Itala
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Új oldal, tartalma: „{{Márka | név = Itala | logo = Fájl:Italal_logo.jpg | képméret = 150px | képaláírás = | alapítva = 1904 | alapító = Matteo Ceirano | megszűnt = 1934 | sz…”) |
a (→Veterán Itala autók: jav) |
||
(16 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|736px]] | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Itala | | név = Itala | ||
- | | logo = | + | | logo = Itala_logo.jpg |
- | | képméret = | + | | képméret = 180px |
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = Itala Fabbrica Automobili |
| alapítva = 1904 | | alapítva = 1904 | ||
| alapító = Matteo Ceirano | | alapító = Matteo Ceirano | ||
| megszűnt = 1934 | | megszűnt = 1934 | ||
- | | székhely = | + | | székhely = Torino, Olaszország |
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
| kulcsemberek = | | kulcsemberek = | ||
| honlap = | | honlap = | ||
- | }} | + | }}== Veterán márkatörténet == |
+ | AZ Itala egy autókat gyártó vállalkozásként alakult 1903-ban, Matteo Ceirano és öt társa részvételével. Székhelye Torinó(Olaszország) volt. | ||
+ | [[Matteo Ceirano]] jelentős mérnöki tapasztalattal – Matteo már ifjú korában édesapja autóműhelyében dolgozott - alapította meg az '''Itala''' márkát, mely egzotikus autóival számos versenysikert ért el. A jó hírnév tükröződött az eladásokban is, az Itala egészen az I. világháború kitöréséig dinamikusan nőtt. | ||
- | + | [[Fájl:Itala02.gif|thumb|300px|left|''A Peking-Párizs futamgyőztes Itala 1907-ből.'']] | |
+ | Modelljei keresettek voltak a hírességek között, a technikai újítások pedig biztosították a világversenyeken is induló márka sikeres fellépését. | ||
- | + | Az első világháborúban repülőgép motorokat is gyártottak, de ez csak folyamatos veszteséget okozott, és a háborút követően a cég már nem tudott talpra állni, ráadásul Ceirano akkor már elhagyta az Itala-t. | |
- | + | ||
- | + | ||
+ | 1929-ben az Officine Metallurgiche di Tortona teherautógyár vásárolta fel az Italat. Csekély darabszámban egészen 1934-ig készültek még a cég modelljei, ekkor a gyárat a [[FIAT]] vett meg. | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:Itala_25_35hp_1912.jpg|frame|center|'''Itala 25/35 HP - 1912''']] |
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|736px]] | |
== Veterán Itala autók == | == Veterán Itala autók == | ||
- | + | {| | |
+ | |- | ||
+ | |[[Fájl:003Itala.jpg|left|420px]] | ||
+ | | | ||
+ | '''ITALA történet''' | ||
+ | |||
+ | Három autót kínáltak az első évben, 18 LE, 24 LE, 50 LE-s kivitelben. 1905-ben kezdték építeni a nagy motoros versenyautót, amely 14,8 literes lökettel a maga 5 hengeres motorjával megnyerte a Coppa Florio-t, illetve rá egy évre a Targa Florio-t. 1907-ben a 7433 cc (453,6 cu in) 35/45 HP modell, gróf Scipione Borghese vezetésével, megnyerte a Peking-Párizs autóversenyt, három hét alatt megtéve a távolságot. Ezek a sport sikerek segítették eladások drámai felszökését, így a vállalat tovább növekedett. | ||
+ | |||
+ | 1909-ben a Peking-Párizs verseny győztes autójának alépítményére készítették el az egyedi karosszériájú luxusmodellt, a '''"Palombella"-t, mely a Vatikán első pápai autójaként vált híressé.''' | ||
+ | |||
+ | A cég kísérletezett egy sor új motorkonstrukcióval, mint a változtatható szelep-, hüvelyszelep-,(selve valve), és a forgó(Avalve) -vezérlések bevezetésével, és az 1910-es években modelljeik széles körét kínálták az autósoknak. A háború alatt az Itala repülőgép motorokat gyártott, de az üzletág veszteséges volt. | ||
+ | |||
+ | A fegyverszünet után az autógyártás folytatódott, a háború előtti modellekre alapuló autók gyártásával, mint a Tipo 50 25/35 LE, továbbá újra megjelent az Avalve a 4426 cc (270,1 cu in) Tipo 55, de anyagi sikerek elkerülték a vállalatot. | ||
+ | |||
+ | 1924-től a cég csődeljárás alatt működött, Giulio Cesare Cappa-t, a Fiat vezérigazgatóját nevezték ki csődbiztosnak. Az Ő vezetésével készült el egy új modell, a Tipo 61, 7 hengeres könnyűfém motorral. | ||
+ | |||
+ | A kezdeti sikerek és a Tipo 61 jó fogadtatása után, mégis úgy döntöttek, hogy visszatérnek a Tipo-11 továbbfejlesztésével az autósportba. Így fejlesztették ki a nagyon modern, fronthajtásos, 1050 ccm-es, kompresszoros V12-es motorral ellátott típust, ami minden tengelyen független felfüggesztéssel lett kialakítva, de az autót nem nevezték be a versenyekre. | ||
+ | |||
+ | Végül két Tipo 61S vett részt az 1928 Le Mans-i 24 órás versenyen és meg is megnyerte a 2 literes kategóriában. | ||
+ | |||
+ | A céget a teherautókat gyártó Officine Metallurgiche di Tortona 1929-ben felvásárolta, és még néhány autót gyártottak 1935-ig. Ekkor vásárolta meg a FIAT a vállalkozást. | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | * [[Itala 18 HP]] (1905) | ||
+ | * [[Itala 24 HP]] (1905) | ||
+ | * [[Itala 50HP]] | ||
+ | * [[Itala GP]] (1907) "Targa Florio" | ||
+ | * [[Itala 35/45 HP]] (1907)"Peking-Paris tour" | ||
+ | * [[Itala Palombella]] (1909)"Vatican" | ||
+ | | | ||
+ | * [[Itala 25/35 HP]] (1912) | ||
+ | * [[Itala 50]] (-) | ||
+ | * [[Itala 55]] (-) | ||
+ | * [[Itala 51S]] (~1921) | ||
+ | **S4/2800 ccm, 50BHP/3000rpm, sport roadster | ||
* [[Itala Tipo 61]] (n.a.-n.a.) | * [[Itala Tipo 61]] (n.a.-n.a.) | ||
* [[Itala V12]] (n.a.-n.a.) | * [[Itala V12]] (n.a.-n.a.) | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|736px]] | ||
+ | ==Az Itala autósport sikerei== | ||
+ | [[Fájl:Itala.jpg|center|540px]] | ||
- | |||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|736px]] | ||
+ | |||
+ | == Kapcsolódó hivatkozások == | ||
+ | {{commonskat|Itala vehicles}} | ||
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/Itala Itala, Torino - Wikipédia EN] | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] | ||
[[Kategória:Olaszország]] | [[Kategória:Olaszország]] | ||
+ | |||
+ | <meta name="keywords" content="veterán Itala,oldtimer Itala"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="Itala - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap jelenlegi, 2013. április 22., 04:53-kori változata
Itala | |
Itala Fabbrica Automobili | |
Alapítva | 1904 |
Alapító | Matteo Ceirano |
Megszűnt | 1934 |
Székhely | Torino, Olaszország |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
AZ Itala egy autókat gyártó vállalkozásként alakult 1903-ban, Matteo Ceirano és öt társa részvételével. Székhelye Torinó(Olaszország) volt. Matteo Ceirano jelentős mérnöki tapasztalattal – Matteo már ifjú korában édesapja autóműhelyében dolgozott - alapította meg az Itala márkát, mely egzotikus autóival számos versenysikert ért el. A jó hírnév tükröződött az eladásokban is, az Itala egészen az I. világháború kitöréséig dinamikusan nőtt.
Modelljei keresettek voltak a hírességek között, a technikai újítások pedig biztosították a világversenyeken is induló márka sikeres fellépését.
Az első világháborúban repülőgép motorokat is gyártottak, de ez csak folyamatos veszteséget okozott, és a háborút követően a cég már nem tudott talpra állni, ráadásul Ceirano akkor már elhagyta az Itala-t.
1929-ben az Officine Metallurgiche di Tortona teherautógyár vásárolta fel az Italat. Csekély darabszámban egészen 1934-ig készültek még a cég modelljei, ekkor a gyárat a FIAT vett meg.
Veterán Itala autók
ITALA történet Három autót kínáltak az első évben, 18 LE, 24 LE, 50 LE-s kivitelben. 1905-ben kezdték építeni a nagy motoros versenyautót, amely 14,8 literes lökettel a maga 5 hengeres motorjával megnyerte a Coppa Florio-t, illetve rá egy évre a Targa Florio-t. 1907-ben a 7433 cc (453,6 cu in) 35/45 HP modell, gróf Scipione Borghese vezetésével, megnyerte a Peking-Párizs autóversenyt, három hét alatt megtéve a távolságot. Ezek a sport sikerek segítették eladások drámai felszökését, így a vállalat tovább növekedett. 1909-ben a Peking-Párizs verseny győztes autójának alépítményére készítették el az egyedi karosszériájú luxusmodellt, a "Palombella"-t, mely a Vatikán első pápai autójaként vált híressé. A cég kísérletezett egy sor új motorkonstrukcióval, mint a változtatható szelep-, hüvelyszelep-,(selve valve), és a forgó(Avalve) -vezérlések bevezetésével, és az 1910-es években modelljeik széles körét kínálták az autósoknak. A háború alatt az Itala repülőgép motorokat gyártott, de az üzletág veszteséges volt. A fegyverszünet után az autógyártás folytatódott, a háború előtti modellekre alapuló autók gyártásával, mint a Tipo 50 25/35 LE, továbbá újra megjelent az Avalve a 4426 cc (270,1 cu in) Tipo 55, de anyagi sikerek elkerülték a vállalatot. 1924-től a cég csődeljárás alatt működött, Giulio Cesare Cappa-t, a Fiat vezérigazgatóját nevezték ki csődbiztosnak. Az Ő vezetésével készült el egy új modell, a Tipo 61, 7 hengeres könnyűfém motorral. A kezdeti sikerek és a Tipo 61 jó fogadtatása után, mégis úgy döntöttek, hogy visszatérnek a Tipo-11 továbbfejlesztésével az autósportba. Így fejlesztették ki a nagyon modern, fronthajtásos, 1050 ccm-es, kompresszoros V12-es motorral ellátott típust, ami minden tengelyen független felfüggesztéssel lett kialakítva, de az autót nem nevezték be a versenyekre. Végül két Tipo 61S vett részt az 1928 Le Mans-i 24 órás versenyen és meg is megnyerte a 2 literes kategóriában. A céget a teherautókat gyártó Officine Metallurgiche di Tortona 1929-ben felvásárolta, és még néhány autót gyártottak 1935-ig. Ekkor vásárolta meg a FIAT a vállalkozást. | |
|
|
Az Itala autósport sikerei
Kapcsolódó hivatkozások