Itala

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

VeteranBanner2012b.jpg

Itala
Itala logo.jpg
Itala Fabbrica Automobili
Alapítva1904
AlapítóMatteo Ceirano
Megszűnt1934
SzékhelyTorino, Olaszország

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

AZ Itala egy autókat gyártó vállalkozásként alakult 1903-ban, Matteo Ceirano és öt társa részvételével. Székhelye Torinó(Olaszország) volt. Matteo Ceirano jelentős mérnöki tapasztalattal – Matteo már ifjú korában édesapja autóműhelyében dolgozott - alapította meg az Itala márkát, mely egzotikus autóival számos versenysikert ért el. A jó hírnév tükröződött az eladásokban is, az Itala egészen az I. világháború kitöréséig dinamikusan nőtt.

A Peking-Párizs futamgyőztes Itala 1907-ből.

Modelljei keresettek voltak a hírességek között, a technikai újítások pedig biztosították a világversenyeken is induló márka sikeres fellépését.

Az első világháborúban repülőgép motorokat is gyártottak, de ez csak folyamatos veszteséget okozott, és a háborút követően a cég már nem tudott talpra állni, ráadásul Ceirano akkor már elhagyta az Itala-t.

1929-ben az Officine Metallurgiche di Tortona teherautógyár vásárolta fel az Italat. Csekély darabszámban egészen 1934-ig készültek még a cég modelljei, ekkor a gyárat a FIAT vett meg.

Itala 25/35 HP - 1912

VeteranBanner2012b.jpg

Veterán Itala autók

003Itala.jpg

ITALA történet

Három autót kínáltak az első évben, 18 LE, 24 LE, 50 LE-s kivitelben. 1905-ben kezdték építeni a nagy motoros versenyautót, amely 14,8 literes lökettel a maga 5 hengeres motorjával megnyerte a Coppa Florio-t, illetve rá egy évre a Targa Florio-t. 1907-ben a 7433 cc (453,6 cu in) 35/45 HP modell, gróf Scipione Borghese vezetésével, megnyerte a Peking-Párizs autóversenyt, három hét alatt megtéve a távolságot. Ezek a sport sikerek segítették eladások drámai felszökését, így a vállalat tovább növekedett.

1909-ben a Peking-Párizs verseny győztes autójának alépítményére készítették el az egyedi karosszériájú luxusmodellt, a "Palombella"-t, mely a Vatikán első pápai autójaként vált híressé.

A cég kísérletezett egy sor új motorkonstrukcióval, mint a változtatható szelep-, hüvelyszelep-,(selve valve), és a forgó(Avalve) -vezérlések bevezetésével, és az 1910-es években modelljeik széles körét kínálták az autósoknak. A háború alatt az Itala repülőgép motorokat gyártott, de az üzletág veszteséges volt.

A fegyverszünet után az autógyártás folytatódott, a háború előtti modellekre alapuló autók gyártásával, mint a Tipo 50 25/35 LE, továbbá újra megjelent az Avalve a 4426 cc (270,1 cu in) Tipo 55, de anyagi sikerek elkerülték a vállalatot.

1924-től a cég csődeljárás alatt működött, Giulio Cesare Cappa-t, a Fiat vezérigazgatóját nevezték ki csődbiztosnak. Az Ő vezetésével készült el egy új modell, a Tipo 61, 7 hengeres könnyűfém motorral.

A kezdeti sikerek és a Tipo 61 jó fogadtatása után, mégis úgy döntöttek, hogy visszatérnek a Tipo-11 továbbfejlesztésével az autósportba. Így fejlesztették ki a nagyon modern, fronthajtásos, 1050 ccm-es, kompresszoros V12-es motorral ellátott típust, ami minden tengelyen független felfüggesztéssel lett kialakítva, de az autót nem nevezték be a versenyekre.

Végül két Tipo 61S vett részt az 1928 Le Mans-i 24 órás versenyen és meg is megnyerte a 2 literes kategóriában.

A céget a teherautókat gyártó Officine Metallurgiche di Tortona 1929-ben felvásárolta, és még néhány autót gyártottak 1935-ig. Ekkor vásárolta meg a FIAT a vállalkozást.

VeteranBanner2012b.jpg

Az Itala autósport sikerei

Itala.jpg


VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Itala témájú médiaállományokat.