Pannónia
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek: hivatkoz) |
(→Pannónia Classic: javítások) |
||
(8 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="whitesmoke"| | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Pannónia | | név = Pannónia | ||
- | | logo = | + | | logo = Logoregi.gif |
- | | képméret = | + | | képméret = |
| képaláírás = Pannónia Motorkerékpárok | | képaláírás = Pannónia Motorkerékpárok | ||
| alapítva = 1954 | | alapítva = 1954 | ||
12. sor: | 15. sor: | ||
| honlap = | | honlap = | ||
}} | }} | ||
- | + | == '''Veterán Pannónia márkatörténet''' == | |
- | + | ||
- | == Veterán Pannónia márkatörténet == | + | |
- | + | ||
A '''Pannónia''' márka 1954-ben született meg a [[Csepeli Motorkerékpárgyár]]ban. Az első Pannónia, a [[Pannónia TL]] 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a [[Csepel 250]]-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul). A „Pannónia” márkanév egyébként Molnár László technikustól származott | A '''Pannónia''' márka 1954-ben született meg a [[Csepeli Motorkerékpárgyár]]ban. Az első Pannónia, a [[Pannónia TL]] 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a [[Csepel 250]]-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul). A „Pannónia” márkanév egyébként Molnár László technikustól származott | ||
25. sor: | 25. sor: | ||
1974-ben a japán [[Yamaha]] szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia. | 1974-ben a japán [[Yamaha]] szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia. | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:800px-Csepel-Pannónia-Danuvia-Panni-Tünde.jpg|center|700px]] |
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | |
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | |
== '''Veterán Pannónia modellek''' == | == '''Veterán Pannónia modellek''' == | ||
- | + | [[Fájl:Pannonia_Factory.jpg|thumb|center|540px|'''A Pannónia szerelőcsarnoka az 1960-as években''']] | |
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | |
- | + | ||
- | + | ||
- | [[Fájl: | + | |
=== '''Pannónia Classic''' === | === '''Pannónia Classic''' === | ||
- | + | [[Fájl:PannonG2.jpg|thumb|center|640px| '''A legrégebbiek, a "Csepel - Pannónia váltás" korából''']] | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
{|widht="100%" rules=rows border=1| style="border-style: outset; border-width: 8px; border-color: blue;" | {|widht="100%" rules=rows border=1| style="border-style: outset; border-width: 8px; border-color: blue;" | ||
63. sor: | 55. sor: | ||
|leírás: /prototípus/ Kétütemű, kéthengeres 250 cm3-es boxermotor, vezérlése forgótárcsás, kerékhajtás: kardántengely, (oldalkocsi-meghajtás is), a hátsó villa teljes egészben együtt leng a motorral, a blokk tokozott, áramvonalas. A váz teljesen új megoldású. | |leírás: /prototípus/ Kétütemű, kéthengeres 250 cm3-es boxermotor, vezérlése forgótárcsás, kerékhajtás: kardántengely, (oldalkocsi-meghajtás is), a hátsó villa teljes egészben együtt leng a motorral, a blokk tokozott, áramvonalas. A váz teljesen új megoldású. | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
- | |[[Pannónia | + | |[[Pannónia TLT/S]] |
|(1956) | |(1956) | ||
|[[Fájl:Ptltsidecar.jpg|250px]] | |[[Fájl:Ptltsidecar.jpg|250px]] | ||
70. sor: | 62. sor: | ||
|[[Pannónia TLT]] | |[[Pannónia TLT]] | ||
|(1956-1958) | |(1956-1958) | ||
- | |[[Fájl: | + | |[[Fájl:P-TLT-1956.jpg|250px]] |
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
|[[Pannónia TLF]] | |[[Pannónia TLF]] | ||
|(1958-1961) | |(1958-1961) | ||
- | |[[Fájl: | + | |[[Fájl:Pannonia TLF T6.jpg|250px]] |
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="lightgray" | |-align="center" bgcolor="lightgray" | ||
|[[Pannónia TLB]] | |[[Pannónia TLB]] | ||
|(1960-1962) | |(1960-1962) | ||
- | |[[Fájl: | + | |[[Fájl:P-TLB.jpg|250px]] |
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="royalblue" | |-align="center" bgcolor="royalblue" | ||
|[[Pannónia T1]] >TLD | |[[Pannónia T1]] >TLD | ||
|(1961-1964) | |(1961-1964) | ||
- | |[[Fájl: | + | |[[Fájl:P-T1.jpg|250px]] |
|leírás | |leírás | ||
|-align="center" bgcolor="lightgray" | |-align="center" bgcolor="lightgray" | ||
178. sor: | 170. sor: | ||
|leírás | |leírás | ||
|} | |} | ||
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] |
+ | |||
=== '''Pannónia ritkaságok, sportmodellek, és prototípusok''' === | === '''Pannónia ritkaságok, sportmodellek, és prototípusok''' === | ||
- | + | [[Fájl:Pannonia_2.jpg|thumb|center|640px|'''Szerelés közben egy -triál- modell''']] | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
{|widht="100%" rules=rows border=1| style="border-style: outset; border-width: 8px; border-color: blue;" | {|widht="100%" rules=rows border=1| style="border-style: outset; border-width: 8px; border-color: blue;" | ||
273. sor: | 262. sor: | ||
|.. | |.. | ||
|} | |} | ||
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] |
- | + | ||
== '''Pannónia történet''' == | == '''Pannónia történet''' == | ||
''(Magyarjarmu.hu Pannónia cikke)'' | ''(Magyarjarmu.hu Pannónia cikke)'' | ||
280. sor: | 268. sor: | ||
'''A Csepel Motorkerékpárgyár 1953-ban mutatta be első Pannonia nevű motorkerékpárját. Ez a márka kevesebb, mint negyed évszázadot élt meg. Máig tartó népszerűsége annak a ténynek köszönhető, hogy az autóhiányos időkben sokak számára ez volt az egyetlen elérhető motoros közlekedési eszköz.''' | '''A Csepel Motorkerékpárgyár 1953-ban mutatta be első Pannonia nevű motorkerékpárját. Ez a márka kevesebb, mint negyed évszázadot élt meg. Máig tartó népszerűsége annak a ténynek köszönhető, hogy az autóhiányos időkben sokak számára ez volt az egyetlen elérhető motoros közlekedési eszköz.''' | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:$ 3.jpg|center]] |
Az 1953-ban kifejlesztett Pannonia révén megteremtődött a lehetőség a nemzetközi mércével is elfogadható gyártásmennyiséghez. Az ötvenes évek elejére ugyanis már tekintélyes hátrányba kerültünk az akkoriban testvérinek mondott kelet-európai motorgyártó országokhoz képest. 1955-ben Csehszlovákia közel 100,000 motorkerékpárt gyártott, az NDK-ban 70,000, Lengyelországban 30,000 készült. A Szovjetúnió akkor éppen negyedmilliós termelése persze minden tekintetben egy másik világ volt, de akkor is szerénynek kell neveznünk a hazai gyártás 16500 darabos teljesítményét. | Az 1953-ban kifejlesztett Pannonia révén megteremtődött a lehetőség a nemzetközi mércével is elfogadható gyártásmennyiséghez. Az ötvenes évek elejére ugyanis már tekintélyes hátrányba kerültünk az akkoriban testvérinek mondott kelet-európai motorgyártó országokhoz képest. 1955-ben Csehszlovákia közel 100,000 motorkerékpárt gyártott, az NDK-ban 70,000, Lengyelországban 30,000 készült. A Szovjetúnió akkor éppen negyedmilliós termelése persze minden tekintetben egy másik világ volt, de akkor is szerénynek kell neveznünk a hazai gyártás 16500 darabos teljesítményét. | ||
327. sor: | 315. sor: | ||
[[Fájl:Pannonia_sport.jpg|center|720px]] | [[Fájl:Pannonia_sport.jpg|center|720px]] | ||
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | |
+ | == '''Pannónia videók''' == | ||
[[Fájl:Pannonia_ende.png|left|300px]]'''Mielőtt "motoroznánk", és akit mélyebben érdekel a Pannónia márka sorsa, annak ajánlom az Indavideo.hu oldalon, Kende Márta "Küzdelem" (1974) című, 6 részes dokumentum filmjét, a '''Pannónia végnapjairól. ''(a film, az "átkosban" be volt tiltva.)''''' | [[Fájl:Pannonia_ende.png|left|300px]]'''Mielőtt "motoroznánk", és akit mélyebben érdekel a Pannónia márka sorsa, annak ajánlom az Indavideo.hu oldalon, Kende Márta "Küzdelem" (1974) című, 6 részes dokumentum filmjét, a '''Pannónia végnapjairól. ''(a film, az "átkosban" be volt tiltva.)''''' | ||
346. sor: | 335. sor: | ||
*[http://auto.indavideo.hu/video/Kuzdelem_8 Küzdelem 6] | *[http://auto.indavideo.hu/video/Kuzdelem_8 Küzdelem 6] | ||
- | |||
---- | ---- | ||
'''Most pedig >>videosarok<<''' | '''Most pedig >>videosarok<<''' | ||
- | + | {|style="border:inset gold 5px" | |
- | <youtube>B8GGoqc0gNU</youtube> | + | | |
- | + | {|style="border:inset red 3px" | |
+ | |-bgcolor="silver" align="center" | ||
+ | |bgcolor="darkgray"|[[Fájl:23aPannon_Csepel_logo.jpg|240px]] | ||
+ | |bgcolor="silver"|<youtube>B8GGoqc0gNU</youtube> | ||
<youtube>LqIwjEjydog</youtube> | <youtube>LqIwjEjydog</youtube> | ||
- | |||
<youtube>FACe4gmj3gM</youtube> | <youtube>FACe4gmj3gM</youtube> | ||
- | |||
<youtube>vnDHAyWCYkE</youtube> | <youtube>vnDHAyWCYkE</youtube> | ||
- | + | |} | |
- | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | + | |} |
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
== Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek == | == Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek == | ||
{{commonskat|Pannonia motorcycles}} | {{commonskat|Pannonia motorcycles}} | ||
381. sor: | 371. sor: | ||
|style="border:inset 4px gold"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Pannónia]] | |style="border:inset 4px gold"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Pannónia]] | ||
|} | |} | ||
- | + | |} | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
[[Kategória:Motormárka]] | [[Kategória:Motormárka]] |
A lap jelenlegi, 2016. március 20., 16:32-kori változata
Veterán Pannónia márkatörténetA Pannónia márka 1954-ben született meg a Csepeli Motorkerékpárgyárban. Az első Pannónia, a Pannónia TL 1954-ben jelent meg, mely technikai megoldásait részben a Csepel 250-es típustól örökölte. Megjelenésének idején korszerűnek számított, így nem csak a belpiacra, de számos külföldi országba is jutott belőle (az elenevezés a motor elrendezésére utal - Teleszkóp elől, Lengővilla hátul). A „Pannónia” márkanév egyébként Molnár László technikustól származott A T-sorozat szintén keresett volt a nemzetközi piacon, a Pannonia White – a T5-ös modell luxusváltozata – például kifejezetten kaliforniai exportra készült. A P-sorozat valójában a T-sorozat elemeinek felhasználásával készült, a Csepel Motorkerékpárgyár ekkor már kevésbé koncentrált a fejlesztésekre. A Pannónia nem csak Magyarországon volt rendkívül népszerű, jelentős volt a külföldi export, melynek legnagyobb részét a szovjet megrendelések adták ugyan, de jutott Amerikába, Indiába, sőt még Brazíliába is. A gyár elmaradó fejlesztéseinek köszönhetően azonban egyre csökkentek az eladások, a gyártás 1975-ben szűnt meg, az utolsó modell a Pannónia P21 volt. 1974-ben a japán Yamaha szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, amely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70%-ban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártószalagról az utolsó, szám szerint a 689 039-ik Pannónia.
Veterán Pannónia modellekPannónia Classic
Pannónia ritkaságok, sportmodellek, és prototípusok
Pannónia történet(Magyarjarmu.hu Pannónia cikke) A Csepel Motorkerékpárgyár 1953-ban mutatta be első Pannonia nevű motorkerékpárját. Ez a márka kevesebb, mint negyed évszázadot élt meg. Máig tartó népszerűsége annak a ténynek köszönhető, hogy az autóhiányos időkben sokak számára ez volt az egyetlen elérhető motoros közlekedési eszköz. Az 1953-ban kifejlesztett Pannonia révén megteremtődött a lehetőség a nemzetközi mércével is elfogadható gyártásmennyiséghez. Az ötvenes évek elejére ugyanis már tekintélyes hátrányba kerültünk az akkoriban testvérinek mondott kelet-európai motorgyártó országokhoz képest. 1955-ben Csehszlovákia közel 100,000 motorkerékpárt gyártott, az NDK-ban 70,000, Lengyelországban 30,000 készült. A Szovjetúnió akkor éppen negyedmilliós termelése persze minden tekintetben egy másik világ volt, de akkor is szerénynek kell neveznünk a hazai gyártás 16500 darabos teljesítményét. A legelső Pannonia, a TL 1954. végére lett sorozatérett. A típusnév megfejtése: teleszkópvilla elöl, lengővilla hátul. Az első teleszkópvilla még olajcsillapítás nélkül készült. A korabeli helyzet illusztrálására egy számadat: 1955-ben a belkereskedelem 36000 motorkerékpárt és robogót igényelt. Csepelen készült 13390 motor, ebből 6747 ment exportra… 1955. végén megjelentek az első híradások a Pannonia TLT-ről. A plusz T betű a tokozott láncbúrára utalt. A lánc élettartamát növelő lemezborítás a lengőkarral egységet, önhordó szerkezetet képezett. A műszakilag is figyelemre méltó konstrukció, amely Bogáti Péter munkája volt, pontos szerelést és sok anyagot igényelt. A későbbiekben, amikor az önköltség már komolyabb szerepet játszott, ez gondot okozott. Míg a Pannonia TL 250-esnél a meggypiros szín, a TLT-nél az almazöld számított általánosnak, ami felüdülés lehetett az egyenfekete motorok után a gyáriaknak és vevőknek egyaránt. 1956-ra esik a csepeli motorkerékpárgyár legnagyobb sportsikere. A franciaországi 24 órás versenyen, a Bol d’Or futamon a Mogürt külkereskedő cég két magyar versenymotort állított rajthoz a 250-es kategóriában. A Kurucz György-Reisz János alkotta kettős kategóriagyőzelmet szerzett, míg a Cserkúti László -Szűcs László páros harmadik lett. A jobbik csapat az abszolút értékelésben a negyedik helyen végzett. 1956. októberében a vállalatcsoport új neve Csepel Vas- és Fémművek lett, s a motorkerékpár gyártó részleg neve hivatalosan is Csepeli Motorkerékpárgyár lett. A gyártás fokozatosan növekedett: 1956-ban 11258, 1957-ben 13000, 1958-ban pedig több, mint 17000 Pannonia készült. 1957-ben több kisebb változtatást eszközöltek a TLT-n: megvilágított számlapú sebességmérő, kormány- és szerszámdobozzár, fehér színű kormánymarkolat stb. került a motorokra. 1958-ban összeolvadt a Csepeli Motorkerékpárgyár és a Nagytömegárugyár. Ezzel nem csupán a gyártási volumen megnövelésére nyílott mód, de a Tünde robogónak is ez a lépés készítette elő a terepet. Az ’50-es évek végére Nyugat-Európában jelentősen lanyhult a motorkerékpárok iránti kereslet, ám a szocialista blokk országaiban éppen ellenkező tendencia érvényesült. Az ok roppant prózai volt: mivel nehéz volt autóhoz jutni, ezért aki csak tehette motoros kétkerekűt vásárolt. A legnagyobb felvevőpiac természetesen a Szovjetúnió volt. A Pannonia szovjet exportja először az 1960-1965. közötti ötéves tervperiódusban valósult meg. A T1 típusjelzésű Pannonia volt az első, amely meghódította a szovjet piacot. Ez az 1961-ben bemutatott modell a TLT modernizált változata volt: először 1958-ban jött a TLF, majd ’59-ben a TLF 250/59, ’60-ban a TLF 250/60, végül 1961-ben a T1. A leglényegesebb változás, hogy a motor teljesítményét 11, majd 14 lóerőre növelték. Megjelent a mágnesgyújtás, majd a dinamós kivitel is. Lecserélték a hátsó lámpát is. A T1 egészen 1964-ig maradt gyártásban. A TLF fejlesztésével párhuzamosan elkészült a Pannonia „csúcsmodellje”, a TLB, amelynél a B a burkolat szóra utalt. A burkolat közelebb vitte a motorkerékpárt az autókhoz, így az emberek a vágyott járműhöz hasonló szerkezetre pattanhattak. Ám a karosszéria beburkolása nem feledtette azt a tényt, hogy esőben motoros és utasa ugyanúgy bőrig ázott, mint korábban. Míg a TLF Moszkvában, addig a TLB Lipcsében debütált. Ez is mutatja, hogy a Pannonia működésében továbbra is kulcsfontosságú volt az export… Kezdetben az új típust “burkolt Pannónia TLT 250-es” megjelöléssel említik a gyári iratok, s 1958, majd 1959 lett a bemutatásra kitűzött idõpont. Végül 1960. nyarán vették gyártásba. Kétféle kivitel készült, az NDK-ba kizárólag dinamós, akkumulátorgyújtásos, belföldre szinte kizárólag mágnesgyújtásos. Az elsõ széria még peremezés nélküli sárvédõvel, nem állítható rugóstaggal jelent meg, a dúsítókar pedig a jobb oldali kormánymarkolat mellett, felül volt. Késõbb a sárvédõ formája változott, bevezették a terheléshez állítható rugóstagot, és 1961 derekán a dúsítókar a bal oldali markolat mellé, alá került. 1962. július 5-én elkészült a 250,000. Csepeli motorkerékpár. Ekkor már süllyesztőbe kerültek az olyan típusnevek, mint a TLF vagy a TLB. A TLF utóda a korábban emlegetett T1, míg a TLB-é a T3, illetve a T4 lett. Eközben a szerkesztő-részleg munkatársai különböző előremutató prototípusokkal próbálták meg az egyre idősebb 250-es konstrukciót valahogy életben tartani. 1964-től a T1 helyére a T5 lépett, mint alaptípus. E motor leglényegesebb újdonsága az erősebb, 16 lóerős erőforrás. Tíz éven át ez a motor biztosította a Motorkerékpárgyár túlélését – ugyanis ezt volt hajlandó nagyobb tételben átvenni a szovjet fél. A T5-ből számtalan változat készült, amelyeket az exportpiacokon T6, T7 és T8 néven árusítottak. A háttérben viszont mélyreható változások készülődtek. 1962-ben a Kohó- és Gépipari Minisztérium illetékesei kiadták az utasítást egy kéthengeres, „világszínvonalú” motor kifejlesztésére. „A személygépkocsi-ipar rohamos fejlődéséből eredő konkurencia a motorkerékpár-szükségletet csökkentette, s a gyártásukat megtartó motorkerékpárgyárakat a múltban el sem képzelhető konstrukciók kifejlesztésére kényszerítette”. A döntéstől az első szériamodellek elkészítéséig hat év telt el. Mivel a P20 piacra dobása egyre csúszott, ezért elkészült egy átmeneti típus, amely a T5 és a P20 „legjobb” tulajdonságait ötvözte. Ez lett a P10, amely a P20 benzintartályát és módosított első villáját, s a T5 új hengerrel ellátott motorját kapta. A modell jellemzője lett a széles bordázatú, öntöttvas henger, az ugyancsak széles bordázatú, könnyűfémből készült, középgyertyás hengerfejjel, a P20-szal tipizált első teleszkóp, kormány és hátsó rugóstagok, a VT3 hátsó lámpa stb. A sorozatgyártás 1966. őszén indult, s 1973. végéig tartott. Összesen 43492 példány hagyta el a gyárat 1968 az új gazdasági mechanizmus bevezetésének éve volt. Durva leegyszerűsítéssel azt mondhatjuk, hogy a piaci viszonyok alkalmazására tettek kísérletet az államszocializmus tervgazdaságos viszonyai között. A motorkerékpárt a maximált árkategóriába sorolták, az az árát nem lehetett emelni. A T5 2500 forinttal lett olcsóbb, azaz 13500 forintba került, míg a p10-est 16500 helyett 14300 forintért lehetett hazavinni. A nyersanyag- és energia-árak azonban egyre emelkedtek, nem beszélve a bérköltségekről. A Motorkerékpárgyár szinte megoldhatatlan csapdahelyzetbe került. 1968. végén piacra dobták a P20-t. A kéthengeres motorkerékpár rosszkor érkezett. Túl drága volt, a szovjetek nem kértek belőle. Készült néhány módosított változat, de végül a Csepel Művek vezetősége döntött, s 1975. őszén a Motorkerékpárgyár beszűntette a termelést. A Motorkerékpárgyár beolvadt a Kerékpárgyárba, amely Jármű- és Konfekcióipari Gépgyár néven folytatta a működését egészen 1987-ig. Közel 700,000 motorkerékpár készült Csepelen. Gyári-, sport-, és háziműhelyek alkotóinak is, ihletet adott..... Pannónia videókMielőtt "motoroznánk", és akit mélyebben érdekel a Pannónia márka sorsa, annak ajánlom az Indavideo.hu oldalon, Kende Márta "Küzdelem" (1974) című, 6 részes dokumentum filmjét, a Pannónia végnapjairól. (a film, az "átkosban" be volt tiltva.)Balra, egy rövid német nyelvű cikk a Quelle magazinból, a "Pannónia haláláról" A film video hivatkozásai: 1-6 rész Most pedig >>videosarok<<
Kapcsolódó Pannónia oldtimer linkek
|