Steyr

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban: Puch motorok szerkesztés)
a (Kapcsolódó Steyr hivatkozások: jav)
 
(50 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
{{Márka
{{Márka
| név = Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG.
| név = Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG.
-
| logo = Steyr_logo.png
+
| logo = Steyr Logo.jpg
-
| képméret = 150px
+
| képméret = 200px
| képaláírás = STEYR-WERKE AG.
| képaláírás = STEYR-WERKE AG.
| alapítva = 1915
| alapítva = 1915
13. sor: 13. sor:
}}
}}
-
== Veterán Steyr márkatörténet ==
+
== '''Veterán Steyr márkatörténet''' ==
-
Az eredetileg fegyverek gyártásával foglalkozó osztrák '''Steyr''' az I. világháború után – a vesztes oldalt érintő hadiipari tevékenységtől való eltiltás következtében - új lehetőségeket keresett. A Steyr alapvetően a nagyobb méretű autók gyártására ált rá, mely nem sokkal később – a gazdasági válság közeledtével - hibás döntésnek bizonyult. A céghez 1929-ben külsős tervezőként [[Ferdinand Porsche|Dr. Ferdinand Porsche]] érkezett, aki több modellt is készített a Steyr megbízásából. A cég nem sokkal később összeolvadt az [[Austro-Daimler|Austro-Daimlerrek]], így jött létre a [[Steyr-Daimler-Puch]], mely a II. világháború közeledtével visszatért a kaptafához, ismét a fegyvereket, illetve katonai célokra kifejlesztett különböző gépjárműveket gyártott.
+
Az eredetileg fegyverek gyártásával foglalkozó osztrák '''Steyr''' az I. világháború után – a vesztes oldalt érintő hadiipari tevékenységtől való eltiltás következtében - új lehetőségeket keresett. A Steyr alapvetően a nagyobb méretű autók gyártására ált rá, mely nem sokkal később – a gazdasági válság közeledtével - hibás döntésnek bizonyult. A céghez 1929-ben külsős tervezőként [[Ferdinand Porsche|Dr. Ferdinand Porsche]] érkezett, aki több modellt is készített a Steyr megbízásából. A cég nem sokkal később összeolvadt az [[Austro-Daimler|Austro - Daimler-rel]], így jött létre a [[Steyr-Daimler-Puch]], mely a II. világháború közeledtével visszatért a kaptafához, ismét a fegyvereket, illetve katonai célokra kifejlesztett különböző gépjárműveket gyártott.
A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt [[Fiat]]-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették.
A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt [[Fiat]]-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették.
-
== Veterán Steyr személyautók (Pkw) ==
+
== '''Veterán Steyr személyautók''' (Pkw) ==
-
* [[Steyr Type 40]] (n.a.-n.a.)>>Steyr V 12/40 (1920-1924)
+
[[Fájl:SteyrVIIhead.jpg|center|720px]]
-
* [[Steyr VII 12/50]] (1925-1928) (Almássy, Egyipt-Sudan Sahara expedition, 3000 km )
+
'''Steyr Type VII (1925-1928)'''
-
* [[Steyr Type 30]] (1930-1932)
+
==='''Steyr személyautók 1932-ig''' ===
-
* Steyr 30S (1931-1933)
+
-
'''Pre-1932 cars:'''
+
{|align="center" rules=rows border=1 {{széptáblázat}} style="border: inset 5px; border-color: orangered; background:bisque; "
-
__________
+
|+ style="color: orangered; background:FloralWhite;"|'''STEYR SZEMÉLYGÉPKOCSIK 1932-ig'''  (szerkesztés alatt)
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Típus
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Évjárat
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Fénykép
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Ismertetés, megjegyzés
 +
|-
 +
|[[Steyr_Type_II]]
 +
|(1920_1924)
 +
|[[Fájl:SteyrTypeII01.png|250px]]
 +
|S-6 hengeres, 3300 ccm. Futómű, első felfüggesztés hagyományos, hátsó: félelliptikus rugók. Fék: hátsó kerekeken, később teljes. 2150 példány.
 +
|-
 +
|[[Steyr Type III]]
 +
|(1930-)
 +
|[[Fájl:------]]
 +
|''(Tehergépkocsi)''
 +
|-
 +
|[[Steyr Type IV]]
 +
|(1921-1925)
 +
|[[Fájl:SteyrTypeIV01.jpg|250px]]
 +
|mint a Type II, de S-4 hengeres, 950 példányban készül 1925-ig.
 +
|-
 +
|[[Steyr Type V]]
 +
|(1924-1925)
 +
|[[Fájl:SteyTypeV.jpg|250px]]
 +
|1850 db (12/40) 2200 ccm-es/S-4 hengeres/40 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó
 +
|-
 +
|[[Steyr Type VI]]
 +
|(1924-1928)
 +
|[[Fájl:SteyrTypeVI.jpg|250px]]
 +
|Sport-túra alapkivitel, többféle felépítménnyel, 90 LE(85 db) és  145 LE(60 db) változatok, 4000/4900 ccm, néhány példány: kompresszoros. (sedan 4,4l, és race car 4,9l)
 +
|-
 +
|[[Steyr Type VII]]
 +
|(1925-1928)
 +
|[[Fájl:SteyrVII.jpg|250px]]
 +
|(12/50) 2150 db S-6 hengeres, 3300 ccm-es/50 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó
 +
|-
 +
|[[Steyr Type XII]]
 +
|(1925 1929)
 +
|[[Fájl:SteyrTypeXII.jpg|250px]]
 +
|6 hengeres, 1560 ccm, 30 LE. Új alváz konstrukció, hagyományos első felfüggesztés, hátsó kerekek - független susp.(Schwingachse). Futószalagon gyártva, súlya 1085 kg, négyajtós roadster, maximális sebessége 85 km/h, 11.124 db, 1925-1929. -Variant- kereskedelmi típus XII N, 1927-1929 (2180 jármű).
 +
|-
 +
|[[Steyr_Type_XVI]]
 +
|(1928-1929)
 +
|[[Fájl:SteyrTypeXVI.jpg|250px]]
 +
|400 db 4000 ccm, hasonló a Type VI-hoz, könnyebb vázszerkezet, új futómű
 +
|-
 +
|[[Steyr Type 20]]
 +
|(1928-1929)
 +
|[[Fájl:SteyrTypeXX.jpg|250px]]
 +
|6 hengeres, 2070 cc, 95 km/h, 2900 db (14/35)
 +
|-
 +
|[[Steyr Austria]]
 +
|(1929)
 +
|[[Fájl:Steyr_Austria_1929.jpg|250px]]
 +
|Limousine és sport tourer, S-8 hengeres, 5300 ccm, 100 Le-s motor, 3 db;
 +
|-
 +
|[[Steyr Type 30]]
 +
|(1930-1932)
 +
|[[Fájl:MHV Steyr 30 1931 03.jpg|250px]]
 +
|tervező: Ferdinad Porsche, S-6 hengeres, 2200 ccm/40LE 4(*2)fokozatú váltó, többféle felépítmény (16/40)
 +
|-
 +
|[[Steyr 30S]]
 +
|(1931-1933)
 +
|[[Fájl:Steyr-30S-07.jpg|250px]]
 +
|
 +
|}
-
* Steyr-16/40, 1930-1931, 14k b/w photo
+
=== '''Steyr személyautók 1932-1945 között ''(Steyr-Daimler-Puch)''''' ===
-
* Steyr-14/35, 1929-1930, 17k b/w photo
+
[[Fájl:Steyr-220sportkabrio.jpg|center|720px]]
-
* Steyr XXX (30), 1930, 6 cyl., 2079cc, 40hp, ? built
+
'''Steyr-220 sport kabriolett'''
-
* Steyr XX, 1930-?
+
{|align="center" rules=rows border=1 {{széptáblázat}} style="border: inset 5px; border-color: orangered; background:bisque; "
 +
|+style="color: orangered; background:FloralWhite;"|'''STEYR SZEMÉLYAUTÓK ''Steyr-Daimler-Puch(1932-1945)'''''
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Típus
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Évjárat
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Fénykép
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Ismertetés, megjegyzés
 +
|-
 +
|[[Steyr_Opel]]
 +
|(1932_____)
 +
|[[Fájl:SteyrOpel_1200.jpg|250px]]
 +
|432 db, 1200 ccm
 +
|-
 +
|[[Steyr-130]]
 +
|(1930-1932)
 +
|[[Fájl:Stey130_1931.jpg|250px]]
 +
|(--- )
 +
|-
 +
|[[Steyr-230]]
 +
|(1932-1935)
 +
|[[Fájl:steyr230s1932.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-430]]
 +
|(1933-1935)
 +
|[[Fájl:Steyr430c.jpg|250px]]
 +
|(--- )
 +
|-
 +
|[[Steyr-100]] 
 +
|(1934-1936)
 +
|[[Fájl:Steyr-100-01.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-530]]
 +
|(1935-1936 )
 +
|[[Fájl:1935Steyr530_1.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-120]]
 +
|(1936-1937)
 +
|[[Fájl:Steyr120S1935.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-50]]
 +
|(1936-1938)
 +
|[[Fájl:Steyr-50.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-125]]
 +
|(1937)
 +
|[[Fájl:MHV Steyr 125 Super 1936.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-200]]
 +
|(1937-1938)
 +
|[[Fájl:STEYR_200_.JPG|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-630]]
 +
|1937-1939
 +
|[[Fájl:Steyr630_1937.jpg|250px]]
 +
|(500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance)
 +
|-
 +
|[[Steyr-55]]
 +
|1938-1940
 +
|[[Fájl:Steyr-55-01.jpg|250px]]
 +
| this model is Steyr-50 with 1158cc engine
 +
|-
 +
|[[Steyr-250]]
 +
|1938-1940
 +
|[[Fájl:Steyr-250-02.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-220]]
 +
|1938-1941
 +
|[[Fájl:Steyr-220.jpg|250px]]
 +
|
 +
|}
-
* Steyr-XVI, 1928-1929, 54k photo of Bulgarian Tsar Boris III car
+
== '''Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig (Lkw)''' ==
 +
[[Fájl:P1210170.JPG|720px]]
-
* Steyr XII, 1926-1929, 6 cyl., 1560cc, 30hp, 11124 built
+
{|align="center" rules=rows border=1 {{széptáblázat}} style="border: inset 5px; border-color: darkgreen; background:yellowgreen; "
-
____________
+
|+  (szerkesztés alatt)
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Típus
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Évjárat
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Fénykép
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Ismertetés, megjegyzés
 +
|-
 +
|[[Steyr_III_12/34]] 
 +
|(1922_1928)
 +
|[[Fájl:SteyrtypeIII.jpg|250px]]
 +
|2,5 to 12/34 LE 3,3 ltr, S-6 hengeres
 +
|-
 +
|[[Steyr XII N 6/30]]
 +
|(1927-1930)
 +
|[[Fájl:XIIN.jpg|250px]]
 +
|.. to 6/30 LE, 2.2 l, S-4 hengeres OHC, 2180 db  
 +
|-
 +
|[[Steyr XV 12/45]]
 +
|(1928-)
 +
|[[Fájl:St3-15.jpg|250px]]
 +
|2,5 - 3 to 12/45 LE 3,3 ltr S-6 hengeres A válság után 1930-ban, Steyr nem egy "igazi" teherautó épült. A legtöbb 1941 előtt épített néven Steyr teherautók volt könnyű járművek technológián alapuló gépkocsik Steyr 30-630 és 100/200 és Steyr 55.
 +
|-
 +
|-
 +
|[[Steyr XVII]]
 +
|(1928-)
 +
|[[Fájl:XVIIomnibus.jpg|250px]]
 +
|3,0 to 15/60 LE 4 ltr S-6 hengeres Busz (22 fh)424 db, a XV. tipus nyomán
 +
|-
 +
|[[Steyr XII N, B,]]
 +
|(1927-1930)
 +
|[[Fájl:SteyrXII.jpg|250px]]
 +
|6/30 LE 1,6 ltr S-4 hengeres többcélú felépítmények, a kor igényei szerint
 +
|-
 +
|[[Steyr 40]]
 +
|(1931-1939)
 +
|[[Fájl:St40_b1.jpg|250px]]
 +
|8/40 LE 2,1 ltr S-6 Zyl többcélú kisteher,  Steyr 30 alapelemeivel
 +
|-
 +
|[[Steyr 240]]
 +
|(1933-1934)
 +
|[[Fájl:Steyr240.jpg|250px]]
 +
|8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
 +
|-
 +
|[[Steyr 540]]
 +
|(1936-1937)
 +
|[[Fájl:Steyr40_bus.jpg|250px]]
 +
|Steyr 40 N / Steyr 540 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl
 +
|-
 +
|[[Steyr 740]]
 +
|(1937-1939)
 +
|[[Fájl:St740_b1a.jpg|250px]]
 +
|55 PS 2,3 ltr 6 Zyl 
 +
|-
 +
|-
 +
|[[Steyr 110]]
 +
|(1934-1938)
 +
|[[Fájl:Steyr_type-100_2_34.jpg|250px]]
 +
| Steyr 100 alapokon kialakított 32 Le, 1,4 ltr S-4 henger
 +
|-
 +
|[[Steyr 210]]
 +
|(1934-1938)
 +
|'''NO IMAGE'''[[Fájl:|250px]]
 +
|Steyr 210 35 PS 1,5 ltr 4 Zyl 
 +
|-
 +
|[[Steyr 150]]
 +
|(1938-1940)
 +
|[[Fájl:150_155k.jpg|250px]]
 +
|25,5 PS 1,2 ltr S-4 hengeres, többcélú felépítmény  
 +
|-
 +
|[[Steyr 250]]
 +
|(1938-1940)
 +
|[[Fájl:250_1938.jpg|250px]]
 +
|25,5 PS 1,2 l S-4 hengeres, többcélú
 +
|-
 +
|[[Steyr 40D 140]]
 +
|(1932-)
 +
|[[Fájl:Steyr40D140.jpg|250px]]
 +
|(GelWg.) 8/40 PS 2,1 ltr S-6 hengeres, katonai kivitel
 +
|-
 +
|[[Steyr 40D 340]]
 +
|(1933-)
 +
|[[Fájl:St40D340.jpg|250px]]
 +
|(Geländewg. BH) 8/45 PS 2,1 l S-6 hengeres 
 +
|-
 +
|[[Steyr-40D 440]]
 +
|(1935-1937)
 +
|[[Fájl:Steyr440.jpg|250px]]
 +
|(Geländewg.) 45 LE 2.1 l, S-6 hengeres
 +
|-
 +
|[[Steyr 40D 640]]
 +
|(1937-1941)
 +
|[[Fájl:40D640.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr 40D 643]]
 +
|(1938-1941)
 +
|[[Fájl:40D643.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-640]]
 +
|(1939-1941)
 +
|[[Fájl:P1210170.JPG|250px]]
 +
|(Geländewg.)55 LE, 2.3 l, S-6 hengeres
 +
|-
 +
|[[Steyr-270]]
 +
|1941-1944
 +
|[[Fájl:Steyr270_1500A_.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-1500A]]
 +
|1941-1944
 +
|[[Fájl:Steyr1500a.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-2000A]]
 +
|1944
 +
|[[Fájl:St2000A.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|Steyr-470 RSO
 +
|(1942-1943)
 +
|[[Fájl:SteyrRSO_470.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|Steyr-470 RSO schwimm
 +
|(~1943)
 +
|[[Fájl:StRSOpla.jpg|250px]]
 +
|
 +
|}
-
'''Pontosítás alatt''' a szerk. --[[Szerkesztő:Gaal Szilveszter|Gaal Szilveszter]] 2012. július 29., 23:39 (CEST)
+
== '''Steyr-Daimler-Puch 1945 után'''==
-
* Steyr-100, 1934-1936
+
=== '''Steyr személygépkocsik 1945-től''' ===
-
* Steyr-50, 1936-1938,
+
A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár  gyártás is.
-
* Steyr-120, 1936-1937
+
[[Fájl:Steyr_2000_A_1954.jpg|center|720px]]
-
* Steyr-55, 1938-1940, this model is Steyr-50 with 1158cc engine
+
'''Steyr 2000 (1954)'''
-
* Steyr-125, 1937
+
A személygépkocsik közül először a [[FIAT 1100 E]] modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "[[Steyr 2000]]" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis [[Puch 500]] szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.
-
* Steyr-200, 1937-1938, 14k and 13k rearview photo courtesy of Aldo Ross, Monroe, Ohio, USA.
+
{|align="center" rules=rows border=1 {{széptáblázat}} style="border: inset 5px; border-color: orangered; background:bisque; "
 +
|+  (szerkesztés alatt)
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Típus
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Évjárat
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Fénykép
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Ismertetés, megjegyzés
 +
|-
 +
|[[Steyr-FIAT 500 Topolino]]
 +
|(1949-1954)
 +
|[[Fájl:FiatSt500Topi.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-FIAT 1100e]]
 +
|(1948~****)
 +
|[[Fájl:Steyrfiat1100e1952.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Steyr-FIAT 1100E]]
 +
|(1949-1953)
 +
|[[Fájl:Steyrfiat1100m.jpg|250px]]
 +
|1400 ccm -es Steyr motor
 +
|-
 +
|[[Steyr 2000]]
 +
|(1953-1959)
 +
|[[Fájl:Stfiat140002.jpg|250px]]
 +
|2000 ccm-es Steyr alapmotor,>> luxus, 2300 sport, cabriolett változatok
 +
|-
 +
|[[Steyr-Puch 500]]
 +
|(1957-1973)
 +
|[[Fájl:Steyr-puch-650.jpg|250px]]
 +
|Steyr-500, 600, 650 ccm-es 2 hengeres boxer, léghűtés
 +
|-
 +
|[[Steyr-FIAT 126]]
 +
|(1973~****)
 +
|[[Fájl:Puch109_fiat_126.jpg|250px]]
 +
| Steyr 650 ccm-es boxermotorral
 +
|}
-
* Steyr-220, 1938-1941
+
=== '''Steyr "off-road"''' ===
-
* Steyr-250, 1938-1940
+
Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres [[Haflinger]] és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os '''Pinzgauer''', majd a [[Fiat Panda 4x4]] (999cc), ezeket pedig a [[Mercedes G-Puch]] követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.
-
* Steyr-270, 1941-1944, 74k b/w photo
+
[[Fájl:PuchGchassis.jpg|center|640px]]
-
* Steyr-430, 1933-1935, 13k b/w photo
+
'''"Puch G" sorozat, ''- military -'' '''
-
* Steyr-530, 1935-1936
+
{|align="center" rules=rows border=1 {{széptáblázat}} style="border: inset 5px; border-color: orangered; background:bisque; "
 +
|+  (szerkesztés alatt)
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Típus
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Évjárat
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Fénykép
 +
!align="center" bgcolor="sandybrown"|Ismertetés, megjegyzés
 +
|-
 +
|[[Steyr_Haflinger]]
 +
|(1959_1974)
 +
|[[Fájl:St-haflinger.jpg|250px]]
 +
|Steyr Puch 500 alapokon The Haflinger is a small, lightweight, four wheel drive, high mobility vehicle about 3.5 m long and 1.5 m wide, powered by a 643 cc twin horizontally opposed, rear mounted, air-cooled engine. Weighing around 600 kg (1322.8 lb), the Haflinger can be lifted by four strong people and yet can carry a load of 500 kg (1102.3 lb). This truck falls into the category of the light utility vehicle.
 +
|-  
 +
|[[Steyr Pinzgauer]]
 +
|(1971-folymatos)
 +
|[[Fájl:Steyr-puch-pinzgauer-01.jpg|250px]]
 +
|Engine Inline 4-cylinder Steyr-designed petrol/gasoline engine, or inline 5- or inline 6- cylinder diesel engine
 +
65 kW (88 PS; 87 bhp)
 +
Payload capacity 2.5 tonnes[1]
 +
Transmission 5-speed manual
 +
4-speed automatic (Pinzgauer II)
 +
Suspension 4- or 6-wheel drive
 +
Operational
 +
range 400 km (249 mi)
 +
Speed 4x4: 110 km/h (68 mph) / 6x6: 100 km/h (62 mph)
 +
|-
 +
|[[Fiat Panda 4x4 Steyr]]
 +
|(1983~89)
 +
|[[Fájl:Steyr-panda.jpg|250px]]
 +
|A Steyer-Puch fejlesztette ki a Panda 4x4 hajtásláncát egyezik a Panda spcf. 
 +
|-
 +
|[[Puch G-klasse]]
 +
|(1979-)
 +
|[[Fájl:PuchGchassis.jpg|250px]]
 +
|(Mercedes G-klasse) egyezik a Gklasse spcf
 +
|-
 +
|[[Steyr 12M18]]
 +
|(199-)
 +
|[[Fájl:St12m18.JPG|250px]]
 +
|Engine: liquid-cooled six - cylinder - 4 - stroke diesel engine with direct injection and turbo-charging
 +
Engine power: 130 kW (177 hp)
 +
Drive: Permanent all-wheel
 +
Design speed: 98 km / h
 +
Range: 700 km
 +
Maximum load: 5150 kg
 +
Total weight: 11500 kg 
 +
Facilities: Winch, hydraulic platform
 +
|}
-
* Steyr-630, 1937-1939, 68k 1937 Limousine, courtesy of Dr. Hubert Lanz (München, Germany) (Numismatik Lanz)
+
'''12M18 "OFF Road"'''
-
(500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance)
+
-
* Steyr-640, 1939-1941
+
<youtube>jp7PkBMeelU</youtube>
-
* Steyr-1500A, 1941-1944, yet 16k b/w photo
+
=== '''Steyr haszongépjárművek''' ===
 +
Teherautók, buszok és speciális felépítményű gépjárművek széles skáláján mozgott a termékkínálat. A hazai utakon is találkozunk még velük.
-
* Steyr-2000A, 1944
+
[[Fájl:PuchPinzgauerAmbulance.jpg|center|640px]]
-
* Steyr-Opel-1,2 Ltr., 1932, reportedly 432 built by Steyr
+
'''Speciális mentőautó, ''Puch - Pinzgauer'''''
-
== '''Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig (Lkw)''' ==
+
==='''A Steyr és a Csepel Autógyár'''===
-
rövid, fényképes ismertetés készül
+
A II. VH után a Csepel Autógyár, Steyr motorok liszencei alapján kezdte meg gépjármű motorjainak fejlesztését, ebből kínálunk egy kis ízelítőt.
-
* Steyr III - 2,5 to 12/34 PS 3,3 ltr 6 Zyl  
+
  '''Egy tanulságos cikkrészlet idézete'''  
-
* Steyr III - 3,0 to 12/40 PS 3,3 ltr 6 Zyl  
+
-
* Steyr XV - 2,5 - 3 to 12/45 PS 3,3 ltr 6 Zyl
+
-
* Steyr XVII - 3,0 to 15/60 PS 4 ltr 6 Zyl
+
-
* Steyr XII N 6/30 PS 1,6 ltr 6 Zyl
+
-
* Steyr 40 / Steyr 40 L 8/40 PS 2,1 ltr 6 Zyl
+
-
* Steyr 240 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
+
-
* Steyr 40 N / Steyr 540 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl
+
-
* Steyr 740 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl 
+
-
* Steyr 110 32 PS 1,4 ltr 4 Zyl
+
-
* Steyr 210 35 PS 1,5 ltr 4 Zyl 
+
-
* Steyr 150 25,5 PS 1,2 ltr 4 Zyl  
+
-
* Steyr 250 25,5 PS 1,2 ltr 4 Zyl
+
-
* Steyr 40 D / Steyr 140 (GelWg.) 8/40 PS 2,1 ltr 6 Zyl
+
-
* Steyr 340 (Geländewg. BH) 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
+
-
* Steyr 440 (Geländewg.) 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl
+
-
* Steyr 640 (Geländewg.) 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl
+
-
+
-
== '''Steyr-Daimler-Puch 1945 után'''==
+
-
=== '''Steyr személygépkocsik 1945-től''' ===
+
[http://magyarjarmu.hu/autok/csepel-autok/ Csepel autók]
 +
[[Fájl:Steyr_WD413.jpg|thumb|left|250px|'''Steyr type: WD 413 diesel motor''']]
 +
A Csepel Autógyár, amely semmilyen kapcsolatban nem állt a Csepel Vas- és Fémművekkel közel 30 éven át készített teherautókat, s egészen az 1990-es évekig fennmaradt, mint alkatrész-beszállító. Az első Steyr-liszensz alapján készített 350-től a Lapplanderig hosszú, s göröngyös volt az út.
-
A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár  gyártás is.
+
A politikai és gazdasági környezet megváltozása, a tervutasításos gazdálkodás bevezetése során a kormány a járműközlekedés problémáit is számba vette. A gyökeres átalakítások, – melyekbe a vállalatok államosítása is beletartozott – végén, s az újonnan alakult KGST rendelkezéseinek megfelelően Magyarország az autóbusz- és teherautógyártásra koncentrált. Az újonnan létrejövő termelőüzemek, az Ikarus és a Csepel Autó termelésének beindításával új fejezet kezdődött a hazai autóipar történetében.
-
A személygépkocsik közül először a [[FIAT 1100 E]] modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "[[Steyr 2000]]" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis [[Puch 500]] szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.
+
1945-1948 – azaz az első hároméves terv során a magyar autó- és traktorgyártó vállalatok, a Mávag és a Rába háború előtti típusaik gyártását folytatták tovább. A Nehézipari Központ (NIK) 1948 folyamán felmérte az igényeket. A Beszkárt modernebb Diesel-motort és autóbuszt kért; a MÁVAUT nem csupán a Beszkárt támogatását kérte, de megemlítette, hogy szükségük lenne egy 30-35 személyes új busztípusra is; a Honvédelmi Minisztérium illetékesei 1,3 és 3,5 tonnás terepjáró gépkocsikra vágytak; a Földművelésügyi Minisztérium új traktortípus kialakítását szorgalmazta.
 +
[[Fájl:Cs413_b1.jpg|thumb|left|250px|'''Csepel 413 diesel motor (''Steyr liszenc'')''']]
 +
A Nehézipari Központ úgy találta, hogy külföldi liszensz vásárlásával ezek az igények gyorsan teljesíthetőek. Három gyárat szemeltek ki:
-
* [[FIAT 1100 E Steyr]]
+
-         Gräf & Stift, Ausztria
-
* [[Steyr 2000]]
+
-
* [[Steyr-Puch 500]]
+
-
=== '''Steyr "off-road"''' ===
+
-         Steyr, Ausztria
-
Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres [[Haflinger]] és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os '''Pinzgauer''', majd a [[Fiat Panda 4x4]] (999cc), ezeket pedig a [[Mercedes G-Puch]] követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.
+
-         MAN, Németország
-
* [[Steyr Haflinger]]
+
Mivel a győri Rába már régóta a MAN partnere volt, ezért Winkler Dezsőt kérték fel a tárgyalásokra. A MAN azonban Németország nyugati zónájába esett, így a párbeszéd lassan folyt. A Steyr-hez azonban jó kapcsolatot biztosított Puch János, aki a háború előtt a Steyr-Austro Daimler képviselet vezető tisztviselője volt, s az államosítás után a NIK kötelékében helyezkedett el.
-
* [[Steyr Pinzgauer]]
+
 
-
* [[Fiat Panda 4x4 Steyr]]
+
Puch segítségével a Nehézipari Központ munkatársai meglátogathatták a Steyr gyárat, s megtekintették a gyár új típusait. A Steyr 1948-ban kezdte meg új dízelmotor családjának gyártását. Az egy-, két- és négyhengeres erőforrások főbb szerkezeti egységei csereszabatosak voltak. A dízelmotorok mellett elkészült több új tehergépkocsi- és traktor is. A NIK munkatársait főleg a 380-as típusú teherautó nyűgözte le.
-
* [[Puch G-klasse]] (Mercedes G-klasse)
+
 
 +
'''Steyr-380'''
 +
 
 +
[[Fájl:Steyr380-csepel.jpg|center|640px]]
== '''Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban''' ==
== '''Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban''' ==
 +
[[Fájl:1965Puch_250SGS.jpg|center|720px]]
 +
 +
'''Puch 250 SGS (1965)'''
-
''(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)''
+
''(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán [[Puch]] márkanéven)''
-
Az osztrák Puch cég az első motorkerékpárt 1903-ban szerelte össze. 1912-ben, amikor a cégalapító Johann Puch nyugdíjba ment, a gyár több mint 300 motorkerékpárt és autót szerelt össze évente, mellesleg még 16.000 kerékpárt is. Az üzleti élet jelentősen lelassult  az első világháború végét követően, majd 1934-ben, mikor összevonták a Steyr-t és Austro-Daimler-t, a Puch is az összevonás örvényébe került. Hát kérem, így alakult ki a Steyr-Daimler-Puch.
+
Az osztrák [[Puch]] cég az első motorkerékpárt 1903-ban szerelte össze. 1912-ben, amikor a cégalapító Johann Puch nyugdíjba ment, a gyár több mint 300 motorkerékpárt és autót szerelt össze évente, mellesleg még 16.000 kerékpárt is. Az üzleti élet jelentősen lelassult  az első világháború végét követően, majd 1934-ben, mikor összevonták a Steyr-t és Austro-Daimler-t, a Puch is az összevonás örvényébe került. Hát kérem, így alakult ki a Steyr-Daimler-Puch.
Puch motorokat szerelt az  AGS, Dalesman, DMF, Ganna, Meray, Monark, Tomos és egyéb márkák.  
Puch motorokat szerelt az  AGS, Dalesman, DMF, Ganna, Meray, Monark, Tomos és egyéb márkák.  
134. sor: 474. sor:
Az Austro-Daimler-Puch kerékpárok gyártása a grazi (AT)üzemben maradt, amíg a motorkerékpár és kerékpár gyártás részlegeit a cég 1987 közepén eladta a "Piaggio & CSPA Olaszország" vállalkozásának.
Az Austro-Daimler-Puch kerékpárok gyártása a grazi (AT)üzemben maradt, amíg a motorkerékpár és kerékpár gyártás részlegeit a cég 1987 közepén eladta a "Piaggio & CSPA Olaszország" vállalkozásának.
-
A Steyr termékek kiemelkedő tartóssága és szívóssága miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon.
+
A Steyr és a Puch jellegzetes termékei, kiemelkedő tartósságuk és szívósságuk miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon.
 +
 
 +
{|align="center" rules=rows border=1 {{széptáblázat}} style="border: inset 5px; border-color: navy; background:lightgray; "
 +
|+  (szerkesztés alatt)
 +
!align="center" bgcolor="blue" style="color: white"|Típus
 +
!align="center" bgcolor="blue" style="color: white"|Évjárat
 +
!align="center" bgcolor="blue" style="color: white"|Fénykép
 +
!align="center" bgcolor="blue" style="color: white"|Ismertetés, megjegyzés
 +
|-
 +
|[[Puch 175 Sears Allstate]]
 +
|(1963)
 +
|[[Fájl:SearsallstatePuch63_175.jpg|250px]]
 +
|A Steyr-Puch a Puch motorkerékpárokat a tengerentúlon, Sears, Allstate és Roebuck neveken forgalmazta, házilagos összeszereléssel is.
 +
|-
 +
|[[Puch 175 ISDT]]
 +
|(1963)
 +
|[[Fájl:Searspuch175ISDTMine.jpg|250px]]
 +
|International Six Day Trial modell, Sears (USA)
 +
|-
 +
|[[Puch_250_SGS]]
 +
|(1965)
 +
|[[Fájl:1965Puch_250SGS.jpg|250px]]
 +
|
 +
|-
 +
|[[Puch SR 125]]
 +
|(1967_____)
 +
|[[Fájl:PuchSR125motorwestunion.jpg|250px]]
 +
|
 +
|}
* Puch SR 125
* Puch SR 125
141. sor: 509. sor:
== '''Kapcsolódó Steyr hivatkozások''' ==
== '''Kapcsolódó Steyr hivatkozások''' ==
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch
+
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Daimler-Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch EN]
-
 
+
*[http://de.wikipedia.org/wiki/Steyr_Daimler_Puch Wikipédia Steyr-Daimler-Puch DE]
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_Motors_GmbH Wikipédia Steyr Gmbh
+
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_Motors_GmbH Wikipédia Steyr Gmbh]
 +
*[http://www.steyr-motors.com/ Steyr Motors official website]
 +
*[http://www.autogallery.org.ru/gal.htm Steyr tipuslista]
-
http://www.steyr-motors.com/ Steyr Motors official website
+
[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|180px|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
[[Fájl:ADlogo.jpg|100px|link=Austro-Daimler]]
 +
[[Fájl:Puch_logo.PNG|100px|link=Puch]]
 +
[[Fájl:backtop.jpg|link=Steyr]]
-
http://www.autogallery.org.ru/gal.htm Steyr tipuslista
 

A lap jelenlegi, 2012. szeptember 20., 20:18-kori változata

Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG.
Steyr Logo.jpg
STEYR-WERKE AG.
Alapítva1915
AlapítóHans Ledwinka
Megszűnt1978
SzékhelySteyr, Ausztria
KulcsemberekDr. Ferdinand Porsche
A(z) Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Steyr márkatörténet

Az eredetileg fegyverek gyártásával foglalkozó osztrák Steyr az I. világháború után – a vesztes oldalt érintő hadiipari tevékenységtől való eltiltás következtében - új lehetőségeket keresett. A Steyr alapvetően a nagyobb méretű autók gyártására ált rá, mely nem sokkal később – a gazdasági válság közeledtével - hibás döntésnek bizonyult. A céghez 1929-ben külsős tervezőként Dr. Ferdinand Porsche érkezett, aki több modellt is készített a Steyr megbízásából. A cég nem sokkal később összeolvadt az Austro - Daimler-rel, így jött létre a Steyr-Daimler-Puch, mely a II. világháború közeledtével visszatért a kaptafához, ismét a fegyvereket, illetve katonai célokra kifejlesztett különböző gépjárműveket gyártott.

A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt Fiat-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették.

Veterán Steyr személyautók (Pkw)

SteyrVIIhead.jpg

Steyr Type VII (1925-1928)

Steyr személyautók 1932-ig

STEYR SZEMÉLYGÉPKOCSIK 1932-ig (szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr_Type_II (1920_1924) SteyrTypeII01.png S-6 hengeres, 3300 ccm. Futómű, első felfüggesztés hagyományos, hátsó: félelliptikus rugók. Fék: hátsó kerekeken, később teljes. 2150 példány.
Steyr Type III (1930-) Fájl:------ (Tehergépkocsi)
Steyr Type IV (1921-1925) SteyrTypeIV01.jpg mint a Type II, de S-4 hengeres, 950 példányban készül 1925-ig.
Steyr Type V (1924-1925) SteyTypeV.jpg 1850 db (12/40) 2200 ccm-es/S-4 hengeres/40 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó
Steyr Type VI (1924-1928) SteyrTypeVI.jpg Sport-túra alapkivitel, többféle felépítménnyel, 90 LE(85 db) és 145 LE(60 db) változatok, 4000/4900 ccm, néhány példány: kompresszoros. (sedan 4,4l, és race car 4,9l)
Steyr Type VII (1925-1928) SteyrVII.jpg (12/50) 2150 db S-6 hengeres, 3300 ccm-es/50 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó
Steyr Type XII (1925 1929) SteyrTypeXII.jpg 6 hengeres, 1560 ccm, 30 LE. Új alváz konstrukció, hagyományos első felfüggesztés, hátsó kerekek - független susp.(Schwingachse). Futószalagon gyártva, súlya 1085 kg, négyajtós roadster, maximális sebessége 85 km/h, 11.124 db, 1925-1929. -Variant- kereskedelmi típus XII N, 1927-1929 (2180 jármű).
Steyr_Type_XVI (1928-1929) SteyrTypeXVI.jpg 400 db 4000 ccm, hasonló a Type VI-hoz, könnyebb vázszerkezet, új futómű
Steyr Type 20 (1928-1929) SteyrTypeXX.jpg 6 hengeres, 2070 cc, 95 km/h, 2900 db (14/35)
Steyr Austria (1929) Steyr Austria 1929.jpg Limousine és sport tourer, S-8 hengeres, 5300 ccm, 100 Le-s motor, 3 db;
Steyr Type 30 (1930-1932) MHV Steyr 30 1931 03.jpg tervező: Ferdinad Porsche, S-6 hengeres, 2200 ccm/40LE 4(*2)fokozatú váltó, többféle felépítmény (16/40)
Steyr 30S (1931-1933) Steyr-30S-07.jpg

Steyr személyautók 1932-1945 között (Steyr-Daimler-Puch)

Steyr-220sportkabrio.jpg

Steyr-220 sport kabriolett

STEYR SZEMÉLYAUTÓK Steyr-Daimler-Puch(1932-1945)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr_Opel (1932_____) SteyrOpel 1200.jpg 432 db, 1200 ccm
Steyr-130 (1930-1932) Stey130 1931.jpg (--- )
Steyr-230 (1932-1935) Steyr230s1932.jpg
Steyr-430 (1933-1935) Steyr430c.jpg (--- )
Steyr-100 (1934-1936) Steyr-100-01.jpg
Steyr-530 (1935-1936 ) 1935Steyr530 1.jpg
Steyr-120 (1936-1937) Steyr120S1935.jpg
Steyr-50 (1936-1938) Steyr-50.jpg
Steyr-125 (1937) MHV Steyr 125 Super 1936.jpg
Steyr-200 (1937-1938) STEYR 200 .JPG
Steyr-630 1937-1939 Steyr630 1937.jpg (500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance)
Steyr-55 1938-1940 Steyr-55-01.jpg this model is Steyr-50 with 1158cc engine
Steyr-250 1938-1940 Steyr-250-02.jpg
Steyr-220 1938-1941 Steyr-220.jpg

Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig (Lkw)

P1210170.JPG

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr_III_12/34 (1922_1928) SteyrtypeIII.jpg 2,5 to 12/34 LE 3,3 ltr, S-6 hengeres
Steyr XII N 6/30 (1927-1930) XIIN.jpg .. to 6/30 LE, 2.2 l, S-4 hengeres OHC, 2180 db
Steyr XV 12/45 (1928-) St3-15.jpg 2,5 - 3 to 12/45 LE 3,3 ltr S-6 hengeres A válság után 1930-ban, Steyr nem egy "igazi" teherautó épült. A legtöbb 1941 előtt épített néven Steyr teherautók volt könnyű járművek technológián alapuló gépkocsik Steyr 30-630 és 100/200 és Steyr 55.
Steyr XVII (1928-) XVIIomnibus.jpg 3,0 to 15/60 LE 4 ltr S-6 hengeres Busz (22 fh)424 db, a XV. tipus nyomán
Steyr XII N, B, (1927-1930) SteyrXII.jpg 6/30 LE 1,6 ltr S-4 hengeres többcélú felépítmények, a kor igényei szerint
Steyr 40 (1931-1939) St40 b1.jpg 8/40 LE 2,1 ltr S-6 Zyl többcélú kisteher, Steyr 30 alapelemeivel
Steyr 240 (1933-1934) Steyr240.jpg 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
Steyr 540 (1936-1937) Steyr40 bus.jpg Steyr 40 N / Steyr 540 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl
Steyr 740 (1937-1939) St740 b1a.jpg 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl
Steyr 110 (1934-1938) Steyr type-100 2 34.jpg Steyr 100 alapokon kialakított 32 Le, 1,4 ltr S-4 henger
Steyr 210 (1934-1938) NO IMAGE[[Fájl:|250px]] Steyr 210 35 PS 1,5 ltr 4 Zyl
Steyr 150 (1938-1940) 150 155k.jpg 25,5 PS 1,2 ltr S-4 hengeres, többcélú felépítmény
Steyr 250 (1938-1940) 250 1938.jpg 25,5 PS 1,2 l S-4 hengeres, többcélú
Steyr 40D 140 (1932-) Steyr40D140.jpg (GelWg.) 8/40 PS 2,1 ltr S-6 hengeres, katonai kivitel
Steyr 40D 340 (1933-) St40D340.jpg (Geländewg. BH) 8/45 PS 2,1 l S-6 hengeres
Steyr-40D 440 (1935-1937) Steyr440.jpg (Geländewg.) 45 LE 2.1 l, S-6 hengeres
Steyr 40D 640 (1937-1941) 40D640.jpg
Steyr 40D 643 (1938-1941) 40D643.jpg
Steyr-640 (1939-1941) P1210170.JPG (Geländewg.)55 LE, 2.3 l, S-6 hengeres
Steyr-270 1941-1944 Steyr270 1500A .jpg
Steyr-1500A 1941-1944 Steyr1500a.jpg
Steyr-2000A 1944 St2000A.jpg
Steyr-470 RSO (1942-1943) SteyrRSO 470.jpg
Steyr-470 RSO schwimm (~1943) StRSOpla.jpg

Steyr-Daimler-Puch 1945 után

Steyr személygépkocsik 1945-től

A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár gyártás is.

Steyr 2000 A 1954.jpg

Steyr 2000 (1954)

A személygépkocsik közül először a FIAT 1100 E modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "Steyr 2000" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis Puch 500 szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr-FIAT 500 Topolino (1949-1954) FiatSt500Topi.jpg
Steyr-FIAT 1100e (1948~****) Steyrfiat1100e1952.jpg
Steyr-FIAT 1100E (1949-1953) Steyrfiat1100m.jpg 1400 ccm -es Steyr motor
Steyr 2000 (1953-1959) Stfiat140002.jpg 2000 ccm-es Steyr alapmotor,>> luxus, 2300 sport, cabriolett változatok
Steyr-Puch 500 (1957-1973) Steyr-puch-650.jpg Steyr-500, 600, 650 ccm-es 2 hengeres boxer, léghűtés
Steyr-FIAT 126 (1973~****) Puch109 fiat 126.jpg Steyr 650 ccm-es boxermotorral

Steyr "off-road"

Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres Haflinger és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os Pinzgauer, majd a Fiat Panda 4x4 (999cc), ezeket pedig a Mercedes G-Puch követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.

PuchGchassis.jpg

"Puch G" sorozat, - military -

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr_Haflinger (1959_1974) St-haflinger.jpg Steyr Puch 500 alapokon The Haflinger is a small, lightweight, four wheel drive, high mobility vehicle about 3.5 m long and 1.5 m wide, powered by a 643 cc twin horizontally opposed, rear mounted, air-cooled engine. Weighing around 600 kg (1322.8 lb), the Haflinger can be lifted by four strong people and yet can carry a load of 500 kg (1102.3 lb). This truck falls into the category of the light utility vehicle.
Steyr Pinzgauer (1971-folymatos) Steyr-puch-pinzgauer-01.jpg Engine Inline 4-cylinder Steyr-designed petrol/gasoline engine, or inline 5- or inline 6- cylinder diesel engine

65 kW (88 PS; 87 bhp) Payload capacity 2.5 tonnes[1] Transmission 5-speed manual 4-speed automatic (Pinzgauer II) Suspension 4- or 6-wheel drive Operational range 400 km (249 mi) Speed 4x4: 110 km/h (68 mph) / 6x6: 100 km/h (62 mph)

Fiat Panda 4x4 Steyr (1983~89) Steyr-panda.jpg A Steyer-Puch fejlesztette ki a Panda 4x4 hajtásláncát egyezik a Panda spcf.
Puch G-klasse (1979-) PuchGchassis.jpg (Mercedes G-klasse) egyezik a Gklasse spcf
Steyr 12M18 (199-) St12m18.JPG Engine: liquid-cooled six - cylinder - 4 - stroke diesel engine with direct injection and turbo-charging

Engine power: 130 kW (177 hp) Drive: Permanent all-wheel Design speed: 98 km / h Range: 700 km Maximum load: 5150 kg Total weight: 11500 kg Facilities: Winch, hydraulic platform

12M18 "OFF Road"

Steyr haszongépjárművek

Teherautók, buszok és speciális felépítményű gépjárművek széles skáláján mozgott a termékkínálat. A hazai utakon is találkozunk még velük.

PuchPinzgauerAmbulance.jpg

Speciális mentőautó, Puch - Pinzgauer

A Steyr és a Csepel Autógyár

A II. VH után a Csepel Autógyár, Steyr motorok liszencei alapján kezdte meg gépjármű motorjainak fejlesztését, ebből kínálunk egy kis ízelítőt.

Egy tanulságos cikkrészlet idézete 

Csepel autók

Steyr type: WD 413 diesel motor

A Csepel Autógyár, amely semmilyen kapcsolatban nem állt a Csepel Vas- és Fémművekkel közel 30 éven át készített teherautókat, s egészen az 1990-es évekig fennmaradt, mint alkatrész-beszállító. Az első Steyr-liszensz alapján készített 350-től a Lapplanderig hosszú, s göröngyös volt az út.

A politikai és gazdasági környezet megváltozása, a tervutasításos gazdálkodás bevezetése során a kormány a járműközlekedés problémáit is számba vette. A gyökeres átalakítások, – melyekbe a vállalatok államosítása is beletartozott – végén, s az újonnan alakult KGST rendelkezéseinek megfelelően Magyarország az autóbusz- és teherautógyártásra koncentrált. Az újonnan létrejövő termelőüzemek, az Ikarus és a Csepel Autó termelésének beindításával új fejezet kezdődött a hazai autóipar történetében.

1945-1948 – azaz az első hároméves terv során a magyar autó- és traktorgyártó vállalatok, a Mávag és a Rába háború előtti típusaik gyártását folytatták tovább. A Nehézipari Központ (NIK) 1948 folyamán felmérte az igényeket. A Beszkárt modernebb Diesel-motort és autóbuszt kért; a MÁVAUT nem csupán a Beszkárt támogatását kérte, de megemlítette, hogy szükségük lenne egy 30-35 személyes új busztípusra is; a Honvédelmi Minisztérium illetékesei 1,3 és 3,5 tonnás terepjáró gépkocsikra vágytak; a Földművelésügyi Minisztérium új traktortípus kialakítását szorgalmazta.

Csepel 413 diesel motor (Steyr liszenc)

A Nehézipari Központ úgy találta, hogy külföldi liszensz vásárlásával ezek az igények gyorsan teljesíthetőek. Három gyárat szemeltek ki:

- Gräf & Stift, Ausztria

- Steyr, Ausztria

- MAN, Németország

Mivel a győri Rába már régóta a MAN partnere volt, ezért Winkler Dezsőt kérték fel a tárgyalásokra. A MAN azonban Németország nyugati zónájába esett, így a párbeszéd lassan folyt. A Steyr-hez azonban jó kapcsolatot biztosított Puch János, aki a háború előtt a Steyr-Austro Daimler képviselet vezető tisztviselője volt, s az államosítás után a NIK kötelékében helyezkedett el.

Puch segítségével a Nehézipari Központ munkatársai meglátogathatták a Steyr gyárat, s megtekintették a gyár új típusait. A Steyr 1948-ban kezdte meg új dízelmotor családjának gyártását. Az egy-, két- és négyhengeres erőforrások főbb szerkezeti egységei csereszabatosak voltak. A dízelmotorok mellett elkészült több új tehergépkocsi- és traktor is. A NIK munkatársait főleg a 380-as típusú teherautó nyűgözte le.

Steyr-380

Steyr380-csepel.jpg

Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban

1965Puch 250SGS.jpg

Puch 250 SGS (1965)

(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)

Az osztrák Puch cég az első motorkerékpárt 1903-ban szerelte össze. 1912-ben, amikor a cégalapító Johann Puch nyugdíjba ment, a gyár több mint 300 motorkerékpárt és autót szerelt össze évente, mellesleg még 16.000 kerékpárt is. Az üzleti élet jelentősen lelassult az első világháború végét követően, majd 1934-ben, mikor összevonták a Steyr-t és Austro-Daimler-t, a Puch is az összevonás örvényébe került. Hát kérem, így alakult ki a Steyr-Daimler-Puch.

Puch motorokat szerelt az AGS, Dalesman, DMF, Ganna, Meray, Monark, Tomos és egyéb márkák.

A cég készített egy sor motorkerékpár és motoros robogó típust is, melyekből számos modell került forgalomba az Egyesült Államokban, így a a Sears Roebuck, az SR 125 motorkerékpár, amelyet "házilagos összeszerelésre" dobozban szállítottak a megrendelő otthonában. Az Austro-Daimler külön ágazatot épített ki a nehéz traktorok és teherautók gyártására, még 1915 előtt Ennek hagyományain a Steyr, a saját civil mezőgazdasági vontató fejlesztését újraindítva, a termelést 1947-ben kezdte meg.

A háború után a Steyr-Daimler-Puch folytatta a kerékpárok és segédmotoros kerékpárok gyártását, fokozatosan létrehozva a forgalmazói láncot több országban is,így pl.: a kerékpárokat forgalmazó Sears céggel. Az 1970-es évek közepén a "Steyr-Daimler-Puch-Amerika" néven Connecticut (USA) jegyezték be, amely kerékpárok és mopedek behozatalára és forgalmazására jött létre.

Az Austro-Daimler-Puch kerékpárok gyártása a grazi (AT)üzemben maradt, amíg a motorkerékpár és kerékpár gyártás részlegeit a cég 1987 közepén eladta a "Piaggio & CSPA Olaszország" vállalkozásának.

A Steyr és a Puch jellegzetes termékei, kiemelkedő tartósságuk és szívósságuk miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon.

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Puch 175 Sears Allstate (1963) SearsallstatePuch63 175.jpg A Steyr-Puch a Puch motorkerékpárokat a tengerentúlon, Sears, Allstate és Roebuck neveken forgalmazta, házilagos összeszereléssel is.
Puch 175 ISDT (1963) Searspuch175ISDTMine.jpg International Six Day Trial modell, Sears (USA)
Puch_250_SGS (1965) 1965Puch 250SGS.jpg
Puch SR 125 (1967_____) PuchSR125motorwestunion.jpg
  • Puch SR 125
  • Sears Allstate 1959 Puch

Kapcsolódó Steyr hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png ADlogo.jpg Puch logo.PNG Backtop.jpg