Lada

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (Veterán Lada márkatörténet)
 
(5 közbeeső változat nincs mutatva)
4. sor: 4. sor:
| képméret = 150px
| képméret = 150px
| képaláírás =  
| képaláírás =  
-
| alapítva = 1970
+
| alapítva = 1966
-
| alapító = AvtoVAZ
+
| alapító = Szovjetúnió
| megszűnt =
| megszűnt =
-
| székhely = Togliatti, Oroszország
+
| székhely = Toljatti, Oroszország
| jelmondat =  
| jelmondat =  
| kulcsemberek =  
| kulcsemberek =  
15. sor: 15. sor:
== Veterán Lada márkatörténet ==
== Veterán Lada márkatörténet ==
-
A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket '''Lada''' néven forgalomba hozó [[VAZ]] gyárat a [[FIAT]] segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam Moszkva közelében, Toljattiban
+
A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket '''Lada''' néven forgalomba hozó [[VAZ]] gyárat a [[FIAT]] segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam a Volga partján, Toljattiban
Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1966-ban az év autója címet elnyerő [[Fiat 124]] alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a masszívabb karosszéria és felfüggesztés, a teljesen új motor, az üzembiztosabb fékrendszer és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első [[VAZ 2101]]-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a toljatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.
Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1966-ban az év autója címet elnyerő [[Fiat 124]] alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a masszívabb karosszéria és felfüggesztés, a teljesen új motor, az üzembiztosabb fékrendszer és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első [[VAZ 2101]]-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a toljatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.
22. sor: 22. sor:
1984-ben mutatkozott be a [[VAZ 2108]]-as, a [[Lada Samara]] (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.
1984-ben mutatkozott be a [[VAZ 2108]]-as, a [[Lada Samara]] (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.
 +
 +
== A Lada története évszámok szerint, veterán korig bezárólag ==
 +
 +
* 1966-ban állapodott meg a [[Fiat]] egy Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel. Az üzem 1970-ben indult be.
 +
 +
* Az első '''VAZ 2101''' és a kombi '''VAZ 2102''' típusoknak az 1967-es év autója; a '''Fiat 124* ''' volt az alapja, melyből az olasz mérnökök fejlesztették ki a 124R jelzésű, a Zsiguli alapjaként szolgáló típusváltozatot.
 +
 +
* 1972-ben jött ki új modell a '''VAZ 2103'''; azaz az ''ezerötszázas''. Ekkor már 320 ezer autó készült el; a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.
 +
 +
* 1973-ban az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást foglalkoztat.
 +
 +
* 1975-ben készült el az első terepjáró, a '''Niva''', de sorozatgyártásba csak 1977-ben kerül. Ez az első olyan Lada, amely nem az eredeti Fiat 124 karosszériára épül. Az 1975-ben elkészült 1600-as motor új fejlesztésű, háromajtós önhordó karosszériát mozgat állandó összkerékhajtás segítségével.
 +
 +
* 1976-ban készült a második ikerlámpás az egyhatos '''2106'''. A későbbiekben többek között 1500-as motorral is szerelik, így megszületik '''21061''' kóddal az egyik legtovább gyártott és legnagyobb példányszámú típus.
 +
 +
* 1980-ban jött ki az első „kocka-Lada” a '''2105'''.
 +
 +
* 1983-ben jött ki a szerelőszalagról a második kocka, a VAZ-'''2107'''
 +
 +
* 1984-ben jelent meg (először ''Szputnyik'' néven) az elsőkerék-hajtású '''2108''' vagy '''Samara'''. Ez már semmit sem örökölt a Fiat 124-től, a konstrukció a kortárs japán és nyugat-európai elsőkerékhajtású autókra hajaz.<br />
 +
 +
 +
== Veterán Lada/Zsiguli autók ==
== Veterán Lada/Zsiguli autók ==
-
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2101]] (1970-1987)
+
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2101]] (1970-1982)
-
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2102]] (1972-1983)
+
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2102]] (1971-1985)
-
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 21011]] (1974-1987)
+
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 21011]] (1974-1981)
-
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2103]] (1973-1982)
+
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 21013]] (1977-1987)
-
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2104]] (n.a.-n.a.)
+
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2103]] (1972-1984)
-
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 21043]] (n.a.-n.a.)
+
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2104]] (1984-2011)
-
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2105]] (1980-n.a.)
+
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2105]] (1980-2010)
-
* [[Lada (Zsiguli) VAT 21051]] (n.a.-n.a.)
+
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2106]] (1976-2006)
-
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2106]] (1981-n.a.)
+
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2107]] (1982-2012)
-
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2107]] (1983-n.a.)
+
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2108 "Samara/Szputnyik"]] (1984-)
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2108 "Samara/Szputnyik"]] (1984-)
-
* [[Lada (Zsiguli) Niva VAZ 2121]] (1978-1994)
+
* [[Lada (Zsiguli) Niva VAZ 2121]] (1977-)
== Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások ==
== Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások ==
* [http://www.zsiguli.hu/ Lada Baráti Kör (magyar)]
* [http://www.zsiguli.hu/ Lada Baráti Kör (magyar)]
 +
 +
* [http://www.veteranzsiguli.hu/ Veterán Zsiguli Egyesület (magyar)]
 +
 +
* [http://hu.wikipedia.org/wiki/Lada Lada a magyar Wikipédián]
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]

A lap jelenlegi, 2013. szeptember 18., 10:11-kori változata

Lada / Zsiguli (AvtoVAZ)
Lada logo.png
Alapítva1966
AlapítóSzovjetúnió
SzékhelyToljatti, Oroszország
A(z) Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Lada márkatörténet

A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket Lada néven forgalomba hozó VAZ gyárat a FIAT segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam a Volga partján, Toljattiban Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1966-ban az év autója címet elnyerő Fiat 124 alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a masszívabb karosszéria és felfüggesztés, a teljesen új motor, az üzembiztosabb fékrendszer és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első VAZ 2101-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a toljatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.

Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogytak Lada név alatt. A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelenta kombi verzió, majd az erősebb motorok. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a Lada Niva színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett.

1984-ben mutatkozott be a VAZ 2108-as, a Lada Samara (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.

A Lada története évszámok szerint, veterán korig bezárólag

  • 1966-ban állapodott meg a Fiat egy Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel. Az üzem 1970-ben indult be.
  • Az első VAZ 2101 és a kombi VAZ 2102 típusoknak az 1967-es év autója; a Fiat 124* volt az alapja, melyből az olasz mérnökök fejlesztették ki a 124R jelzésű, a Zsiguli alapjaként szolgáló típusváltozatot.
  • 1972-ben jött ki új modell a VAZ 2103; azaz az ezerötszázas. Ekkor már 320 ezer autó készült el; a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.
  • 1973-ban az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást foglalkoztat.
  • 1975-ben készült el az első terepjáró, a Niva, de sorozatgyártásba csak 1977-ben kerül. Ez az első olyan Lada, amely nem az eredeti Fiat 124 karosszériára épül. Az 1975-ben elkészült 1600-as motor új fejlesztésű, háromajtós önhordó karosszériát mozgat állandó összkerékhajtás segítségével.
  • 1976-ban készült a második ikerlámpás az egyhatos 2106. A későbbiekben többek között 1500-as motorral is szerelik, így megszületik 21061 kóddal az egyik legtovább gyártott és legnagyobb példányszámú típus.
  • 1980-ban jött ki az első „kocka-Lada” a 2105.
  • 1983-ben jött ki a szerelőszalagról a második kocka, a VAZ-2107
  • 1984-ben jelent meg (először Szputnyik néven) az elsőkerék-hajtású 2108 vagy Samara. Ez már semmit sem örökölt a Fiat 124-től, a konstrukció a kortárs japán és nyugat-európai elsőkerékhajtású autókra hajaz.



Veterán Lada/Zsiguli autók

Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások