Adler
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Adler motorok: táblázat) |
|||
(14 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|center|735px]] | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="linen"| | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Adler | | név = Adler | ||
- | | logo = | + | | logo = Adler_emblem01.jpg |
- | | képméret = | + | | képméret = |
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = Adlerwerke vorm. H. Kleyer AG |
- | | alapítva = 1900 | + | | alapítva = 1900 (H. Kleyer AG. 1880) |
- | | alapító = | + | | alapító = Heinrich L. Kleyer |
+ | (1853 Darmstadt - 1932 Frankfurt am Main) | ||
| megszűnt = 1957 | | megszűnt = 1957 | ||
- | | székhely = | + | | székhely = Frankfurt am Main, Németország |
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
| kulcsemberek = | | kulcsemberek = | ||
- | | honlap = | + | | honlap = www.adler-veteranen.de/ |
}} | }} | ||
- | |||
== Veterán márkatörténet == | == Veterán márkatörténet == | ||
- | |||
Az '''Adler''' (magyarul „sas”) eredetileg bicikliket, írógépeket és motorokat gyártott. A 1900-as években beinduló autógyártás során [[De Dion Bouton]] motort szereltek a gépkocsikba, majd 1902-től már saját erőforrást is gyártottak. 1914-re olyan népszerű lett Németországban, hogy minden ötödik autó Adler volt. | Az '''Adler''' (magyarul „sas”) eredetileg bicikliket, írógépeket és motorokat gyártott. A 1900-as években beinduló autógyártás során [[De Dion Bouton]] motort szereltek a gépkocsikba, majd 1902-től már saját erőforrást is gyártottak. 1914-re olyan népszerű lett Németországban, hogy minden ötödik autó Adler volt. | ||
- | + | Az Adler az 1930-as évek elején mutatta be az elsőkerékhajtású Trumpf és Trumpf-Junior modelleket, melyek - a Le Mans futamot is belértve - rendkívül komoly sikereket értek el a hazai és a nemzetközi versenyeken. | |
- | + | A II. világháború után a német autógyártást „befagyasztották”, a márka azonban 1949-től ismét gyárthatott motorokat. A cég mintegy 8 évig készített négykerekűeket, ám ezen időszak alatt egyre erősebbé vált az irodai felszereléseket gyártó új üzletág felfutása is. Akkoriban a Brit [[BSA]] is megkapta a jogot, az Adler-motorok gyártására. A céget 1957-ben a Grundig, majd pár évvel később az Olivetti vásárolta fel. | |
- | + | ||
- | A II. világháború után a német autógyártást „befagyasztották”, a márka azonban 1949-től | + | |
+ | [[Fájl:Addler_Rennsport.jpg|thumb|center|540px|''Adler Rennsport'']] | ||
== Veterán Adler autók == | == Veterán Adler autók == | ||
- | + | {| | |
+ | |- | ||
+ | | | ||
* [[Adler Standard 8 15/80 PS]] (1931-1933) | * [[Adler Standard 8 15/80 PS]] (1931-1933) | ||
* [[Adler Trumpf Sport]] (1933-1935) | * [[Adler Trumpf Sport]] (1933-1935) | ||
34. sor: | 37. sor: | ||
* [[Adler Trumpf (1,7 EV)]] (1936-1938) | * [[Adler Trumpf (1,7 EV)]] (1936-1938) | ||
* [[Adler Primus (1,7 E)]] (1936-1938) | * [[Adler Primus (1,7 E)]] (1936-1938) | ||
+ | |align="center"|[[Fájl:1936-adler-trumpf.JPG|center|480px]] | ||
+ | '''Adler Trumpf - 1936''' | ||
+ | |} | ||
- | == | + | === Adler személyautók 1900-tól === |
+ | [[Fájl:MHV_Adler_Standard_6S_1928_01.jpg|thumb|center|640px|'''Adler Standard 6S - 1928''']] | ||
+ | |||
+ | {|align="center" | ||
+ | | | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | ! Típus !! Évjárat !! Hengerek száma !! Lökettérfogat !! Teljesítmény !! Max. sebesség | ||
+ | |- | ||
+ | | Vis-à-Vis || 1900–1903 || 1 || 400 cm³ || 2,6 kW (3,5 PS) || 30 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 4,5 PS || 1900–1903 || 1 || 510 cm³ || 3,3 kW (4,5 PS) || 35 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 8 PS || 1901–1903 || 1 || 865 cm³ || 5,9 kW (8 PS) || 40 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 24/28 PS || 1904–1905 || 4 Reihe || 4.016 cm³ || 20,6 kW (28 PS) || 65 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 8/12 (8/14) PS || 1904–1906 || 2 Reihe || 2.008 cm³ || 8,8–10,3 kW (12–14 PS) || 50 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 4/8 PS || 1906–1907 || 2 V || 1.032 cm³ || 5,9 kW (8 PS) || 55 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 5/9 PS || 1907–1909 || 2 Reihe || 1.134 cm³ || 6,6 kW (9 PS) || 60 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 8/15 PS || 1907–1910 || 4 Reihe || 2.011 cm³ || 11 kW (15 PS) || 55 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 11/18 PS || 1907–1910 || 4 Reihe || 2.799 cm³ || 13,2 kW (18 PS) || 55 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 23/50 PS || 1909–1912 || 4 Reihe || 5.800 cm³ || 42,6 kW (58 PS) || | ||
+ | |- | ||
+ | | 19/45 PS || 1909–1912 || 4 Reihe || 4.840 cm³ || 35 kW (48 PS) || | ||
+ | |- | ||
+ | | 13/30 PS || 1909–1912 || 4 Reihe || 3.180 cm³ || 25,7 kW (35 PS) || | ||
+ | |- | ||
+ | | 10/28 PS || 1909–1912 || 4 Reihe || 2.612 cm³ || 22 kW (30 PS) || | ||
+ | |- | ||
+ | | K 7/15 PS || 1910–1913 || 4 Reihe || 1.768 cm³ || 11 kW (15 PS) || 60 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 30/70 PS || 1911–1914 || 4 Reihe || 7.853 cm³ || 51 kW (70 PS) || 115 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 35/80 PS || 1911–1914 || 4 Reihe || 9.081 cm³ || 62,5 kW (85 PS) || | ||
+ | |- | ||
+ | | K 5/13 PS || 1911–1920 || 4 Reihe || 1.292 cm³ || 9,6–10,3 kW (13–14 PS) || 55 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 20/50 PS || 1912–1914 || 4 Reihe || 5.229 cm³ || 40 kW (55 PS) || 105 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 15/40 PS || 1913–1914 || 4 Reihe || 3.866 cm³ || 33 kW (45 PS) || 90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 9/24 PS || 1913–1914 || 4 Reihe || 2.313 cm³ || 17,6 kW (24 PS) || 70 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 25/55 PS || 1913–1914 || 4 Reihe || 6.457 cm³ || 44 kW (60 PS) || | ||
+ | |- | ||
+ | | KL 6/16 PS || 1913–1920 || 4 Reihe || 1.551 cm³ || 11,8 kW (16 PS) || 60 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 12/30 PS || 1914 || 4 Reihe || 3.115 cm³ || 25,7 kW (35 PS) || | ||
+ | |- | ||
+ | | 9/24 (9/30) PS || 1921–1924 || 4 Reihe || 2.298 cm³ || 17,6–22 kW (24–30 PS) || 65–75 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 12/34 (12/40) PS || 1921–1924 || 4 Reihe || 3.115 cm³ || 25–29 kW (34–40 PS) || 85 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 18/60 PS || 1921–1924 || 4 Reihe || 4.712 cm³ || 44 kW (60 PS) || 100 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 6/22 PS || 1922–1923 || 4 Reihe || 1.550 cm³ || 16 kW (22 PS) || 75 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 10/50 PS || 1925–1927 || 6 Reihe || 2.580 cm³ || 37 kW (50 PS) || 90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 18/80 PS || 1925–1927 || 6 Reihe || 4.704 cm³ || 59 kW (80 PS) || 100 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | 6/25 PS || 1925–1928 || 4 Reihe || 1.550 cm³ || 18 kW (25 PS) || 80 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Standard 6|Standard 6]] || 1927–1928 || 6 Reihe || 2.540 cm³ || 33 kW (45 PS) || 85–90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Standard 8|Standard 8]] || 1928–1933 || 8 Reihe || 3.887 cm³ || 51–59 kW (70–80 PS) || 100–105 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Standard 6|Standard 6 A/S]] || 1928–1934 || 6 Reihe || 2.916 cm³ || 37 kW (50 PS) || 85–90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Favorit|Favorit]] || 1929–1933 || 4 Reihe || 1.943 cm³ || 25,7 kW (35 PS) || 80 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Primus|Primus 1,5 A]] || 1932–1934 || 4 Reihe || 1.504 cm³ || 23,5–24,2 kW (32–33 PS) || 90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Trumpf|Trumpf 1,5 AV]] || 1932–1934 || 4 Reihe || 1.504 cm³ || 23,5–24,2 kW (32–33 PS) || 95 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Favorit|Favorit 2U]] || 1933–1934 || 4 Reihe || 1.943 cm³ || 29 kW (40 PS) || 90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Standard 6|Standard 6 3U]] || 1933–1934 || 6 Reihe || 2.916 cm³ || 44 kW (60 PS) || 100 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Standard 8|Achtzylinder]] || 1933–1934 || 8 Reihe || 3.887 cm³ || 59 kW (80 PS) || 105 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Trumpf|Trumpf Sport]] || 1933–1935 || 4 Reihe || 1.645 cm³ || 34,5 kW (47 PS) || 115 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Primus|Primus 1,7 A]] || 1933–1936 || 4 Reihe || 1.645 cm³ || 28 kW (38 PS) || 95 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Trumpf|Trumpf 1,7 AV]] || 1933–1936 || 4 Reihe || 1.645 cm³ || 28 kW (38 PS) || 100 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Diplomat|Diplomat]] || 1934–1938 || 6 Reihe || 2.916 cm³ || 44–48 kW (60–65 PS) || 100–105 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Trumpf Junior|Trumpf Junior 1G/E]] || 1934–1941 || 4 Reihe || 995 cm³ || 18,4 kW (25 PS) || 90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Trumpf Junior|Trumpf Junior Sport]] || 1935–1937 || 4 Reihe || 995 cm³ || 20,6 kW (28 PS) || 110 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Trumpf|Trumpf 1,7 EV]] || 1936–1938 || 4 Reihe || 1.645 cm³ || 28 kW (38 PS) || 102 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler Primus|Primus 1,7 E]] || 1937–1938 || 4 Reihe || 1.645 cm³ || 28 kW (38 PS) || 100 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler 2,5 Liter|2,5 Liter]] || 1937–1940 || 6 Reihe || 2.494 cm³ || 42,6 kW (58 PS) || 125 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler 2,5 Liter|2,5 Liter Sport]] || 1938–1939 || 6 Reihe || 2.494 cm³ || 59 kW (80 PS) || 150 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Adler 2 Liter|2 Liter]] || 1938–1940 || 4 Reihe || 1.910 cm³ || 33 kW (45 PS) || 110 km/h | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
+ | == Veterán Adler motorok == | ||
+ | {|align="center" | ||
+ | |- | ||
+ | |widht="240px"| | ||
* [[Adler M 100]] (1949-1957) | * [[Adler M 100]] (1949-1957) | ||
* [[Adler M 125]] (1950-1957) | * [[Adler M 125]] (1950-1957) | ||
48. sor: | 166. sor: | ||
* [[Adler MB 200]] (1953-1957) | * [[Adler MB 200]] (1953-1957) | ||
* [[Adler MB 250]] (1953-1957) | * [[Adler MB 250]] (1953-1957) | ||
- | * [[Adler MB 250S]] (1954-1956) | + | * [[Adler MB 250S]](1954-1956) |
+ | |align="center"|[[Fájl:Adler2.jpg|center|480px]] | ||
+ | '''Adler (Dion) Model 1 motorcycle [1,75 LE] - 1902''' | ||
+ | |} | ||
+ | {|align="center" | ||
+ | | | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | ! Típus elnevezés !! Évjárat !! Motor !! Löket !! Teljesítmény !! Max. sebesség | ||
+ | |- | ||
+ | |Modell 1<br/>Modell 2<br/>Modell 4||1902<br/>1903<br/>1904–06||Dion<br/>1 Zyl.<br/>1 Zyl.|| ||1,75 PS<br/>2,0 PS<br/>2,5 PS|| | ||
+ | |- | ||
+ | | Modell 8 || 1905–06 || 1 Zyl. || || 2,5 PS || | ||
+ | |- | ||
+ | | Modell 12 || 1906–07 || 1 Zyl. || || 2,5 PS || | ||
+ | |- | ||
+ | | Modell 9<br/>Modell 17 || 1905–06<br/>1907–08 || 1 Zyl. || || 3,0 PS || | ||
+ | |- | ||
+ | | Modell 13 || 1906 || 1 Zyl. || || 3,0 PS || | ||
+ | |- | ||
+ | | Modell 14 || 1906–07 || 2 Zyl. || || 3,0 PS || | ||
+ | |- | ||
+ | | Modell 10<br/>Modell 18 || 1905–06<br/>1907–08 || 2 Zyl. || || 4,0 PS || | ||
+ | |- | ||
+ | | Modell 15 || 1906 || 2 Zyl. || || 4,0 PS || | ||
+ | |- | ||
+ | | M 60 || 1947–48 || 1 Zyl. 2-Takt || 60 cm³ || 2,2 PS || | ||
+ | |- | ||
+ | | M 100 || 1949–54<br/>1955–56 || 1 Zyl. 2-Takt || 98 cm³ || 3,75 PS (5200/min)<br/>4,1 PS || 70 km/h<br/> 70 km/h mit Sozius 60 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | M 125 || 1952–56 || 1 Zyl. 2-Takt || 123 cm³ || 5,6 PS / 6,8 PS (5750/min) || 80 km/h / 88 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | M 150<br/>MB 150 || 1951–53<br/>1954–56 || 1 Zyl. 2-Takt || 147 cm³ || 6,8 PS<br/>8,4 PS (5840/min) || <br/>95 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | M 2011<br/>MB 201 || 1954–56 || 1 Zyl. 2-Takt || 199 cm³ || 10,5 PS (5700/min) || 100 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | M 200<br/>MB 200 || 1951–53<br/>1954–57 || 2 Zyl. 2-Takt || 195 cm³ || 9,3 PS<br/>11,4 PS (5450/min) || 95 km/h<br/>101 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | M 250<br/>MB 250<br/>Favorit || 1952–53<br/>1954–56<br/>1956–57 || 2 Zyl. 2-Takt || 247 cm³ || 16 PS (5590/min) || 116,5 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | M 250S<br/>MB 250S<br/>Sprinter || 1952–53<br/>1954–56<br/>1956–57 || 2 Zyl. 2-Takt || 247 cm³ || 18 PS (6200/min) || >120 km/h | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
== Kapcsolódó hivatkozások == | == Kapcsolódó hivatkozások == | ||
+ | {{commonskat|Adler vehicles}} | ||
+ | * [http://de.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Kleyer Henrich Ludwig Kleyer, alapító - Wikipédia DE] | ||
+ | * [http://de.wikipedia.org/wiki/Adlerwerke Adler - Wikipédia DE] | ||
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/Adler_(automobile) Adler - Wikipédia EN] | ||
+ | * [http://www.adler-veteranen.de/ Németországi Adler Veterán Klub (német)] | ||
- | + | {|align="center" style="border:inset 4px Gray" | |
- | [http:// | + | |- |
- | + | |style="border:outset 3px lightgray"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | |
- | + | |bgcolor="lightgray" style="border:outset 3px gray"| | |
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px lightgray"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Adler]] | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] | ||
[[Kategória:Motormárka]] | [[Kategória:Motormárka]] | ||
[[Kategória:Németország]] | [[Kategória:Németország]] | ||
+ | |} | ||
+ | <meta name="keywords" content="veterán Adler,oldtimer Adler"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="Adler - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap jelenlegi, 2013. április 22., 19:03-kori változata
Veterán márkatörténetAz Adler (magyarul „sas”) eredetileg bicikliket, írógépeket és motorokat gyártott. A 1900-as években beinduló autógyártás során De Dion Bouton motort szereltek a gépkocsikba, majd 1902-től már saját erőforrást is gyártottak. 1914-re olyan népszerű lett Németországban, hogy minden ötödik autó Adler volt. Az Adler az 1930-as évek elején mutatta be az elsőkerékhajtású Trumpf és Trumpf-Junior modelleket, melyek - a Le Mans futamot is belértve - rendkívül komoly sikereket értek el a hazai és a nemzetközi versenyeken. A II. világháború után a német autógyártást „befagyasztották”, a márka azonban 1949-től ismét gyárthatott motorokat. A cég mintegy 8 évig készített négykerekűeket, ám ezen időszak alatt egyre erősebbé vált az irodai felszereléseket gyártó új üzletág felfutása is. Akkoriban a Brit BSA is megkapta a jogot, az Adler-motorok gyártására. A céget 1957-ben a Grundig, majd pár évvel később az Olivetti vásárolta fel. Veterán Adler autók
Adler személyautók 1900-tól
Veterán Adler motorok
Kapcsolódó hivatkozások
|