MZ

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(1946-2008 IFA, MZ: foto)
(szerkesztések)
 
(18 közbeeső változat nincs mutatva)
16. sor: 16. sor:
}}
}}
== '''Veterán MZ márkatörténet''' ==
== '''Veterán MZ márkatörténet''' ==
-
 
Az '''MZ''' motorgyár története egészen 1906-ig nyúlik vissza, egy dán származású mérnök, [[Jørgen Skafte Rasmussen]] ekkor vásárolt meg egy Zschopau mellett található ruhagyárat, hogy ott gőzkazán szerelvényeket gyártson. A történet itt tulajdonképpen összeér a [[DKW]] történetével, hiszen a gyár a világháború alatt gőzgépeket gyártott, majd 1919-ben elkészült a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya), egy kétütemű, gőzhajtású játékmotor. Ennek módosított változata egy motorkerékpárra is felkerült, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda), így indult el az MZ előfutára, a DKW.
Az '''MZ''' motorgyár története egészen 1906-ig nyúlik vissza, egy dán származású mérnök, [[Jørgen Skafte Rasmussen]] ekkor vásárolt meg egy Zschopau mellett található ruhagyárat, hogy ott gőzkazán szerelvényeket gyártson. A történet itt tulajdonképpen összeér a [[DKW]] történetével, hiszen a gyár a világháború alatt gőzgépeket gyártott, majd 1919-ben elkészült a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya), egy kétütemű, gőzhajtású játékmotor. Ennek módosított változata egy motorkerékpárra is felkerült, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda), így indult el az MZ előfutára, a DKW.
24. sor: 23. sor:
==='''Idővonal - DKW & MZ motorok'''===
==='''Idővonal - DKW & MZ motorok'''===
-
[[Fájl:MZRt125c.jpg|700px|center]]
+
[[Fájl:MZRt125c.jpg|thumb|700px|center| '''DKW RT 125 & MZ(IFA)RT 125''' ]]
 +
 
* 1906 Jørgen Skafte Rasmussen (Dánia) vásárolt egy üres textilüzemet Zschopauban.
* 1906 Jørgen Skafte Rasmussen (Dánia) vásárolt egy üres textilüzemet Zschopauban.
* 1917 Kifejlesztette a Dampf-Kraft-Wagen-t (-DKW-, gőzhajtású autó) innen ismert a DKW márka.  
* 1917 Kifejlesztette a Dampf-Kraft-Wagen-t (-DKW-, gőzhajtású autó) innen ismert a DKW márka.  
39. sor: 39. sor:
* 1952-ben elkészül a BK-350, az első kétütemű-, boxermotoros-, kardántengely meghajtású típus. Ekkor jelenik meg az MZ elnevezés, de még nem kizárólagos jelleggel.
* 1952-ben elkészül a BK-350, az első kétütemű-, boxermotoros-, kardántengely meghajtású típus. Ekkor jelenik meg az MZ elnevezés, de még nem kizárólagos jelleggel.
* 1956 A cégnév véglegesen =VEB Motorradwerk Zschopau=, vagy röviden =MZ=.
* 1956 A cégnév véglegesen =VEB Motorradwerk Zschopau=, vagy röviden =MZ=.
-
* 1962 A ES 125 / ES 150 elindul gyártás. Egészen a mai napig (2004) ez a legnagyobb épített német motorkerékpár. [ szerkesztés ] Ez volt az első motorkerékpár aszimmetrikus tompított fényszóró mintát.
+
* 1962 Az ES 125/S 150 gyártása beindul. Egészen a mai napig (2004) ez a legnagyobb számban épített német motorkerékpár. Ez volt az első motorkerékpár aszimmetrikus tompított fényszóró konstrukcióval.
* 1970-ben a milliomodik motor gördül le a futószalagról, az MZ ETS 250 Trophy Sport
* 1970-ben a milliomodik motor gördül le a futószalagról, az MZ ETS 250 Trophy Sport
-
* 1972 MZ átveszi gyártásával oldalkocsival származó Stoye.
+
* 1972 MZ átveszi a Stoye féle oldalkocsik gyártását.
-
* 1983-ban a 2000000. Motorkerékpár lepereg a szállítószalag, ezúttal egy MZ ETZ 250. A tárcsafékek és 12-voltos elektromos az MZ elérte a modern standard motorkerékpár design.
+
* 1983-ban a 2000000. motorkerékpár is legördül a gyártósorról, ezúttal egy MZ ETZ 250. A tárcsafékek és a 12-voltos elektromos rendszer alkalmazását az MZ általánosan alkalmazza gyártmányain.  
-
* 1989 MZ megszűnik gyártása oldalkocsihoz.
+
* 1989 Az MZ oldalkocsik gyártása megszűnik.
-
* 1990 MZ privatizálnak, december 18-án.
+
* 1990 Az MZ-t december 18-án privatizálják.
-
* 1993 MZ alá megy csődtömeggondnokság és ETZ szabadalom eladta a török ​​vállalkozás Kanuni amely továbbra termelő modellek 251 és 301. A Muž cég van kialakítva a többitől.
+
* 1993 AZ MZ csődgondnokság alá kerül és az ETZ szabadalmait eladják a török Kanuni vállalkozásnak, amely továbbra is gyártja a 251-, és 301-es modelleket. A Muž cég elkülönülten működik a többi érdekeltségtől.
-
* 1996 Muž vette a malajziai Corporation Hong Leong Group
+
* 1996 A Muž-t a malajziai Corporation Hong Leong Group vette át.
-
* 1999-ben az u végül kikerült a név MUZ.
+
* 1999-ben az u végül kikerült a MUZ elnevezésből.
-
* 2008 június 9-én, Motor Cycle News számolt be, hogy MZ hogy megszűnik műveletek 2008 végén, mert a cég malajziai támogatókat visszavonta pénzügyi támogatást év után folyamatos veszteségeket.
+
* 2008 június 9-én a Motor Cycle News beszámol arról, hogy az MZ hogy megszűnik 2008 végén, mert a malajziai támogatók visszavonták a cég pénzügyi támogatását a folyamatos veszteségek miatt.
-
* 2008 december 12-én, az MZ Zschopauban berekesztik. [ 2 ] így megállt a motorkerékpár-gyártás, hogy tartott 88 évig ugyanabban a városban. A régi "kelet-német" gyár lett night club, az úgynevezett MZWerk. [ 3 ]
+
* 2008 december 12-én, az "MZ Zschopauban" megállt a motorkerékpár-gyártás, amely 88 évig folyt ebben a városban. A régi "kelet-német" gyár night club lett, az úgynevezett MZWerk.  
-
* 2009 Korábbi GP csillagok Ralf Waldmann és Martin Wimmer megvásárolható MZ motorkerékpár márka. Az üzlet ment keresztül március 23-án 2009 jelentett négy vagy öt millió eurót. A készpénzes jelenleg kiszerelt a Hong Leong Group . Az új testület áll Ralph Waldmann, Martin Wimmer, Dr Martin Hager, Helmut Lichtenberg és Otto Elbers. Wimmer veszi át a szerepét MZ ügyvezető igazgatója azonnali hatállyal. Vannak olyan pletykák, hogy a cég fog termelni a 600 cc országúti kerékpár alapul Moto2 GP projekt számára. [ 4 ] [ 5 ]
+
* 2009 A korábbi GP sztárok, Ralf Waldmann és Martin Wimmer megvásárolja az MZ motorkerékpár márkát. Az üzlet március 23-án lebonyolódott, mintegy négy-öt millió euró értékben. A finanszírózó a Hong Leong Group. Az új testület vezetői Ralph Waldmann, Martin Wimmer, Dr Martin Hager, Helmut Lichtenberg és Otto Elbers. Wimmer azzonnali hatállyal átveszi az MZ ügyvezető igazgatói szerepét. Tervezik, hogy a cég 600 cc országúti motorokat gyárt a Moto2 GP projekt számára.
-
A Zschopau művek egyik legrégebbi motorkerékpár gyár a világon, termelő motorkerékpárok 1922 óta. A legismertebb modell volt a kétütemű 125/150 és 250 sorozat, a változatok ES, ETS, TS und ETZ. MZ egyike volt azon kevés gyártók készült motorkerékpárok oldalkocsival , de mielőtt 1972 oldalkocsival gyártott
+
A Zschopau művek egyik legrégebbi motorkerékpár gyár a világon, a motorkerékpár gyártás 1922 óta folyik. A legismertebb modell volt a kétütemű 125/150 és 250 sorozat, a típus változatok ES, ETS, TS és ETZ. Az MZ egyike volt azon kevés gyártóknak akik oldalkocsis motorkerékpárok terén is jelentős gyártási múlttal rendelkeztek.
-
== Márkatörténet ==
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]]
-
==='''1906-1946 Rasmussen & Ernst, DKW, Auto Union'''===  
+
== '''Márkatörténet''' ==
 +
==='''1906-1946 Rasmussen & Ernst, DKW, Auto Union'''===
 +
[[Fájl:DKWReichsfahrtmodel.jpg|frame|left|'''DKW Reichsfahrtmodel - 1920''']]
1906-ban  a dán vállalkozó Jørgen Skafte Rasmussen megvásárolt egy használaton kívüli textiltermékek üzemet Zschopau-ban. Rasmussen és Ernst néven kezdetben háztartási-, és műhely berendezéseket, valamint autóalkatrészeket gyártották.
1906-ban  a dán vállalkozó Jørgen Skafte Rasmussen megvásárolt egy használaton kívüli textiltermékek üzemet Zschopau-ban. Rasmussen és Ernst néven kezdetben háztartási-, és műhely berendezéseket, valamint autóalkatrészeket gyártották.
   
   
-
1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó)gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár a "Reichsfahrtmodell" volt.
+
1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben.  
 +
 
 +
Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt.
-
A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár-gyár a világon. 1932-ben  az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb.  
+
A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben  az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb.  
A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és egészen 1950-ig kétséges a termelés újraindítása.
A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és egészen 1950-ig kétséges a termelés újraindítása.
71. sor: 75. sor:
'''Motorkerékpárok gyártása a második világháború után - IFA (1948-1952)'''
'''Motorkerékpárok gyártása a második világháború után - IFA (1948-1952)'''
-
Az akkori modern DKW üzem lebontották 1946-1947 teljes parancs a szovjet megszállás és a Izhevsk újjáépítették. Az RT 125 , a háború előtti fejlődés indult 1950-ben a márka autóipari szövetség (IFA) vissza a termelés Zschopau. Annak ellenére, hogy a nemzeti termelés cél 5000 összesen csupán 1700 RT 125 elkészültek. Hiány anyag volt a teljesítését a terv, hogy nem. 1951-ben az első mobil modell oldalkocsis motorkerékpár tűnt összeegyeztethetőnek 350-cc - Kétütemű - boxer motor és a tengely meghajtó , az IFA BK 350 . Tömeggyártása BK azonban futott 1953-ig.
+
1946-1947 során a modern DKW üzemet lebontották, elszállították és a Szovjetúnióban, Izsevszben újjáépítették. Az RT 125-ös DKW típust, melyet 1939-ben fejlesztettek ki, 1950-ben az IFA kezdte újra  gyártani Zschopauban. Annak ellenére, hogy a "nemzeti termelés" célja 5000 db volt, összesen csak 1700 db RT 125 készült el, mert anyaghiány akadályozta a terv teljesítését. 1951-ben az első oldalkocsis motorkerékpár terve is körvonalazódott, egy 350 cm3-es, kétütemű-boxer motoros, kardántengely meghajtású típus formájában, ez volt az IFA BK 350. Tömeggyártása azonban ennek a típusnak, 1953-ig váratott magára.
'''1952-től VEB Motorradwerk Zschopau'''  
'''1952-től VEB Motorradwerk Zschopau'''  
-
A motorkerékpár az üzleti óta működik 1952-ben VEB motorkerékpár Zschopau (MZ). Kezdve 1956-ban, meleg, kezdve kerülnek a piacra januárban, RT 125/2, Az összes modell már MZ. 1956 decemberében jött az MZ ES 250 , ugyanabban a hónapban az MZ ES 175 és a BK 350 jött nagyobb teljesítményt és jobb zajszigetelés mint MZ BK 350 a kereskedelemben.
+
A motorkerékpárok gyártása 1952-től a VEB Motorrad Zschopau (MZ) néven fut. 1956-tól kezdve kerül piacra az RT 125/2, ekkor már az összes modell =MZ=. 1956 decemberében jelent meg az MZ ES-250 első szériája, ugyanebben a hónapban jön ki az MZ ES-175 típus, valamint a BK-350-es nagyobb teljesítményű és halkabb változata.
-
A sorozatgyártás RT elfogyott után 12 éves termelés a 1962. Voltak összesen 310.800 gyártott MZ RT. A termelés az ES 125/150 megkezdte a 1962. A modell volt sajtolt fémlemez keret, könnyebb volt a gyártást a tömeges termelés, mint egy cső alakú keret. Együtt a származtatott sorokat ETS 125/150 és a TS 125/150 van, mintegy 900.000 gép a legtöbb beépített mai jelentése német motorkerékpár Ő volt az első motorkerékpár aszimmetrikus dip világban.
+
Az RT 125 sorozatgyártása 12 év után, 1962-ben fejeződik be. Összesen 310.800 MZ RT készült ezen időszakban. Az ES 125/150 típusok gyártása szintén 1962-ben kezdődik meg. A sajtolt fémlemez vázkialakítás okán, könnyebb volt a gyártása, illetve tömeges termelése, mint a régebbi csővázas keretű konstrukcióké. Az ETS 125/150 és a TS 125/150 típusokkal együtt, mintegy 900.000 db készült, a legtöbb ami a németországi motorkerékpár gyártásban teljesült.  
-
[[Fájl:Under construction 59.gif|center|frame|'''Sorry!''']]
+
[[Fájl:MZ_ES_250_Doppelporta.jpg|thumb|center|700px|'''MZ ES 250 - 1956 (1962-es modell)''']]
-
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]]
== '''Veterán MZ modellek''' ==
== '''Veterán MZ modellek''' ==
-
 
+
{|align="center"
 +
|-bgcolor="lightcyan"
 +
|[[Fájl:MZ_tank.jpg|180px]]
*  [[MZ BK 350]] (1952-1958)
*  [[MZ BK 350]] (1952-1958)
*  [[MZ RT 125 (IFA)]] (1950-1954)
*  [[MZ RT 125 (IFA)]] (1950-1954)
107. sor: 113. sor:
*  [[MZ TS 250]] (1973-1976)
*  [[MZ TS 250]] (1973-1976)
*  [[MZ TS 250/1]] (1976-1981)
*  [[MZ TS 250/1]] (1976-1981)
-
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
+
[[Fájl:Headlamp-badge-mz-es.jpg|center]]
-
== '''Kapcsolózó MZ források, hivatkozások''' ==
+
|[[Fájl:Mz_logo.gif|center]]
 +
<gallery perrow="2" widths="220px" heights="150px" >
 +
Fájl:MZ125RT3.JPG|MZ RT 125/3
 +
Fájl:02BK350.JPG|MZ BK 350
 +
Fájl:04mzes175.JPG|ES 175
 +
Fájl:05mz-es250.jpg|ES 250
 +
Fájl:06ES300Gespann.jpg|ES 300
 +
Fájl:07es125_1966a.jpg|ES 125
 +
Fájl: 08MZ_ES150t_rophy.jpg|ES 150
 +
Fájl: 09mz__es_1752_1969_1_lgw.jpg|ES 175/1
 +
Fájl: 10mz_es_250.jpg|ES 250/1
 +
Fájl: 15mz-ets-125-01.jpg|ETS 125
 +
Fájl: 16mz-ets-150-04.jpg|ETS 150
 +
Fájl: 17mz-250-ets-01.jpg|ETS 250
 +
Fájl: Mz-ts-125-01.jpg|TS 125
 +
Fájl: MZ_TS150_Pol.jpg|TS 150
 +
Fájl: Mz-ts250-3-3-7191.jpg|TS 250
 +
Fájl: Mz-250-ts-02.jpg|TS 250/1
 +
Fájl: MZTS125150RobbantottAbra.jpg|TS 125/150 motor
 +
Fájl: Mz_etz_250_motor_1_1.jpg|TS 250/1 motor
 +
</gallery>
 +
|}
 +
[[Fájl:militia-mz-es-250-2-trophy.jpg|frame|center|'''MZ ES 250 Milicja''']]
 +
 
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]]
 +
 
 +
== '''MZ Sport modellek''' ==
 +
[[Fájl:MZ_race_team_Schotten_2012_.jpg|thumb|center|700px|'''MZ Race Team Schotten 2012''']]
 +
 
 +
=== '''MZ Race''' ===
 +
 
 +
 
 +
=== '''MZ Enduro''' (ISDT) ===
 +
 
 +
 
 +
 +
== '''MZ Wankel prototípusok''' ==
 +
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]]
 +
 
 +
== '''Kapcsolódó MZ források, hivatkozások''' ==
{{Commonscat|MZ}}
{{Commonscat|MZ}}
* [http://www.muz.de/ MZ official homepage DE]
* [http://www.muz.de/ MZ official homepage DE]
114. sor: 160. sor:
* [http://en.wikipedia.org/wiki/MZ_Motorrad-_und_Zweiradwerk_GmbH Az angol Wikipédia cikke az MZ-ről EN]
* [http://en.wikipedia.org/wiki/MZ_Motorrad-_und_Zweiradwerk_GmbH Az angol Wikipédia cikke az MZ-ről EN]
* [http://de.wikipedia.org/wiki/Motorradbau_in_Zschopau Wikipédia MZ DE]
* [http://de.wikipedia.org/wiki/Motorradbau_in_Zschopau Wikipédia MZ DE]
 +
* [http://occforeclosure.net/mz/mz-classic-motorcycles.htm MZ classic motorok]
 +
* [http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/mz.html?http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/text/es30r/rep1.html MZ leírások, fotók DE]
 +
* [http://www.mz-club-deutschland.de MZ Club Deutschland DE]
 +
-
{{#TwitterFBLike:left|small}}
 
{|align="center" style="border:inset 4px MediumSpringGreen"
{|align="center" style="border:inset 4px MediumSpringGreen"
126. sor: 175. sor:
|style="border:outset 4px lightgreen"|[[Fájl:backtop.jpg|link=MZ]]
|style="border:outset 4px lightgreen"|[[Fájl:backtop.jpg|link=MZ]]
|}
|}
-
 
+
{{#TwitterFBLike:left|small}}
[[Kategória:Motormárka]]
[[Kategória:Motormárka]]

A lap jelenlegi, 2016. március 20., 17:01-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

Motorenwerke Zschopau GmbH
MZ logo.jpg
MZ Motorrad- und Zweiradwerk GmbH
Alapítva1952 (1906)
AlapítóJørgen Skafte Rasmussen
Megszűnt2008
SzékhelyZschopau, Németország
A(z) Motorenwerke Zschopau GmbH weboldala

Tartalomjegyzék

Veterán MZ márkatörténet

Az MZ motorgyár története egészen 1906-ig nyúlik vissza, egy dán származású mérnök, Jørgen Skafte Rasmussen ekkor vásárolt meg egy Zschopau mellett található ruhagyárat, hogy ott gőzkazán szerelvényeket gyártson. A történet itt tulajdonképpen összeér a DKW történetével, hiszen a gyár a világháború alatt gőzgépeket gyártott, majd 1919-ben elkészült a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya), egy kétütemű, gőzhajtású játékmotor. Ennek módosított változata egy motorkerékpárra is felkerült, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda), így indult el az MZ előfutára, a DKW.

DkwZsopau logo.jpg
A motorgyár rendkívül dinamikusan fejlődött, a gazdasági válság idején azonban a DKW beleolvadt az Auto Unionba. A második világháború alatt a zschopau-i gyár motorkerékpárokat és stabil motorokat szállított a hadsereg számára. Németország veresége után a szovjetek lefoglaltak és elszállítottak minden gépet és felszerelést, az Auto Union feloszlott.

1950-ben IFA név alatt – akkor már a Német Demokratikus Köztársaságban - indult újra a gyártás, a cég 1956-ban vette fel az MZ nevet.

Idővonal - DKW & MZ motorok

DKW RT 125 & MZ(IFA)RT 125
  • 1906 Jørgen Skafte Rasmussen (Dánia) vásárolt egy üres textilüzemet Zschopauban.
  • 1917 Kifejlesztette a Dampf-Kraft-Wagen-t (-DKW-, gőzhajtású autó) innen ismert a DKW márka.
  • 1920 az első motoros kerékpár konstrukció.
  • 1923-ben átnevezték a JS Rasmussen vállalkozást a DKW névre.
  • 1927 a DKW benevez a motorsportba.
  • 1928 a DKW-t átveszi a Zwickaui Audi gyár.
  • 1929 évente 60000 motorkerékpár hagyja el a Zschopau-i gyárat, és DKW lesz a legnagyobb motorkerékpár-gyártó a világon.
  • 1931 előterjesztik DKW kisautók tervezetét.
  • 1932 A Auto Union megalakul, az Audi, a Horch, a Wanderer és a DKW márkák összefogásával.
  • 1939 kifejlesztik az RT 125 motorkerékpárt, melyet jóval a háború befejezte után kezdenek gyártani.
  • 1948 A cég új neve VEB IFA (állami tulajdonú vállalat GDR - Kelet-Németország)
  • 1950 Zschopauban gyártani kezdik az RT 125 (1939) modellt, IFA (Industrieverwaltung Fahrzeugbau)védjegy alatt. Ennek a modellnek a szbadalmi oltalma, a háború után jóvátétel okán megszünt, és továbbfejlesztették Angliában (BSA Bantam), az USA-ban (Harley-Davidson Hummer), Oroszországban (M-1A Moskva), Japánban, Olaszországban és Nyugat-Németországban is.
  • 1952-ben elkészül a BK-350, az első kétütemű-, boxermotoros-, kardántengely meghajtású típus. Ekkor jelenik meg az MZ elnevezés, de még nem kizárólagos jelleggel.
  • 1956 A cégnév véglegesen =VEB Motorradwerk Zschopau=, vagy röviden =MZ=.
  • 1962 Az ES 125/S 150 gyártása beindul. Egészen a mai napig (2004) ez a legnagyobb számban épített német motorkerékpár. Ez volt az első motorkerékpár aszimmetrikus tompított fényszóró konstrukcióval.
  • 1970-ben a milliomodik motor gördül le a futószalagról, az MZ ETS 250 Trophy Sport
  • 1972 MZ átveszi a Stoye féle oldalkocsik gyártását.
  • 1983-ban a 2000000. motorkerékpár is legördül a gyártósorról, ezúttal egy MZ ETZ 250. A tárcsafékek és a 12-voltos elektromos rendszer alkalmazását az MZ általánosan alkalmazza gyártmányain.
  • 1989 Az MZ oldalkocsik gyártása megszűnik.
  • 1990 Az MZ-t december 18-án privatizálják.
  • 1993 AZ MZ csődgondnokság alá kerül és az ETZ szabadalmait eladják a török Kanuni vállalkozásnak, amely továbbra is gyártja a 251-, és 301-es modelleket. A Muž cég elkülönülten működik a többi érdekeltségtől.
  • 1996 A Muž-t a malajziai Corporation Hong Leong Group vette át.
  • 1999-ben az u végül kikerült a MUZ elnevezésből.
  • 2008 június 9-én a Motor Cycle News beszámol arról, hogy az MZ hogy megszűnik 2008 végén, mert a malajziai támogatók visszavonták a cég pénzügyi támogatását a folyamatos veszteségek miatt.
  • 2008 december 12-én, az "MZ Zschopauban" megállt a motorkerékpár-gyártás, amely 88 évig folyt ebben a városban. A régi "kelet-német" gyár night club lett, az úgynevezett MZWerk.
  • 2009 A korábbi GP sztárok, Ralf Waldmann és Martin Wimmer megvásárolja az MZ motorkerékpár márkát. Az üzlet március 23-án lebonyolódott, mintegy négy-öt millió euró értékben. A finanszírózó a Hong Leong Group. Az új testület vezetői Ralph Waldmann, Martin Wimmer, Dr Martin Hager, Helmut Lichtenberg és Otto Elbers. Wimmer azzonnali hatállyal átveszi az MZ ügyvezető igazgatói szerepét. Tervezik, hogy a cég 600 cc országúti motorokat gyárt a Moto2 GP projekt számára.

A Zschopau művek egyik legrégebbi motorkerékpár gyár a világon, a motorkerékpár gyártás 1922 óta folyik. A legismertebb modell volt a kétütemű 125/150 és 250 sorozat, a típus változatok ES, ETS, TS és ETZ. Az MZ egyike volt azon kevés gyártóknak akik oldalkocsis motorkerékpárok terén is jelentős gyártási múlttal rendelkeztek.

VeteranBanner2012b.jpg

Márkatörténet

1906-1946 Rasmussen & Ernst, DKW, Auto Union

DKW Reichsfahrtmodel - 1920

1906-ban a dán vállalkozó Jørgen Skafte Rasmussen megvásárolt egy használaton kívüli textiltermékek üzemet Zschopau-ban. Rasmussen és Ernst néven kezdetben háztartási-, és műhely berendezéseket, valamint autóalkatrészeket gyártották.

1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben.

Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt.

A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb.

A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és egészen 1950-ig kétséges a termelés újraindítása.

1946-2008 IFA, MZ

MZ BK350 (IFA)

Motorkerékpárok gyártása a második világháború után - IFA (1948-1952)

1946-1947 során a modern DKW üzemet lebontották, elszállították és a Szovjetúnióban, Izsevszben újjáépítették. Az RT 125-ös DKW típust, melyet 1939-ben fejlesztettek ki, 1950-ben az IFA kezdte újra gyártani Zschopauban. Annak ellenére, hogy a "nemzeti termelés" célja 5000 db volt, összesen csak 1700 db RT 125 készült el, mert anyaghiány akadályozta a terv teljesítését. 1951-ben az első oldalkocsis motorkerékpár terve is körvonalazódott, egy 350 cm3-es, kétütemű-boxer motoros, kardántengely meghajtású típus formájában, ez volt az IFA BK 350. Tömeggyártása azonban ennek a típusnak, 1953-ig váratott magára.

1952-től VEB Motorradwerk Zschopau

A motorkerékpárok gyártása 1952-től a VEB Motorrad Zschopau (MZ) néven fut. 1956-tól kezdve kerül piacra az RT 125/2, ekkor már az összes modell =MZ=. 1956 decemberében jelent meg az MZ ES-250 első szériája, ugyanebben a hónapban jön ki az MZ ES-175 típus, valamint a BK-350-es nagyobb teljesítményű és halkabb változata. Az RT 125 sorozatgyártása 12 év után, 1962-ben fejeződik be. Összesen 310.800 MZ RT készült ezen időszakban. Az ES 125/150 típusok gyártása szintén 1962-ben kezdődik meg. A sajtolt fémlemez vázkialakítás okán, könnyebb volt a gyártása, illetve tömeges termelése, mint a régebbi csővázas keretű konstrukcióké. Az ETS 125/150 és a TS 125/150 típusokkal együtt, mintegy 900.000 db készült, a legtöbb ami a németországi motorkerékpár gyártásban teljesült.

MZ ES 250 - 1956 (1962-es modell)

VeteranBanner2012b.jpg

Veterán MZ modellek

MZ tank.jpg
Headlamp-badge-mz-es.jpg
Mz logo.gif
MZ ES 250 Milicja

VeteranBanner2012b.jpg

MZ Sport modellek

MZ Race Team Schotten 2012

MZ Race

MZ Enduro (ISDT)

MZ Wankel prototípusok

VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó MZ források, hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz MZ témájú médiaállományokat.


VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg
A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=MZ