatti Type 15 ()
- Bugatti Type 17 ()
- Bugatti Type 22 ()
- Bugatti Type 23 ()
- Bugatti Type 16 Bébé (1912-1914)
- Bugatti Type 18 (1908, 1912-1914)
I. és II. világháború közti oldtimer Bugatti modellek
|
II. világháború utáni oldtimer Bugatti modellek
- Bugatti Type 68 (1945-1946)
- Bugatti Type 73 (1945-1947)
- Bugatti Type 101 (1951)
- Bugatti Type 251 (1955-1956)
Kapcsolódó Bugatti hivatkozások, források