Bugatti
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(szerkeszt) |
(→Kapcsolódó Bugatti hivatkozások, források: jav) |
||
101. sor: | 101. sor: | ||
== Kapcsolódó Bugatti hivatkozások, források == | == Kapcsolódó Bugatti hivatkozások, források == | ||
- | + | {{Commonskat|Bugatti vehicles}} | |
+ | * [https://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti Bugatti - Wikipedia EN] | ||
* [http://www.bugatti.com/en/tradition.html Bugatti tradíció (angol)] | * [http://www.bugatti.com/en/tradition.html Bugatti tradíció (angol)] | ||
* [http://www.bugattibuilder.com/wiki/index.php?title=Bugattis_by_type Bugattibuilder.com - Bugatti típusok (angol)] | * [http://www.bugattibuilder.com/wiki/index.php?title=Bugattis_by_type Bugattibuilder.com - Bugatti típusok (angol)] |
A lap 2016. február 27., 12:29-kori változata
Bugatti | |
Alapítva | 1909 |
Alapító | Ettore Bugatti |
Megszűnt | 1956 |
Székhely | Molsheim, France |
Kulcsemberek | Ettore Bugatti, Jean Bugatti |
A(z) Bugatti weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A névadó Ettore Bugatti (1881-1947)zseniális tervező volt mind a technika, mind a forma tekintetében. Autóit a legapróbb részletekig kidolgozta, a formatervezés terén megmutatkozó egyedi látásmódja nem kis mértékben szülői hatás eredménye. Édesapja, Carlo Bugatti az Art Nouveau irányzat képviselőjeként jelentős sikereket ért el az általa tervezett bútorokkal és ékszerekkel.
Ettore Bugatti számos európai autógyárban - így a De Dietrich, a Mathis és a Deutz márkáknál - dolgozott, majd végül saját néven gyárat alapított. Különleges autók készültek műhelyében, például a legendás Bugatti Royale, mely 15 literes motorjával 300 lóerőt teljesített. A Bugatti egyik első sikerautója a Peugeot számára tervezett Bébé volt.
Az olasz származású mérnök 1947-ben hunyt el.
A Bugatti cég története
A Bugatti egy olasz, francia illetve német gyökerekkel rendelkező sportautógyártó vállalat. A 20. század első felében körülbelül 8000 járművet állítottak elő, szinte kivétel nélkül a legprecízebb kézi munkával, manufakturális keretek között. Az eredeti cég a második világháború idején bukott meg sok más akkori luxusmárkához hasonlóan. Ettore Bugatti fiának, Jeannak a halála is szerepet játszott ebben. A vállalat pénzügyi nehézségekkel küszködött, utolsó modelljét az 1950-es években mutatta be, majd az 1960-as években repülőgép alkatrészgyártó részlegéért vásárolták fel.
A valaha patinás, különleges és nagy teljesítményű gépkocsikat előállító vállalat ma a Volkswagen Csoport egyik elitmárkája.
A kezdetek
A cégalapító, Ettore Bugatti 1881-ben született Milánóban. A műszaki tudományok iránti fogékonysága már tizenéves korában nyilvánvalóvá vált, 1909-ben már saját vállalatot alapított Molsheim városában, ami abban az időben Németországhoz tartozott. A korai modellek kicsi, egyszerűen kezelhető járművek voltak, 800-1300 cm3 lökettérfogattal. Az első világháború alatt Bugatti kénytelen volt felhagyni az autógyártással, Franciaországban tervezett repülőgépmotorokat, csak 1920-ban tért vissza Molsheimbe, ám akkorra a város már francia fennhatóság alatt állt.
A háború után
1920-ban, a Párizsi Autókiállításon már szerepel a vállalat, a 20-as évek közepére pedig állandósul egy évi 100-150 darabos termelés, ami megteremti a lehetőséget Ettore számára, hogy új modelleket tervezzen és gyártson. Hírnevet mégis a versenypályákon szerez: a 35-ös típus, illetve különböző változatai az 1920-as években szinte csak dobogós helyezéseket értek el a Grand Prix versenyeken.
A leghíresebb modell
1926-ban egy óriási, soros, nyolchengeres, (eredetileg repülőgépek számára készült) 14700 cm3-es motort építenek egy csaknem 5 méteres alvázra. Ez lett az első 41-es típus (más néven: La Royale). Háromfokozatú váltót szereltek rá, 200 lóerős teljesítményét a hátsó kereken át vitte az útra. Karosszériájának precíz kialakítása, utasterének fényűző kényelme vetélkedett az etalonnak számító korabeli Rolls-Royce, Packard vagy Duesenberg autókkal. A legyártott jármüvek pontos darabszámáról nincsenek pontos információk, valószínűleg hat darab készült el a 41-es szériából.
A világválság
A gazdasági világválság igencsak megviselte a luxusautókat előállító vállalatokat, így a Bugattit is. Kénytelenek voltak kisebb, egyszerűbb, vagyis olcsóbb modelleket gyártani. Ennek az érának a terméke a 40-es modell. Szerencsére az autó kitűnő mechanikáján nem spóroltak, a 40-es népszerű is lett: 800 darabot adtak el belőle.
Az utolsó modell
Az 1934-ben bemutatott 57-es modell már Ettore és idősebb fia, Jean Bugatti közös munkája. A kettős vezérműtengelyes 3200 cm3-es, nyolchengeres motort és a karosszériát is Jean Bugatti tervezte. A típus sikerét a számtalan versenygyőzelem mellett a híres Le Mans-i 24 órás diadal is bizonyítja. Az egyik pilóta Pierre Veyron volt, az Ő tiszteletére nevezik a mai egyetlen gyártásban levő típust Bugatti Veyron-nak.
A vég
1939. augusztus 11-én Jean Bugatti egy 57-es típus tesztelése közben halálos balesetet szenvedett Molsheim közelében. Ezt a veszteséget, illetve a második világháború pusztításait a vállalat nem tudta kiheverni, az autógyártást leállították. 1947. augusztus 21-én Ettore Bugatti elhunyt, fiatalabb fia, Roland egyedül képtelen volt talpra állítani a romokban heverő gyárat. A céget 1963-ban eladták a Hispano-Suizának, majd teljesen eltűntek az autógyártók közül, folytatva a repülőgépalkatrészgyártást. A Snecma nevű francia cég 1968-ban szerezte meg először a Bugattit, majd később a Messier nevű vállalatot is. A két vállalat Messier-Bugatti néven 1977-ben fuzionált.
Feltámad a Bugatti márka
Sablon:Bővebben Romano Artioli olasz vállalkozó szerezte meg a Bugatti védjegyet 1987-ben és megalapította a Bugatti Automobili SpA nevű céget. Az új cég egy Giampaolo Benedini által tervezett gyárat épített a Modena mellett lévő Campogallianoban.
1989-re Paolo Stanzani és Marcello Gandini, a Lamborghini Miura és Countach híres tervezői bemutatták a Bugatti újjáéledését megalapozó modell terveit. Az első befejezett, a valaha készült technikailag legfejlettebb modellként hirdetett modellt Bugatti EB110 GT-nek nevezték.
Az 1990-években néhány olasz illetve maláj befektető látott fantáziát a márka újraélesztésében, így készült el az EB-110, és az EB-112. 1998-ban a márkát megvásárolta a Volkswagen AG és néhány tanulmánymodell kiállítása után 2005-ben megkezdték a Pierre Veyron után elnevezett új szupersportkocsi gyártását. 2009-ben bemutatkozott a cabrioverzió GrandSport néven. Jelenleg a Veyron legerősebb változata, az 1300 lóerős SuperSport tartja a sebességi világrekordot 431,072 km/órával. 2016-ra érkezik a Chiron, ami a kifutó Veyront váltja sokkal erősebb (cirka 1600 lóerős) motorral.
Veterán Bugatti modellek
I. világháború előtti oldtimer Bugatti modellek
- Bugatti Type 2 (1900-1901)
- Bugatti Type 5 (1903)
- Bugatti Type 10 (1909)
- Bugatti Type 13 ()
- Bugatti Type 15 ()
- Bugatti Type 17 ()
- Bugatti Type 22 ()
- Bugatti Type 23 ()
- Bugatti Type 16 Bébé (1912-1914)
- Bugatti Type 18 (1908, 1912-1914)
I. és II. világháború közti oldtimer Bugatti modellek
- Bugatti Tpye 28 (1920-1921)
- Bugatti Type 29 (1922)
- Bugatti Type 30 (1922-1926)
- Bugatti Type 32 (1923)
- Bugatti Type 35 (1924-1931)
- Bugatti Type 36 (1926)
- Bugatti Type 37 (1925-1930)
- Bugatti Type 38 (1926-1927)
- Bugatti Type 39 (1925-1927)
- Bugatti Type 40 (1926-1930)
- Bugatti Type 41 "Royale" (1926-1933)
- Bugatti Type 43 (1927-1931)
- Bugatti Type 44 (1927-1930)
- Bugatti Type 45 (1929-1930)
- Bugatti Type 47 (1929-1930)
- Bugatti Type 53 (1931-1932)
- Bugatti Type 54 (1932-1934)
- Bugatti Type 55 (1931-1935)
- Bugatti Type 56 ()
- Bugatti Type 57 (1934-1939)
- Bugatti Type 57S (1934-1939)
- Bugatti Type 57SC (1934-1939)
- Bugatti Type 59 (1933-1935)
- Bugatti Type 64 (1939)
II. világháború utáni oldtimer Bugatti modellek
- Bugatti Type 68 (1945-1946)
- Bugatti Type 73 (1945-1947)
- Bugatti Type 101 (1951)
- Bugatti Type 251 (1955-1956)
Kapcsolódó Bugatti hivatkozások, források