Triumph
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Triumph márkatörténet: jav) |
(→II. világháború utáni oldtimer Triumph modellek: jav) |
||
(8 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Triumph | | név = Triumph | ||
- | | logo = | + | | logo = Logo_triumph.jpg |
- | | képméret = | + | | képméret = 200px |
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = Triumph Covetry, UK |
| alapítva = 1885 (1905 - az első motorkerékpár, 1923 - az első autó) | | alapítva = 1885 (1905 - az első motorkerékpár, 1923 - az első autó) | ||
- | | alapító = | + | | alapító = Siegfried Bettmann |
| megszűnt = 1984 | | megszűnt = 1984 | ||
| székhely = Coventry, Anglia | | székhely = Coventry, Anglia | ||
19. sor: | 19. sor: | ||
=== '''Az angliai Triumph''' === | === '''Az angliai Triumph''' === | ||
- | + | [[Fájl:1907-1914-Triumph-Script.jpg|left|200px]] | |
1887-től kerékpárt, 1902-től már motorbicikliket, 1923-től pedig autókat építette az angol '''Triumph''', bejárva ezzel az akkoriban jellemző fejlődési utat. Az alsó és középkategóriás négyajtósokat gyártó cég sportautós imázsát a feltöltős motorral ellátott Dolomite alapozta meg. A cég fokozatosan bővítette modellkínálatát, ami a háborúhoz közeledve nem tűnt szerencsésnek. A Triumph 1936-ban eladta motorbicikli üzletágát, ám ez sem mentette meg az 1939-es csődtől, a bedőlt vállalkozást a [[Standard]] vásárolta meg. | 1887-től kerékpárt, 1902-től már motorbicikliket, 1923-től pedig autókat építette az angol '''Triumph''', bejárva ezzel az akkoriban jellemző fejlődési utat. Az alsó és középkategóriás négyajtósokat gyártó cég sportautós imázsát a feltöltős motorral ellátott Dolomite alapozta meg. A cég fokozatosan bővítette modellkínálatát, ami a háborúhoz közeledve nem tűnt szerencsésnek. A Triumph 1936-ban eladta motorbicikli üzletágát, ám ez sem mentette meg az 1939-es csődtől, a bedőlt vállalkozást a [[Standard]] vásárolta meg. | ||
30. sor: | 30. sor: | ||
'''A Triumph TWN története''' | '''A Triumph TWN története''' | ||
- | A Németországban született Siegfried Bettmann, 1886-ban megalapította a Triumph gyárat az angliai Coventry városában, ahol kerékpárokat épített. Egy évtizeddel később szülővárosában, Nürnbergben is építtetett egy Triumph gyártóüzemet. Az angliai gyár az első motorkerékpárokat 1902-ben, a német gyár 1903-ban szerelte össze. | + | [[Fájl:Twn_triumph_logo.gif|left]]A Németországban született Siegfried Bettmann, 1886-ban megalapította a Triumph gyárat az angliai Coventry városában, ahol kerékpárokat épített. Egy évtizeddel később szülővárosában, Nürnbergben is építtetett egy Triumph gyártóüzemet. Az angliai gyár az első motorkerékpárokat 1902-ben, a német gyár 1903-ban szerelte össze. |
A német gyár az angol gyártmányokkal azonos motorokra alapítva építette modelljeit, 1929-ig, azokhoz nagyon nagyon hasonlóan, mikor is a gazdasági és politikai légkör Németországban megváltozván, a -TWN- kénytelen áttérni a hazai alkatrészek felhasználására. Későbbi modellejei, a MAG és Sachs motorokon alapultak. | A német gyár az angol gyártmányokkal azonos motorokra alapítva építette modelljeit, 1929-ig, azokhoz nagyon nagyon hasonlóan, mikor is a gazdasági és politikai légkör Németországban megváltozván, a -TWN- kénytelen áttérni a hazai alkatrészek felhasználására. Későbbi modellejei, a MAG és Sachs motorokon alapultak. | ||
41. sor: | 41. sor: | ||
== Veterán Triumph autók == | == Veterán Triumph autók == | ||
+ | {|style="border:thick inset silver;" | ||
+ | |-bgcolor="crimson" | ||
+ | |align="center"|[[Fájl:Triumphcar-logo.jpg|150px]]'''Triumph 10/20''' | ||
+ | |[[Fájl:Triumph 10-20 01.jpg|560px]] | ||
+ | |} | ||
- | + | === I. és II. világháború közti oldtimer Triumph modellek === | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
* [[Triumph 10_/20]] (1923-1925) | * [[Triumph 10_/20]] (1923-1925) | ||
* [[Triumph 13/35 (12.8)]] (1927-1927) | * [[Triumph 13/35 (12.8)]] (1927-1927) | ||
65. sor: | 66. sor: | ||
* [[Triumph 12]] (1939-1940) | * [[Triumph 12]] (1939-1940) | ||
- | + | ===II. világháború utáni oldtimer Triumph modellek === | |
- | + | {|style="border:thick inset silver;" | |
- | [[Fájl: | + | |-bgcolor="mediumslateblue" |
- | + | |align="center"|[[Fájl:Emb_stag.jpg|150px]]'''Triumph Stag''' | |
- | '''Triumph Stag''' | + | |[[Fájl:Triumph stag 03.jpg|560px]] |
+ | |} | ||
* [[Triumph 1800 Saloon]] (1946-1949) | * [[Triumph 1800 Saloon]] (1946-1949) | ||
119. sor: | 121. sor: | ||
* [[Triumph Dolomite Sprint]] (1973-1980) | * [[Triumph Dolomite Sprint]] (1973-1980) | ||
* [[Triumph Stag]] (1970-1978) | * [[Triumph Stag]] (1970-1978) | ||
+ | {|style="border:thick inset silver;" | ||
+ | |-bgcolor="orange" | ||
+ | |align="center"|[[Fájl:TriumphGlobev1.png|280px]] | ||
+ | |<youtube>zWhebTW43rw</youtube> | ||
+ | |} | ||
- | + | == Triumph motorok == | |
'''Tisztelt Látogató!''' | '''Tisztelt Látogató!''' | ||
A Triumph veteránautó szekciójában, bár nem szorosan tartozik ide, de kedvcsinálóként megemlítjük a cég által gyártott számos motorkerékpár modellt is. Részletesebben a veterán motorkerékpárok között találhatunk majd rájuk a '''''Veterán Park''''' oldalain. | A Triumph veteránautó szekciójában, bár nem szorosan tartozik ide, de kedvcsinálóként megemlítjük a cég által gyártott számos motorkerékpár modellt is. Részletesebben a veterán motorkerékpárok között találhatunk majd rájuk a '''''Veterán Park''''' oldalain. | ||
+ | {|style="border:thick inset darkgray;" | ||
+ | |-bgcolor="silver" | ||
+ | |align="center"|[[Fájl:TRmotorlogo.jpg|150px]]'''Tiger 80 (1937)''' | ||
+ | |[[Fájl:Tiger80 1937 01.jpg|560px]] | ||
+ | |} | ||
- | + | '''HISTORY OF TRIUMPH PRODUCTION 1937-83''' | |
+ | '''''Triumph Motorcycles MODEL-BY-MODEL:''''' | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
*1937-40..........Tiger 70 (249cc OHV single) | *1937-40..........Tiger 70 (249cc OHV single) | ||
*1937-40..........Tiger 80 (349cc OHV single) | *1937-40..........Tiger 80 (349cc OHV single) | ||
159. sor: | 167. sor: | ||
*1971-72..........T120RV Bonneville (649cc OHV twin, 5 speed) | *1971-72..........T120RV Bonneville (649cc OHV twin, 5 speed) | ||
*1971-72..........TR6R/RV Tiger (649cc OHV twin) | *1971-72..........TR6R/RV Tiger (649cc OHV twin) | ||
+ | |||
+ | {|style="border:thick inset orangered;" | ||
+ | |- | ||
+ | |align="center"|[[Fájl:Triumph_logo.jpg|250px]] | ||
+ | |<youtube>y4rNAa3oOrM</youtube> | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | |||
*1973-83..........TR7RV Tiger 750 (744cc OHV twin, 5 speed) | *1973-83..........TR7RV Tiger 750 (744cc OHV twin, 5 speed) | ||
*1973-83..........T140RV/E Bonneville (744cc OHV twin, 5 speed) | *1973-83..........T140RV/E Bonneville (744cc OHV twin, 5 speed) | ||
173. sor: | 189. sor: | ||
*500 twin.........First year of Unit Construction: 1959 | *500 twin.........First year of Unit Construction: 1959 | ||
*650 twin.........First year of Unit Construction: 1963 | *650 twin.........First year of Unit Construction: 1963 | ||
- | |||
- | |||
- | '''Bonneville''' | + | {|style="border:thick inset orangered;" |
+ | |-bgcolor="darkgray" | ||
+ | |align="center"|[[Fájl:Triumph_logo.jpg|150px]]'''Bonneville''' | ||
+ | |[[Fájl:TrBonneville01.jpg|560px]] | ||
+ | |} | ||
- | ''(A Triumph márka/illetve jogok jelenleg a BMW tulajdonában | + | '''''(A Triumph márka/illetve kapcsolódó jogok jelenleg a [[BMW]] tulajdonában állnak.)''''' |
== Kapcsolódó Triumph hivatkozások == | == Kapcsolódó Triumph hivatkozások == | ||
188. sor: | 206. sor: | ||
* [http://www.pre-1940triumphmotorclub.org/ Pre-1940 Triumph Motor Club] | * [http://www.pre-1940triumphmotorclub.org/ Pre-1940 Triumph Motor Club] | ||
* [http://de.wikipedia.org/wiki/Triumph_(N%C3%BCrnberg) TWN Nünberg Wikipédia EN] | * [http://de.wikipedia.org/wiki/Triumph_(N%C3%BCrnberg) TWN Nünberg Wikipédia EN] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|180px|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | [[Fájl:backtop.jpg|link=Triumph]] | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] |
A lap jelenlegi, 2012. szeptember 21., 10:12-kori változata
Triumph | |
Triumph Covetry, UK | |
Alapítva | 1885 (1905 - az első motorkerékpár, 1923 - az első autó) |
Alapító | Siegfried Bettmann |
Megszűnt | 1984 |
Székhely | Coventry, Anglia |
Jelmondat | - |
Kulcsemberek | - |
A(z) Triumph weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Triumph márkatörténet
Pre-1940 Triumph Motor Club Oldtimers Pre-1940
Az angliai Triumph
1887-től kerékpárt, 1902-től már motorbicikliket, 1923-től pedig autókat építette az angol Triumph, bejárva ezzel az akkoriban jellemző fejlődési utat. Az alsó és középkategóriás négyajtósokat gyártó cég sportautós imázsát a feltöltős motorral ellátott Dolomite alapozta meg. A cég fokozatosan bővítette modellkínálatát, ami a háborúhoz közeledve nem tűnt szerencsésnek. A Triumph 1936-ban eladta motorbicikli üzletágát, ám ez sem mentette meg az 1939-es csődtől, a bedőlt vállalkozást a Standard vásárolta meg.
A Standard menedzsmentje fantáziát látva a sportos vonal erősítésében, a II. világháború után dobta piacra a Triumph TR-t, melynek második szériája komoly sikert aratott, a TR-t évtizedeken át gyártotta a cég.
A Triumph számos tulajdonosváltáson esett át, a márka utolsó modellje 1984-ben jelent meg, a Triumph márkanevet jelenleg a BMW birtokolja.
German Triumph (TWN)
A Triumph TWN története
A Németországban született Siegfried Bettmann, 1886-ban megalapította a Triumph gyárat az angliai Coventry városában, ahol kerékpárokat épített. Egy évtizeddel később szülővárosában, Nürnbergben is építtetett egy Triumph gyártóüzemet. Az angliai gyár az első motorkerékpárokat 1902-ben, a német gyár 1903-ban szerelte össze.A német gyár az angol gyártmányokkal azonos motorokra alapítva építette modelljeit, 1929-ig, azokhoz nagyon nagyon hasonlóan, mikor is a gazdasági és politikai légkör Németországban megváltozván, a -TWN- kénytelen áttérni a hazai alkatrészek felhasználására. Későbbi modellejei, a MAG és Sachs motorokon alapultak.
A két világháború közötti időszakban olyan mértékű jogvita alakul ki a "Triumph UK"-val, minek nyomán néhány német modellt Orial márkajelzéssel bocsátanak ki, de miután egy francia cég is panaszt emel, a vállalat a -TWN - (Triumph Werke Nürnberg) márkanévre váltott.
A "WWII" hatásaira, a gyár összeolvadt a Adler céggel (1956-ban), és a német Triumph motorkerékpárok gyártása megszünt.
A TWN motorkerékpárokat innen, külön oldalon részletezzük a későbbiekben. (a szerk. megjegyzése)
Veterán Triumph autók
Triumph 10/20 |
I. és II. világháború közti oldtimer Triumph modellek
- Triumph 10_/20 (1923-1925)
- Triumph 13/35 (12.8) (1927-1927)
- Triumph 15/50 "Fifteen" (1926-1930)
- Triumph Super 7 (1928-1928)
- Triumph Super 8 (1930-1930)
- Triumph Super 9 (1932-1932)
- Triumph Gloria 10 (1933-1933)
- Triumph 12-6 Scorpion (1931-1933)
- Triumph Southern Cross (1932-1932)
- Triumph Gloria Four (1934-1937)
- Triumph Gloria Six (1934-1935)
- Triumph Gloria 14 (1937-1938)
- Triumph Dolomite 8 (1934-1934)
- Triumph Dolomite Vitesse 14 (1937-1938)
- Triumph Dolomite 14/60 (1937-1939)
- Triumph Dolomite Roadster (1937-1939)
- Triumph 12 (1939-1940)
II. világháború utáni oldtimer Triumph modellek
Triumph Stag |
- Triumph 1800 Saloon (1946-1949)
- Triumph 1800 Roadster (1946-1949)
- Triumph 2000 Saloon (1949-1949)
- Triumph 2000 Roadster (1948-1949)
- Triumph Renown (1949-1954)
- Triumph Mayflower (1949-1953)
- Triumph TR1 (20TS) (1950-1950)
- Triumph TR 2 (Shortdoor) (1954-1955)
- Triumph TR 3 (1955-1957)
- Triumph TR 3A (1957-1961)
- Triumph TR 4 (1961-1965)
- Triumph TR 4A (1965-1967)
- Triumph TR 4A IRS (1965-1967)
- Triumph TR 5 PI (1967-1968)
- Triumph TR 250 (USA) (1967-1969)
- Triumph TR 6 (US-Vesion) (1969-1972)
- Triumph TR 6 (US-Vesion) (1972-1976)
- Triumph TR 6 PI (1969-1972)
- Triumph TR 6 PI (1972-1976)
- Triumph Spitfire Mk I (1962-1964)
- Triumph Spitfire Mk II (1964-1967)
- Triumph Spitfire Mk III (1967-1970)
- Triumph Spitfire Mk IV (1970-1974)
- Triumph Spitfire 1500 (1974-1980)
- Triumph GT 6 Mk I (1966-1968)
- Triumph GT 6 Mk II (1968-1970)
- Triumph GT 6 Mk III (1970-1973)
- Triumph Italia 2000 (1959-1962)
- Triumph Dove GT (1961-1964)
- Triumph TR 7 (1976-1981)
- Triumph TR 7 (US-Version) (1975-1981)
- Triumph TR 7 (US-Version) (1979-1981)
- Triumph TR 8 (1980-1981)
- Triumph Herald 1200 (1961-1970)
- Triumph Herald 1200 (1961-1970)
- Triumph Herald 1200 (1961-1970)
- Triumph Herald 12/50 (1963-1967)
- Triumph Herald 13/60 (1967-1971)
- Triumph Vitesse 1600 (1962-1966)
- Triumph Vitesse Mk I (1966-1968)
- Triumph Vitesse Mk II (1968-1971)
- Triumph 2000 (1963-1969)
- Triumph 2000 Mk II (1970-1977)
- Triumph 2,5 PI (1968-1969)
- Triumph 2,5 PI Mk II (1970-1975)
- Triumph 2500 TC (1974-1977)
- Triumph Dolomite Sprint (1973-1980)
- Triumph Stag (1970-1978)
Triumph motorok
Tisztelt Látogató! A Triumph veteránautó szekciójában, bár nem szorosan tartozik ide, de kedvcsinálóként megemlítjük a cég által gyártott számos motorkerékpár modellt is. Részletesebben a veterán motorkerékpárok között találhatunk majd rájuk a Veterán Park oldalain.
Tiger 80 (1937) |
HISTORY OF TRIUMPH PRODUCTION 1937-83 Triumph Motorcycles MODEL-BY-MODEL:
- 1937-40..........Tiger 70 (249cc OHV single)
- 1937-40..........Tiger 80 (349cc OHV single)
- 1937-40..........Tiger 90 (497cc OHV single)
- 1937-40..........5T Speed Twin (498cc OHV twin)
- 1938-40..........Tiger 100 (498cc OHV twin)
- 1940-45..........World War 2 halts civilian production
- 1946-58..........5T Speed Twin (498cc OHV twin)
- 1946-59..........Tiger 100 (498cc OHV twin)
- 1949-58..........TR5 Trophy (498cc OHV twin)
- 1950-66..........6T Thunderbird (649cc OHV twin)
- 1954-61..........T110 Tiger (649cc OHV twin)
- 1954-68..........Tiger Cub (200cc OHV single)
- 1956-70..........TR6R/C Trophy (649cc OHV twin)
- 1957-66..........3TA/Twenty One (348cc OHV twin)
- 1957-66..........5TA (490cc OHV twin)
- 1959...............T100 Tiger (490cc OHV twin)
- 1959...............T120 Bonneville (649cc OHV twin, 2 carbs)
- 1960...............TR7A/B Bonneville (649cc OHV twin, 2 carbs)
- 1961-72..........T120C/R Bonneville (649cc OHV twin, 2 carbs)
- 1960-61..........T100A Tiger (490cc OHV twin)
- 1962-65..........T100SS Tiger (490cc OHV twin)
- 1963-69..........T90 Tiger (348cc OHV twin)
- 1966-67..........TT Special (649cc OHV, 2 carbs, racer)
- 1966-74..........T100R Daytona (490cc OHV twin, 2 carbs)
- 1969-74..........T150/V Trident (740cc OHV triple)
- 1970...............T120RT Bonneville (750cc OHV twin, US only)
- 1971-72..........T120RV Bonneville (649cc OHV twin, 5 speed)
- 1971-72..........TR6R/RV Tiger (649cc OHV twin)
- 1973-83..........TR7RV Tiger 750 (744cc OHV twin, 5 speed)
- 1973-83..........T140RV/E Bonneville (744cc OHV twin, 5 speed)
- 1973...............X75 Hurricane (740cc OHV triple)
- 1975...............T160 Trident (740cc OHV triple, elec start)
- 1977...............T140J Bonneville Jubilee (744cc OHV twin)
- 1979...............T140D Bonneville Special (744cc OHV twin)
- 1981...............T140LE Bonneville Royal Wedding (744cc twin)
- 1982...............T140 TSX factory custom (744cc OHV twin)
- 1982...............T140 TSS (744cc 8-valve twin)
CONVERSIONS TO UNIT CONSTRUCTION:
- 350 twin.........First year of Unit Construction: 1957
- 500 twin.........First year of Unit Construction: 1959
- 650 twin.........First year of Unit Construction: 1963
Bonneville |
(A Triumph márka/illetve kapcsolódó jogok jelenleg a BMW tulajdonában állnak.)
Kapcsolódó Triumph hivatkozások
- Triumph Motor Company
- Club Triumph (angol)
- Triumph festési kódok és minták (angol)
- Brit motormárkák
- Triumph motorok
- Pre-1940 Triumph Motor Club
- TWN Nünberg Wikipédia EN