Lada
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(7 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
4. sor: | 4. sor: | ||
| képméret = 150px | | képméret = 150px | ||
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
- | | alapítva = | + | | alapítva = 1966 |
- | | alapító = | + | | alapító = Szovjetúnió |
| megszűnt = | | megszűnt = | ||
- | | székhely = | + | | székhely = Toljatti, Oroszország |
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
| kulcsemberek = | | kulcsemberek = | ||
15. sor: | 15. sor: | ||
== Veterán Lada márkatörténet == | == Veterán Lada márkatörténet == | ||
- | A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket '''Lada''' néven forgalomba hozó [[ | + | A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket '''Lada''' néven forgalomba hozó [[VAZ]] gyárat a [[FIAT]] segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam a Volga partján, Toljattiban |
+ | Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1966-ban az év autója címet elnyerő [[Fiat 124]] alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a masszívabb karosszéria és felfüggesztés, a teljesen új motor, az üzembiztosabb fékrendszer és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első [[VAZ 2101]]-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a toljatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült. | ||
- | + | Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogytak Lada név alatt. | |
- | + | A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelenta kombi verzió, majd az erősebb motorok. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a [[Lada Niva]] színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett. | |
- | Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban | + | |
- | A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, | + | |
1984-ben mutatkozott be a [[VAZ 2108]]-as, a [[Lada Samara]] (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban. | 1984-ben mutatkozott be a [[VAZ 2108]]-as, a [[Lada Samara]] (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban. | ||
+ | |||
+ | == A Lada története évszámok szerint, veterán korig bezárólag == | ||
+ | |||
+ | * 1966-ban állapodott meg a [[Fiat]] egy Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel. Az üzem 1970-ben indult be. | ||
+ | |||
+ | * Az első '''VAZ 2101''' és a kombi '''VAZ 2102''' típusoknak az 1967-es év autója; a '''Fiat 124* ''' volt az alapja, melyből az olasz mérnökök fejlesztették ki a 124R jelzésű, a Zsiguli alapjaként szolgáló típusváltozatot. | ||
+ | |||
+ | * 1972-ben jött ki új modell a '''VAZ 2103'''; azaz az ''ezerötszázas''. Ekkor már 320 ezer autó készült el; a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség. | ||
+ | |||
+ | * 1973-ban az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást foglalkoztat. | ||
+ | |||
+ | * 1975-ben készült el az első terepjáró, a '''Niva''', de sorozatgyártásba csak 1977-ben kerül. Ez az első olyan Lada, amely nem az eredeti Fiat 124 karosszériára épül. Az 1975-ben elkészült 1600-as motor új fejlesztésű, háromajtós önhordó karosszériát mozgat állandó összkerékhajtás segítségével. | ||
+ | |||
+ | * 1976-ban készült a második ikerlámpás az egyhatos '''2106'''. A későbbiekben többek között 1500-as motorral is szerelik, így megszületik '''21061''' kóddal az egyik legtovább gyártott és legnagyobb példányszámú típus. | ||
+ | |||
+ | * 1980-ban jött ki az első „kocka-Lada” a '''2105'''. | ||
+ | |||
+ | * 1983-ben jött ki a szerelőszalagról a második kocka, a VAZ-'''2107''' | ||
+ | |||
+ | * 1984-ben jelent meg (először ''Szputnyik'' néven) az elsőkerék-hajtású '''2108''' vagy '''Samara'''. Ez már semmit sem örökölt a Fiat 124-től, a konstrukció a kortárs japán és nyugat-európai elsőkerékhajtású autókra hajaz.<br /> | ||
+ | |||
28. sor: | 48. sor: | ||
== Veterán Lada/Zsiguli autók == | == Veterán Lada/Zsiguli autók == | ||
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2101]] (1970- | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2101]] (1970-1982) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2102]] ( | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2102]] (1971-1985) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 21011]] (1974- | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 21011]] (1974-1981) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 21013]] (1977-1987) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2103]] (1972-1984) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2104]] (1984-2011) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2105]] (1980- | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2105]] (1980-2010) |
- | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2106]] (1976-2006) | |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2106]] ( | + | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2107]] (1982-2012) |
- | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2107]] ( | + | |
* [[Lada (Zsiguli) VAZ 2108 "Samara/Szputnyik"]] (1984-) | * [[Lada (Zsiguli) VAZ 2108 "Samara/Szputnyik"]] (1984-) | ||
- | * [[Lada (Zsiguli) Niva VAZ 2121]] ( | + | * [[Lada (Zsiguli) Niva VAZ 2121]] (1977-) |
== Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások == | == Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások == | ||
* [http://www.zsiguli.hu/ Lada Baráti Kör (magyar)] | * [http://www.zsiguli.hu/ Lada Baráti Kör (magyar)] | ||
+ | |||
+ | * [http://www.veteranzsiguli.hu/ Veterán Zsiguli Egyesület (magyar)] | ||
+ | |||
+ | * [http://hu.wikipedia.org/wiki/Lada Lada a magyar Wikipédián] | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] |
A lap jelenlegi, 2013. szeptember 18., 10:11-kori változata
Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) | |
Alapítva | 1966 |
Alapító | Szovjetúnió |
Székhely | Toljatti, Oroszország |
A(z) Lada / Zsiguli (AvtoVAZ) weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Lada márkatörténet
A szovjet belpiacokon Zsiguli, míg az exportra gyártott modelleket Lada néven forgalomba hozó VAZ gyárat a FIAT segítségével és támogatásával hozta létre a szovjet állam a Volga partján, Toljattiban Az első modell az akkor már korszerűnek éppen nem nevezhető, 1966-ban az év autója címet elnyerő Fiat 124 alapjaira épült, ám számos módosítást hajtottak végre a célból, hogy a Zsiguli megfeleljen az olykor rendkívül zord időjárásnak is. Ezt szolgálta a masszívabb karosszéria és felfüggesztés, a teljesen új motor, az üzembiztosabb fékrendszer és az erőteljesebb fűtési rendszer is. Ennek megfelelően az első VAZ 2101-es rendkívül strapabíróra sikeredett, így a szocialista táborban kapható autók közt hamar a legvágyottabb négykerekű lett a vásárlók körében. Olyannyira, hogy a toljatti gyár nem is tudta kielégíteni az igényeket, nagy volt a várólista, így ha a vevő néhány év után fehér helyett mondjuk kéket kapott, akkor is örült.
Habár a Zsigulik konstrukciója nem volt éppen forradalmi, megbízhatóságuk és ehhez társuló kedvező áruk eredményeként a nyugati piacokon is szép számban fogytak Lada név alatt. A 2101-es számos kisebb módosításon esett át, megjelenta kombi verzió, majd az erősebb motorok. A palettát 1977-től egy összkerékhajtású modell, a Lada Niva színesítette, mely megbízhatósága, jó terepjáró képessége és kedvező ára révén szintén sikeres volt - a modellt a mai napig gyártják. Ráadásul a Niva volt az első autó a világon, mely önhordó karosszériás terepjáróként sorozatgyártásba került, így nyugaton is népszerű lett.
1984-ben mutatkozott be a VAZ 2108-as, a Lada Samara (korábban Szputnyik), mely a kockakorszakhoz képest merész vonalvezetésével aratott sikert, elsősorban a KGST tagállamaiban.
A Lada története évszámok szerint, veterán korig bezárólag
- 1966-ban állapodott meg a Fiat egy Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel. Az üzem 1970-ben indult be.
- Az első VAZ 2101 és a kombi VAZ 2102 típusoknak az 1967-es év autója; a Fiat 124* volt az alapja, melyből az olasz mérnökök fejlesztették ki a 124R jelzésű, a Zsiguli alapjaként szolgáló típusváltozatot.
- 1972-ben jött ki új modell a VAZ 2103; azaz az ezerötszázas. Ekkor már 320 ezer autó készült el; a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.
- 1973-ban az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást foglalkoztat.
- 1975-ben készült el az első terepjáró, a Niva, de sorozatgyártásba csak 1977-ben kerül. Ez az első olyan Lada, amely nem az eredeti Fiat 124 karosszériára épül. Az 1975-ben elkészült 1600-as motor új fejlesztésű, háromajtós önhordó karosszériát mozgat állandó összkerékhajtás segítségével.
- 1976-ban készült a második ikerlámpás az egyhatos 2106. A későbbiekben többek között 1500-as motorral is szerelik, így megszületik 21061 kóddal az egyik legtovább gyártott és legnagyobb példányszámú típus.
- 1980-ban jött ki az első „kocka-Lada” a 2105.
- 1983-ben jött ki a szerelőszalagról a második kocka, a VAZ-2107
- 1984-ben jelent meg (először Szputnyik néven) az elsőkerék-hajtású 2108 vagy Samara. Ez már semmit sem örökölt a Fiat 124-től, a konstrukció a kortárs japán és nyugat-európai elsőkerékhajtású autókra hajaz.
Veterán Lada/Zsiguli autók
- Lada (Zsiguli) VAZ 2101 (1970-1982)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2102 (1971-1985)
- Lada (Zsiguli) VAZ 21011 (1974-1981)
- Lada (Zsiguli) VAZ 21013 (1977-1987)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2103 (1972-1984)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2104 (1984-2011)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2105 (1980-2010)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2106 (1976-2006)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2107 (1982-2012)
- Lada (Zsiguli) VAZ 2108 "Samara/Szputnyik" (1984-)
- Lada (Zsiguli) Niva VAZ 2121 (1977-)
Kapcsolódó veterán Lada/Zsiguli hivatkozások