MZ
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Márkatörténet: javitás) |
(szerkesztések) |
||
(Egy közbeeső változat nincs mutatva) | |||
16. sor: | 16. sor: | ||
}} | }} | ||
== '''Veterán MZ márkatörténet''' == | == '''Veterán MZ márkatörténet''' == | ||
- | |||
Az '''MZ''' motorgyár története egészen 1906-ig nyúlik vissza, egy dán származású mérnök, [[Jørgen Skafte Rasmussen]] ekkor vásárolt meg egy Zschopau mellett található ruhagyárat, hogy ott gőzkazán szerelvényeket gyártson. A történet itt tulajdonképpen összeér a [[DKW]] történetével, hiszen a gyár a világháború alatt gőzgépeket gyártott, majd 1919-ben elkészült a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya), egy kétütemű, gőzhajtású játékmotor. Ennek módosított változata egy motorkerékpárra is felkerült, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda), így indult el az MZ előfutára, a DKW. | Az '''MZ''' motorgyár története egészen 1906-ig nyúlik vissza, egy dán származású mérnök, [[Jørgen Skafte Rasmussen]] ekkor vásárolt meg egy Zschopau mellett található ruhagyárat, hogy ott gőzkazán szerelvényeket gyártson. A történet itt tulajdonképpen összeér a [[DKW]] történetével, hiszen a gyár a világháború alatt gőzgépeket gyártott, majd 1919-ben elkészült a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya), egy kétütemű, gőzhajtású játékmotor. Ennek módosított változata egy motorkerékpárra is felkerült, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda), így indult el az MZ előfutára, a DKW. | ||
55. sor: | 54. sor: | ||
A Zschopau művek egyik legrégebbi motorkerékpár gyár a világon, a motorkerékpár gyártás 1922 óta folyik. A legismertebb modell volt a kétütemű 125/150 és 250 sorozat, a típus változatok ES, ETS, TS és ETZ. Az MZ egyike volt azon kevés gyártóknak akik oldalkocsis motorkerékpárok terén is jelentős gyártási múlttal rendelkeztek. | A Zschopau művek egyik legrégebbi motorkerékpár gyár a világon, a motorkerékpár gyártás 1922 óta folyik. A legismertebb modell volt a kétütemű 125/150 és 250 sorozat, a típus változatok ES, ETS, TS és ETZ. Az MZ egyike volt azon kevés gyártóknak akik oldalkocsis motorkerékpárok terén is jelentős gyártási múlttal rendelkeztek. | ||
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] |
== '''Márkatörténet''' == | == '''Márkatörténet''' == | ||
84. sor: | 83. sor: | ||
[[Fájl:MZ_ES_250_Doppelporta.jpg|thumb|center|700px|'''MZ ES 250 - 1956 (1962-es modell)''']] | [[Fájl:MZ_ES_250_Doppelporta.jpg|thumb|center|700px|'''MZ ES 250 - 1956 (1962-es modell)''']] | ||
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] |
== '''Veterán MZ modellek''' == | == '''Veterán MZ modellek''' == | ||
{|align="center" | {|align="center" | ||
|-bgcolor="lightcyan" | |-bgcolor="lightcyan" | ||
- | |[[Fájl:MZ_tank.jpg| | + | |[[Fájl:MZ_tank.jpg|180px]] |
* [[MZ BK 350]] (1952-1958) | * [[MZ BK 350]] (1952-1958) | ||
* [[MZ RT 125 (IFA)]] (1950-1954) | * [[MZ RT 125 (IFA)]] (1950-1954) | ||
139. sor: | 138. sor: | ||
[[Fájl:militia-mz-es-250-2-trophy.jpg|frame|center|'''MZ ES 250 Milicja''']] | [[Fájl:militia-mz-es-250-2-trophy.jpg|frame|center|'''MZ ES 250 Milicja''']] | ||
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] |
== '''MZ Sport modellek''' == | == '''MZ Sport modellek''' == | ||
153. sor: | 152. sor: | ||
== '''MZ Wankel prototípusok''' == | == '''MZ Wankel prototípusok''' == | ||
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|730px]] |
== '''Kapcsolódó MZ források, hivatkozások''' == | == '''Kapcsolódó MZ források, hivatkozások''' == | ||
165. sor: | 164. sor: | ||
* [http://www.mz-club-deutschland.de MZ Club Deutschland DE] | * [http://www.mz-club-deutschland.de MZ Club Deutschland DE] | ||
- | + | ||
{|align="center" style="border:inset 4px MediumSpringGreen" | {|align="center" style="border:inset 4px MediumSpringGreen" | ||
176. sor: | 175. sor: | ||
|style="border:outset 4px lightgreen"|[[Fájl:backtop.jpg|link=MZ]] | |style="border:outset 4px lightgreen"|[[Fájl:backtop.jpg|link=MZ]] | ||
|} | |} | ||
- | + | {{#TwitterFBLike:left|small}} | |
[[Kategória:Motormárka]] | [[Kategória:Motormárka]] |
A lap jelenlegi, 2016. március 20., 17:01-kori változata
Veterán MZ márkatörténetAz MZ motorgyár története egészen 1906-ig nyúlik vissza, egy dán származású mérnök, Jørgen Skafte Rasmussen ekkor vásárolt meg egy Zschopau mellett található ruhagyárat, hogy ott gőzkazán szerelvényeket gyártson. A történet itt tulajdonképpen összeér a DKW történetével, hiszen a gyár a világháború alatt gőzgépeket gyártott, majd 1919-ben elkészült a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya), egy kétütemű, gőzhajtású játékmotor. Ennek módosított változata egy motorkerékpárra is felkerült, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda), így indult el az MZ előfutára, a DKW. A motorgyár rendkívül dinamikusan fejlődött, a gazdasági válság idején azonban a DKW beleolvadt az Auto Unionba. A második világháború alatt a zschopau-i gyár motorkerékpárokat és stabil motorokat szállított a hadsereg számára. Németország veresége után a szovjetek lefoglaltak és elszállítottak minden gépet és felszerelést, az Auto Union feloszlott.1950-ben IFA név alatt – akkor már a Német Demokratikus Köztársaságban - indult újra a gyártás, a cég 1956-ban vette fel az MZ nevet. Idővonal - DKW & MZ motorok
A Zschopau művek egyik legrégebbi motorkerékpár gyár a világon, a motorkerékpár gyártás 1922 óta folyik. A legismertebb modell volt a kétütemű 125/150 és 250 sorozat, a típus változatok ES, ETS, TS és ETZ. Az MZ egyike volt azon kevés gyártóknak akik oldalkocsis motorkerékpárok terén is jelentős gyártási múlttal rendelkeztek. Márkatörténet1906-1946 Rasmussen & Ernst, DKW, Auto Union1906-ban a dán vállalkozó Jørgen Skafte Rasmussen megvásárolt egy használaton kívüli textiltermékek üzemet Zschopau-ban. Rasmussen és Ernst néven kezdetben háztartási-, és műhely berendezéseket, valamint autóalkatrészeket gyártották. 1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt. A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb. A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és egészen 1950-ig kétséges a termelés újraindítása. 1946-2008 IFA, MZMotorkerékpárok gyártása a második világháború után - IFA (1948-1952) 1946-1947 során a modern DKW üzemet lebontották, elszállították és a Szovjetúnióban, Izsevszben újjáépítették. Az RT 125-ös DKW típust, melyet 1939-ben fejlesztettek ki, 1950-ben az IFA kezdte újra gyártani Zschopauban. Annak ellenére, hogy a "nemzeti termelés" célja 5000 db volt, összesen csak 1700 db RT 125 készült el, mert anyaghiány akadályozta a terv teljesítését. 1951-ben az első oldalkocsis motorkerékpár terve is körvonalazódott, egy 350 cm3-es, kétütemű-boxer motoros, kardántengely meghajtású típus formájában, ez volt az IFA BK 350. Tömeggyártása azonban ennek a típusnak, 1953-ig váratott magára. 1952-től VEB Motorradwerk Zschopau A motorkerékpárok gyártása 1952-től a VEB Motorrad Zschopau (MZ) néven fut. 1956-tól kezdve kerül piacra az RT 125/2, ekkor már az összes modell =MZ=. 1956 decemberében jelent meg az MZ ES-250 első szériája, ugyanebben a hónapban jön ki az MZ ES-175 típus, valamint a BK-350-es nagyobb teljesítményű és halkabb változata. Az RT 125 sorozatgyártása 12 év után, 1962-ben fejeződik be. Összesen 310.800 MZ RT készült ezen időszakban. Az ES 125/150 típusok gyártása szintén 1962-ben kezdődik meg. A sajtolt fémlemez vázkialakítás okán, könnyebb volt a gyártása, illetve tömeges termelése, mint a régebbi csővázas keretű konstrukcióké. Az ETS 125/150 és a TS 125/150 típusokkal együtt, mintegy 900.000 db készült, a legtöbb ami a németországi motorkerékpár gyártásban teljesült. Veterán MZ modellek
MZ Sport modellekMZ RaceMZ Enduro (ISDT)MZ Wankel prototípusokKapcsolódó MZ források, hivatkozások
|